Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

FeaR1986

Citaat van: mel op maart  9, 2013, 11:56:26
Wordt enkel voor HT gebruikt....wat is ' in your face' ??

Als het enkel voor HT is dan lijkt de eventuele klank van de versterker en processor (mits die aanwezig is, want daar zijn de meningen over verdeeld) een stuk minder uit te maken. Naar mijn inziens zijn je speakers voor het grootste deel verantwoordelijk voor de klank. En het is niet zo dat als je warme of neutrale speakers hebt (ik noem een Dynaudio) dat het in één keer een hele schelle en andere speaker wordt als een Klipsch met hoorn-tweeter.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

Luk

Hoi,

een vraagje voor de Emotiva bezitters:

Ik lees dat de processor Dolby PLIIz heeft (en ook x).
er is iets wat mij niet duidelijk is:

Bij Dolby x wordt er achter met 2 kanalen uitgebreid bovenop 5.1.
Bij Dolby z zouden er Front Hoogte Effect kanalen bijkomen.

Wat ik wil is 7.1 EN 2 hoogte kanalen draaien, dus eigenlijk 9.1...

Maar als ik zo achterop kijk , dan zie ik 8 kanalen voor naar de eindtrappen.
Dus je kan niet zoals hier beschreven bij Dolby:
http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/dolby-pro-logic-iiz-details.html

En 4 surround, en 2 front hoogte dus.

Iemand een idee hoe dit zit?

Alvast bedankt.
Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

Erwin.VL

^^

Als je 9.1 wil hebben moet je elders kijken want Emotiva pre-pro's zijn tot nu toe 7.1. Er is de Onkyo PR-SC5509 (9.1) en de Marantz AV 8801 (11.1 incl Audyssey DSX wides). En er zijn AV-recievers zoals de Denon 4520 of de Yamaha 3020.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

mel

Citaat van: mel op maart  9, 2013, 08:50:12
Hallo,

Ik ben sinds enkele weken aan het rondkijken en informeren om de versterking en processing van mijn HT aan te pakken. Ik speel momenteel al een jaar of 5 met een Onkyo TX SR 805. Na enkele luistersessies kreeg ik gisteren van iemand een tip om Emotiva eens te bekijken, het materiaal van emotiva ziet er indrukwekkend uit maar jammer genoeg niet echt veel reviews van te lezen ;)
In de tweedehands sectie staat het volgende te koop waar ik graag jullie mening over zou hebben:
- XPA 3
- UPA 2
- UMC 1
Als ik het goed heb lijkt me dat bij elkaar een 5 kanaals versterking en een voorversterker. UPA 2 en UMC 1 worden blijkbaar niet meer nieuw verkocht.
Goeie combinatie, apparaten??

Bedankt voor de tips

mvg

Wat zou ik voor bovenstaande setup mogen betalen? ik heb er een foto van gekregen via mail, ziet er tip top uit, en is 2 a 3 jaar oud.

gr
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Luk

Citaat van: Erwin.VL op maart  9, 2013, 20:59:21
^^

Als je 9.1 wil hebben moet je elders kijken want Emotiva pre-pro's zijn tot nu toe 7.1. Er is de Onkyo PR-SC5509 (9.1) en de Marantz AV 8801 (11.1 incl Audyssey DSX wides). En er zijn AV-recievers zoals de Denon 4520 of de Yamaha 3020.

Duidelijk, bedankt.

Zo'n vermoeden had ik al.

Een mid segment Yamaha RX-V1065) kon me niet bekoren, ondanks de nieuwe lossless audio formaten ben ik weer terug bij mijn oude vertrouwde lexicon met lossy audio met logic-7
Deze klinkt beter voor mijn gevoel.

Oh well , de zoektocht gaat verder , geen haast ;)

Arcam AVR390 processor 7.3.4||3x Parasound HCA-3500 & HCA-1206 || 7 x Audiolab Fidjol || 4 x Audiolab Minax Super (Atmos) || 2 x Zyklop TL Subs & Mirage BPS-150i || TW-5000 ISF || LG 65C16 Oled || Zappiti One SE 4k HDR || RaspbPi4 OSMC Kodi UHD HDR

Midcall

Citaat van: clockwork op maart  9, 2013, 12:28:16
Ligt een beetje aan het moment waarop de UMC-1 gekocht is. Die begon op $699 en eindigde op 499.
Vervelend voor mensen die een apparaat niet voor veel geld kopen, maar de werkelijke waarde wordt als vanzelfsprekend (lijkt mij) toch echt bepaald door de laagste prijs dat deze is verkocht. Even extreem gezegd, als jij iets koopt voor €2000, maar het wordt later nieuw verkocht voor €800, dan zal je jouw apparaat echt niet (op welk moment dan ook) nog €1200 waard zijn. Als je er nog 600 voor krijgt mag je je handen dichtknijpen.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

mel

Zijn er voor de verbinding tussen emotiva  Pre en eindversterker een bepaald soort analoge interconnects nodig of maakt het niet uit?

De 2 emotiva eindversterkers die tweedehands te koop staan zijn verschillend in vermogen, het gaat over de XPA-3 die 3x 200 watts RMS @ 8 ohm  levert en de UPA-2 die 2 x125 watts RMS @ 8 ohm levert. Maakt dit verschil in vermogen uit bij gebruik in een 5.1 HT ?
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

rovinggecko

Je hebt gewone rca interconnects nodig. Bv van ruconnected (die zijn gelijk aan emotiva's eigen schijnt het).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Voor de twee versterkers gaat het om de gain volgens mij. De upa-2 zou gain control op de achterkant moeten hebben, als die op max staat, dan is die 32 db net als de xpa-3 en zou dat samen goed moeten gaan.

Maar je kan het ook aan de verkoper vragen, dan weet je het zeker!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Roving Gecko's Woonkamer

Midcall

Citaat van: rovinggecko op maart 10, 2013, 09:48:49
Voor de twee versterkers gaat het om de gain volgens mij. De upa-2 zou gain control op de achterkant moeten hebben, als die op max staat, dan is die 32 db net als de xpa-3 en zou dat samen goed moeten gaan.

Maar je kan het ook aan de verkoper vragen, dan weet je het zeker!
Gain verschillen tussen versterkers in een ht-setup zijn irrelevant. Het pro deel in een ht-setup nivileert de volumeverschillen tussen fronts en rears/center toch altijd.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

rovinggecko

Dat klopt, maar dat doet de pro bij het inregelen op 'film niveau'.
Al je dan eea significant zachter / harder zet, dan ga je volgens mij wel verschillen horen omdat de ene versterker niet lineair meeloopt met de ander. Toch?
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mel

Citaat van: Dynky op maart 10, 2013, 10:45:42
nope

is dat een 'nope' in de betekenis van : je gaat geen verschil horen?

Dirk

idd, als je onderlinge speakerniveau's eenmaal correct zijn ingesteld op de pre/pro, maakt het verder niet uit dat je 2 eindversterkers met een wat verschillende gain hebt.
1db stijging of daling blijft gewoon 1db, ook al is de absolute gain bij de ene bvb 20 en bij de ander 26 ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

rovinggecko

Hi Dynky, daar blijf ik het toch mentaal moeilijk mee hebben. En google heeft nog niet het juiste antwoord gegeven.

Er is vast iets mis in mijn logica:
Bij, bv 75 db, regel je de pre\pro af en zorg je er voor dat beide eindversterkers het zelfde volume geven. Zeg dat mijn center via m'n xpa-5 loopt en de rest via de cinepro. Op mijn G68 kan ik de center bv -4.5db meegeven (en dat is dan ook daadwerkelijk -4.5db lager op m'n spl meter :)). Onder water levert mijn G68 dan bv 1 volt op alle kanalen, behalve op de center, daar wordt er iets afgetrokken, dus bv -.1 = 0.9V zodat die even luid is. Dus als ik later op dat volume luister dan is alles prima in balans.

Maar als ik op een ander volume luister, resulterend in bv .5V voor alle speakers, dan wordt de center 0.5-0.1=0.4. En klinkt dus zachter!

Of is die offset op een of andere manier dynamisch (en hoe is die dan in lijn met het verschil tussen de versterkers)?

Er zal vast een eenvoudige denkfout in zitten zo op de zondag, ik hoor (en leer) het graag....
Roving Gecko's Woonkamer

mel

Citaat van: mel op maart  9, 2013, 21:13:12
Wat zou ik voor bovenstaande setup mogen betalen? ik heb er een foto van gekregen via mail, ziet er tip top uit, en is 2 a 3 jaar oud.

gr

Iemand die zijn mening hierover wil spruien?

rovinggecko

Roving Gecko's Woonkamer

mel

Dirk

Citaat van: rovinggecko op maart 10, 2013, 13:10:28
Onder water levert mijn G68 dan bv 1 volt op alle kanalen, behalve op de center, daar wordt er iets afgetrokken, dus bv -.1 = 0.9V zodat die even luid is. Dus als ik later op dat volume luister dan is alles prima in balans.

ik heb je post nou echt een paar keer herlezen, maar 'k snap niet wat je in deze specifieke zin probeert te zeggen.

een eindversterker "geeft trouwens geen volume", dat weergegeven volume wordt bepaald door je voorversterker, die een bepaald signaalniveau geeft, wat op zijn beurt door je eindversterker wordt versterkt en aan het eind vd ketting door je speakers wordt weergegeven.
dat weergegeven volume (de druk zo je wil) uitgedrukt in db kan je meten met een spl meter.

stel je de speakers nu in op gelijke volumes of zit je uitgangsspanningen van je pre/pro naar verschillende eindversterkers te meten ?
de enige juiste methode om speakerniveaus's in een surround setup gelijk te krijgen is dmv het meten met een spl meter op één specifieke volumestand, niet dmv het meten van uitgangsspanningen voor de eindversterking.

rovinggecko

:)

Ik meet met een spl meter het db niveau uit de speakers op m'n luister plek.

Ik meet de uitgangsspanningen van de pre/pro niet. Maar.... dit is volgens mij wat je doet met het afstellen van de db levels. Je haalt er een paar db vanaf, doordat de uitgangsspanning verlaagt wordt voor dat kanaal. Zodat als het meer versterking krijgt in de eindversterker, dat het totaal dan gelijk is aan de andere kanalen op de andere eindversterker.
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Citaat van: Dynky op maart 10, 2013, 12:18:15
1db stijging of daling blijft gewoon 1db, ook al is de absolute gain bij de ene bvb 20 en bij de ander 26 ;)
ik quote maar even mezelf, duidelijker kan ik het nl niet zeggen.

als je maw eenmaal je speakerlevels hebt gelijkgetrokken op volume x (bvb 75db), dan zullen die volumes ook nog steeds gelijk zijn als je straks op volume x-15db of x+10db gaat luisteren...maw alle uitgangen volgen je prep/pro z'n volumeknop en blijven onderling op gelijk niveau...ook al maak je gebruik van verschillende eindversterkers.

Erwin.VL

Citaat van: Luk op maart  9, 2013, 21:14:35
Duidelijk, bedankt.

Zo'n vermoeden had ik al.

Een mid segment Yamaha RX-V1065) kon me niet bekoren, ondanks de nieuwe lossless audio formaten ben ik weer terug bij mijn oude vertrouwde lexicon met lossy audio met logic-7
Deze klinkt beter voor mijn gevoel.

Oh well , de zoektocht gaat verder , geen haast ;)
Als je geen haast hebt, maar dan écht geen haast, dan is de Reference processor van Emotiva misschien wat voor jou. Hij zal voortbouwen op de XMC-1 (die ook al -tig keer is uitgesteld) maar over totaal 12 kanalen beschikken, vermoedelijk 9.3. In september 2012 op Emofest werd gefluisterd dat die tegen Emofest 2013 zou aankomen. Maar hou vooral je adem niet in. Ik wacht er ook op. Prijs +/- $3.000.

Dit linkje naar een thread die uw dienaar opstartte:
http://emotivalounge.proboards.com/index.cgi?board=preamps&action=display&thread=25861
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Flavio

Citaat van: Erwin.VL op maart 10, 2013, 15:20:33
Als je geen haast hebt, maar dan écht geen haast, dan is de Reference processor van Emotiva misschien wat voor jou. Hij zal voortbouwen op de XMC-1 (die ook al -tig keer is uitgesteld) maar over totaal 12 kanalen beschikken, vermoedelijk 9.3. In september 2012 op Emofest werd gefluisterd dat die tegen Emofest 2013 zou aankomen. Maar hou vooral je adem niet in. Ik wacht er ook op. Prijs +/- $3.000.

http://emotivalounge.proboards.com/index.cgi?board=preamps&action=display&thread=25861

Dat noemen ze in Amerika nou vaporware.  :D
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Erwin.VL

Citaat van: Flavio op maart 10, 2013, 15:22:19
Dat noemen ze in Amerika nou vaporware.  :D

Oh, ik heb niet de minste twijfel dat hij er komt. Maar als ik moet wedden wanneer, zou ik eerder zeggen Emofest 2014...

evilniek

De technische discussie daargelaten, zou ik eerder geneigd zijn om te kiezen voor een 5/7 kanaals EV, dus iets als een XPA-5. Waarom zou je kiezen voor twee apparaten als het ook prima met 1 kan.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo