Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

mel

Dit kan ik alleen maar bestempelen als ' zeer jammer' want voor de rest hoor ik eigenlijk niets dan goeds over deze versterker.
Na mijn aankoop van mijn B&W zuilen van vorige week wilde ik nu op jacht gaan naar een versterker en de XPA-5 stond hoog bovenaan, de rotel RMB 1095 zie ik ook wel zitten.
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Miesepies

Ja, de XPA-5 is wel een beetje gevoelig voor die 50hz brom, de trafo brom. Valt me wel op dat het niet altijd is, en is denk veroorzaakt door andere stoorsignalen op het net. Heb nog nooit gespeeld met een humbuster o.i.d. eigenlijk, ben wel benieuwd of dat zou helpen.

Maar, de XPA-5 is niet de enige die hier last van heeft hoor. Heb wel meerdere apparaten hier gehad die toch gevoelig waren voor storingen van andere apparatuur hier in huis. Veelal ook duurder ook... terwijl je voor de prijsklasse waar ik nu in kijk toch best wel wat betere filtering en onderdrukking van die 50hz brom zou verwachten...

clockwork

Citaat van: wfk op april 21, 2013, 20:21:48
Dus ook een UPA-500 of een UPA-700   samen met deze zou een volwaardige set kunnen zijn ?
Of is die XPA-5 weer een stap hoger?

Die UMC-200 wordt nu aangeboden als promotion . Heb geen idee of deze dan weer snel duurser wordt of dat dit std. is bij Emotiva.

Denk dat ik zeker even het hele topic ga doorlezen.
Neem aan dat er geen NL dealer is en vraag mij dan gelijk af hoe de garantie is geregeld.
Even retour of iets dergelijks zal dan een probleem zijn.

de UPA-500 en 700 was ik vergeten te melden. Die zullen ook zeker voldoen.

De garantie is best goed geregeld. Als er iets stuk is, krijg je vervangende printplaten toegestuurd. Die zijn, als je een schroevendraaier kunt hanteren, dan redelijk eenvoudig zelf te vervangen. Er is sprake van een Europees distributiecentrum, maar daar wordt al een paar jaar over gesproken. Emotiva kennende kan dat nog wel even duren.  :dozingoff:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

magicbas

Citaat van: clockwork op april 22, 2013, 09:53:57
de UPA-500 en 700 was ik vergeten te melden. Die zullen ook zeker voldoen.

De garantie is best goed geregeld. Als er iets stuk is, krijg je vervangende printplaten toegestuurd. Die zijn, als je een schroevendraaier kunt hanteren, dan redelijk eenvoudig zelf te vervangen. Er is sprake van een Europees distributiecentrum, maar daar wordt al een paar jaar over gesproken. Emotiva kennende kan dat nog wel even duren.  :dozingoff:
Voor het vervangen van een van de versterkerboards in mijn xpa-3 moest ik ook solderen. Iets om in het achterhoofd te houden...
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

wfk

Zijn die Emotiva's dan gevoeliger of eerder defect ?

Worden natuurlijk veel minder verkocht dus in verhouding .

MegaJ

Citaat van: Miesepies op april 21, 2013, 21:33:28
Ja, de XPA-5 is wel een beetje gevoelig voor die 50hz brom, de trafo brom. Valt me wel op dat het niet altijd is, en is denk veroorzaakt door andere stoorsignalen op het net. Heb nog nooit gespeeld met een humbuster o.i.d. eigenlijk, ben wel benieuwd of dat zou helpen.

Maar, de XPA-5 is niet de enige die hier last van heeft hoor. Heb wel meerdere apparaten hier gehad die toch gevoelig waren voor storingen van andere apparatuur hier in huis. Veelal ook duurder ook... terwijl je voor de prijsklasse waar ik nu in kijk toch best wel wat betere filtering en onderdrukking van die 50hz brom zou verwachten...

Trafo brom heeft mijn XPA-5 ook, maar dat vind ik niet zo erg, is ook geen hoog "volume" en eigenlijk iets wat wel normaal is en je in heel veel apparaten tegen komt. De brom waar ik het over heb komt uit de speakers en daarvan vind ik echt dat dit niet hoort.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Citaat van: magicbas op april 22, 2013, 10:40:25
Voor het vervangen van een van de versterkerboards in mijn xpa-3 moest ik ook solderen. Iets om in het achterhoofd te houden...

Ik ben bang dat het voor mij wel die kant op gaat, krijg echt het gevoel dat er één of meerdere amp boards niet lekker zijn. Alhoewel ik twijfel of ik zover wil gaan. Wellicht dat ik dan moet gaan zeuren om een vervanging, aangezien het een "nieuwe" (door Emotiva verkocht als refurb) XPA betreft.

Maar goed wel handig om te weten dat jij ervaring hebt op dit gebied, al is het maar om daar nog iets van te kunnen leren.  ;D

P.S. Sorry voor 2 posts, had ze even samen moeten voegen. Weet nu alleen niet hoe ik dat nog aan zou kunnen passen...
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

mel

Citaat van: MegaJ op april 22, 2013, 11:59:50
Ik ben bang dat het voor mij wel die kant op gaat, krijg echt het gevoel dat er één of meerdere amp boards niet lekker zijn. Alhoewel ik twijfel of ik zover wil gaan. Wellicht dat ik dan moet gaan zeuren om een vervanging, aangezien het een "nieuwe" (door Emotiva verkocht als refurb) XPA betreft.

Maar goed wel handig om te weten dat jij ervaring hebt op dit gebied, al is het maar om daar nog iets van te kunnen leren.  ;D

P.S. Sorry voor 2 posts, had ze even samen moeten voegen. Weet nu alleen niet hoe ik dat nog aan zou kunnen passen...

bedoel je met een ' refurb' een factory renewed?
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Miesepies

Citaat van: MegaJ op april 22, 2013, 11:56:43De brom waar ik het over heb komt uit de speakers en daarvan vind ik echt dat dit niet hoort.

Dat is vervelend ja. Heb niet het hele verhaal gevolgd, maar weet wel dat de XPA-5 gevoelig is voor bepaalde types kabel. In het begin hadden we iemand die problemen had met NordOst kabel - van die onafgeschermde. Heb je ook al met verschillende interlinks getest ?

MegaJ

Citaat van: mel op april 22, 2013, 12:22:23
bedoel je met een ' refurb' een factory renewed?

Ja exact. Die is dus ofwel met een defect terug gekomen en gerepareerd of in de 30-dagen zicht periode die Emotiva hanteert in de VS.

Citaat van: Miesepies op april 22, 2013, 14:15:39
Dat is vervelend ja. Heb niet het hele verhaal gevolgd, maar weet wel dat de XPA-5 gevoelig is voor bepaalde types kabel. In het begin hadden we iemand die problemen had met NordOst kabel - van die onafgeschermde. Heb je ook al met verschillende interlinks getest ?

Ja heb er interlinks van Klotz op gehad en nu ruconnected. Ik dacht ook eerst dat het aan de Klotz lag, dus toen ruconnected gekocht waar eigenlijk iedereen hier op het forum i.c.m. Emotiva goede ervaringen mee heeft en de Klotz terug gestuurd.  Maar dit maakte geen verschil. De ru's heb ik nu nog liggen.

Wel balen dit, want mijn UMC-200 staat stof te vangen. Ik wil nu niet alles aansluiten omdat ik weet dat ik het allemaal weer uit elkaar moet halen als de XPA er weer tussen uit moet. Het klonk overigens wel goed de XPA-5 met de UMC-200 voor zover ik dat kan inschatten voor de 10 min. die ik getest heb totdat ik me op de brom ging focussen.

mel

Citaat van: MegaJ op april 22, 2013, 19:22:10
Ja exact. Die is dus ofwel met een defect terug gekomen en gerepareerd of in de 30-dagen zicht periode die Emotiva hanteert in de VS.

Ja heb er interlinks van Klotz op gehad en nu ruconnected. Ik dacht ook eerst dat het aan de Klotz lag, dus toen ruconnected gekocht waar eigenlijk iedereen hier op het forum i.c.m. Emotiva goede ervaringen mee heeft en de Klotz terug gestuurd.  Maar dit maakte geen verschil. De ru's heb ik nu nog liggen.

Wel balen dit, want mijn UMC-200 staat stof te vangen. Ik wil nu niet alles aansluiten omdat ik weet dat ik het allemaal weer uit elkaar moet halen als de XPA er weer tussen uit moet. Het klonk overigens wel goed de XPA-5 met de UMC-200 voor zover ik dat kan inschatten voor de 10 min. die ik getest heb totdat ik me op de brom ging focussen.

en hoe reageren ze bij emotiva op je klachten en wat hebben ze al gedaan?

Nooff

Ik denk niet dat de brom weg zal gaan. Heeft vaak met een aantal dingen te maken. Een 60hz trafo die op 50hz gaat draaien, een voorversterker die gevoeliger reageert en speakers die gevoelig zijn en de brom laten horen. Ik heb eens een XPA-5 op twee verschillende speakers gehad, de ene had een brom de ander niet.

unknown

Bij mij heeft hij geen enkele brom en ook nooit gehad. Voor- en eindversterker zijn verbonden met Emotiva interlinks en ze zitten beiden in een niet geaarde verdeeldoos die in een niet geaard stopcontact zit.

Ben daar wel blij om, want ik zou me daar ook gruwelijk aan storen.
Pre: Dion Audio 6AF4 Eindversterker: Emotiva XPA-5 Bron: Chromecast Audio DAC: Cambridge Audio DacMagic
speakers: Sonus Faber Liuto Luidsprekerkabel: Canare 4s11
Rack: Solidsteel 6.2 Zilver

MegaJ

Citaat van: mel op april 22, 2013, 19:28:31
en hoe reageren ze bij emotiva op je klachten en wat hebben ze al gedaan?

Ze nemen het wel serieus, maar het verloopt allemaal zeer traag. De "junior techs" kunnen mij niet meer helpen omdat het een ingewikkeld probleem is. M.a.w. niet een stekkertje wat los zit, kabels die problemen blijken te geven etc. Ik doe nu zaken met de service manager, Joe Laliberte, alleen die is nogal druk bezet omdat hij schijnbaar ook in allerlei projecten betrokken is. Ik neem aan ontwikkel projecten voor nieuwe Emotiva spullen die eraan zitten te komen. Ik heb in ieder geval hieraan vooraf een flinke troubleshooting doorlopen met de "gewone" tech support waaruit dus mede door dat testen met de iPhone duidelijk is geworden dat het aan de XPA ligt. Zoals gezegd, reeds een input board verwisseld die ze als los onderdeel hebben opgestuurd. Ik zit nu weer even te wachten wat het volgende is, vorige week dinsdag voor het laatst iets gehoord. Dus ik ga sowieso morgen weer even bellen.

Citaat van: unknown op april 22, 2013, 19:44:55
Bij mij heeft hij geen enkele brom en ook nooit gehad. Voor- en eindversterker zijn verbonden met Emotiva interlinks en ze zitten beiden in een niet geaarde verdeeldoos die in een niet geaard stopcontact zit.

Ben daar wel blij om, want ik zou me daar ook gruwelijk aan storen.

Dat is gewoon zoals het hoort en ook het enige wat ik zal accepteren als uitkomst.

Citaat van: Nooff op april 22, 2013, 19:30:36
Ik denk niet dat de brom weg zal gaan. Heeft vaak met een aantal dingen te maken. Een 60hz trafo die op 50hz gaat draaien, een voorversterker die gevoeliger reageert en speakers die gevoelig zijn en de brom laten horen. Ik heb eens een XPA-5 op twee verschillende speakers gehad, de ene had een brom de ander niet.

Ik snap eigenlijk niet dat je je daarbij neer kan leggen, ik vind niet dat het hoort. Ik heb ook verschillende typen speakers en ze brommen allemaal, wel allemaal rond dezelfde gevoeligheid. Het zit niet in de combi met de voorversterker, alle tests doe ik met alleen de XPA en speakers. Heb trouwens ook getest met de pre-out van een oude yamaha receiver, in die combi ging het nog harder brommen terwijl dit met de UMC niet uitmaakt (of in ieder geval niet zo'n duidelijk hoorbaar verschil).

Remus

Plak de metalen veren in je stekkerblok (die metalen stukjes om aarde tussen stekkerblok en powercord te maken) af met wat isolatietape. Dit heeft mij in het verleden vaak van die brom afgeholpen.

MegaJ

Citaat van: Remus op april 22, 2013, 21:36:07
Plak de metalen veren in je stekkerblok (die metalen stukjes om aarde tussen stekkerblok en powercord te maken) af met wat isolatietape. Dit heeft mij in het verleden vaak van die brom afgeholpen.

Dit zou mogelijk helpen als het om een aardlus gaat, dit is echter niet het geval.

mel

Er is mss een kans dat ik een XPA-5 kan/ga overnemen. Nu heb ik nog nooit met een aparte eindversterker gewerkt, zeg ik het juist dat ik enkel een verbinding moet maken van de pre out van mijn receiver naar de XPA-5? Of moet ik in mijn receiver ook nog een instelling aanpassen ( al zou ik niet weten waar ik dat moet doen ). Ik zit ook met 3 speakers van 8 ohm en 2 van 4 ohm en op  mijn receiver kan ik enkel 4 en 6 ohm instellen, of maakt dit niet veel uit voor de XPA-5 ?

Bedankt voor de antwoorden

FeaR1986

Citaat van: mel op april 23, 2013, 22:51:45
Er is mss een kans dat ik een XPA-5 kan/ga overnemen. Nu heb ik nog nooit met een aparte eindversterker gewerkt, zeg ik het juist dat ik enkel een verbinding moet maken van de pre out van mijn receiver naar de XPA-5? Of moet ik in mijn receiver ook nog een instelling aanpassen ( al zou ik niet weten waar ik dat moet doen ).

Kabeltje van de Pre-Out naar de XPA is meer dan genoeg  :smile:

CiteerIk zit ook met 3 speakers van 8 ohm en 2 van 4 ohm en op  mijn receiver kan ik enkel 4 en 6 ohm instellen, of maakt dit niet veel uit voor de XPA-5 ?

Instellen van impedantie in de receiver vind ik altijd al dubieus. Leuk dat je de nominale waarde weet, maar dat zegt niets over het verloop van de speaker. Kan best dat die 8 Ohm speakers van je meer dippen dan die 4 Ohm. Maar hiervoor hoef je niets in te stellen. Ik speel met speakers die tot onder de 3 Ohm dippen en dat trekt de XPA ook gewoon.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

mel

Citaat van: FeaR1986 op april 23, 2013, 23:08:48
Kabeltje van de Pre-Out naar de XPA is meer dan genoeg  :smile:

Instellen van impedantie in de receiver vind ik altijd al dubieus. Leuk dat je de nominale waarde weet, maar dat zegt niets over het verloop van de speaker. Kan best dat die 8 Ohm speakers van je meer dippen dan die 4 Ohm. Maar hiervoor hoef je niets in te stellen. Ik speel met speakers die tot onder de 3 Ohm dippen en dat trekt de XPA ook gewoon.

en is dit dan een kabel zoals deze? :  http://www.allekabels.nl/tulp-kabels/9/1195968/professionele-tulp-kabel-profigold.html

maar deze worden per 2 verkocht?? ;) en ik heb er natuurlijk 5 nodig

magicbas

Ja dat zijn kabels die je kan gebruiken.
Emotiva verkoopt ook zelf kabels en die zijn ogenschijnlijk hetzelfde als de kabels van forumsponsor RU Connected: http://www.ruconnected.nl/kabels/18-interlink-cinch-tulp-1m.html

Iets duurder dan die profigold, maar het zijn prima degelijke kabels!
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210

mel

Citaat van: magicbas op april 25, 2013, 13:12:38
Ja dat zijn kabels die je kan gebruiken.
Emotiva verkoopt ook zelf kabels en die zijn ogenschijnlijk hetzelfde als de kabels van forumsponsor RU Connected: http://www.ruconnected.nl/kabels/18-interlink-cinch-tulp-1m.html

Iets duurder dan die profigold, maar het zijn prima degelijke kabels!

en is dat normaal dat die per 2 zijn?

magicbas

Ja, want het zijn analoge interlinks. Die worden ook gebruikt om een (analoge) bron te verbinden met je receiver/versterker. Je hebt het dan over stereo kanalen (links en rechts) en dus heb je er normaliter 2 nodig ;)
Omdat jij voor surround gaat, heb je er een veelvoud van nodig. In dit geval heb je er dus 1 teveel...zie het als een back-up :P

unknown

Bij Emotiva zelf kun je ze gewoon per stuk bestellen.
Pre: Dion Audio 6AF4 Eindversterker: Emotiva XPA-5 Bron: Chromecast Audio DAC: Cambridge Audio DacMagic

mel

Citaat van: unknown op april 25, 2013, 14:50:46
Bij Emotiva zelf kun je ze gewoon per stuk bestellen.

ja maar is een beetje gek dat ik enkel daar een paar kabeltjes ga bestellen ::)
Ik heb deze week nog een kabel besteld bij allekabels.nl, schitterende service, besteld rond 15.00 uur en de dag erna geleverd ( en ik woon in belgie )

unknown

Citaat van: mel op april 25, 2013, 15:01:10
ja maar is een beetje gek dat ik enkel daar een paar kabeltjes ga bestellen ::)
Ik heb deze week nog een kabel besteld bij allekabels.nl, schitterende service, besteld rond 15.00 uur en de dag erna geleverd ( en ik woon in belgie )

Ja, ik heb geen idee wat ze dan aan verzendkosten rekenen. De prijs voor de kabels zelf is niet verkeerd volgens mij en je houdt er geen over.

Hou er wel rekening mee dat je voor de XPA-5 goed afgeschermde kabels moet gebruiken geloof ik.

Die profigolds komen op mij niet echt geweldig over.(Maar dat kan ook mijn gevoel zijn ;) )