Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: Raf (B) op februari 24, 2010, 15:21:33
En na de dure kabels ook de dure EV afgezworen ;)

Absoluut we gaan niet meer voor alleen duur alleen nog maar voor extreem goed
JBL PRX Power!

Miesepies

Citaat van: SOS-Master op februari 24, 2010, 15:22:28laat zelfs die wanstaltige alu rims erop zitten, want zo is het orginele design, een versterker met zo'n sound verdient het om niet gemod te worden

Je kan natuurlijk altijd de zwarte alu plaatjes bestellen :) Is nog steeds origineel design, toch ?

Midcall

Citaat van: daxie op februari 24, 2010, 10:46:48
geluid vond ik stukken beter bij de marantz, videoprocessing hoef ik niet en audioprocessing nog veel minder :).

Wat moet je dan in godsnaam nog met een pre/pro?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Pieter-Jan

Citaat van: Midcall op februari 24, 2010, 22:39:21
Wat moet je dan in godsnaam nog met een pre/pro?

Meerdere bronnen aansluiten?  >:D
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Midcall

Citaat van: Pieter-Jan op februari 25, 2010, 08:43:37
Meerdere bronnen aansluiten?  >:D

Dat kan je toch met iedere voorversterker? Als je de beeldprocessing en het digitale deel van een pre/pro niet gebruikt dan moet ik al snel aan een Flintstone aandrijving denken terwijl Fred in een Bugatti Veyron zit.  :blink:
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Pieter-Jan

Als je surround wil heb je toch snel ofwel een receiver of wel een pre pro en een eindversterker nodig?
Of zijn er dan nog andere mogelijkheden?
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

rbormans

Citaat van: Pieter-Jan op februari 25, 2010, 16:55:34
Als je surround wil heb je toch snel ofwel een receiver of wel een pre pro en een eindversterker nodig?
Of zijn er dan nog andere mogelijkheden?
een multichannel preamp + EV (en processing in bron)

Pieter-Jan

Daar had ik idd niet aan gedacht ...  :satisfied:

mack

Citaat van: darkraver op februari 21, 2010, 12:38:39
Powerbuy Onkyo PR-SC5507 en je zit, wie weet wel, in dezelfde prijsklasse ?

Begin maar, zet mij er maar alvast bij. (mits de prijs goed is)

Erwin25

Citaat van: daxie op februari 24, 2010, 09:54:43
Prijsklasseverschil "valt mee" (is uiteraard relatief). Ok als het aan je akoestiek ligt :)

je bent altijd welkom om eens te komen luisteren Erwin...

Lijkt mij erg leuk Daxie!
Ik heb ook al een deal met ClockWork om eens te gaan luisteren.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor jou.
Welke regio van dit kleine kikkerland bevind jij je?
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

daxie

Citaat van: Erwin25 op februari 26, 2010, 11:01:58
Lijkt mij erg leuk Daxie!
Ik heb ook al een deal met ClockWork om eens te gaan luisteren.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor jou.
Welke regio van dit kleine kikkerland bevind jij je?

geen, ik woon in het nog kleinere kikkerland Vlaanderen :)

Erwin25

Citaat van: daxie op februari 26, 2010, 12:57:00
geen, ik woon in het nog kleinere kikkerland Vlaanderen :)

Mijn Hemel!
Nou...ik zal OAD reizen even bellen ;)
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

audiosurfer

Citaat van: Raf (B) op februari 25, 2010, 17:09:58
een multichannel preamp + EV (en processing in bron)

Is er überhaupt een andere multichannel preamp te krijgen in deze prijsklasse?
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

corival

Wordt de UMC-1 al volledig ondersteund door Logitech Harmony afstandsbedieningen?
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Midcall

Citaat van: tiptop op februari 24, 2010, 12:20:44

Marantz heeft voor mij een prettig karakter, maar mist vaak wat in de details. Kan je je natuurlijk afvragen in hoeverre je die details in het echt ook zou horen. En dus welke er nu echt natuurlijk klinkt. Meer detail lijkt in de eerste instantie beter, maar is het ook correcter? ;)

Natuurlijk is meer detail correcter, een apparaat kan details er niet bij verzinnen. Een goede versterker kenmerkt zich door warm te klinken wanneer het warm moet klinken en kil klinkt wanneer het kil moet klinken, kortom, gewoon doet wat het moet doen, zonder een signatuur aan het geluid mee te geven. De beste versterkers (maar ook andere componenten) kenmerken zich door te 'verdwijnen', ze zitten niet in de weg tussen jou en de muziek. Er bestaat geen Marantz versterker met deze eigenschap, ze voegen allemaal (zonder uitzondering) iets toe aan het geluid en daarom vind ìk het geen goede versterkers. Niet dat de Onkyo dit niet doet, maar in ieder geval minder en daarom in ijn ogen de betere versterker in vergelijking met de veel duurdere 8003 van Marantz.

Overigens is het moeilijk voor te stellen bij wat ik bedoel als je dit fenomeen van 'verdwijnen' van apparatuur nooit hebt ervaren.

knubbe

Gisteren netjes mn nieuwe kabel ontvangen van Emotiva nadat er 1 kapot was die bij de XPA zat.
Toppie ;D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

clockwork

Citaat van: knubbe op maart  3, 2010, 11:52:46
Gisteren netjes mn nieuwe kabel ontvangen van Emotiva nadat er 1 kapot was die bij de XPA zat.
Toppie ;D

Wat voor kabel was dat dan?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nooff

Citaat van: clockwork op maart  3, 2010, 11:57:53
Wat voor kabel was dat dan?
Een XRCA als ik het goed heb  :)

tiptop

Citaat van: Midcall op maart  3, 2010, 10:24:10
Natuurlijk is meer detail correcter, een apparaat kan details er niet bij verzinnen. Een goede versterker kenmerkt zich door warm te klinken wanneer het warm moet klinken en kil klinkt wanneer het kil moet klinken, kortom, gewoon doet wat het moet doen, zonder een signatuur aan het geluid mee te geven. De beste versterkers (maar ook andere componenten) kenmerken zich door te 'verdwijnen', ze zitten niet in de weg tussen jou en de muziek. Er bestaat geen Marantz versterker met deze eigenschap, ze voegen allemaal (zonder uitzondering) iets toe aan het geluid en daarom vind ìk het geen goede versterkers. Niet dat de Onkyo dit niet doet, maar in ieder geval minder en daarom in ijn ogen de betere versterker in vergelijking met de veel duurdere 8003 van Marantz.

Overigens is het moeilijk voor te stellen bij wat ik bedoel als je dit fenomeen van 'verdwijnen' van apparatuur nooit hebt ervaren.
Ik ben geen groentje, Arjen. :)
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, maar denk dat je de plank mis slaat op het gebied van correct is realistisch.

Wat ik bedoel met die (overdreven) details. Dat kan wel degelijk niet correct zijn. Zaken (frequenties) worden uitvergroot die zo helemaal niet zijn opgenomen. Of overdreven helder, wat een gevoel geeft van neutraliteit wat eigenlijk helemaal niet zo is.
En wat veel dure transistorbakken doen is het geluid schoonpoetsen. het lijkt dan heel schoon en dus correct, maar wat er gebeurd is het audio-equivalent van fotoshoppen.
Net als in de playboy de huid van de vrouwen egaal gekleurd wordt, gebeurd dat ook in de muziek. Oneffenheden of harmonischen worden zonder meer weggepoetst. Wat overblijft klinkt netjes maar totaal niet realistisch.

En Onkyo doet dat ook. Ik vind Onkyo niet realistisch, terwijl marantz iig de schijn geeft en lekker wegluisterd.

En ja, een natuurlijk klinkende set kan wel degelijk ook veel details laten horen. Maar op een manier dat er idd geen details overdreven worden weergegeven, precies zoals het is opgenomen. En dat is bij Onkyo zeker niet het geval. net als mark Levinson, Krell, Leema, Arcam, Spectral, Bryston, enz...

Passlabs vind ik een uitzondering en Xindak komt ook een heel eind met zijn transistorversterkers. En de duurste Ayre monoblokken. Verder Vind ik Marantz of Cambridge (daarom heb ik deze ook) iig prettig kleuren.
En misschien kan ik straks Emotiva aan dit rijtje toevoegen, maar die moet ik eerst gaan vergelijken.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

knubbe

Citaat van: Nooff op maart  3, 2010, 12:05:05
Een XRCA als ik het goed heb  :)

Bijna ;) een URCA :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Nooff

Midcall

Citaat van: tiptop op maart  3, 2010, 12:15:53
Ik ben geen groentje, Arjen. :)
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, maar denk dat je de plank mis slaat op het gebied van correct is realistisch.

Wat ik bedoel met die (overdreven) details. Dat kan wel degelijk niet correct zijn. Zaken (frequenties) worden uitvergroot die zo helemaal niet zijn opgenomen. Of overdreven helder, wat een gevoel geeft van neutraliteit wat eigenlijk helemaal niet zo is.
En wat veel dure transistorbakken doen is het geluid schoonpoetsen. het lijkt dan heel schoon en dus correct, maar wat er gebeurd is het audio-equivalent van fotoshoppen.
Net als in de playboy de huid van de vrouwen egaal gekleurd wordt, gebeurd dat ook in de muziek. Oneffenheden of harmonischen worden zonder meer weggepoetst. Wat overblijft klinkt netjes maar totaal niet realistisch.

En Onkyo doet dat ook. Ik vind Onkyo niet realistisch, terwijl marantz iig de schijn geeft en lekker wegluisterd.

En ja, een natuurlijk klinkende set kan wel degelijk ook veel details laten horen. Maar op een manier dat er idd geen details overdreven worden weergegeven, precies zoals het is opgenomen. En dat is bij Onkyo zeker niet het geval. net als mark Levinson, Krell, Leema, Arcam, Spectral, Bryston, enz...

Passlabs vind ik een uitzondering en Xindak komt ook een heel eind met zijn transistorversterkers. En de duurste Ayre monoblokken. Verder Vind ik Marantz of Cambridge (daarom heb ik deze ook) iig prettig kleuren.
En misschien kan ik straks Emotiva aan dit rijtje toevoegen, maar die moet ik eerst gaan vergelijken.

Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Daar waar jij het hier over hebt is dat bepaalde merken/modellen meer de nadruk leggen op specifieke frequentiegebieden waardoor dat wat in dat frequentiegebied zit meer naar voren komt. Dat heeft in mijn optiek niets met het weergeven van details te maken. Een detail is aanwezig in het geluid, of het is er niet. Er kan dus nooit een teveel aan detail zijn, wel te weinig (te weinig = niet 100%). Detaillering wordt ook veel te snel alleen in het hoog gezocht, een plingeltje hier, hi-hatje daar. Met detaillering bedoel ik ook het kunnen horen van een vingeraanzet op een snaar, een op de achtergrond horende zucht van een bassist of het kunnen horen van de overspraak veroorzaakt door de koptelefoon van de artiest tijdens de opname. Dàt noem ik detaillering, het alles kunnen horen wat in de opname zit. Er bestaan geen versterkers die puur details extra benadrukken of bovennatuurlijk naar voren halen, een versterker is een dom ding en ziet echt niet in een signaal wat een detail is en wat niet, om daar vervolgens meer nadruk op te leggen.

Kleuring en detailering zijn eigenlijk aparte grootheden. Er zijn echter weinig versterkers te vinden die èn kleuren èn gedetailleerd klinken, ik kan me daarom voorstellen dat als iemand zegt dat hij iets te gedetailleerd vindt klinken hij eigenlijk bedoelt dat hij zijn geliefde kleuring mist, juist omdat zoveel kleurende versterkers zoveel tekort komen in detaillering, à la Marantz zeg maar  ;).

Het missen van detaillering is ook helemaal niet erg, immers, als je niet iets hoort waarvan je ook niet weet dat het er is, mis je ook niks. Het missen van kleuring vinden mensen daarentegen wel problematisch, want dat wat je wèl hoort wordt niet weergegeven zoals je het zou willen en dat stoort die persoon iedere minuut.

tiptop

Wat je zegt klopt wel, alleen niet volledig.

Dat wat ik noemde over het "fotoshoppen" is een belangrijke factor. Dat is hetgeen wat gebeurd in veel dure versterkers. kan die versterker niks aan doen, maar de ontwerper wel.
Dit soort versterkers worden dan "extreem nuetraal" genoemd door hele hordes en zijn dat ook...op emotioneel vlak. Er zit vaak totaal geen emotie in de muziek. Dezelfde muziek live gespeeld roept emoties op, betrekt je erbij, geeft een beleving. Deze versterkers doen het tegenovergestelde. Het klinkt saai, zakelijk, elk pingeltje hoor je, het laag is gortdroog en bassist hoor je kuchen, maar na een half uur ben je het luisteren zat en zet je het uit of je aandacht verplaatst naar de boodschappen die je nog moet doen enz..
Juist die essentiele emotie is er vaak uitgehaald bij de zogenaamde vervormingsloze versterkers.
En dus niet correct! Want was het wel correct, dan had je natuurlijk dezelfde beleving gehad bij reproductie. En het tegenovergestelde wordt vaak het geval.

Die "kleuring" die iemand mist wordt vaak aangegeven door zijn geheugen. Er klopt iets niet, denk men. Zo ben ik de muziek niet gewend. Dus de kleuring zorgt voor een soort echtheidsbeleving. En dus misschien toch niet zo gekleurd als andere weer denken. Dat bedoelde ik ook daarmee.

Wie bepaald wat kleuring is en wat echt? Want de technici wijzen stuk voor stuk naar de versterkers waar alle emotie uit ontrokken is. Die geven namelijk de minste vervormingcijfers en dus geen kleuring. Kennelijk wel, en kennelijk zijn het dus deze versterkers die de echte kleuring geven.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Midcall

Wat je zegt lees ik heel vaak terug. Een warm klinkend apparaat is muziekaal, neutraal klinkend is saai en koel klinkend kan eigenlijk direct de prullenbak in, daar komt al helemaal geen muziek meer uit. Muzikaliteit heeft toch niets met klankkleur te maken? Ik heb zelf Audio Research apparatuur, buizen maar in niks warm klinkend, naar mijn mening zeer neutraal, maar huh? heel erg muzikaal. Muzikaliteit wordt veel meer bepaald door de zgn PRAT factor, niet door een klankleur. Een Mark Levinson 23.5 of een Krell KSA 250 zijn uitermate muzikale versterkers. Zet er de even neutrale ML 331 of Krell KAV-500i of FPB-200 naast en er is geen muziek meer te bekennen.

Ik begrijp de voorkeur voor warm klinkende apparaten wel, we hebben allemaal een hekel aan een schel, tetterend hoog, en als je er een warm sausje overheen gooit heb je daar niet zoveel last meer van. Voor mij is dat een beetje het kind met het badwater weggooien, want dingen die nu eenmaal schel/scherp horen te klinken, bijvoorbeeld koper, verliezen iedere vorm van realisme, of correctheid zoals je dat eerder zei. Je hebt muziekaal warm klinkende apparatuur, natuurlijk, maar je hebt ook amuziekaal warm klinkende spullen. Als ik naar Marantz luister klinkt het niet onaangenaam, sterker, er is echt niet zoveel mis mee en geloof direct dat mensen het mooi vinden, maar muzikaal is het geenszins. Aan de koele kant van het audio spectrum schaar ikzelf vaak Lamm, ook buizen net als ARC, maar swingt als een tiet, maar een Dussun V6i is zo muzikaal als mijn blote reet die periodiek pfffrrrt doet  :-\

En om dan via een bocht weer terug te keren naar Emotiva. Hoe wordt dit gekendmerkt? Ik hoor/lees veel 'positieve' dingen over dat ze veel krachtiger zijn dan hun vorige versterker, meer grip op de luidspreker, termen die je overigens ook veel terugvind in audio reviews. Ik denk zelf dan vaak allemaal leuk en aardig, maar ik kan nog wel 10 versterkers neerzetten die minstens zoveel kracht en grip hebben, maar komt er muziek uit. Worden mensen na jaren weer emotioneel van een mooi nummer op hun set? Dat lees ik nergens terug. Mensen zullen vast heel happy zijn nu, maar met dat soort ontbrekende grootheden zal ook deze versterker slechts een korte stop zijn op weg naar de versterker die mensen werkelijk dat brengt wat ze zoeken. Naar mate je langer bezig bent in dit wereldje en je geen groentje meer bent (dat wist ik wel hoor  ;)) leer je ook wel een beetje met zo'n bril door de diverse hype's heen te kijken. Dus controle over een speaker is mooi, maar jongens, komt er naast een goed geluid ook ècht MUZIEK uit een Emotiva ?  ::)

Nooff

Citaat van: Midcall op maart  3, 2010, 18:02:01
komt er naast een goed geluid ook ècht MUZIEK uit een Emotiva ?  ::)
Simpel antwoord: NEE
Er zitten namelijk geen ingebouwde speakers in  :D