Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

clockwork

Citaat van: norman op september  5, 2011, 10:47:10
@Clock nog nieuws over je XPA-1 ?
Ben benieuwd wanneer Emotiva de distributie gaat starten vanuit A'dam

Ben van plan om deze week iets meer erover te schrijven. Ik had de afgelopen week nog vakantie en druk bezig geweest met andere dingen.
Maar tot nu toe bevallen de XPA-1's erg goed!  :wub:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

clockwork

citaat van het Emotiva forum over de XSP-1 pre:

"While talking with big dan this afternoon, he said that the xsp is in production right now. They are working out all the production engineering issues right now and as soon as they have the line running smoothly a release date will be forthcoming. He said that if all goes well, the xsp could be available for christmas. However, that is not a promised date and it could take another month or so to get the production line running up to snuff. It is getting very close now, and it will be well worth what little waiting you might encounter at this date.

A fully functional xsp was in use in the two channel room. The erc, xda, xsp, four xpa-1 power amps were powering the new xref towers. Sound quality was extraordinary. The xsp feeding the xpa-1 was a match made in heaven."

ben benieuwd.......  ::)
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

Nooff

Dit vind ik toch ook wel erg mooi hoor, ben benieuwd hoe het klinkt. Misschien mijn Audio Engine speakers maar vervangen door deze:

Er zijn 4, 5 en 6" varianten beschikbaar via www.emotivapro.com voor respectievelijk $399, $599 en $799.

clockwork

Oke, zoals beloofd mijn ervaringen met de Emotiva XPA-1 monoblokken.

Specs:  http://emotiva.com/xpa1.shtm

Eerst even de kleine lettertjes: ik ben geen ervaren luisteraar of high end kenner. Volgens  mijn vrouw ben ik soms wat hardhorend (zou best kunnen gezien het grote aantal punk/rock concerten dat ik in mijn jeugd heb bezocht).  Alles wat ik hier meld is mijn beleving/mening. Doe er mee wat je wilt.

De (woonkamer) opstelling:
Stereo:  Logitech Transporter- Bel Canto Pre3 voorversterker-2 maal  XPA-1 eindversterker-Pioneer S-81 speakers
Surround:  Dune B1-Emotiva UMC-1 pro-(Bel Canto op HT bypass) XPA-1/XPA-5-S-91 serie speakers

Dan de XPA-1.
Na wat vertraging bij zowel de Amerikaanse als de Nederlandse douane kwamen ze dan eindelijk aan. Uitstekend verpakt in dubbele dozen.
Zoals wel vaker gezegd wordt, ze zijn vreselijk zwaar:  34 kg per stuk. De  – en de + aansluitingen voor de speakers zijn dubbel uitgevoerd om te kunnen bi-wiren. De + en - zitten helaas wel ver uit elkaar om 'veiligheidsredenen'.  Hier moet je wel rekening mee houden bij de afwerking van je speakerkabel. Ik gebruik zelf Emotiva X-series speakerkabel. Hierop heb ik de bananenstekkers gezet die ik zijdelings in de speakerterminals heb gemonteerd. Dat past net.

Ik gebruik de gebalanceerde uitgangen van mijn Bel Canto pre-amp. De gebalanceerde ingangen op de XPA kennen geen lock functie. Je loopt dus het risico dat de connectoren los kunnen raken. De RCA ingangen vind ik evenals die op de XPA-5 wat goedkoop aandoen. Beide ingangen zouden wat mij betreft wat zwaarder  uitgevoerd mogen worden.
Inschakelen van de amp's gaat snel. Ze hebben zowel een trigger in- als uitgang. Na inschakelen krijg je eerst een hele rij rode leds te zien en na een klik van het relais verschijnt er 1 blauwe led.
De amp's zijn uitgerust met  led VU-meters, maar je moet al op redelijk volume draaien voordat die in actie komen. De amp's staan bij mij in een ruimte achter mijn luisterruimte, dus ik heb deze functie uitgeschakeld.

Dan de luister ervaringen na een paar weken inspelen:
Hiervoor gebruikte ik de XPA-5 als eindversterking.  Ten opzichte hiervan vind ik de sound (aanzienlijk) verbeterd. De grootste verbeteringen wat mij betreft:

Laag: een voelbare en strakkere bass die hiervoor veel minder aanwezig was.
Details: veel meer details zonder dat het vol loopt, ook bij laag volume. Ik hoor op albums die ik al heel lang ken, opeens dingen die ik nog nooit eerder gehoord heb.
Rust en overtuiging: kenners noemen dat geloof ik 'controle'. Het geluidsbeeld komt veel rustiger op me over. Lastig onder woorden te brengen.
Warmer en minder scherp:  alles is wat meer 'afgerond'.
Surround: zie de punten hierboven. Plus : De veelgeroemde bubble is nog wat overtuigender  dan voorheen en wordt gemakkelijker bereikt. Zelfs bij minder goede opnames. 

Conclusie:
Voor mijn aanschaf maakte ik me druk of de verbetering de investering wel waar zou zijn. Momenteel zou je bij Emotiva voor een paar mono blokken ongeveer €2000 kwijt zijn.  Nu is dat altijd een lastige discussie: wanneer is een product zijn geld waard.? Dat is voor iedereen anders. Ik had op dat moment toevallig budget.
Ik ben erg tevreden met mijn aanschaf en ook erg blij dat ik de knoop heb doorgehakt. Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik ook heel tevreden zou zijn geweest met een XPA-2 stereo-amp die naar verluid voor 99% gelijk klinkt.

Forumgenoten die twijfelen mogen wat mij betreft komen luisteren . Zal wel oktober moeten worden aangezien we nu in een (nu al tegenvallende) verbouwing zitten.

norman

Bedankt voor je omschrijving, het rack blijft er indrukwekkend uitzien :)

Wat bedoel je met de surround bubble ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

clockwork

Citaat van: norman op september  6, 2011, 12:16:11
Bedankt voor je omschrijving, het rack blijft er indrukwekkend uitzien :)

Wat bedoel je met de surround bubble ?

Dank je. Had er tijdelijk ook nog de UMC1 en ERC-1 op staan. Heb ik helaas geen foto van.

bubble: het gevoel dat het geluid je volledig omsluit en dat je midden in de film staat. 

norman

Ander vraagje trouwens, is die XPR-5 of XPR-7 die aangekondigd is/was.
Nou hetzelfde als de XPA-1 maar dan multi-channel ?

clockwork

Citaat van: norman op september  6, 2011, 12:25:14
Ander vraagje trouwens, is die XPR-5 of XPR-7 die aangekondigd is/was.
Nou hetzelfde als de XPA-1 maar dan multi-channel ?

Ik heb me niet zo verdiept in de specs. Maar die schijnen nog wat heftiger te worden. De 7 kanaals is overigens afgeblazen omdat ze te weinig vraag daarnaar verwachten.

Edit: de XPR-5 wordt 5 maal 400 watt. Klasse H. 

high-q

Leuk verhaal over de XPA1's. Het is inderdaad moeilijk om zoiets te verwoorden als je de juiste termen niet kent of wel kent, maar niet goed toe past.

Komt in ieder geval uit dat het een verbetering is tov je XPA5.

Dat de XPA2 99% gelijk zou moeten klinken aan de XPA1 wist ik niet. Wat ik vaak voorbij zag komen in reviews was de opmerking: "A complete other level of performance".

Nog steeds erg benieuwd!

Citaat van: clockwork op september  6, 2011, 11:58:59
Volgens  mijn vrouw ben ik soms wat hardhorend

Selectief?  :hehe:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Citaat van: high-q op september  6, 2011, 13:51:48

Komt in ieder geval uit dat het een verbetering is tov je XPA5.

Klopt ja. De 1 doet precies wat ervan zou verwachten. Meer umpf, detail en rust.  :music:

Dat van die 99% las ik toevallig in een van de verslagen van het Emo Fest (voor wat het waard is). Daar werd gesteld dat de stap van een XPA-5 naar een 2, (veel) groter was dan van een XPA-2 naar een XPA-1.

Idd ook selectief. Zeker vwb audio.  ;D

high-q

Citaat van: clockwork op september  6, 2011, 14:19:33
Dat van die 99% las ik toevallig in een van de verslagen van het Emo Fest (voor wat het waard is).

Daar werd gesteld dat de stap van een XPA-5 naar een 2, (veel) groter was dan van een XPA-2 naar een XPA-1.

Voor mij nog niks waard, want ik ken alle drie genoemde XPA's niet  :P
Eigenlijk zou ik dan een XPA2 moeten bestellen, zodat we de test zouden kunnen doen  :angel:

Dan kom jij er ook achter of de XPA1's in jouw systeem ook de extra $'s waard zijn geweest. Aan de andere kant is het natuurlijk belangrijker dat je tevreden bent met je aankoop.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Citaat van: high-q op september  6, 2011, 14:29:12
Eigenlijk zou ik dan een XPA2 moeten bestellen, zodat we de test zouden kunnen doen  :angel:

Dan kom jij er ook achter of de XPA1's in jouw systeem ook de extra $'s waard zijn geweest. Aan de andere kant is het natuurlijk belangrijker dat je tevreden bent met je aankoop.

Goed idee! Ik heb nog wel een plekje in het rack.  8)

En dat is ook zo Ik ben erg tevreden en zal geen 'what if' gevoelens meer krijgen.  ;)

Roger Black

Citaat van: Nooff op september  5, 2011, 20:10:52
Dit vind ik toch ook wel erg mooi hoor, ben benieuwd hoe het klinkt. Misschien mijn Audio Engine speakers maar vervangen door deze:

Er zijn 4, 5 en 6" varianten beschikbaar via www.emotivapro.com voor respectievelijk $399, $599 en $799.

Ik vind ze erg mooi! En nu ik enkel nog de XDA-1 over heb van Emotiva kan dit nog wel eens best mooi zijn in de huiskamert!

norman

Waarom heb je je UPA-1's weg gedaan eigenlijk?

Roger Black

Financiele motivaties  :)

Roger Black

Citaat van: Nooff op september  5, 2011, 20:10:52

Noof, ben jij van plan deze aan te schaffen? Zo ja, dan ben ik zeer benieuwd naar je bevindingen!

Nooff

Citaat van: Roger Black op september 12, 2011, 09:31:16
Noof, ben jij van plan deze aan te schaffen? Zo ja, dan ben ik zeer benieuwd naar je bevindingen!
Ik vind ze erg aantrekkelijk qua prijs en wil ze wel gaan uitproberen, echter heb ik nog wat onkosten aan mijn wagen waarvan waarschijnlijk de bak het gaat begeven :( Eerst even naar een revisiebak zoeken dus.

Roger Black

ProXius

Erg mooi die Airmotiv's... Wel jammer vind ik het flinke prijsverschil in de versies.
De 6" lijkt me erg gaaf met de XDA-1 voor een high-end studio audio setup voor de PC.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Roger Black

Citaat van: ProXius op september 13, 2011, 21:44:29
Erg mooi die Airmotiv's... Wel jammer vind ik het flinke prijsverschil in de versies.
De 6" lijkt me erg gaaf met de XDA-1 voor een high-end studio audio setup voor de PC.

Ja klopt, maar zal die ook in woonkamer als stereo set goed klinken?

Wordt toch beluisteren, en dat blijft een probleem met Emotiva.

norman

Totdat ze openen in NL en je 30 dagen thuis kan proberen :)

clockwork

Citaat van: norman op september 14, 2011, 10:36:29
Totdat ze openen in NL en je 30 dagen thuis kan proberen :)

Laten we het hopen! Zou mooi zijn.

Roger Black

musicslave

@clockwork, schitterende opstelling met dat apparatuur! Sinds 'n paar maanden heb ik 'n umc-1 en xpa-5. Ben tevreden over het geluid, en het kan altijd beter. Mooie hobby, daarom is het goed de fora te lezen. Als beiden aanstaan hoor ik 'n (zachte) hum over de speakers. Ben benieuwd of je ook 'n brom hoort, als alles aan staat, met die xpa's 1? groet Jan.

clockwork

Citaat van: musicslave op september 20, 2011, 09:40:44
@clockwork, schitterende opstelling met dat apparatuur! Sinds 'n paar maanden heb ik 'n umc-1 en xpa-5. Ben tevreden over het geluid, en het kan altijd beter. Mooie hobby, daarom is het goed de fora te lezen. Als beiden aanstaan hoor ik 'n (zachte) hum over de speakers. Ben benieuwd of je ook 'n brom hoort, als alles aan staat, met die xpa's 1? groet Jan.

Hi Jan. Dank je voor het compliment.
We denken inderdaad altijd dat het beter kan. Dat is enerzijds het mooie van de hobby en anderzijds een valkuil. Ik betrap me er nu alweer op dat ik naar andere spreakers zit te kijken. :confused:
Ik hoor over mijn speakers geen enkele hum. Ik heb er met mijn oor tegen aan gelegen bij redelijk hoog volume. Wel een lichte hum uit de versterker(s). Dat schijnt te maken te hebben met het ontwerp (dat eigenlijk uitgaat van de Amerikaanse netspanning).
Zou het bij jou aan de bekabeling (en de invloed van de netspanning) kunnen liggen? Gebruik je filters?