Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Nooff

Zo raar is dat niet, een versterker heeft in principe geen aarde nodig, dat hebben ze over het algemeen bijna nooit. Het lijkt er op dat je ergens een aardlus hebt in je groep. Heb je misschien de versterker op een powerconditioner aangesloten waarop ook de kabel zit?

Roger Black

wat eventueel ook nog een storing zou kunnen veroorzaken als de signaal- en stroomkabels parallel lopen

rbormans

Citaat van: Nooff op januari 29, 2010, 11:59:49
Zo raar is dat niet, een versterker heeft in principe geen aarde nodig, dat hebben ze over het algemeen bijna nooit.
Ik dacht dat aarding een veiligheidsmaatregel was.
Ik heb zelf nog geen (eind)versterker gehad zonder aarding, dus bijna nooit ? toch eens even nakijken straks, want ik begin te twijfelen

daxie

eindversterking heeft geen aarding, voorversterker ook niet. Vorige receiver ook niet.

ik heb wat meer info... komt zodadelijk

Nooff

Citaat van: Raf (B) op januari 29, 2010, 13:23:28
Ik dacht dat aarding een veiligheidsmaatregel was. Ik heb zelf nog geen (eind)versterker gehad zonder aarding, dus bijna nooit ?
tegenwoordig niet nee, versterkers/receivers/tv's enzovoort worden zo ontworpen dat aarding niet nodig is. Ook de versterkers van Emotiva zijn zo ontworpen. Het probleem wordt vrijwel nooit veroorzaakt door de versterker maar een externe bron.

tiptop

Maar daarmee kan je wel het probleem weghelpen.

Ik heb nog geen eindversterker hier gehad waar het niet op zat hoor! Dus een beetje tegenstrijdig. De twee die ik nu hier heb dus ook.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

daxie

To all,

today I did some more tests. Here are the results:

1. Using a Nordost Solar Wind RCA 60cm interlink
Only 1 channel driven: ALL CHANNELS OK (1-5)

2. Using a Nordost Solar Wind RCA 1m interlink
Only 1 channel driven: ALL CHANNELS OK (1-5)

3. Using a pair of Nordost Solar Wind RCA 1m interlink
Channel 1+5: OK

4. 3 Channels driven, using Center, Front Right, Front Left (all 3 using the solar winds)
Driving Channel 1, 3 and 5: OK

5. Channel 1,3 and 5 as before, acting as Front Left, Center and Front Right respectively
Channel 4 on Right Surround using 4th Nordost Solar Wind 1m. ==> CHANNEL 1 PROTECTION FAULT

6. As 5, but with another Nordost  Solar Wind 1m
(1,3,4 and 5 connected) ==> CHANNEL 1 PROTECTION FAULT

7. As 6, but with noname RCA cable ==> CHANNEL 1 PROTECTION FAULT

8. As 7, but connected to Left Surround instead of Right Surround ==> CHANNEL 1 PROTECTION FAULT

8bis. As 8, but using an XLR cable to connect to channel 4 Balanced.

9. As 6, but using Channel 2 instead of Channel 4
(1,2,3 and 5 connected: OK)

10. As 5, but CH 2 instead of CH 4
(1, 2, 3 and 5 connected: OK)

11. As 5, but disconnecting speaker connection at channel
(1, 2, 4 and 5 connected) ==> CHANNEL 1 PROTECTION FAULT

At this point, after 1,5 hour of testing, I took a break.

It currently appears that there is a fault with channel 4.
Strangely enough, when ONLY using channel 4 (see 1), everything seems to be fine.

12. Using channel 3,4,5 as surround channels, without using the fronts ==> CHANNEL 4, 5 PROTECTION FAULT.

So basically I have the following conclusions

1) The cables used do not matter as (1,2,3,4 and 5,6,7) show.
2) The inputs of the receiver are not faulty either, as (6,7 and 11,12) show.
3) The speaker at connection 4 is not faulty. This is shown by 11. Disconnecting the speaker still made the fault.
5) The problem does not only exist in the unbalanced connection. Using an XLR-cable (of which I only have one) yielded the same as others.

The fault is apparently caused by channel 4.
However using it only in single channel works. (I retested to be sure).
Also it could not be the amp overloading because (9,10) show that using 4 channels is easily done.

Nooff

Citaat van: tiptop op januari 29, 2010, 13:58:33
Maar daarmee kan je wel het probleem weghelpen.

Ik heb nog geen eindversterker hier gehad waar het niet op zat hoor! Dus een beetje tegenstrijdig. De twee die ik nu hier heb dus ook.

Citeer
1. Why do Emotiva amplifier power cords not have a ground?
A grounded power cord can create a 'ground loop' in your system, which creates noise. Our amps are specifically designed to prevent ground loops, and have multiple layers of grounding and shielding internally. They meet all CE regulations (worldwide safety regulations).

2. Should I use a power conditioner or surge protector with an Emotiva amplifier?
Emotiva products do not require surge protection or outside filtering to operate under normal conditions. They can be connected directly to a wall outlet for safe operation. If you choose to use an external surge protection or power filtering device, make sure that it is sufficiently rated for the power requirements of your system.

Een powercord met ground veroorzaakt juist vaak een ground loop, daarom worden die dingen juist zo gemaakt dat ze geen ground hebben. Als je een aardlus in je setup hebt, dan wordt deze vaak ergens anders veroorzaakt. TV kabel/Sat/Schotel etc veroorzaken vaak een aardlus. Het overgrootte deel van de versterkers hebben geen ground. Cambridge doet dit wel, ook bij hun BD speler, maar eigenlijk is het helemaal niet nodig en niet eens "beter".

Nooff

Channel protect mode wordt meestal veroorzaakt door de combinatie van je versterker en je speakers, luisterend op zeer hoog volume. Hoe hard draai je? Wat voor speakers gebruik je? Hoeveel Wattage/Ohm? Je zou het eens met andere speakers kunnen proberen (bij een kennis o.i.d.) om te zien of het daar ook gebeurt. Als het bij andere speakers ook voorkomt, dan ligt het aan de Amp module. Komt het niet voor, dan moet je of nieuwe speakers kopen, of je versterker weg doen. Er zijn wat draadjes geweest op Emotiva over een gelijke situatie. Hierbij werd de Channel protection mode veroorzaakt door de speakers.

Nooff

Even niet goed opgelet. Ik zie dat je Dynaudio Gemini's hebt. Dit zijn 4 Ohm speakers en dus moeilijker aan te sturen. Het zou kunnen dat de speakers beneden de 4 Ohm pieken en er voor zorgen dat de amp in Channel protect mode gaat.

daxie

Citaat van: Nooff op januari 29, 2010, 14:41:06
Channel protect mode wordt meestal veroorzaakt door de combinatie van je versterker en je speakers, luisterend op zeer hoog volume. Hoe hard draai je? Wat voor speakers gebruik je? Hoeveel Wattage/Ohm? Je zou het eens met andere speakers kunnen proberen (bij een kennis o.i.d.) om te zien of het daar ook gebeurt. Als het bij andere speakers ook voorkomt, dan ligt het aan de Amp module. Komt het niet voor, dan moet je of nieuwe speakers kopen, of je versterker weg doen. Er zijn wat draadjes geweest op Emotiva over een gelijke situatie. Hierbij werd de Channel protection mode veroorzaakt door de speakers.

Dag Nooff,

dit is ronduit belachelijk. Mijn Marantz SR-7500, die gerated wordt aan 7x105W bij 8 Ohm (en geen rating heeft aan 4 Ohm omdat dat afgeraden wordt), heeft nooit een probleem gehad met mijn Gemini's. Nooit heeft die enig signaal gegeven van overbelasting of zo.
Waarom zou dan een aparte eindversterking die 5x200 levert daar plotseling wel moeite mee hebben?

Het probleem stelt zich trouwens ongeacht het volume...

(De Gemini's zijn 4 ohm-speakers). Andere speakers heb ik niet om te testen.

Nooff

Citaat van: daxie op januari 29, 2010, 14:54:10
Dag Nooff,

dit is ronduit belachelijk. Mijn Marantz SR-7500, die gerated wordt aan 7x105W bij 8 Ohm (en geen rating heeft aan 4 Ohm omdat dat afgeraden wordt), heeft nooit een probleem gehad met mijn Gemini's. Nooit heeft die enig signaal gegeven van overbelasting of zo.
Waarom zou dan een aparte eindversterking die 5x200 levert daar plotseling wel moeite mee hebben?

Het probleem stelt zich trouwens ongeacht het volume...

(De Gemini's zijn 4 ohm-speakers). Andere speakers heb ik niet om te testen.

Hij heeft er geen moeite mee, het is een beveiliging om er voor te zorgen dat je de speakers en AMP niet beschadigt. Je Marantz heeft waarschijnlijk niet een dergelijke protectie en speelt dus vrolijk door, ongeacht de gevaren. Wat je het beste kunt doen is een mail sturen aan [email protected] (de Engineer van Emotiva). Hij kan je het beste vertellen wat je kunt/moet doen.

Teejoo

Citaat van: Nooff op januari 29, 2010, 15:01:42
Hij heeft er geen moeite mee, het is een beveiliging om er voor te zorgen dat je de speakers en AMP niet beschadigt. Je Marantz heeft waarschijnlijk niet een dergelijke protectie en speelt dus vrolijk door, ongeacht de gevaren. Wat je het beste kunt doen is een mail sturen aan [email protected] (de Engineer van Emotiva). Hij kan je het beste vertellen wat je kunt/moet doen.
Reken maar dat de Marantz ook een dergelijke protectie heeft. Het is alleen de vraag of deze niet te strak is afgesteld bij de eindversterker of dat de versterker wel degelijk moeite heeft met impendanties < 4 ohm, waardoor het uitgangssignaal vervormt en daarmee in protection mode gaat. Kan natuurlijk altijd een defect zijn.

Edit: het wordt in elke geval waarschijnlijk niet veroorzaakt door een te hoge stroom, gezien de opmerking dat het volume onafhankelijk is.  Een vervorming zou dan dus meer voor de hand liggen, ervan uitgaande dat er nergens een  sluiting is.

jslaman

Mocht het aan de beveiliging liggen, dan is die wel wat truttig afgesteld voor zo'n amp gezien het feit dat er jaren met de sr7500 is gespeeld met dezelfde speakerconfig. en er bij deze combinatie geen beschadigingen zijn opgetreden. Lijkt mij zeer waarschijnlijk dat het probleem ergens anders door wordt veroorzaakt, bijv een defect in de amp.

Nooff

Citaat van: jslaman op januari 29, 2010, 15:25:46
Mocht het aan de beveiliging liggen, dan is die wel wat truttig afgesteld voor zo'n amp gezien het feit dat er jaren met de sr7500 is gespeeld met dezelfde speakerconfig. en er bij deze combinatie geen beschadigingen zijn opgetreden. Lijkt mij zeer waarschijnlijk dat het probleem ergens anders door wordt veroorzaakt, bijv een defect in de amp.
Zou heel goed kunnen, voor ons blijft het ook giswerk. Ik denk dat ze er bij Emotiva meer over kunnen vertellen. Daxie heeft het probleem in ieder geval al toesplits op 1 Amp module (namelijk channel 4). Ik kan niet zeggen of het truttig afgesteld staat, we praten hier over hele andere versterking natuurlijk. Daarnaast, hoeft het nog niet eens daar aan te liggen. Emotiva heeft goede service en sturen je waarschijnlijk zonder problemen gewoon een nieuwe amp module die je er zo in kan zetten.

Miesepies

Ik zou als ik jou was gewoon support van Emotiva e-mailen. Zij kunnen je vast beter helpen dan wij hier.

Ik heb al eens gelezen dat ze een nieuwe module opstuurden om door de eigenaar zelf in te laten bouwen. Dus wie weet.

Nooff

Citaat van: Teejoo op januari 29, 2010, 15:24:54
Edit: het wordt in elke geval waarschijnlijk niet veroorzaakt door een te hoge stroom, gezien de opmerking dat het volume onafhankelijk is.  Een vervorming zou dan dus meer voor de hand liggen, ervan uitgaande dat er nergens een  sluiting is.
Het is niet volume afhankelijk dus waarschijnlijk ook geen vervorming. Het probleem speelt ongeacht het volume, dus ook op lagere volumes. Het kan ook zijn dat hij in protect mode gaat omdat het koper niet goed aansluit of de bananeplug/spade niet goed contact maakt. + en - moeten overigens natuurlijk ook goed aangesloten zijn.

RvD

Hun eigen speakers bij Emotiva zijn allemaal 4 ohm dus daar zal het niet aan liggen. Ik denk dat de ampmodule niet goed is van channel 4 maar gewoon de support mailen of bellen dan weet je het zo hoop ik voor je.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Roger Black

Zo maar een fout in een van de Emotiva's, hoe kan dat nou?!  ;) ;D

daxie

Support heb ik al gemaild hoor... Mijn engelse teksten hier zijn wat ik hen stuur...

Module 4 die te snel in protectie gaat of ergens een probleem heeft is inderdaad het meest waarschijnlijke, aangezien ik de 4 andere kanalen wel tegelijk kan aansturen.

Oh ja, in stereo klinkt hij wel erg ok, een grote vooruitgang tov de sr7500

clockwork

Citaat van: daxie op januari 29, 2010, 16:17:42

Oh ja, in stereo klinkt hij wel erg ok, een grote vooruitgang tov de sr7500

Dat is dan wel weer het goede nieuws.
Wel balen dat je zo moet beginnen. Hopelijk lossen ze het netjes op. Maar ik neem aan dat je dat wel aan ons meldt.
Sterkte ermee!
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

daxie

Nog even een update...

Als ik mijn prepro AAN laat staan, terwijl de bron (dvd) speelt, en dan de emotiva aanzet, dan draaien alle 5 kanalen lekker vlotjes. Stil, luid, alles kan.

MAAR als ik op pauze, of op "volgende" druk, maw als het signaal even onderbroken wordt en dan weer opkomt, dan gaat hij in protectie...
Als ik dan weer op play duw of zo, en de emotiva uit- en weer aanzet, doet hij weer lekker voort...

Dit doet hij enkel als kanaal 4 verbonden is.

Maw de input van kanaal 4 (zowel gebalanceerd als ongebalanceerd, maar dat is hetzelfde aangezien de versterker ongebalanceerd is uitgevoerd) reageert foutief op een veranderend ingangssignaal. De "plotse" verandering zorgt ervoor dat een foutmechanisme optreedt. Gradueel wijzigen, door bijvoorbeeld het volume te wijzigen, gaat zonder problemen.

Trouwens, als ik stereo luister werkt hij dus altijd goed, maar als ik mijn processor uitzet met de AB, dan gaat de emo in protectie... Echt wel iets met die input.

PS: mijn Gemini's zijn blij met de power... Ze zingen als nooit tevoren en brengen weer wat nieuws.

Miesepies

Altijd wel een beetje jammer, als je nieuwe speeltje een mankement heeft - daar weet ik helaas alles van :(

Maar ben blij dat je in ieder geval nog wel wat kan genieten ervan. het gemak waarmee deze amp de speakers aanstuurt is inderdaad erg fijn. En ben jij ook blij met de extra power voor je speakers ? Klinkt het goed ? Marantz had natuurlijk een naam van een wat warmer karakter, dus hoe klinkt het nu met de XPA ?

daxie

De Marantz was eigenlijk te warm voor de Gemini's, waardoor er wat verloren hing en het soms wat te mak was. De AV-8003 als eerste stap had dat al wat minder, maar de SR7500 als versterker maakt er toch het zijne van. Pas op, ik ben altijd heel tevreden geweest en ik vind het nog steeds een goeie receiver, maar de match met dynaudio is niet optimaal.
Ik merk dat dat nu veel minder is, het geluid komt nu veel meer los, ik krijg ook weer wat detail bij. Ik heb vandaag een uurtje of 2 geluisterd en het klonk nooit vermoeiend of fel, daar had ik wat voor gevreesd maar is niet zo.

gast_001

ben ook benieuwd hoe Emotiva het gaat oplossen.
Is natuurlijk niet allemaal naast de deur.

Heb je verder niemand die de amp eens kan bekijken, doormeten voor je, Daxie.