Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Rob Eric Blank

Citaat van: RobMeul op juli 26, 2011, 09:15:37
Dan kan je een UMC en een USP nemen, heb ik ook en het werkt prima.
Heb je ook meteen een hele goede headphone aansluiting en een knappe phono aansluiting mits je nog 'platen' draait.
Op welke wijze gebruik je de USP dan? Staat die tussen de SACD speler en de UMC of direct naar de eindtrap? Ik neem het wel even in overweging, maar prijskaartje is ook een issue. Dan zou een AV7005 van Marantz weer eens wat goedkoper kunnen uitpakken en die heeft ook een netwerk functie.

Rob Eric Blank

Citaat van: norman op juli 26, 2011, 09:17:31
Als ik me DAC direct op me eindversterker aansloot of via de UMC was geen verschil.
De interne DAC van de UMC is niet geweldig ....
de Dac gebruik ik niet, die laat ik door de cd speler zelf doen.

Rob Eric Blank

Citaat van: clockwork op juli 26, 2011, 08:59:53
Dat denk ik idd ook. Waarom ga je niet eens een keer luisteren? Er zijn genoeg forum leden met een umc-1. Dan weet je in elk geval hoe die kan klinken.

Is misschien ook wel een goede optie.

Ik wil binnenkort (aankomende maandag komt mijn nieuwe ban) mijn TV aan de muur hebben hangen. Nu gaan er 4 HDMI kabels naar de TV en wil daar maar 1 voor gebruiken, want is niet zo netjes. Daar is de emotiva natuurlijk ook wel erg handig voor.

RobMeul

Citaat van: Rob Eric Blank op juli 26, 2011, 09:18:37
Op welke wijze gebruik je de USP dan? Staat die tussen de SACD speler en de UMC of direct naar de eindtrap? Ik neem het wel even in overweging, maar prijskaartje is ook een issue. Dan zou een AV7005 van Marantz weer eens wat goedkoper kunnen uitpakken en die heeft ook een netwerk functie.

CD's speel ik af op de ERC-1 naar de USP-1.
SACD's analoog stereo via RCA van de Oppo naar de USP-1.
SACD's surround via HDMI van de oppo naar de UMC. Fronts gaan van de UMC via de HT bypass van de USP-1 naar de XPA-5.
De HT bypass werkt alleen als de USP aan staat. Nog een nadeel is de grove volume regeling van de USP-1.
Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

clockwork

Citaat van: Rob Eric Blank op juli 26, 2011, 09:37:36
Is misschien ook wel een goede optie.

Ik wil binnenkort (aankomende maandag komt mijn nieuwe ban) mijn TV aan de muur hebben hangen. Nu gaan er 4 HDMI kabels naar de TV en wil daar maar 1 voor gebruiken, want is niet zo netjes. Daar is de emotiva natuurlijk ook wel erg handig voor.

LOL! Dat is dan wel een dure hdmi schakelaar.  ;)

Over de extra stereo pre zoals de USP: die zet je tussen de UMC en de eindversterker (voor je fronts). Je HT gerelateerde apparatuur sluit je aan op de UMC en de stereo apparatuur op de USP. Als je HT draait zet je de USP op bypass. Dan doet deze niets met het signaal en stuurt het gewoon door. Bij stereo doet de USP het werk en kan de UMC zelfs uit blijven staan. Zo heb je heel goed surround geluid en stereo. Werkt ook hier uitstekend (heb hier alleen een andere stereo pre).

Edit: Rob was me voor.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

norman

Citaat van: clockwork op juli 26, 2011, 09:46:19
LOL! Dat is dan wel een dure hdmi schakelaar.  ;)

Over de extra stereo pre zoals de USP: die zet je tussen de UMC en de eindversterker (voor je fronts). Je HT gerelateerde apparatuur sluit je aan op de UMC en de stereo apparatuur op de USP. Als je HT draait zet je de USP op bypass. Dan doet deze niets met het signaal en stuurt het gewoon door. Bij stereo doet de USP het werk en kan de UMC zelfs uit blijven staan. Zo heb je heel goed surround geluid en stereo. Werkt ook hier uitstekend (heb hier alleen een andere stereo pre).

Edit: Rob was me voor.

Maar wat doet de USP dan ?
Is dat voor de DAC van de USP, hij hoort toch verder niks met het geluid te doen ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

clockwork

Citaat van: norman op juli 26, 2011, 09:48:14
Maar wat doet de USP dan ?
Is dat voor de DAC van de USP, hij hoort toch verder niks met het geluid te doen ?

De USP heeft alleen maar analoog ingangen. Deze doet juist wel wat met de stereo (o.a. een volumeregeling). Een dac (met een volumeregeling) rechtstreeks op je eindversterker zou ook kunnen maar die heeft helaas geen ht bypass.  >:(

Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

norman

Maar wat doet een HT Bypass anders dan een Direct instelling ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Rob Eric Blank

@Rob en Clockwork,
Thanx voor de input.

De UMC1 is zowel HDMI switch, maar kan eveneens de nieuwe formaten aan. Denk dat daar wisnst is te behalen tov de SR14. Een stereo per is dan altijd nog een goede optie. Kan ook eerst voor een UMC1 gaan en kijken hoe die bevalt en daarna nog voor de stereo pre gaan.

RobMeul

En hoe ga je je luidsprekers aansturen?
Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.

Rob Eric Blank

Citaat van: RobMeul op juli 26, 2011, 10:07:28
En hoe ga je je luidsprekers aansturen?
Met de eindtrappen van de SR14. De SR14 heeft bruggen die de voortrap met de eindtrap verbinden. Als ik daar direct een andere pre op aansluit, omzeil je de voortrap van de SR14 en werkt deze alleen als eindbak.

RobMeul

Citaat van: Rob Eric Blank op juli 26, 2011, 10:13:34
Met de eindtrappen van de SR14. De SR14 heeft bruggen die de voortrap met de eindtrap verbinden. Als ik daar direct een andere pre op aansluit, omzeil je de voortrap van de SR14 en werkt deze alleen als eindbak.

En wat is het vermogen? Ik bedoel het 'echte' vemogen met alle kanalen belast!
De XPA-5 heeft 5 x 200 'echte' watts. Mijn vorige receiver, Denon AVR-2310 had 7 x 105 watt.
De beste upgrade ooit voor mij!!

Rob Eric Blank

Citaat van: RobMeul op juli 26, 2011, 10:19:46
En wat is het vermogen? Ik bedoel het 'echte' vemogen met alle kanalen belast!
De XPA-5 heeft 5 x 200 'echte' watts. Mijn vorige receiver, Denon AVR-2310 had 7 x 105 watt.
De beste upgrade ooit voor mij!!
De SR14 140 echte Watts per kanaal. Het ding is een beest. 28 kilo schoon aan de haak en ben niet underpowered, alleen wil ook de nieuwe formaten afspelen en wat lipsync issues te verminderen.

RobMeul

Citaat van: Rob Eric Blank op juli 26, 2011, 10:26:06
De SR14 140 echte Watts per kanaal. Het ding is een beest. 28 kilo schoon aan de haak en ben niet underpowered, alleen wil ook de nieuwe formaten afspelen en wat lipsync issues te verminderen.

Prima!

Je hebt dus ook nog wat bekabeling nodig tussen de UMC en de SR14.
Ik gebruik, tot volle tevredenheid, de X-series van Emotiva.
Worden in de doos erbij gedaan en komen niet op de factuur waardoor je import en btw kosten bespaard.

clockwork

Citaat van: norman op juli 26, 2011, 09:56:06
Maar wat doet een HT Bypass anders dan een Direct instelling ?

De HT Bypass zorgt ervoor dat de surround ongestoord door gaat en dat je de volumeregeling voor alle kanalen met de UMC doet. (anders zit je met twee volumeregelaars). De UMC is met name geoptimaliseerd voor surround. Stereo is 'bijzaak' en dus moeten er concessies gedaan worden. De USP is uitsluitend ontworpen voor stereo en er hoeven dan dus geen concessies gedaan te worden. 
Ik weet het: het klinkt vaag (en dat komt met name door mijn gebrekkige technische kennis). Maar door een stereo pre toe te voegen wordt de stereo kwaliteit echt veel beter. Meer breedte en diepte en veel meer details. Ik was echt stomverbaasd.  :pompom:

Rob Eric Blank

Citaat van: RobMeul op juli 26, 2011, 10:33:28
Prima!

Je hebt dus ook nog wat bekabeling nodig tussen de UMC en de SR14.
Ik gebruik, tot volle tevredenheid, de X-series van Emotiva.
Worden in de doos erbij gedaan en komen niet op de factuur waardoor je import en btw kosten bespaard.
Ze verkopen per kabel, dus geen stereo paar toch?

clockwork

Citaat van: Rob Eric Blank op juli 26, 2011, 10:55:56
Ze verkopen per kabel, dus geen stereo paar toch?

yep, prijzen per kabel.

clockwork

Citaat van: RobMeul op juli 26, 2011, 09:40:12
Nog een nadeel is de grove volume regeling van de USP-1.

Is dat in de praktijk erg storend? Zit namelijk nog een beetje te dubben over de USP in plaats van mijn Bel Canto. Beetje budget vrijmaken is nooit weg.

Gisteren overigens voor het eerst sinds tijden weer eens een cd gespeeld met mijn ERC-1. Was een beetje vergeten hoe goed die klinkt.  :blush:

RobMeul

Citaat van: clockwork op juli 26, 2011, 11:48:52
Is dat in de praktijk erg storend? Zit namelijk nog een beetje te dubben over de USP in plaats van mijn Bel Canto. Beetje budget vrijmaken is nooit weg.

Gisteren overigens voor het eerst sinds tijden weer eens een cd gespeeld met mijn ERC-1. Was een beetje vergeten hoe goed die klinkt.  :blush:

Tis wel flink, 2.5 DB! Tis alleen maar voor de ERC-1. De oppo heeft een eigen volumeregeling voor de analoge uitgang. Erg tevreden trouwens over de OPPO :wub:
De ERC-1 is een mooi stukje vakwerk van de Emotiva mannen! Heb je verschillen ontdekt tussen het streamen en direkt met de ERC-1 afspelen?

clockwork

Citaat van: RobMeul op juli 26, 2011, 13:52:25
Tis wel flink, 2.5 DB! Tis alleen maar voor de ERC-1. De oppo heeft een eigen volumeregeling voor de analoge uitgang. Erg tevreden trouwens over de OPPO :wub:
De ERC-1 is een mooi stukje vakwerk van de Emotiva mannen! Heb je verschillen ontdekt tussen het streamen en direkt met de ERC-1 afspelen?

2,5 DB!?! Oke, da's wel stevig. Ik heb nog wel even de tijd. Wie weet wacht ik de XSP nog wel even af. :coffee:

En ja, die Oppo. Ach, wie weet nog eens..... Vooralsnog zijn twee BD spelers in mijn set wel voldoende. ;)

Streamen wint het (in mijn situatie)  wel van de CD. Heb een keer een 1 op 1 vergelijking gehouden, maar dat won de Transporter dus. Maar dat is dan ook een apparaat van €2000 nieuw.     

Nooff

De XDA is overigens in stereo nog beter dan de USP, je kunt beter je zinnen zetten op de XSP-1 incl HT Bypass.

clockwork

Citaat van: Nooff op juli 26, 2011, 15:14:19
De XDA is overigens in stereo nog beter dan de USP, je kunt beter je zinnen zetten op de XSP-1 incl HT Bypass.

Heb ik naar gekeken. Ik heb immers alleen maar digitale bronnen. Ik zie alleen geen kans om de XDA met HT te integreren.
Ik ga ook rustig eerst de prijs en de specs van de XSP afwachten. In de tussentijd staat mijn Bel Canto op MP. Als ik een goed bod krijg, kijk ik wel verder en gebruik ik in de tussentijd mijn UMC. 

clockwork

Nog maar een mailtje er tegenaan gegooid naar mijn vriendin Sarah bij Emotiva.  :dozingoff:

Zou nu eindelijk wel een shipping date willen horen. Eerst was het de 20ste, toen de 22ste en nu hoor ik niets meer.  :devil:

clockwork

Volgens Sarah is er vertraging bij Customs. Ze verwachten eind deze week te verzenden. Ik hoop dat ze naar de cursus 'managing expectations' is geweest en dat het in werkelijkheid sneller gaat.  :nopompom:

vester86

Citaat van: clockwork op juli 26, 2011, 11:48:52

Gisteren overigens voor het eerst sinds tijden weer eens een cd gespeeld met mijn ERC-1. Was een beetje vergeten hoe goed die klinkt.  :blush:

alleen als je 's avonds zacht wil spelen, dan zul je met de hand het volume in moeten stellen ipv met de afstand (alleen de afstandbediening is grof, met de hand kan prima nauwkeurig)

edit: ik snap trouwens totaal niet wat robmeul bedoeld met het verschil van 2,5db... mijn USP kan ik (met de hand) gewoon traploos instellen qua volume.....

en wat betreft de HT-bypass.

achterop de USP zitten 3 ingangen: L R SUB. je UMC plug je in op die 3 kanalen, dus Lfront, Rfront en SUB. als je nu je UMC wilt gebruiken dan zet je je USP op ht-bypass. de USP wordt nu alleen maar doorgeefluik van je UMC naar je eindversterker (L-R) en je sub. volumeregeling van de USP doet het dan ook niet meer. dus je kunt alles (volume's, tijden, eq, etc) in je UMC instellen en dat wordt dan "gewoon" over je Fronts gespeeld. je hebt de USP dus wel nodig om de verbinding tussen UMC en versterker te maken, maar de USP doet in feite niks