Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Xstream

Citaat van: Midcall op oktober 20, 2011, 14:27:25
Waarom nieuwe spullen bestellen als het echt geweldig klinkt?

Gun jezelf dit gevoel en trap niet in de val die het upgradevirus voor je neerlegt... de kick die je nu ervaart wordt zeker niet groter als je straks je nieuwe spullen hebt aangesloten.
Dat snap ik, daarom koop ik ook 't zelfde spul. Ik moet ook wat in de slaapkamer hebben namelijk, en daar was dit voor bedoelt.
De XDA-1 wordt dus de 2e, voor stereo, wat me dus zo goed bevalt.
De XPA-5/UMC-1 omdat ik nu 2 speakers aanstuur, maar een 5.1 set heb staan, dus dan kan ik ook van films genieten.

Dus het is niet zozeer een upgrade virus om het nog beter te krijgen, maar meer om m'n situatie op te lossen. Ik gebruik namelijk niet alleen stereo. En daar kwam ik ook achter toen ik even wat ging kijken wat normaal 5.1 was, en ik dus stereo moest doorsturen. Klinkt dan toch minder dan zoals 't bedoelt is.
En mocht er inderdaad verschil zitten in de XPA-5 en UPA-2, dan kan ik altijd nog een UPA-2 aansluiten/bestellen. Maar volgens de mensen van Emotiva heeft deze dezelfde signature en techniek met kanaal scheiding, ook voor stereo, alleen wat meer vermogen nog.

Dan heb ik zowel in m'n slaap- als woonkamer lekker geluid ;)

Sowieso zijn de XDA en UMC nu in de aanbieding. Voor dat geld kun je 't bijna niet laten :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

norman

Vandaag me banana plugs binnen gekomen, dus ik dacht nou kan ik makkelijk me Class-E versterkertje weer is proberen op me mains....
(Deze heeft nu ongeveer een maand ingespeeld op me andere set.)

Zie voor de versterker hier

Grappig genoeg lijkt het alsof dit versterkertje een stuk beter is als me XPA-5 !
Wat voornamelijk opvalt is een veel helderder en open hoog (dit is met de cd van Agnes Obel - Philharmonics, vooral nr. 2)

Ga weer even verder vergelijken :)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Xstream

Citaat van: norman op oktober 20, 2011, 16:19:00
Vandaag me banana plugs binnen gekomen, dus ik dacht nou kan ik makkelijk me Class-E versterkertje weer is proberen op me mains....
(Deze heeft nu ongeveer een maand ingespeeld op me andere set.)

Zie voor de versterker hier

Grappig genoeg lijkt het alsof dit versterkertje een stuk beter is als me XPA-5 ! (verstekertje koste me 190 EUR !!!!)
Wat voornamelijk opvalt is een veel helderder en open hoog (dit is met de cd van Agnes Obel - Philharmonics, vooral nr. 2)

Ga weer even verder vergelijken :)
Interessant. En ik vond de Emotiva (UPA-2 dan) al zoveel helderder in 't midden/hoog. I.c.m. de XDA nog beter. Bedoel je daarmee een hoger bereik, of gewoon meet de toon? Want veel helderder lijkt in mijn beleving "scherp" te worden?
Wat voor speakers gebruik je, en wat is 't klankbeeld daarvan? En welke aansturing?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

norman

Nou zit ik een andere cd te luisteren en lijkt het de instrumenten een beetje weg te vallen en de stemmen erg over heersen. (Rock muziek)
En wat blijkt na een switch naar de XPA-5 blijkt dit inderdaad het geval ....

Het geluid leek in eerste instantie erg indrukwekkend maar blijkt toch niet voor alles even goed :)
Iets te enthousiast geworden vrees ik :)

Zie de handtekening / signaturen voor de rest van mijn spullen.... (ga weer ff verder met vergelijken :))

Xstream

Citaat van: norman op oktober 20, 2011, 16:34:01
zie de handtekening / signaturen voor de rest van mijn spullen....
Ah, ja, kijk je zo overheen ;)

Raphie

hiero nog steeds XPA-2 + B&W 803s, voor mij nog steeds top combo! :)
JBL PRX Power!

Former member 78

Citaat van: Raphie op oktober 20, 2011, 17:58:53
hiero nog steeds XPA-2 + B&W 803s, voor mij nog steeds top combo! :)

Wat is jouw bron eigenlijk?
Streamen vanaf jouw Macbook naar Apple TV?

Xstream

Na een week Emotiva XDA/UPA2 te hebben geluisterd, weer een terug geswitched naar m'n Marantz + UPA2.
Nu valt me nog beter op wat de verschillen zijn. Het eerste wat me opviel: De Marantz klinkt veel minder open. De detaillering is er nog wel en is uitstekend, met de nadruk net op andere elementen, zoals bijv. hihats e.d, maar het lijkt allemaal net wat meer aan elkaar geplakt te zijn. Met de XDA lijkt 't allemaal wat meer losgetrokken te worden en krijg je daardoor een ruimere, meer gelaagde, soundstage. Alles is wat ronder en rustiger op de Marantz. Een gitaar klinkt dan ook echt anders. Alsof er een dun laagje bass overheen zit. Op de 1 of andere manier luister je er wel prettig naar. Het is minder indringend en geeft een bepaalde rust, waar de XDA echt meer geluid produceert alsof je live in de zaal aanwezig bent met meer openheid en transparantie. Ook details als gitaar snaar aanslagen hoor je veel beter op de Emo's, evenals stemmen die meer los komen, zowel in klank als in soundstage positie. 

Ik vind de Emotiva's, zeker als je echt voor de muziek gaat zitten, veel beter klinken. Tenzij je een achtergrond muziekje gaat luisteren, dan scoort de Marantz weer goed, al is 't niet zo dat de Emo's dan nutteloos worden natuurlijk :) Beiden zijn dan goed.
Er is echter 1 punt waar de Marantz gewoon beter in is. Dit viel me al eerder op, maar is nu wel echt bevestigd: Het laag.
De bass is veel ronder en de details hierin zijn goed hoorbaar, zonder de focus op een bepaalde bass lijn of beat te leggen. Het komt meer als een geheel over, zonder het gevoel voor detaillering dus te verliezen. Bij de Emotiva vind ik dit veel onrustiger. Wellicht wel meer losgetrokken van elkaar wat sommige zullen omschrijven als "meer gedetailleerd / open", maar het is vooral de samenwerking tussen een bass lijn en de bass van een beat bijvoorbeeld. Dit komt op mij soms net iets rommeliger over. Hierbij vind ik vooral de punch van de bass bij de Emo's wat meer plopperiger klinken. Het is meer aanwezig, maar wel een beetje ruw soms (ligt ook aan de muziek).

Om even een concreet voorbeeld te geven. Het nieuwe album van Coldplay: Mylo Xyloto, nr: Major minus.
Het begint met de gitaar. Deze klinkt transparanter en punchier op de Emo's. Evenals 't gevolg. Vooral de stem is veel opener en zuiverder. Sowieso is 't midden van de Emo geweldig.
Dan volgt de gitaar break en knalt de beat erin. En hier verliest de Emo's z'n organisatie lijkt 't wel ietsje. Het klinkt nog steeds erg goed, maar door de verschillende plaatsing van de verschillende bassen krijg je niet 't gevoel van een geheel. En juist op dit punt klinkt de Marantz dan ineens veel lekkerder. Met meer controle en punch zonder de organisatie te verliezen waarbij de bassen elkaar aanvullen zonder het gevoel te hebben dat je details in 't laag mist. Wellicht is het puur de balans. Dat de Marantz wat minder nadruk legt op 't laag, waardoor 't meer klopt als geheel in mijn beleving.

Nu is mijn vraag, herkent iemand dit?
Zo ja, wat zijn dan evt. receivers / DACs om eens naar te kijken/luisteren met een open transparant geluid, maar met een meer gecontroleerd laag?

norman

Is er iemand die een XPA5 tegen de XPA2 wil ruilen ? :)

Skyfox

Ik ben eens aan het kijken naar de UMC-1. Heeft iemand deze al aangeschaft voor de clearance prijs van 499 dollar? En wat zou dan de NLD prijs worden incl verzenden, importeren (Douane + btw)? Het meeste van de prijs kan ik zelf wel verzinnen, maar de douanekosten kom ik niet helemaal uit.

Daarnaast zit ik te kijken naar een XPA-5 of wellicht 5x UPA-1 (voor volgend jaar, een mens moet vooruit plannen natuurlijk). Wat voor voordelen en nadelen zou ik kunnen verwachten van 5x UPA-1 t.o.v. een XPA-5?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Xstream

Doorgaans kun je van de dollar wel zo'n beetje de euro maken. Dus $500 wordt al met al gewoon €500 met douane en verzendkosten. Soms iets meer, soms iets minder.

Ik heb hetzelfde gevraagd aan technische support van Emotiva. Die adviseerde me de XPA-5.
Met de UPA heb je gegarandeerd kanaal scheiding en geen invloed van andere kanalen. Maar Emo support beweerde dat ook de XPA echt gescheiden kanalen heeft in de praktijk.
De XPA-5 heeft wel een dikkere voeding en in principe meer vermogen dan de UPA-1's per kanaal. Dus dat is een beetje de overweging.

Nooff

Ik denk niet dat de XPA-5 meer vermogen kan leveren dan de UPA-1. De UPA heeft een versterkermodule uit de XPA en is daarmee identiek. De XPA moet een 1200vA trafo verdelen onder 5 kanalen, terwijl de UPA een 300vA trafo heeft voor 1 kanaal, met ook nog eens veel meer reserve (80.000 voor 1 kanaal en 60.000 verdeeld onder 5). Daarnaast heb je ook nog eens geen last van crosstalk.

Cobraatje

Citaat van: skyfox op november  2, 2011, 13:51:52
Ik ben eens aan het kijken naar de UMC-1. Heeft iemand deze al aangeschaft voor de clearance prijs van 499 dollar? En wat zou dan de NLD prijs worden incl verzenden, importeren (Douane + btw)? Het meeste van de prijs kan ik zelf wel verzinnen, maar de douanekosten kom ik niet helemaal uit.

Daarnaast zit ik te kijken naar een XPA-5 of wellicht 5x UPA-1 (voor volgend jaar, een mens moet vooruit plannen natuurlijk). Wat voor voordelen en nadelen zou ik kunnen verwachten van 5x UPA-1 t.o.v. een XPA-5?

Handige tool die ik altijd gebruik: http://www.astroblog.nl/tools/importheffingen/
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED77CS6LA - Lyngdorf MP40 2.1 - Marantz MM8077 CineMike Stufe 2 + Brückung - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50

Xstream

Ah ja, was even in de war met UPA-2 waar ik zelf naar had geinformeerd (2x UPA-2 en 1xUPA-1).
5x UPA-1 werd me iets te gortig. Zat dan eerder te denken aan 1x XPA-2 en 1x XPA-3 voor HT.

edwin99

Citaat van: skyfox op november  2, 2011, 13:51:52

Ik was voor de UMC-1 512 euro kwijt incl alles.
mooie prijs voor goede processor.

TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

Skyfox

Citaat van: edwin99 op november  2, 2011, 15:16:31
Ik was voor de UMC-1 512 euro kwijt incl alles.
mooie prijs voor goede processor.
Top! Dank voor het doorgeven. Voor dat bedrag is het goed te doen. Heb je deze pre-amp toevallig ook kunnen vergelijken met andere pre-amps?

Citaat van: Xstream op november  2, 2011, 14:04:10
Ah ja, was even in de war met UPA-2 waar ik zelf naar had geinformeerd (2x UPA-2 en 1xUPA-1).
5x UPA-1 werd me iets te gortig. Zat dan eerder te denken aan 1x XPA-2 en 1x XPA-3 voor HT.
Heb zelf ook nog even nagedacht over een XPA-2 en een XPA-3. Wat ik jammer vind is dat je vermogens dan uiteen lopen voor je fronts en je surrounds. Ik heb het idee dat je dan volumeverschil krijgt (geen idee of de gain hetzelfde is) wanneer je het volume aanpast.
Een paar seconden dacht ik nog aan 5x XPA-1, maar dat is me wat te gortig. En ik denk ook complete overkill, hahaha!

Citaat van: Nooff op november  2, 2011, 14:01:42
Ik denk niet dat de XPA-5 meer vermogen kan leveren dan de UPA-1. De UPA heeft een versterkermodule uit de XPA en is daarmee identiek. De XPA moet een 1200vA trafo verdelen onder 5 kanalen, terwijl de UPA een 300vA trafo heeft voor 1 kanaal, met ook nog eens veel meer reserve (80.000 voor 1 kanaal en 60.000 verdeeld onder 5). Daarnaast heb je ook nog eens geen last van crosstalk.
Ach, het uiteindelijke topvermogen is ook niet heel erg interessant. Mijn speakers (MA RS serie) zijn niet direct power hungry met een gevoeligheid van 91dB. Maar reserves voor pieken (explosies e.d. in films) zijn wel fijn. Hoewel er natuurlijk grenzen zijn en de extra investering in de monoblokken flink is.

Zou de bewering kloppen dat de XPA-5 compleet gescheiden kanalen heeft en dat crosstalk daardoor niet voorkomt?

Ik neem trouwens aan dat crosstalk inhoud dat signaal voor speaker a deels in het signaal van speaker b terechtkomt?

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Xstream

Citaat van: skyfox op november  2, 2011, 15:24:32
Heb zelf ook nog even nagedacht over een XPA-2 en een XPA-3. Wat ik jammer vind is dat je vermogens dan uiteen lopen voor je fronts en je surrounds. Ik heb het idee dat je dan volumeverschil krijgt (geen idee of de gain hetzelfde is) wanneer je het volume aanpast.
Je kunt aan de achterkant 't basis volume instellen zodat ze overkomen zoals jij graag wilt. Dus dat zou goed moeten gaan.

Zou de bewering kloppen dat de XPA-5 compleet gescheiden kanalen heeft en dat crosstalk daardoor niet voorkomt?
Dat beweren ze wel. Of 't zo is, dat is een 2e. Ik heb 't nog niet in de praktijk kunnen testen/ervaren.

Reacties van Emotiva Technical support:
CiteerPersonally I would go with the XPA-5 amplifier.  I have one myself and I appreciate it more and more every day.  It is more affordable than some of the other options you are considering and will have an extra kick in power over the UPA line.

CiteerAll of our amplifiers are built on the same core design.  This means that they offer a very similar sound signature and can be mixed and matched within the same system.  You simply need to purchase the amplifier that has the proper amount of power to drive your speakers.  The XPA-5 amplifier has 5 separate and fully discrete amp modules within its chassis.  It can easily be used for home theater and stereo applications, especially if it is the same system.
I personally have an XPA-2 driving my front speakers and an XPA-5 doing my center and surround speakers.  The XPA-3 and the XPA-5 are nearly identical amplifiers.  The XPA-5 has 2 additional channels to drive and therefore has a larger power supply, that is pretty much the only difference.

norman

Ik kwam deze linkjes tegen op een forum,

http://img210.imageshack.us/img210/6225/stereophile201111s370hq.jpg
http://img842.imageshack.us/img842/6225/stereophile201111s370hq.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/6225/stereophile201111s370hq.jpg

Weet niet of het mag hier, zo niet verwijder maar....
de XPA5 werd vergeleken met de Bryston 9B, dat is een versterker van +/-'s 8x de prijs

Not bad zou ik zeggen.....

Nooff

Dat is altijd zo, je fronts worden sowieso zwaarder belast t.o.v. je surrounds. Overigens is de gaan hetzelfde dus ervaar je geen verschil in volume. Daarnaast heb je calibratie methodes die dit probleem kunnen oplossen. De combinatie XPA-2 en XPA-3 is erg goed, de kleine vermogensverschillen ga jij niet horen.

RvD

De XPA-2 en XPA-3 gaan zeer goed samen van vermogens verschil merk je niks tijdens de films de surrounds staan ook niet hele tijd te spelen. De Audessey van mijn AV7005 doet ook goed zijn werk met afstellen. Met muziek zul je veel plezier hebben met de XPA-2 dit bevalt me zelf ook nog steeds erg goed. Op het Emotiva forum zie je ook veel gebruikers die de XPA-2 en XPA-5 combineren en hoor je ook niks over vermogensverschil.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op oktober 23, 2011, 05:02:46
Wat is jouw bron eigenlijk?
Streamen vanaf jouw Macbook naar Apple TV?
Mijn bron is een RME HDSPe Madi 128 aangesloten via fibrechannel op een SSL Alphachannel
JBL PRX Power!

yorkie13

hier umc-1 met upa-1 en 2 x upa-2

gaat prima samen, en ik vond dat mooier dan de xpa-5

noise

Zou een XPA-2 een upgrate zijn tegenover de Rotel RB-1080 met luidsprekers die naar 3 ohm dippen?

Wim.

Raphie

absoluut! heb de RB-1080 ook gehad
JBL PRX Power!

Xstream

Citaat van: RA SUBS op november  2, 2011, 18:27:29
hier umc-1 met upa-1 en 2 x upa-2

gaat prima samen, en ik vond dat mooier dan de xpa-5
Mooier, als in beide geluisterd en UPA mooier? Of gewoon dat je meer losse componenten hebt?