Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Dutch-E

Citaat van: daxie op januari 25, 2010, 14:44:40
Waarschijnlijk kan dat niet omdat dat heiligschennis is... Muziek is stereo.... Als je meerkanaalsmuziek wil dan heb je dvd's of sacd of dvd-audio...
Puur softwarematig is het erg simpel, maar ik denk (is een gok) dat de vraag te klein is om dat bovenaan hun todo-lijstje te zetten.

Wouter

Jeetje, dan pleeg ik al jaren heiligschennis... Kan er niet voor opgepakt worden toch?  :satisfied:

Ik vind het zelf wel plezieriger om op die manier te luitseren moet ik eerlijk bekennen en vindt het ook zonde van mijn Dynaudio's die ik tevens als surrounds gebruik...

Waarom heeft een merk als Denon dan wel die mogelijkheid?

jslaman

Citaat van: Dutch-E op januari 25, 2010, 15:25:42

Voor mensen zoals jij  ;) ;D

daxie

Citaat van: Dutch-E op januari 25, 2010, 15:25:42
Jeetje, dan pleeg ik al jaren heiligschennis... Kan er niet voor opgepakt worden toch?  :satisfied:

Ik vind het zelf wel plezieriger om op die manier te luitseren moet ik eerlijk bekennen en vindt het ook zonde van mijn Dynaudio's die ik tevens als surrounds gebruik...

neen, dat ook weer niet. Maar omdat het zonde is van je speakers. Ik volg het niet echt hoor. Hoe kan je nu plaatsing, diepte, ruimtelijkheid... horen als je een stereo signaal probeert over 5 speakers te gooien?

Maar goed, is off topic...

rbormans

Citaat van: Dutch-E op januari 25, 2010, 14:40:51
En over muziek gesproken, ik vind het echt heel jammer dat er nog geen 5 channel sereo optie aanwezig is in het Soundmenu.
Dat vond ik fijn aan mijn Denon, omdat ik graag over al mijn speakers muziek luister en niet alleen 2 channel stereo.
Of kan iemand mij vertellen of dit wel gewoon mogelijk is?
Het lijkt volgens p21 van de manual dat het apparaat op een analoge input wel gewoon "Stereo, Direct, DSP, PLIIx, NEO:6" als mode ondersteunt. Met
- DSP (Digital Signal Processing): Stadium, Live, Church,...
- DOLBY PLIIx: Music, Movie
- DTS Neo: 6: Cinema 3CH, Cinema 6CH, Music 5CH, Music 6CH
dus het lijkt me dat Emotiva het voorzien heeft ondanks dat het heiligschennis is ;)

Citaat van: daxie op januari 25, 2010, 15:33:38
Ik volg het niet echt hoor. Hoe kan je nu plaatsing, diepte, ruimtelijkheid... horen als je een stereo signaal probeert over 5 speakers te gooien?
Waarom niet ? Ik heb geen probleem met ruimtelijkheid en plaatsing als ik het op mijn pre gebruik.

gast_001

nu ik heb al meermaals op click gedrukt bij Emotiva maar tot nu toe slechts 1x kort een bevestiging gekregen.
Ben benieuwd, denk met al de problemen zullen ze nog wel geen zin hebben om naar Europa te sturen !!

Wat de problemen betreft, er zijn diverse Threads op avsforum net als op het emotiva forum.
Enkele mensen die problemen hebben met de UMC1 (vastlopen enz enz)
Dan Laufman bevestigt dat er problemen zijn dus er is iets aan de hand.

Lijkt me als potentiele klant te Europa beter om nog gewoon wat af te wachten  ;D
Aan de andere kant, jongens bestel het ding en dan lees ik wel of het allemaal doet wat het moet doen  :headbanging: :clapping:

James T. Kirk©

neen, dat ook weer niet. Maar omdat het zonde is van je speakers. Ik volg het niet echt hoor. Hoe kan je nu plaatsing, diepte, ruimtelijkheid... horen als je een stereo signaal probeert over 5 speakers te gooien?

Waarom off topic? Het heeft toch allemaal met geluid/muziek van doen? Als ik met mijn cd speler (Onkyo Integra DX 706) een goed opgenomen cd speel in stereo stand, dan heb ik dusdanige ruimtelijkheid, dat weleens de indruk heb, dat mijn achterspeakers ook mee doen, zelfs bijna letterlijk geluid van achteren hoor komen (nee, ik heb geen Bose melkpakjes!  ;D ) Ik heb uit de testen overigens stellig de indruk dat Emotiva's cd speler die eigenschap niet bezit...  :(
take care,
____________________________Jim©

marconist

Citaat van: danielo op januari 25, 2010, 14:55:15
Puur ter info, de eerste 'stereo' uitzendingen waren niet 2 kanaals maar 3 kanaals, Het mono signaal (center) kreeg 2 kanalen erbij om een 'solid' muur van geluid te maken. Deze uitzendingen werden gedaan door Bell labs. Later is het center kanaal vervallen en is er over gegaan naar het 'ghost' center kanaal idee.

Daniel.

Klopt m.i. niet. Bell was hier mee bezig voor de oorlog, na de oorlog hebben ze zich daar niet mee bemoeid. Dat waren anderen:

"1961 - April 19 FCC ruled in favor of the GE/Zenith stereo FM system rather than Crosby matrix system. Murray G. Crosby had worked for Edwin Armstrong and Crosby held 150 patents and wanted the FCC to adopt his stereo FM system that utilized the matrix principle (that of transmitting the sum signal L+R as the main channel modulation and the difference signal L-R as a subcarrier) rather than suppressed AM subcarrier principle (by Zenith & GE). WEFM in Chicago and WGFM in Schenectady began stereo FM broadcasting June 1."

Overigens zat ook Philips diep in de stereo materie, vandaar het grote aantal boeken en geschriften van Philips dat je kunt vinden in de periode 1948 tot 1970. Die waren er ook voor de oorlog al mee bezig dank zij hun (optische) Philips/Miller systeem.

Overigens heeft het GE/Zenith systeem inderdaad wel drie kanalen (main en twee zijbanden), maar één zijband werd commercieel gebruikt voor muzak. Nooit in Europa overigens en in de USA stierf het een stille dood door de multi-track (brede tape) muzak installaties. Dat gaf de winkels uiteraard meer vrijheid in het plannen van hun muziekachtergrond.

Drie kanalen stereo is overigens (op tape) wel experimenteel toegepast door Mercury en RCA. Deze topopnames zijn nu te krijgen op SACD.
Die derde microfoon werd toegepast om "het gat in het midden" uit de begintijd te bestrijden. Later zorgden betere opnametechnieken en betere consoles voor goede oplossingen hiervoor.

En wat betreft de "heiligschennis" om stereo via b.v. neo6 wat te verbuigen:
Er zijn maar heel weinig echte pure stereo-opnamen. De meeste zijn kunstmatig en komen van een multimicrofoon techniek.
Je kunt eigenlijk wel stellen dat er tegenwoordig meer goede opnamen worden gemaakt met 4.0 en 5.0 doordat de afspraken beter zijn dan ooit in het stereo tijdperk.
Vroeger (ik praat over de 60's  :D )  was al bekend dat b.v. de platen van de Beatles interessanter werden als je er een achterluidspreker (analoog) bij-matrix'de.
Ook tegenwoordig vindt je dat nog wel. En vaak beter dan die ouwe platen omdat er nu meer aandacht wordt geschonken aan fase reinheid van de betere opnamen.

Ja, ik weet, ook prutsopnamen worden nog genoeg gemaakt.  ;)

danielo

Ookal start je met 2 kanalen audio, gaat het er uit eindelijk om hoe je deze in je kamer weergeeft. Veel doen dat door 2.1 dus ook al aan splitsing naar 3 speakers. Daarnaast zijn er tal van manieren om ook je center en surrounds mee te laten doen (meestal in mindere mate). Stereo5,7,9,11 zijn niet meer of minder dan dat. Meestal doen alle speakers links, alles op linkt, rechts op rechts en krijgen de centers alles. Ook kan je meestal instellen hoe de verhouding is van achter en voor. Gebruik meestal op feesjes vandaar bij veel ook wel partymode genoemd.

Het voldoet vooral in het erg snel volzetten van de ruimte met muziek tussen de borrelnootjes en bier.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

marconist

Citaat van: danielo op januari 25, 2010, 17:35:00
Ookal start je met 2 kanalen audio, gaat het er uit eindelijk om hoe je deze in je kamer weergeeft. Veel doen dat door 2.1 dus ook al aan splitsing naar 3 speakers. Daarnaast zijn er tal van manieren om ook je center en surrounds mee te laten doen (meestal in mindere mate). Stereo5,7,9,11 zijn niet meer of minder dan dat. Meestal doen alle speakers links, alles op linkt, rechts op rechts en krijgen de centers alles. Ook kan je meestal instellen hoe de verhouding is van achter en voor. Gebruik meestal op feesjes vandaar bij veel ook wel partymode genoemd.

Het voldoet vooral in het erg snel volzetten van de ruimte met muziek tussen de borrelnootjes en bier.

Daniel.

Je vereenvoudigd teveel  ;) en je haalt wat electroacoustische dingetjes door elkaar.

Enne 2.1 heeft niks te maken met "het midden' van stereo. Dat is gewoon een voortvloeisel uit de "kleine luidsprekertjes" filosofie voor huiskamerinstallaties.
O ja, en met beperkingen van bioscoop installaties. Grote zaal dus ...... maar daar pasten ze het al toe in  1939.  Time flies!  :turn:

danielo

Citaat van: marconist op januari 25, 2010, 17:33:11

"1961 - April 19 FCC ruled in favor of the GE/Zenith stereo FM system rather than Crosby matrix system. Murray G. Crosby had worked for Edwin Armstrong and Crosby held 150 patents and wanted the FCC to adopt his stereo FM system that utilized the matrix principle (that of transmitting the sum signal L+R as the main channel modulation and the difference signal L-R as a subcarrier) rather than suppressed AM subcarrier principle (by Zenith & GE). WEFM in Chicago and WGFM in Schenectady began stereo FM broadcasting June 1."

Bedankt voor de aanvullingen, Voor de andere veel mensen nemen aan dat stereo = 2. De betere vertaling van stereo is 'solidsound'.

Het verhaal van Edwin Armstrong is trouwens vrij triest, RCA vroeg hem om een beter manier van AM te bedenken, Hij kwam met FM als oplossing RCA was niet blij en heeft jaren via patenten zijn uitvinding proberen te onderdrukken. Door de enorme stress die er ontstond in huis over geld als gevolg hiervan sloeg hij zijn vrouw die bij hem weg ging en hij uit hun huis op de 19e verdieping sprong.

Daniel.

danielo

Citaat van: marconist op januari 25, 2010, 17:41:19
Je vereenvoudigd teveel  ;) en je haalt wat electroacoustische dingetjes door elkaar.

Enne 2.1 heeft niks te maken met "het midden' van stereo. Dat is gewoon een voortvloeisel uit de "kleine luidsprekertjes" filosofie voor huiskamerinstallaties.
O ja, en met beperkingen van bioscoop installaties. Grote zaal dus ...... maar daar pasten ze het al toe in  1939.  Time flies!  :turn:

Was niet mijn bedoeling om iets eenvoudig te maken, bedoelde meer dat mensen zich niet zo druk moeten maken als mensen meer speakers willen gebruiken om iets te bereiken.

Daniel.

marconist

Citaat van: danielo op januari 25, 2010, 17:47:30
Was niet mijn bedoeling om iets eenvoudig te maken, bedoelde meer dat mensen zich niet zo druk moeten maken als mensen meer speakers willen gebruiken om iets te bereiken.

Daniel.

Ah, OK.

tiptop

He partypeople ;D

Het kan idd handig zijn zo'n functie op feestjes of als je gewoon algemeen luistert. dus niet zo als de gemiddelde audiofiel, maar meer als de gemiddelde mens ;)

Dan maak je iig veel meer gebruik van je surroundluidsprekers die ander maar werkeloos aan de kant staan meesten van de tijd. Voor veel mensen dus een hele mooie oplossing. Vooral als je van die satellietjes heb die de kamer moeten vullen.
Vrienden van doen dat ook met een denon receiver op kefeitjes. helemaal blij ermee. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Dutch-E

Citaat van: tiptop op januari 25, 2010, 19:38:46
He partypeople ;D

Het kan idd handig zijn zo'n functie op feestjes of als je gewoon algemeen luistert. dus niet zo als de gemiddelde audiofiel, maar meer als de gemiddelde mens ;)

Dan maak je iig veel meer gebruik van je surroundluidsprekers die ander maar werkeloos aan de kant staan meesten van de tijd. Voor veel mensen dus een hele mooie oplossing. Vooral als je van die satellietjes heb die de kamer moeten vullen.
Vrienden van doen dat ook met een denon receiver op kefeitjes. helemaal blij ermee. :)

Kijk dat is nou precies wat ik bedoel...ik dacht al joh dat ik e.e.a. crimineel was... ;)

Maar gelukkig zijn er nog meer mensen die zo'n instelling toch wel waarderen.

Ik luister altijd met front L/R, Back L/R en sub. De centre speaker gebrui ik in deze opstelling niet..

tiptop

Oh.

Meestal regelt je receiver dat zelf, waarbij de center dan meestal gewoon mee doet. Jij kan dat instellen dus?!
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Dutch-E

Nou ik kan het volume instellen per kanaal en de centre zet ik dan gewoon op 0db.

tiptop

Citaat van: Dutch-E op januari 25, 2010, 20:56:56
Nou ik kan het volume instellen per kanaal en de centre zet ik dan gewoon op 0db.

Nul is toch gewoon de neutrale stand tov + of - 15 dB bijv. Dan doet je center toch gewoon mee?

phmeijer

Citaat van: tiptop op januari 25, 2010, 21:08:46
Nul is toch gewoon de neutrale stand tov + of - 15 dB bijv. Dan doet je center toch gewoon mee?

Meestal wel ja!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Nooff

Citaat van: darkraver op januari 25, 2010, 16:41:21
nu ik heb al meermaals op click gedrukt bij Emotiva maar tot nu toe slechts 1x kort een bevestiging gekregen.
Ben benieuwd, denk met al de problemen zullen ze nog wel geen zin hebben om naar Europa te sturen !!

Wat de problemen betreft, er zijn diverse Threads op avsforum net als op het emotiva forum.
Enkele mensen die problemen hebben met de UMC1 (vastlopen enz enz)
Dan Laufman bevestigt dat er problemen zijn dus er is iets aan de hand.

Lijkt me als potentiele klant te Europa beter om nog gewoon wat af te wachten  ;D
Aan de andere kant, jongens bestel het ding en dan lees ik wel of het allemaal doet wat het moet doen  :headbanging: :clapping:
Je moet dus niet tig keer versturen, dat staat er ook bij als het goed is  ;)

gast_001

CiteerJe moet dus niet tig keer versturen, dat staat er ook bij als het goed is
ja click vanuit het werk, click vanuit thuis.
Dus ander IP ander adres  ;D

Dat ze maar liever eerst het ding bulletproof maken, bestel het ding liever over 6 maanden als het ding ook 100% werkt.

rbormans

Citaat van: tiptop op januari 25, 2010, 19:38:46
He partypeople ;D
Mijn pre digitaliseert sowieso alles, en doet de herverdeling (trifield) mijn inziens erg netjes.
Maar ik zal meer de party-mens zijn dan ;)

Dutch-E

Citaat van: tiptop op januari 25, 2010, 21:08:46

Nou ja ik bedoel in ieder geval dat ie geen geluid meer uitstuurt, -12db is dat geloof ik in mijn geval..

tiptop

Citaat van: Dutch-E op januari 26, 2010, 10:03:02
Nou ja ik bedoel in ieder geval dat ie geen geluid meer uitstuurt, -12db is dat geloof ik in mijn geval..
hmm, dan heb je je set waarschijnlijk niet echt hard staan, anders hoor je 'm nog steeds. :turn:

RvD

Hier nog een mooi bericht over de XPA-2

As you know, we have always been conservative when it comes to rating our amplifiers, which runs counter to the norm. We usually round down a bit, picking a reasonable rating that we feel will be easily reproduced on any bench test.

We have realized, though, that perhaps we were a bit too conservative on one amp - the XPA-2. We've decided to 'officially' change the 8ohm rating on the XPA-2 to 300 watts.

This is just a heads up to XPA-2 owners, more than anything...if you notice '300 watts' on the product page in the future, don't think anything has changed, and that newer models are higher powered. Same amp.

It's still a conservative rating, by the way.  ;)

Bron: http://emotivalounge.proboards.com/index.cgi?board=amps&action=display&thread=8979
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

danielo

Citaat van: tiptop op januari 26, 2010, 18:47:32
hmm, dan heb je je set waarschijnlijk niet echt hard staan, anders hoor je 'm nog steeds. :turn:

Mischien zijn het hele grote dB's :).

Daniel.