Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

vester86

overigens, om even terug te komen op de discussie UPA/XPA

men noemt hier volume's van ca 85 dB (ik neem aan op luisterpositie).

om mijn eigen B&W speakers als voorbeeld te nemen, die hebben een gevoeligheid van 90dB SPL op 1 meter afstand bij een vermogen van 1 watt op 8Ohm (2.83v). op mijn luisterpositie (ca 4 meter afstand) komt dat neer op een geluidsdruk van 84 78 dB (en dan heb ik het over 1 speaker, er staan er uiteraard 2 in een stereo opstelling).
op mijn luisterpositie heb ik dus aan 1 4 watt vermogen genoeg om 84 dB luid te spelen....
als ik 2 speakers gebruik (stereo) dan heb ik aan 2 x 2 watt genoeg... van de 185 per kanaal.
opmerking hierbij: mijn speakers hebben een impedantie van 8 ohm, geen 4, dus ik kan "maar" 125 Watt uit mijn versterker peuteren.
bovendien is dit "open veld" berekeningen. zet je de speakers bij een muur dan verdubbeld je SPL (+3 dB), staan ze in de hoek dan komt er nóg eens 3 dB bovenop...

en dan vragen jullie je af of je 185 of 300 watt nodig hebt??

stroom (en daarmee het in bedwang houden van met name de bassdriver) is natuurlijk wel van toepassing, maar dan pas op hogere volumes. grootste "probleem" is of de versterker de grote stromen bij lage impedantie aankan, en daarin zal de XPA uiteraard beter zijn, met name door de secundaire capaciteit. nogmaals, bij 1 watt uitsturing heb je natuurlijk ZAT vermogen en dus ook stroom over... pas op hoge (echt hoge!) volumes.
Mijn UPA icm mijn B&W's zitten pas bij 105 dB aan hun maximale vermogen (bij 105 dB is de theoretische uitsturing 125 watt op 8 ohm), en dat is hard, echt HEEL hard!!

hoe goed een versterker klinkt op lage volumes heeft te maken met de opbouw van de versterker, de versterking per versterkingstrap en de gebruikte opamps, transistoren e.d. en dat staat (gedeeltelijk) los van maximaal vermogen

simsalabim

Citaat van: vester86 op december  7, 2010, 11:39:14
nope, Gain is het verschil tussen input en output van een (deel van) een versterking.

Thanks for your info!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

RobMeul

Heeft iemand ervaring met het bi-ampen van de XPA-5?
Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

Miesepies

Citaat van: RobMeul op december  7, 2010, 15:03:53Heeft iemand ervaring met het bi-ampen van de XPA-5?

De XPA-5 heeft maar 1 stroom aansluiting...bi-ampen van de XPA-5 wordt wat moeilijk   :devil:

Anyway... denk dat de meeste met een XPA-5 deze gebruiken om 5 speakers mee aan te sturen, dus blijft er weinig bi-amp mogelijkheid over.

RobMeul

Citaat van: Miesepies op december  7, 2010, 15:49:28
De XPA-5 heeft maar 1 stroom aansluiting...bi-ampen van de XPA-5 wordt wat moeilijk   :devil:

Anyway... denk dat de meeste met een XPA-5 deze gebruiken om 5 speakers mee aan te sturen, dus blijft er weinig bi-amp mogelijkheid over.

Ik dacht aan het bi-ampen van de twee fronts, de resterende uitgang voor de center en dan een upa-5 voor de surrounds en het terras (zone2).
Pioneer LX5090, Oppo BDP-93 Regiovrij. Paradigm speakers, Front Tribute, Center CC-590, SR ADP 590. Sub Velodyne CHT-12Q. Emotiva XMC-1, ERC-2, 2 x XPA-1, XPA-5. AKG K-701. Logitech Harmony One. Sony PS3.
Paradigm; "Life is to short for bad speakers"

Miesepies

Mja... zou denk ik zelf dan kiezen voor een XPA-2 voor de fronts en de XPA-5 voor surround en zone 2.

Dirk

Citaat van: Miesepies op december  7, 2010, 15:49:28
De XPA-5 heeft maar 1 stroom aansluiting...bi-ampen van de XPA-5 wordt wat moeilijk   :devil:

ik denk dat je je ff moet inlezen mbt wat bi-amping inhoudt, want je reply slaat (ook met  :devil:) nergens op  :dry:
de XPA-5 heeft 5 afzonderlijke signaalingangen en 5 gescheiden speakeruitgangen, dus bi-amping is technisch gewoon mogelijk...en allesbehalve moeilijk
of het ook echt wat uithaalt is een andere zaak, maar dat was niet de vraag  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Flavio

Citaat van: vester86 op december  7, 2010, 13:28:49
overigens, om even terug te komen op de discussie UPA/XPA

men noemt hier volume's van ca 85 dB (ik neem aan op luisterpositie).

om mijn eigen B&W speakers als voorbeeld te nemen, die hebben een gevoeligheid van 90dB SPL op 1 meter afstand bij een vermogen van 1 watt op 8Ohm (2.83v). op mijn luisterpositie (ca 4 meter afstand) komt dat neer op een geluidsdruk van 84 dB (en dan heb ik het over 1 speaker, er staan er uiteraard 2 in een stereo opstelling).
op mijn luisterpositie heb ik dus aan 1 watt vermogen genoeg om 84 dB luid te spelen....

en dan vragen jullie je af of je 185 of 300 watt nodig hebt??

Als ik deze online SPL calculator gebruik kom ik uit op 78dB i.p.v. 84dB op 4 meter afstand.

http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Miesepies

Duh...  :wacko:   Hij schreef over bi-ampen van de XPA-5, niet bi-ampen met de XPA-5!   (Altijd jammer als je grap niet begrepen wordt  :hmmm:)

Dirk

en ze wordt er met uitleg erbij ook niet beter op  :-X ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

EJ

Citaat van: Miesepies op december  7, 2010, 20:47:24
Duh...  :wacko:   Hij schreef over bi-ampen van de XPA-5, niet bi-ampen met de XPA-5!   (Altijd jammer als je grap niet begrepen wordt  :hmmm:)
Tsja, ik had de poster ook zo begrepen, en vroeg me al af of hij wist wat bi-ampen was...

vester86

Citaat van: Flavio op december  7, 2010, 20:47:12
Als ik deze online SPL calculator gebruik kom ik uit op 78dB i.p.v. 84dB op 4 meter afstand.

http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html

je hebt gelijk, heb een rekenfout gemaakt. de geluidsinsiteit halveert niet bij dubbele afstand, maar neemt kwadratisch af...

als je dat overigens in ogenschouw neemt gebruik je in mijn bovenstaande verhaal 4 watt ipv 1... nog steeds niet heel veel...

EJ

Citaat van: vester86 op december  8, 2010, 00:04:48
je hebt gelijk, heb een rekenfout gemaakt. de geluidsinsiteit halveert niet bij dubbele afstand, maar neemt kwadratisch af...

als je dat overigens in ogenschouw neemt gebruik je in mijn bovenstaande verhaal 4 watt ipv 1... nog steeds niet heel veel...
En dan worden de pieken ineens belangrijk, want je zit al een factor 4 hoger in vereiste vermogen. Dus ook je pieken liggen een factor 4 hoger.

vester86

Citaat van: EJ op december  8, 2010, 09:20:59
En dan worden de pieken ineens belangrijk, want je zit al een factor 4 hoger in vereiste vermogen. Dus ook je pieken liggen een factor 4 hoger.
en dan nog zorgt die 115 watt extra vermogen voor een piek van nog geen 3 dB ;)

EJ

Citaat van: vester86 op december  8, 2010, 12:51:25
en dan nog zorgt die 115 watt extra vermogen voor een piek van nog geen 3 dB ;)
Maar laat dat nou net het verschil geven tussen clippen en niet clippen. ;)

Flavio

Ik heb gisteren de UMC-1 en UPA-5 aangesloten en so far so good.

Ik heb vandaag de Speaker Calibration gedaan maar krijg de UMC-1 testtoon niet helemaal op 75dB zelfs niet met het niveau op +10dB. Ik heb de speakers en subwoofer op 80Hz gefilterd en gebruik een Radio Shack analoge SPL meter. Luisterafstand is ca. 4,5 meter.

De Teufel speakers zijn niet bijzonder ongevoelig en de UPA-5 moet toch ook voldoende vermogen hebben dus wat doe ik fout?
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20

clockwork

Citaat van: Flavio op december  8, 2010, 13:54:34
Ik heb gisteren de UMC-1 en UPA-5 aangesloten en so far so good.

Ik heb vandaag de Speaker Calibration gedaan maar krijg de UMC-1 testtoon niet helemaal op 75dB zelfs niet met het niveau op +10dB. Ik heb de speakers en subwoofer op 80Hz gefilterd en gebruik een Radio Shack analoge SPL meter. Luisterafstand is ca. 4,5 meter.

De Teufel speakers zijn niet bijzonder ongevoelig en de UPA-5 moet toch ook voldoende vermogen hebben dus wat doe ik fout?

Heb je het volume op de UMC op 33 staan en dolbyvolume uit?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Flavio

Citaat van: clockwork op december  8, 2010, 13:57:28
Heb je het volume op de UMC op 33 staan en dolbyvolume uit?

Volume stond lager maar dat mag toch niet uitmaken?
In de manual wordt niet over een bepaalde volume instelling gesproken.

daxie

Citaat van: Flavio op december  8, 2010, 14:38:15

maakt inderdaad niks uit in principe. radioshack op C-meting? Hoe luidt klinkt het voor jezelf?

clockwork

Citaat van: Flavio op december  8, 2010, 14:38:15
In de manual wordt niet over een bepaalde volume instelling gesproken.

Volgens mij is het volume van de testtoon wel degelijk afhankelijk van de volumestand. Ik zou het maar even proberen als ik jou was.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

treky22

Wat doet nu eigenlijk dat "Dolby Volume", en waar kan ik dat vinden ?

Waar gebruik je dit, of staat dit altijd aan/uit ?
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

gew55

Citaat van: evilniek op november  3, 2010, 19:35:44
Is een klasse D eindversterker niet een betere keus,  ivm warmte?

Ja, neem een Rotel  ::)

Miesepies

Citaat van: treky22 op december  8, 2010, 15:17:50
Wat doet nu eigenlijk dat "Dolby Volume", en waar kan ik dat vinden ?

Waar gebruik je dit, of staat dit altijd aan/uit ?

Dolby Volume is een stukje software die grote volume verschillen wat op zou moeten vangen. Een van de beste voorbeelden is denk het opvangen van het (grote) volume verschil tussen een programma en de tussen geplakte reklames. Hier in Nederland zijn er regels voor (al vraag ik me soms af of ze er zich allemaal aan houden) maar in veel landen, w.o. amerika volgens mij niet. De reklame is dan heel hard, waardoor je je rot schrikt. Dolby Volume moet dit verschil wat kleiner maken.

Het schijnt wel aardig te werken (heb het zelf nooit geprobeerd, ik kijk in principe geen tv via mijn set). Geloof dat het alleen de dynamiek hier en daar ietsje kan beperken, d.w.z. dat bijvoorbeeld bij films snelle wisselingen van het geluidvolume wat afgeremd wordt. Maar dat is slechts een vermoeden van mij...geen praktijk ervaring.

Je kan het terug vinden in de speaker setup van de UMC-1. Je kan kiezen tussen Off en Low, Mid & High (uit mijn hoofd). Hoe hoger, hoe agressiever de nivelering.

Ejorne

Citaat van: vester86 op december  8, 2010, 00:04:48

Hoe zit dat eigenlijk met de afname van geluidssterkte, afstand en dat tooltje?

Wordt er rekening gehouden met reflecties of is het de afname in het geval van een open ruimte waarbij dus geen reflecties optreden op vloeren/wanden/plafonds en dergelijke?

Flavio

Citaat van: clockwork op december  8, 2010, 14:53:52
Volgens mij is het volume van de testtoon wel degelijk afhankelijk van de volumestand. Ik zou het maar even proberen als ik jou was.

Na wat Googlen blijkt dat inderdaad het geval te zijn. Bij mij moet het volume op 34.5dB staan voor het juiste referentielevel.