Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

FeaR1986

Citaat van: Nooff op oktober 11, 2010, 13:06:57
Update:

Wat is het nut van een receiver met zowel gewone versterkte speakeruitgangen én onversterkte uitgangen? Nu hebben veel receivers wel een 7.1 pre-out, maar de Emotiva's gaan wel erg ver met XLR. Dan betaal je altijd voor een serie uitgangen die je niet gebruikt. Kunnen ze dan niet beter twee modellen maken die beide dan goedkoper zijn?

Wel erg mooi materiaal en specificaties zoals 7 x HDMI 1.4 in. Alleen had de achtste aan de voorkant ook wel gemogen voor deze klasse en in dit segment.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

Jason B.

Citaat van: Hipster op oktober 11, 2010, 15:16:25
http://www.emotivapro.com/

Zit zelf nog met meer vragen dan antwoorden. :lookaround:

Ik vind het ook erg mooi materiaal, maar de UPA's en de XPA's zijn dat ook wel.

Niemand die het dealerschap op zich wil nemen ??????

De belangrijkste vraag die bij mij blijft hangen is of er ook iemand met een $100,-bon geen verdere aanschafplannen heeft  :D :D
Stereo :Carat I57 (HD)CD-receiver | Elipson Planet L  speakers
HT      : Samsung UE48H6850 Curved 3D-HDTV | Panasonic DMP-BD300 3D | Humax iRHD5000C | Voeding: Monster HDP750 HD | Kabels: AudioQuest&IXOS | Meubel: Dagetti Vulcano | Hoofdtelefoon: Audio-Technica

Slaapkamer: Panasonic TH37PX8 | NAD T562 Dvd-speler

danielo

Citaat van: FeaR1986 op oktober 11, 2010, 16:26:25
Wat is het nut van een receiver met zowel gewone versterkte speakeruitgangen én onversterkte uitgangen? Nu hebben veel receivers wel een 7.1 pre-out, maar de Emotiva's gaan wel erg ver met XLR. Dan betaal je altijd voor een serie uitgangen die je niet gebruikt. Kunnen ze dan niet beter twee modellen maken die beide dan goedkoper zijn?

Wel erg mooi materiaal en specificaties zoals 7 x HDMI 1.4 in. Alleen had de achtste aan de voorkant ook wel gemogen voor deze klasse en in dit segment.

Aangezien ze waarschijnlijk alleen xlr aansluitingen erop zetten en intern niet gebalanceerd zijn zullen de kosten niet erg veel meer zijn. Het dure is het helemaal doorvoeren, Niets mis met deze oplossing maar dit bepaald zeker niet het grote prijs verschil. Het maken van 2 versies zou denk ik duurder zijn gezien je dan handleidingen, productie-runs, ontwerp verschillen hebt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nooff

Citaat van: FeaR1986 op oktober 11, 2010, 16:26:25
Tja, maar dan hoef je ook geen pre-outs op de Receivers te zetten, het is puur voor versterking buitenshuis, meer niet. Zoals danielo al aangeeft zijn ze waarschijnlijk doorgelust via de RCA out, dus dan zijn de kosten nihil.

FeaR1986

Citaat van: Nooff op oktober 11, 2010, 18:35:12
Tja, maar dan hoef je ook geen pre-outs op de Receivers te zetten, het is puur voor versterking buitenshuis, meer niet. Zoals danielo al aangeeft zijn ze waarschijnlijk doorgelust via de RCA out, dus dan zijn de kosten nihil.

Ik was er ten onrechte eigenlijk meteen van uitgegaan dat het wel gebalanceerd zou zijn, zeker in dit segement en prijsklasse. Apart is het wel, dat is zeker. Maar als die ene versie echt 175 Watt per kanaal levert bij 8 Ohm dan moet je er toch een flinke eindbak aanhangen wil je dat overtreffen (en überhaupt nodig hebben).
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

danielo

Citaat van: FeaR1986 op oktober 11, 2010, 21:16:10
Ik was er ten onrechte eigenlijk meteen van uitgegaan dat het wel gebalanceerd zou zijn, zeker in dit segement en prijsklasse. Apart is het wel, dat is zeker. Maar als die ene versie echt 175 Watt per kanaal levert bij 8 Ohm dan moet je er toch een flinke eindbak aanhangen wil je dat overtreffen (en überhaupt nodig hebben).

volgens mij is er op het moment maar 1 100% balanced moderne pre/pro op de markt. De denon avp indien er meer zijn hoor ik het graag. Dit is niet de plek om een discussie te hebben of dat de moeite waard is maar persoonlijk denk ik dat het doel nu meestal alles digitaal houden zo lang mogelijk en dan zijn de extra voordelen hiervan nihil. De nadelen van alles 100% balanced doen in een multichannel pre/pro is dat het erg duur is (de denon avp is nogsteeds 7999 euro).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nooff

Emotiva DAC staat op de site, je kunt vanaf nu reserveren  :smile:

http://emotiva.com/xda1.shtm

Roger Black

Gaaf! Dit maakt het wel lastig!

Ik heb nu de ERC-1 -> Beresford dac/vv -> 2x UPA-1
Op de DAC heb ik de volgende bronnen aangesloten: PS3 toslink, Airport Express toslink, Satt-decoder optical, Blu-ray optical en ERC-1 optical. 5 apparaten dus.

Nu heb ik 2 opties:
Optie 1. de Beresford vervangen door de XDA-1
Nadelen:
- 1 input te weinig
- uiterlijk wijkt af van de andere 3 apparaten (wil ze naast elkaar zetten)
voordelen:
- goedkoopste oplossing
- Gebalanceerd aansluiten op de UPA-1's
- mooie AB

Optie 2. Beresford houden en de USP-1 er naast zetten (evt. in de toekomst de Beresford door XDA-1 vervangen)
Nadelen:
- duurste oplossing
- Lelijke AB
- niet gebalanceerd (echt een nadeel??)
voordelen:
- Uiterlijk past goed
- Inputs genoeg!

Wie helpt me?

_Nelis_

Citaat van: Nooff op oktober 11, 2010, 13:06:57
Update:

Mooi spul, maar heb 3 maanden geleden UPA-7 en UMC-1 langs de directie geloodst en net groen licht op een USP-1...

daarbij begaf de dvd het vorige week en zal er dus op korte termijn een Oppo komen...

Ben bang dat ik door de directie op non-actief wordt gezet als ik dit ga doen...  8)
Emotvia UMC-1
Emotiva UPA-7
Oppo BDP-93
Pro-ject Debut III Esprit Klipsch WF-35 Klipsch RC-64 Klipsch RW-12D Klipsch Quintet II

FloR

De nieuwe DAC ziet er goed uit, vraag is: is het verschil met de DAC's van de UMC-1 groot? Is het de moeite?

En hoe sluit je dat aan in combinatie met HT-toepassingen? Daarvoor neem je dan de uitgangen van de UMC-1 & enkel de fronts via de XDA?
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

Jason B.

@Roger
Dit is inderdaad toch wel een lastige keus en deze hangt grotendeels af van je vervolgplannen (met subwoofer naar 2.1 en zelfs 5.1/7.1) en welke muziek je het meeste draait (CD analoog of mediaplayer etc digitaal)........ denk ik....

Luister je voornamelijk analoog en ga je op termijn misschien (maximaal) naar 2.1 ?
Edit: en gebruik je vaak een hoofdtelefoon ?
Zo ja, dan zou ik voor de USP-1 gaan
Zo nee, dan in alle andere gevallen de XDA-1 (betere SQ op alle fronten)
Erg kort door de bocht, maar misschien heb je er wat aan ?? Je profiteert in ieder geval meteen van betere SQ en je blijft flexibel voor latere aanschaffen naar 5.1/7.1....

Ikzelf zit met de gedachte om de XDA-1 als voorversterker te gaan gebruiken gecombineerd met de UPA-2 of 2x UPA-1. Totdat mijn vrouw ook wel een 4.0-speakeropstelling zag zitten..., dus mijn aanschaf wordt even geparkeerd.

HT      : Samsung UE48H6850 Curved 3D-HDTV | Panasonic DMP-BD300 3D | Humax iRHD5000C | Voeding: Monster HDP750 HD | Kabels: AudioQuest&IXOS | Meubel: Dagetti Vulcano | Hoofdtelefoon: Audio-Technica

Nooff

Citaat van: FloR op oktober 12, 2010, 10:13:32
De nieuwe DAC ziet er goed uit, vraag is: is het verschil met de DAC's van de UMC-1 groot? Is het de moeite?

En hoe sluit je dat aan in combinatie met HT-toepassingen? Daarvoor neem je dan de uitgangen van de UMC-1 & enkel de fronts via de XDA?
Volgens Lonnie van Emotiva klinkt de DAC "anders" dan de UMC-1 en USP-1, in positieve zin. Ze hebben iets aan het design veranderd waardoor de XDA een verbetering zou moeten zijn over de UMC-1 en USP-1.

Voor HT-toepassingen is het niet echt bedoeld. Je kunt een apparaat digitaal aansluiten om de DAC's van het apparaat te omzeilen (denk aan de PS3 via de toslink, of je cd speler via de coax of toslink). Vervolgens kan je met de 2 XLR aansluitingen (of RCA) het signaal vanuit de XDA uisturen naar een Amp met XLR (Bijvoorbeeld de XPA serie van Emotiva of de UPA-1)

Nooff

Hier een verklaring van de XDA-1:

Citeer
For two channel playback of digital sources, the XDA-1 has two huge advantages over the UMC-1. First, it has fully differential high quality DAC chips that (I suspect) were selected and optimized for high resolution two-channel audio compared to the UMC-1 which was designed to decode a wide range of digital audio formats for DVD/blu-ray but presumably with some compromises made for two-channel audio playback (to my ears anyway). Second, the XDA-1 has a vastly superior, perhaps even massively overbuilt, differential analog output stage that can be connected directly to differential amplifiers like the XPA-1/2.

If the XDA-1 had been given an analog HT passthrough input, similar to the USP-1, UMC-1 owners could have placed it between the UMC-1 and their XPA-Series (or other amps with differential XLR inputs) to create a wonderful hybrid two/multi-channel system. Alas, they did not, so you have to just connect the XDA-1's analog outputs to one of the 2-channel analog inputs on your UMC-1 and then move/connect S/PDIF (and possibly USB for a PC/MAC source or AES/EBU for fancy sources) digital sources to the XDA-1. Next, be sure to configure the mode on the analog input that you assign to the XDA-1 to "Direct" for 2-channel analog signals or you will hear NONE of the benefits from using the XDA-1 (the UMC-1 converts analog input signals to digital first, does some processing on them, and then converts them back to analog if left in the default "Stereo" setting. Yuck!).

Although you will not be able to realize the full potential of the upgraded analog output stage on the XDA-1 when using it this way with the UMC-1, it should still provde a substantial upgarde in sound quality for two channel digital sources vs. using the UMC-1's built-in DAC. When used in "Direct" mode, the analog preamp in the UMC-1 is actually pretty darn good, so for $299, the XDA-1 is almost certainly money well spent if you are a 2-channel audio fan and you have lots of two channel digital sources and/or high-resolution digital music.

If your pockets are a little deeper (and you have space left in your audio rack), go ahead and spring for the USP-1 at the same time. Since it _does_ have the HT passthrough feature, it will integrate well with your UMC-1. Move all two-channel analog sources (including the XDA-1 outputs) to the USP-1, which also includes bass management for folks with small front loudspeakers and a sub. As good as the UMC-1's analog preamp is in "Direct" mode, folks tell me that the USP-1 is that much better, so including it with the XDA-1 will get you closer to the sound that you would experience if the XDA-1 was driving your amps directly.

The Emotiva folks are apparently working on a new X-Series preamp with fully balanced inputs (the XSP-1?) that will provide an even cleaner signal path for high performance sources like the XDA-1 for folks like us with hybrid two/multi-channel systems.

I hope this helps some...

Roger Black

Ik luister niet analoog, wel veel via Airport Express en ERC-1. Nooit hoofdtelefoon. Kan je de airport niet via USB aansluiten btw?

Maar is de XDA-1 nou beter dan de USP?

Nooff

Citaat van: Roger Black op oktober 12, 2010, 15:21:14
Ik luister niet analoog, wel veel via Airport Express en ERC-1. Nooit hoofdtelefoon. Kan je de airport niet via USB aansluiten btw?

Je kan de Airport Exp. idd via de USB aansluiten. Zoals hierboven te lezen is de XDA inderdaad beter dan de USP.

Jason B.

Citaat van: Roger Black op oktober 12, 2010, 15:21:14

Ik heb nog nooit Emotiva USP-1 of ERC-1 etc gehoord, dus ik baseer mijn 'advies' op wat ik allemaal gelezen heb, zoals een citaat uit de site (link : http://emonatics.com/XDA-1.shtml

Per Lonnie at Emotiva:

Update on XDA DAC
Mar 24, 2010, 8:36am

We got in the final cosmetic sample and have been testing and listening to it extensively. First off let me say that the sound quality is unlike anything else we have done before. It is really something special. The discrete output stages in the XDA are in a league of their own. The discrete output stage we did for the ERC and USP as good as they are can't hang with this thing. The depth and detail in the music is so deep and accurate it is difficult to describe, so I have no doubt you will love it once we release it.

Mijn conclusie over SQ en wat ik meen gelezen te hebben is (in volgorde):
XDA-1
USP-1
ERC-1
UMC-1

clockwork

Ik vind het erg moeilijk om te beslissen. Stereo luister ik de ERC en de Squeezebox Duet.
Zeker de opmerking in de post van Nooff dat het via de UMC wel beter klinkt maar dat je de beste resultaten behaalt als je rechtstreeks naar de eindversterker gaat, doet me twijfelen. Dat laatste is bij mij namelijk niet echt een optie. 

Is de (wellicht geringe) verbetering me € 300 waard?

Heb al twee keer de reverve button aangeklikt maar daarna toch weer gecancelled.  :confused: :blush:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nooff

Citaat van: clockwork op oktober 12, 2010, 15:53:37
Dat laatste is bij mij namelijk niet echt een optie. 

Is de (wellicht geringe) verbetering me € 300 waard?

Heb al twee keer de reverve button aangeklikt maar daarna toch weer gecancelled.  :confused: :blush:
Waarom niet? Twee XLR's naar de XPA-5 en alleen ff de switch omschakelen.

clockwork

Citaat van: Nooff op oktober 12, 2010, 16:31:54
Waarom niet? Twee XLR's naar de XPA-5 en alleen ff de switch omschakelen.

Hm. Erg lage WAF. En de switches zijn bij mij wat moeilijk bereikbaar.
Maar bij nader inzien zou dat het overwegen wel waard zijn als je voor maximale kwaliteit gaat.
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

Nooff

Citaat van: clockwork op oktober 12, 2010, 16:36:26
Hm. Erg lage WAF. En de switches zijn bij mij wat moeilijk bereikbaar.
Maar bij nader inzien zou dat het overwegen wel waard zijn als je voor maximale kwaliteit gaat.

Volgens mij werkt het dan ook prima als je een Y-adapter achterop je XPA-5 zet. Zodra je dus via de XDA wilt luisteren, gewoon ff de UMC uitschakelen en klaar.

clockwork

Citaat van: Nooff op oktober 12, 2010, 16:45:58
Volgens mij werkt het dan ook prima als je een Y-adapter achterop je XPA-5 zet. Zodra je dus via de XDA wilt luisteren, gewoon ff de UMC uitschakelen en klaar.

Inderdaad. Dat zou kunnen. Dat uitschakelen kan de Harmony dan doen. Dan verbetert de WAF weer aanzienlijk.  :pompom:

Dank voor de tip. Ik zal het vanavond even onderzoeken.

Roger Black

Citaat van: Nooff op oktober 12, 2010, 15:38:51
Je kan de Airport Exp. idd via de USB aansluiten. Zoals hierboven te lezen is de XDA inderdaad beter dan de USP.

Dan zou ik voor de XDA-1 gaan, nu nog ff budget vrijmaken en het apparaat reserveren..

FloR

Citaat van: clockwork op oktober 12, 2010, 17:01:22
Inderdaad. Dat zou kunnen. Dat uitschakelen kan de Harmony dan doen. Dan verbetert de WAF weer aanzienlijk.  :pompom:

Dank voor de tip. Ik zal het vanavond even onderzoeken.

Zoals bekend, heb hier ook de UMC. Ik heb een beetje het zelfde verhaal als Clorckwork. Het is op zich niet veel geld, die XDA, maar is het ook een echt merkbare vooruitgang? Bovendien is het dan weer een gezeur met switches en kabels.
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

Jason B.

Citaat van: FloR op oktober 13, 2010, 09:53:29
Zoals bekend, heb hier ook de UMC. Ik heb een beetje het zelfde verhaal als Clorckwork. Het is op zich niet veel geld, die XDA, maar is het ook een echt merkbare vooruitgang? Bovendien is het dan weer een gezeur met switches en kabels.

Ja, misschien kunnen de UMC-bezitters (met geduld) wachten op de XMC-1.
UMC-1 in de marktsectie zetten, $100,- bon gereedhouden en een kleine bijbetaling...  ;)

Nooff

Citaat van: FloR op oktober 13, 2010, 09:53:29
Dat is natuurlijk altijd de vraag, maar ik denk wel dat een aparte DAC een heel ander verhaal is dan een DAC die geintergreerd is in de Processor. Zoals al eerder omschreven, is de DAC puur voor analoog stereo bedoeld, en daarop zijn andere factoren die in de UMC zitten niet meer van invloed. Je moet wat voor de hobby over hebben  :D