Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

daxie

XPA-3 zou ik sowieso niet nemen. Zelf als ik 3-kanaals zou spelen zou ik toch voor de xpa-5 kiezen. Heeft gewoon een grotere voeding en reserve.

Zelf gebruik ik met veel plezier de xpa-5 op mijn dynaudio's, maar die houden nog meer van jus dan de B&Ws.
Ik heb de upa-5 niet gehoord op mijn set, maar ik vind niet dat ik veel details mis. Maar ik luister ook niet zo vaak stil. Mijn set staat nooit als achtergrondgeluid of zo. Ik luister tussen -30 en -20 op mijn av8003, maar dat zegt weinig.
Ik zou nu een xpa-5 overwegen en dan later een xpa-2 toevoegen moest je dat nodig achten.

Mijn upgradeplan is eerder naar een XPR-5 als die er komt.

Ik zou wel graag eens een upa-5 horen. Het verschil zal wel klein zijn. De UPA-5 kost natuurlijk echt niks.

P-J, breng Gorki maar mee. Ik ben er klaar voor :p

Flavio

Citaat van: Nooff op november 25, 2010, 14:53:32
Die stroom bepaalt wel hoe goed je speakers aangestuurd kunnen worden, en die B&W's lusten inderdaad wel wat. Ik heb zelf de XPA-5 hier gehad, de UPA-5 bij een vriend die met dezelfde speakers draait en een Onkyo als Pre. Laten we zeggen dat de XPA-5 (op de klok van de Onkyo die ik af laat tellen van -80db) ongeveer lekker speelde op -35db, daar waar de UPA-5 dezelfde details liet horen op -45db. De XPA-5 is echter wel in staat meer uit je B&Ws te persen dan de UPA-5. Ik denk dat dit dan ook de beste keuze is, ongeacht dat ik weet dat de UPA-5 gewoon een heel goede versterker is. De XPA-5 heeft veel meer headroom dan de UPA-5, waardoor deze op hogere volumes met veel minder inspanning je speakers lekker laat spelen. Al eens aan de XPA-3 gedacht?

2dB (verschil tussen 300W en 185W) zou ik nou niet direct 'heel veel meer' headroom noemen nog afgezien van het feit of je in de praktijk dat ooit zult gebruiken. Mijn op Dolby referentieniveau afgesteld systeem met een Pioneer SC-XL82 (190W per kanaal) is voor de meeste mensen op 0dB al veel en veel te hard, terwijl de volumeknop nog tot +12dB kan gaan! Normaal luisterniveau is zo'n -20dB tot -30dB dus het feit dat de UPA-5 op lagere niveau's sneller de details laat horen zou ik zwaarder laten wegen plus nog het feit dat je een leuke bedrag in de portemonnee houdt waar je al bijna weer een leuke XDA-1 van kunt kopen.  ;D
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Pieter-Jan

Citaat van: daxie op november 25, 2010, 16:20:16
P-J, breng Gorki maar mee. Ik ben er klaar voor :p

Die breng ik zeker mee ;)

Citaat van: Flavio op november 25, 2010, 16:21:01
2dB (verschil tussen 300W en 185W) zou ik nou niet direct 'heel veel meer' headroom noemen nog afgezien van het feit of je in de praktijk dat ooit zult gebruiken. Mijn op Dolby referentieniveau afgesteld systeem met een Pioneer SC-XL82 (190W per kanaal) is voor de meeste mensen op 0dB al veel en veel te hard, terwijl de volumeknop nog tot +12dB kan gaan! Normaal luisterniveau is zo'n -20dB tot -30dB dus het feit dat de UPA-5 op lagere niveau's sneller de details laat horen zou ik zwaarder laten wegen plus nog het feit dat je een leuke bedrag in de portemonnee houdt waar je al bijna weer een leuke XDA-1 van kunt kopen.  ;D

Volumes zullen relatief minder belangrijk zijn, vermoed ik ...
Ik luister gemiddeld rond de 80 a 85 dBc denk ik dus dat is niet zo hard.
In mijn huidige receiver die ik als eindversterker gebruik zit een voeding van 300VA. De UPA-5 heeft een voeding van 600VA en de XPA-5 een voeding van 1200VA, beiden met een secundaire capaciteit van 60000 µFarad.
Ik heb ook het gevoel dat die 1200 W voeding meer reserve biedt voor transiënten, tenzij die natuurlijk enkel uit de secundaire capaciteit wordt geput..

De Krell KAV-500 die ik beluisterd heb op mijn set, had minder vermogen dan de UPA-5, maar wel een voeding van 1200 VA. Hij had de B &W's perfect onder controle. Dus vermogens zegegen me niet zoveel, des te meer wat er met het vermogen wordt gedaan.

Gevoelsmatig neem ik ook de XPA-5 voor, maar de eventuele extra muzikaliteit van de UPA-5 zou ook niet misstaan.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

XPA-3 zou ik sowieso niet nemen. Zelf als ik 3-kanaals zou spelen zou ik toch voor de xpa-5 kiezen. Heeft gewoon een grotere voeding en reserve.

Ik luister tussen -30 en -20 op mijn av8003, maar dat zegt weinig.

Hoe hard is dat dan in dBc op je meter?
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

daxie

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 17:26:38
Hoe hard is dat dan in dBc op je meter?

80-90 ong denk ik. Maar eerder 80-85, pieken van 90 kunnen wel.

Nooff

Dat lijkt me toch niet :unsure: ... De XPA-3 heeft een 850VA trafo voor 3 kanalen, de XPA-5 een 1200VA voor 5 Kanalen. Daarnaast gebruikt de XPA-5 een reserve van 60.000 en de XPA-3 ook, wat voor de drie kanaals dus in het voordeel is. Als je drie kanalen gaat gebruiken van de 5 dan is het weer een ander verhaal, maar bij volledige belasting (cq het aansturen van alle speakers) is dat geen voordeel meer lijkt me.

Citaat van: Flavio op november 25, 2010, 16:21:01
Normaal luisterniveau is zo'n -20dB tot -30dB dus het feit dat de UPA-5 op lagere niveau's sneller de details laat horen zou ik zwaarder laten wegen plus nog het feit dat je een leuke bedrag in de portemonnee houdt waar je al bijna weer een leuke XDA-1 van kunt kopen.  ;D
Dat is inderdaad waar. De UPA-5 is echt geen lullige versterker.

daxie

Citaat van: Nooff op november 25, 2010, 17:58:20
Dat lijkt me toch niet :unsure: ... De XPA-3 heeft een 850VA trafo voor 3 kanalen, de XPA-5 een 1200VA voor 5 Kanalen. Daarnaast gebruikt de XPA-5 een reserve van 60.000 en de XPA-3 ook, wat voor de drie kanaals dus in het voordeel is. Als je drie kanalen gaat gebruiken van de 5 dan is het weer een ander verhaal, maar bij volledige belasting (cq het aansturen van alle speakers) is dat geen voordeel meer lijkt me.

Ik bedoelde ook in 3-kanaals. Het is imo beter van nu de 5-kanaals te nemen en dan later een 2-kanaals erbij, dan nu een 3 en later een 2.

Wie heeft hier een upa-5 op het forum?

Pieter-Jan

Citaat van: daxie op november 25, 2010, 17:51:01
80-90 ong denk ik. Maar eerder 80-85, pieken van 90 kunnen wel.

En dan speelt de XPA-5 reeds optimaal? Of is het verschil gewoon heel klein?

Nooff

Citaat van: daxie op november 25, 2010, 18:02:50
Ik bedoelde ook in 3-kanaals. Het is imo beter van nu de 5-kanaals te nemen en dan later een 2-kanaals erbij, dan nu een 3 en later een 2.

In dat geval wel inderdaad.  ;)

Nooff

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 18:03:20
Op normale luistervolumes (wat is normaal uiteraard), laten we zeggen de volumes op 75 á 85dB zul je geen verschil merken. Ga je echt stukken harder draaien dan houdt de UPA-5 het gewoon "voor gezien".

daxie

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 18:03:20

ik heb een upa-5 nog nooit gehoord bij me, dus kan daar geen uitspraken over doen. Bij Dynaudio geldt vaak the more the better. Beetje het zekere voor het onzekere genomen.

Pieter-Jan

Als ik een Kraftwerk demootje opzet, durft ie wel eens richting 100 dB te gaan ;) (maar dat gebeurt heel zelden)

Pieter-Jan

Citaat van: daxie op november 25, 2010, 18:10:14
ik heb een upa-5 nog nooit gehoord bij me, dus kan daar geen uitspraken over doen. Bij Dynaudio geldt vaak the more the better. Beetje het zekere voor het onzekere genomen.

Bedoelde meer of je echt merkt dat er minder detail is bij lagere volumes ...?

Nooff

De Dynaudio's zijn ook gespecificeerd op 4 Ohm, bij B&W is dat vaak 8 Ohm. Dynaudio's zijn gewoon echt powerhungry, in dat geval is het dus ook niet zo onverstandig om te doen  :)

Nooff

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 18:12:10
Bedoelde meer of je echt merkt dat er minder detail is bij lagere volumes ...?
Ja, dat merk je. Ik heb ze naast elkaar gehad, verschil was vrij duidelijk aanwezig.

Pieter-Jan

Citaat van: Nooff op november 25, 2010, 18:13:04
Ja, dat merk je. Ik heb ze naast elkaar gehad, verschil was vrij duidelijk aanwezig.

Maar dan spreek je over luisterniveau's die eerder rond 60 a 70 dB liggen? of toch nog wat hoger?
Wil gewoon het maximum uit een versterker halen bij luistervolumes van pakweg 80 a 85 dB

Nooff

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 18:16:22
Maar dan spreek je over luisterniveau's die eerder rond 60 a 70 dB liggen? of toch nog wat hoger?
Wil gewoon het maximum uit een versterker halen bij luistervolumes van pakweg 80 a 85 dB
Nee, de UPA-5 is bij een lager volume muziekaler, details zijn vrij direct aanwezig daar waar je de XPA-5 wat verder open moet draaien. Dan hebben we het al over volumes lager dan 75dB.

Pieter-Jan

Mezelf kennende zal ik blijven twijfelen tot er ooit een van beiden komt ;)

Nooff

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 18:25:51
Mezelf kennende zal ik blijven twijfelen tot er ooit een van beiden komt ;)
Ze zijn nu wel heel mooi goedkoop, vooral de UPA-5 van 599 voor 429  ;)

Flavio

Aangezien je sterk twijfelt kan je het beste de XPA-5 nemen als je het geld er voor over hebt. Als je een UPA-5 neemt blijf je jezelf misschien altijd afvragen of je niet beter de XPA-5 had kunnen nemen. :D

Je kan de set dan later nog uitbreiden met 2x UPA-1 of een XPA-2 of als je helemaal gek wilt doen 2x een XPA-1!
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Midcall

Citaat van: Pieter-Jan op november 25, 2010, 17:25:24
Die breng ik zeker mee ;)

Volumes zullen relatief minder belangrijk zijn, vermoed ik ...
Ik luister gemiddeld rond de 80 a 85 dBc denk ik dus dat is niet zo hard.
Heb je wel eens gemeten? 85dB is namelijk goed hard, en de grens van mogelijke gehoorbeschadiging bij wat langere periode van luisteren.

Even ter referentie, wanneer iemand schreeuwt produceert hij ongeveer 80dB, dus je zegt hier dat je gemiddeld tenminste op schreeuwniveau luistert... en dat vind je niet hard?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Roger Black

Je zou ook in de UPA sferen kunnen blijven en 2 of 3 eindversterkers nemen. 2x UPA-1 en de UPA-5

Pieter-Jan

Citaat van: Midcall op november 26, 2010, 02:15:03
Heb je wel eens gemeten? 85dB is namelijk goed hard, en de grens van mogelijke gehoorbeschadiging bij wat langere periode van luisteren.

Even ter referentie, wanneer iemand schreeuwt produceert hij ongeveer 80dB, dus je zegt hier dat je gemiddeld tenminste op schreeuwniveau luistert... en dat vind je niet hard?

Ik zal het straks nog eens nameten. Maar het zou idd kunnen dat het niet helemaal klopt dan  :unsure:

FloR

Kan er iemand mij helpen met het volgende probleem:

Als ik met de UMC-1 PCM binnenkrijg, 2 kanaals, en de mode staat op STEREO, dan krijg ik altijd vervorming (gekraak).
Wanneer ik hem op DIRECT plaats, dan heb ik echt zeer zuivere klank.

Hoe kan ik dit verhelpen? Of iemand tips?
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

Pieter-Jan

Citaat van: Midcall op november 26, 2010, 02:15:03

Ik heb het nog even gemeten en 85 dB zijn eerder de pieken op mijn normaal luisterniveau. Stillere stukken zitten rond de 70 en het gemiddelde rond 75 dB.