Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

daxie

Citaat van: Pieter-Jan op november 26, 2010, 15:51:55
Ik heb het nog even gemeten en 85 dB zijn eerder de pieken op mijn normaal luisterniveau. Stillere stukken zitten rond de 70 en het gemiddelde rond 75 dB.

Dat klopt ongeveer met wat ik ervaar. Misschien dB'tje of 2-3 hoger :p

Pieter-Jan

Citaat van: daxie op november 26, 2010, 16:05:33
Dat klopt ongeveer met wat ik ervaar. Misschien dB'tje of 2-3 hoger :p

Maar dan klinkt de XPA dus in zijn volle glorie? Dat zou goed nieuws zijn :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Flavio

Citaat van: Pieter-Jan op november 27, 2010, 11:02:16
Maar dan klinkt de XPA dus in zijn volle glorie? Dat zou goed nieuws zijn :)

Ik denk dat je dat niet zo maar kan zeggen. Hoe hard de versterker speelt is namelijk ook afhankelijk van de gevoeligheid van de speakers, de luisterafstand en de gain op de voorversterker.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

simsalabim

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik zelf de XPA op wat hogere volumes wat beter vind klinken, op zachte volumes mis ik de holografische afbeelding, ik meen mij te herinneren dat mijn vorige versterking dat toch iets beter deed met zachte volumes qua dynamiek (Classe), maar nu ben ik erg blij dat ik altijd op redelijk luid volume kan draaien, mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, bij mij komt de XPA dan ook goed tot zijn recht vind ik.

En ohja, de XPA heeft idd een behoorlijke gain, ik kon dat goed merken toen ik de XPA2 een tijdje op mijn 18" subs gebruikte toen ik de Classe nog op mijn fronts had, de subs vonden dat fijner dan mijn Hypex ucd HG 450watt die minder bassthump uit mijn subs toverde.
Ik heb nu BK monoblokken op mijn subs die nog hogere gain hebben dan Emotiva, maar de Emotiva lijkt echt van een behoorlijk volume te houden, btw technisch klopt mijn verhaal waarschijnlijk niet, om eerlijk te zijn weet ik niet eens echt wat gain is, schaam schaam, maar dit is zo ik het begrijp: gain is output volume?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

clockwork

Citaat van: simsatit op november 27, 2010, 12:44:17
Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik zelf de XPA op wat hogere volumes wat beter vind klinken, op zachte volumes mis ik de holografische afbeelding, ik meen mij te herinneren dat mijn vorige versterking dat toch iets beter deed met zachte volumes qua dynamiek (Classe), maar nu ben ik erg blij dat ik altijd op redelijk luid volume kan draaien, mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, bij mij komt de XPA dan ook goed tot zijn recht vind ik.
Mee eens. Ik merk ook dat ik tijdens het luisteren vaak het volume harder zet (tot ongenoegen van mijn wederhelft).   Voor een huiskamer opstelling zou ik de volgende keer wellicht toch de UPA serie overwegen.
Dan kan de XPA mooi naar de toekomstige dedicated ruimte.  ;D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Pieter-Jan

Citaat van: Flavio op november 27, 2010, 11:05:41
Ik denk dat je dat niet zo maar kan zeggen. Hoe hard de versterker speelt is namelijk ook afhankelijk van de gevoeligheid van de speakers, de luisterafstand en de gain op de voorversterker.

Das waar  :-\ Ik dacht dat de dynaudio's van Daxie relatief laag zaten qua gevoeligheid (86 dB?), dus dan moet die XPA zowiezo een stuk harder werken.
De rest kan ik niet vergelijken. Gelukkig binnenkort een luistersessie. Alleen spijtig dat er net nu een mooie actie loopt op de UPA-5  :(
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

daxie

Citaat van: Pieter-Jan op november 27, 2010, 14:28:18
Das waar  :-\ Ik dacht dat de dynaudio's van Daxie relatief laag zaten qua gevoeligheid (86 dB?), dus dan moet die XPA zowiezo een stuk harder werken.
De rest kan ik niet vergelijken. Gelukkig binnenkort een luistersessie. Alleen spijtig dat er net nu een mooie actie loopt op de UPA-5  :(

Ik twijfel tussen 86 en 88.... De impedantiecurve  is vrij vlak, rond de 4 ohm.

Flavio

Ik heb toch maar de knoop doorgehakt en een UMC-1 en UPA-5 besteld voordat de Euro net zoveel waard is als de Dollar  :baaa:.
De set is afgelopen week toch weer omgerekend zo'n €50 duurder geworden maar gelukkig vielen de gecombineerde vrachtkosten weer wat mee dus voor €1.100 heb ik hopelijk over een dag of 10 een mooie set in de huiskamer staan.

Wat zeker mee heeft gespeeld is dat ik over een maand of zes de nieuwe XMC-1 met 40% korting kan kopen en na de verkoop van de UMC-1 heb je dan zowat voor de prijs van een UMC-1 een gloednieuwe XMC-1. Ik ga ervan uit dat Emotiva van haar fouten heeft geleerd en met de XMC-1 vanaf dag 1 een voor 99% foutloze firmware levert.
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20

clockwork

Citaat van: Flavio op november 27, 2010, 21:27:14
Ik heb toch maar de knoop doorgehakt en een UMC-1 en UPA-5 besteld voordat de Euro net zoveel waard is als de Dollar  :baaa:.
De set is afgelopen week toch weer omgerekend zo'n €50 duurder geworden maar gelukkig vielen de gecombineerde vrachtkosten weer wat mee dus voor €1.100 heb ik hopelijk over een dag of 10 een mooie set in de huiskamer staan.

Wat zeker mee heeft gespeeld is dat ik over een maand of zes de nieuwe XMC-1 met 40% korting kan kopen en na de verkoop van de UMC-1 heb je dan zowat voor de prijs van een UMC-1 een gloednieuwe XMC-1. Ik ga ervan uit dat Emotiva van haar fouten heeft geleerd en met de XMC-1 vanaf dag 1 een voor 99% foutloze firmware levert.

Leuk! Welkom bij de club. Ik denk dat je geen spijt gaat krijgen.
Kan wel eens druk worden op Markplaats over een maand of 6. ;)
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Technics78

Pieter-Jan

Heb zelf ook xpa5 met cdm9nt, speakers lusten wel wat vermogen hoor, xpa5  is betere keuze dan upa5 lijkt me zo
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Pieter-Jan

Vraag me af of UPA-7 en dan de fronts biampen niet ook een interessante oplossing is.
Het gaat er een beetje om dat ik meestal naar het rustigere muzikaal werk luister (Tracy Chapman, Norah Jones, Katie Melua, Diana Krall, ... Luistermuziek dus ;) ) en dat een tikje extra muzikaliteit dan uiteraard geen kwaad kan.
De UPA-7 heeft dan ook al een zwaardere voeding (850VA) dan de 5 en dat speelt zeker in zijn voordeel.

Als je alles omrekent zit er tussen de UPA-5 en de XPA-5 pakweg 250 euro prijsverschil (verzending inbegrepen). Dat prijsverschil is niet zo een probleem vind ik.
De vijfde december ga ik voor de eerste keer een XPA-5 luisteren bij Daxie. Ben erg benieuwd. Alleen is dat natuurlijk een compleet andere situatie. (Andere speakers, processor een vooral een volledig aangepaste ruimte)
Als het nog kan moet ik misschien ook eens de XPA-5 bij technics78 gaan luisteren. Zelfde speakerset is natuurlijk een plus. Alleen zal een andere ruimte altijd anders klinken.

simsalabim

Pieter-Jan, kun je je eigen versterker niet meenemen, dan kun je iig wel luisteren of er een significant verschil hoorbaar is tussen de Technics en de Emotiva, al is het een andere luisterruimte/ speakers etc, dat is misschien toch interessant?

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Pieter-Jan

Bij Daxie lijkt me dat niet zo'n goed idee ... met 5 dynaudio gemini's. Zou kunnen zijn dat ik dan ineens per direct een nieuwe kan bestellen ;)
Moest Technics78 een luistersessie zien zitten met mijn eigen apparatuur erbij is dat natuurlijk meegenomen ...
Ook een afspraak maken dus ;)

Technics78

heb vroeger ook nog een technics 2 kanaal versterker gehad, goe bakske met toenmalige speakers,

die 100w per kanaal bij die van jou is echt te weing voor die cdm9nt's goed aan te sturen  :-X

marantz die ik nu als processor gebruik heeft 125w/kanaal en voldeed al niet, verschil xpa5 is dan ook behoorlijk te noemen,veel meer controle, betere punch,bass, opener geluidsbeeld, ben er zeer tevreden over,

kan niet zeggen hoe groot verschil upa5 biamp met xpa5 zal zijn,
xpa 5 was voor mij de betere keuze voor combinatie stereo(muziek), en 5.1(film, games)

SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Pieter-Jan

Citaat van: Technics78 op november 30, 2010, 00:19:08
heb vroeger ook nog een technics 2 kanaal versterker gehad, goe bakske met toenmalige speakers,

die 100w per kanaal bij die van jou is echt te weing voor die cdm9nt's goed aan te sturen  :-X

marantz die ik nu als processor gebruik heeft 125w/kanaal en voldeed al niet, verschil xpa5 is dan ook behoorlijk te noemen,veel meer controle, betere punch,bass, opener geluidsbeeld, ben er zeer tevreden over,

kan niet zeggen hoe groot verschil upa5 biamp met xpa5 zal zijn,
xpa 5 was voor mij de betere keuze voor combinatie stereo(muziek), en 5.1(film, games)

Ik denk dat je vermogens moet nuanceren. Ik heb ooit de krell KAV-500 van PietDV op bezoek gehad in mijn set. Deze versterker is "slechts" 5 x 100W, maar wel 5 x 100 krellwatts op een gigantische voeding van 1200 VA en met waarschijnlijk een even indrukwekkende secundaire buffercapaciteit. Daarnaast heeft toen ook een classé CAV-180 gespeeld van 5 x 180 W, maar de krell moest hier niet voor onderdoen. Voor mij persoonlijk was de krell zelfs mooier, maar iemand anders kan natuurlijk net het tegendeel vinden.

Uiteraard ben ik het er wel mee eens dat de technics te kort schiet voor het aansturen van de 9NT's. Hij heeft namelijk maar een 300 VA voeding voor 6 kanalen van 100W bij 6 Ohm.
Ik ga er van uit dat een goed ontworpen versterker niet al dat vermogen nodig heeft, maar het helpt uiteraard altijd.
In veel gevallen gebruik je per kanaal maar tussen 1 en 10W uitgangsvermogen. De rest is dynamische reserve om pieken op te vangen en daar profiteert een versterker uiteraard van een ruime voeding en buffercapaciteit.

Als het nog mogelijk is, kom ik graag eens bij jou luisteren. Dan hoor ik met mijn eigen oortjes wat het verschil kan zijn.
Wordt de combi met de 9NT's soms niet pittig in het hoog met de XPA-5?

daxie

P-J, hou rekening met eventuele toekomstige upgrades ook... Als je ooit naar een setje Nautilussen gaat of zo. Je weet nooit :)

Pieter-Jan

;D Je weet nooit, maar ondertussen heb ik al tig mooie dingen gehoord, dus ik ben er al lang niet meer zo zeker van dat het dan terug b&w wordt ;)
En als gewone tweeverdieners zijn die centen ook niet zo makkelijk bijeengeraapt ;)

Citaat van: daxie op november 30, 2010, 11:25:28
P-J, hou rekening met eventuele toekomstige upgrades ook... Als je ooit naar een setje Nautilussen gaat of zo. Je weet nooit :)

daxie

Citaat van: Pieter-Jan op november 30, 2010, 11:31:54
;D Je weet nooit, maar ondertussen heb ik al tig mooie dingen gehoord, dus ik ben er al lang niet meer zo zeker van dat het dan terug b&w wordt ;)
En als gewone tweeverdieners zijn die centen ook niet zo makkelijk bijeengeraapt ;)

Er is meer in de wereld dan B&W, klopt.

En ik weet wat je bedoelt...

Miesepies

Boehoe... de loader van mijn ERC-1 ging dit weekend heel vaag doen. Had geen zin meer om cd's te ejecten, het motortje draaide wel, maar verder niks. Moest het soms 3 of 4x proberen voordat een cd er wel uit kwam.

Heb dus maar Emotiva gemaild, en echt kuddo's dan toch weer voor support, ze gaan gewoon een nieuwe loader opsturen die ik er zelf in kan zetten.

Ben dan toch weer heel blij dat ik voor Emotiva heb gekozen!  :D

Flavio

Heeft iemand voor mij de douanecode's i.v.m. invoer voor de UMC-1 en UPA-5?
Ze proberen mij voor allebei 4% invoerrechten te laten betalen maar dat klopt volgens mij niet.

Midcall

Opzich is 4% het juiste tarief (signaal versterker), maar een aantal mensen hebben het ook als geluidsversterker in weten te voeren, wat 2% invoerrechten oplevert.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

vester86

Citaat van: Pieter-Jan op november 26, 2010, 15:51:55
Ik heb het nog even gemeten en 85 dB zijn eerder de pieken op mijn normaal luisterniveau. Stillere stukken zitten rond de 70 en het gemiddelde rond 75 dB.

en is dat db-A of db-C, zit nogal verschil in ;)

vester86

Citaat van: simsatit op november 27, 2010, 12:44:17

En ohja, de XPA heeft idd een behoorlijke gain, ik kon dat goed merken toen ik de XPA2 een tijdje op mijn 18" subs gebruikte toen ik de Classe nog op mijn fronts had, de subs vonden dat fijner dan mijn Hypex ucd HG 450watt die minder bassthump uit mijn subs toverde.
Ik heb nu BK monoblokken op mijn subs die nog hogere gain hebben dan Emotiva, maar de Emotiva lijkt echt van een behoorlijk volume te houden, btw technisch klopt mijn verhaal waarschijnlijk niet, om eerlijk te zijn weet ik niet eens echt wat gain is, schaam schaam, maar dit is zo ik het begrijp: gain is output volume?
nope, Gain is het verschil tussen input en output van een (deel van) een versterking.

Pieter-Jan

Citaat van: vester86 op december  7, 2010, 11:37:29
en is dat db-A of db-C, zit nogal verschil in ;)

dB-C. Gemiddelde is in de trage stand gemeten. Pieken zijn in de snelle stand gemeten.

vester86

Citaat van: Pieter-Jan op december  7, 2010, 12:59:43
dB-C. Gemiddelde is in de trage stand gemeten. Pieken zijn in de snelle stand gemeten.
begin maar eens te meten in dB-A
waarschijnlijk kom je er dan achter dat je een stuk zachter draait dan je denkt...

http://www.engineeringtoolbox.com/decibel-d_59.html