Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

erik s.

Citaat van: musicslave op september 20, 2011, 09:40:44
@clockwork, schitterende opstelling met dat apparatuur! Sinds 'n paar maanden heb ik 'n umc-1 en xpa-5. Ben tevreden over het geluid, en het kan altijd beter. Mooie hobby, daarom is het goed de fora te lezen. Als beiden aanstaan hoor ik 'n (zachte) hum over de speakers. Ben benieuwd of je ook 'n brom hoort, als alles aan staat, met die xpa's 1? groet Jan.
controleer je interlinks. hen je het met alle bronnen?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

musicslave

Citaat van: erik s. op september 20, 2011, 09:59:38
controleer je interlinks. hen je het met alle bronnen?
Ik hoor 'n brom ook als er geen bron is aangesloten. De brom zit in de front rechts, front rechts surround en centerspeaker. Het is geen harde brom (meer zacht zoemen), maar omdat het geluid van meer kanten komt is het toch merkbaar (bij muziek hoor je het niet). Ik heb ook een ps audio humbuster aangesloten, maar geen verandering. De set klinkt wel goed. Ik was benieuwd of de andere sets daar ook last van hadden.

erik s.

Citaat van: musicslave op september 20, 2011, 16:12:35
Ik hoor 'n brom ook als er geen bron is aangesloten. De brom zit in de front rechts, front rechts surround en centerspeaker. Het is geen harde brom (meer zacht zoemen), maar omdat het geluid van meer kanten komt is het toch merkbaar (bij muziek hoor je het niet). Ik heb ook een ps audio humbuster aangesloten, maar geen verandering. De set klinkt wel goed. Ik was benieuwd of de andere sets daar ook last van hadden.
lijkt me sterk dat het dan in de interlinks zit. de Humbuster is voor trafobrom, die komt niet uit je luidsprekers.
dan is de versterker toch de verdachte.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

RobMeul

Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

clockwork

Lol!

Hoe herkenbaar. Gelukkig kom ik zelf niet verder dan level 6. ;D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

musicslave

Citaat van: erik s. op september 20, 2011, 17:47:45
lijkt me sterk dat het dan in de interlinks zit. de Humbuster is voor trafobrom, die komt niet uit je luidsprekers.
dan is de versterker toch de verdachte.
Ik heb hierover overleg gehad met Emotiva (Nick), hij stelde me voor om 'n test te doen: ik heb toen m'n laptop (accu) aangesloten op de xpa-5 (front speakers) en muziek aangezet. Geen brom (wel 'n hoop ruis). Als ik echter de laptop aansluit op het stopcontact komt er een (rafelige) bromtoon mee, heel zacht, maar aanwezig. Volgens Nick is dit het bewijs dat de xpa-5 ok is. Ik ben dus benieuwd of er iemand met een xpa ook iets uit de speaker hoort. Mijn Onkyo 905 is doodstil. Als ik de xpa aanzet hoor ik niets over de speakers, totdat ik de umc aanzet met de knop achter op het toestel: dan komt de brom. Als ik de 905 als voorversterker gebruik heb ik hetzelfde effect. Of hoor je met zo'n grote eindversterker altijd wel iets? Maar dan moet clockwork toch ook iets horen?

Nooff

Citaat van: musicslave op september 20, 2011, 19:36:39
totdat ik de umc aanzet met de knop achter op het toestel: dan komt de brom.
Bewijst in ieder geval (zonder laptop test) ook dat het probleem niet in de XPA zit. Er zijn nog twee mogelijkheden, je UMC staat in de nabije omgeving en de trafo wekt een magnetisch veld op of het zijn toch je interlinks.

clockwork

Heb het net nog even getest.
Met de stereo pre aan, de bron op pauze en op redelijk hoog volume hoor ik op de fronts (met de xpa-1's) helemaal niets. De kanalen op de xpa-5 (met daarop de umc-1) laten wel een heeeeele licht 50hz brom horen. Ik kan niet bij de umc schakelaar, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Heb je andere netkabels geprobeerd?
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

daxie

Ik hoor ook wel iets hoor op mijn av8003/xpa5 combi, maar ik moet met mijn oor tegen de speakers gaan hangen.
Van zodra er iets afgespeeld wordt is het weg, ook bij pauze.

Idem zoals bij clockwork dus.

clockwork

Er wordt op MP overigens een xda-1 DAC aangeboden voor €250. Wordt druk op geboden.  ;D

Miesepies

Citaat van: musicslave op september 20, 2011, 19:36:39...aansluit op het stopcontact komt er een (rafelige) bromtoon mee

Dingen waar ik zo even aan denk:
- Draai de stekker eens om in het stopcontact van je UMC (fase)
- Probeer een stopcontact welke in een andere stroom groep hangt
- Trek stekkers van lampen met een dimmer uit het stopcontact

Miesepies

Citaat van: clockwork op september 20, 2011, 20:50:40Er wordt op MP overigens een xda-1 DAC aangeboden voor €250. Wordt druk op geboden.  ;D

Hmm, volgens mij ga ik voor die prijs liever direct naar Emotiva. Voor niet veel meer heb je een nieuwe (met de nieuwe volume electronica/firmware) :P

clockwork

Zou ik ook doen, ja. Ik vond het alleen opvallend dat het merk Emotiva blijkbaar wat bekender wordt. De bieding van €210 lijkt me reeeler dan de vraagprijs.

musicslave

Citaat van: daxie op september 20, 2011, 20:04:55
Ik hoor ook wel iets hoor op mijn av8003/xpa5 combi, maar ik moet met mijn oor tegen de speakers gaan hangen.
Van zodra er iets afgespeeld wordt is het weg, ook bij pauze.

Idem zoals bij clockwork dus.
Om de brom te horen (per speaker) moet ik ook met m'n oor tegen de speaker houden, maar als je in de "bubble" zit en er is geen muziek, dan is de toon (50hz?) aanwezig. Bij muziek is het weg en misschien maak ik 't wel te groot. Maar bij de onkyo is er geen brom en dan ga je vergelijken.

musicslave

Citaat van: clockwork op september 20, 2011, 19:52:54
Heb het net nog even getest.
Met de stereo pre aan, de bron op pauze en op redelijk hoog volume hoor ik op de fronts (met de xpa-1's) helemaal niets. De kanalen op de xpa-5 (met daarop de umc-1) laten wel een heeeeele licht 50hz brom horen. Ik kan niet bij de umc schakelaar, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Heb je andere netkabels geprobeerd?
Bij mij is het misschien ook een 50hz brom. Maar verdwijnt als ik de umc achterop uitzet. Hoor je de toon dan ook in de "bubble" als je geen muziek draait?

norman

Misschien andere zekeringen in je versterker zetten, ik heb geen brom ....
(XPA-5 / UMC-1 combo)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

clockwork

Citaat van: musicslave op september 21, 2011, 09:24:05
Bij mij is het misschien ook een 50hz brom. Maar verdwijnt als ik de umc achterop uitzet. Hoor je de toon dan ook in de "bubble" als je geen muziek draait?

Weet niet precies wat je bedoelt. Als ik met mijn oor tegen één speaker aan zit, heb ik sowieso geen 'bubble'.  ;) Bij gewoon gebruik (en soms best wel hard) heb ik er absoluut geen last van.
Ben toch bang dat het een beetje aan het ontwerp (voor de Amerikaanse markt) ligt.  

musicslave

Citaat van: Miesepies op september 20, 2011, 21:06:38
Dingen waar ik zo even aan denk:
- Draai de stekker eens om in het stopcontact van je UMC (fase)
- Probeer een stopcontact welke in een andere stroom groep hangt
- Trek stekkers van lampen met een dimmer uit het stopcontact
Al die tips heb ik al 'ns geprobeerd: andere groep, alle andere electrische apparaten uitgezet. Aardekabel van het ene chasis naar het andere. Andere interlinks (emotiva). Apparaten opengeschroefd om te kijken om er iets los zat. Geen enkele bron aangesloten. Umc zo ver mogelijk weg houden van de xpa. Kabels goed neerleggen. Router uit, modem uit. Brom gaat aan zodra de trafo van de voorversterker aangaat in standbij. Wellicht toch iets waarmee ik moet leven.

musicslave

Citaat van: clockwork op september 21, 2011, 09:33:30
Weet niet precies wat je bedoelt. Als ik met mijn oor tegen één speaker aan zit, heb ik sowieso geen 'bubble'.  ;) Bij gewoon gebruik (en soms best wel hard) heb ik er absoluut geen last van.
Ben toch bang dat het een beetje aan het ontwerp (voor de Amerikaanse markt) ligt.  
Als ik geen muziek draait en op de plaats zit waar ik normaal luister (en de apparatuur ingeschakelt) dan hoor ik de brom in het midden (in de bubble). Maar bij normaal gebruik is het weg. Wellicht heb je gelijk. Ik ga het proberen te negeren.

musicslave

Citaat van: norman op september 21, 2011, 09:32:02
(XPA-5 / UMC-1 combo)
Hey Norman, dit heb ik nog niet geprobeerd. Vervangen of andere waarden?

Midcall

Citaat van: norman op september 21, 2011, 09:32:02
(XPA-5 / UMC-1 combo)
Zekeringen die een brom veroorzaken... die zouden wetenschappelijk onderzocht moeten worden, lijkt me nl uniek.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

norman

Citaat van: Midcall op september 21, 2011, 11:11:16
Zekeringen die een brom veroorzaken... die zouden wetenschappelijk onderzocht moeten worden, lijkt me nl uniek.

Nou ik zeg het omdat ik de zekeringen vervangen heb door audiofiele zekeringen.
En voordat ik dat deed, had ik geen brom bij het aanzetten ... en nu wel...
Let wel ... alleen heel kort bij het aanzetten, deze gaat vrijwel gelijk weer weg.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Midcall

Citaat van: norman op september 21, 2011, 11:13:28
Let wel ... alleen heel kort bij het aanzetten, deze gaat vrijwel gelijk weer weg.
Dan is het interessant om te kijken wat er gebeurt als je de oude zekeringen weer terugzet om de zien of dit verschijnsel dan niet meer optreedt.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

RobMeul

Citaat van: norman op september 21, 2011, 11:13:28

Ik denk dat je dit artikel eventjes moet lezen;
http://www.hifizine.com/2010/09/the-unease-of-the-audiophile/

Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

musicslave

Citaat van: Nooff op september 20, 2011, 19:48:22
Bewijst in ieder geval (zonder laptop test) ook dat het probleem niet in de XPA zit. Er zijn nog twee mogelijkheden, je UMC staat in de nabije omgeving en de trafo wekt een magnetisch veld op of het zijn toch je interlinks.
Misschien is het de trafo. Misschien zijn er wel beter afgeschermde trafo's te koop. De interlinks zijn van Emotiva.