Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

clockwork

Citaat van: LOTS op januari 13, 2010, 11:03:05

Probeer dat maar eens uit leggen aan vrouwen, die vatten hem niet... ;)  :D

LOL! Ja, ook dat is een regelmatig terugkerend onderwerp hier in huis.
Maar ja, ze heet ook niet voor niets SHMBO.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nooff

Ok...

Ik zal eens informeren naar een Powerbuy. Ik kan jullie niets beloven, maar ik kan wel mijn best voor jullie doen. Mocht er een powerbuy tot stand komen, hou er dan rekening mee dat de prijzen ietwat vergelijkbaar worden met de Holiday Sale van Emotiva. Je bespaart dus zo'n 100 dollar op de grote jongens, 50 op de kleine.

Ik houd jullie op de hoogte!

tiptop

Citaat van: clockwork op januari 13, 2010, 11:06:43
LOL! Ja, ook dat is een regelmatig terugkerend onderwerp hier in huis.
Maar ja, ze heet ook niet voor niets SHMBO.

;D LOL

Hier zit er ook zo een, maar gelukkig wel lief. 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Dutch-E

Goedemiddag,
Ik ben ook serieus geinteresseerd in de spullen van Emotiva nu mijn Denon 3803 ter reparatie is aangeboden.
Mijn dochter wilde papa graag helpen en stak een stekker die in de inputs zat in het stopcontact.

Ik heb de volgende opstelling:
Fronts: Dynaudio Audience 72
Backs: Dynaudio Audience 52
centre: Dynaudio Audiense 42c
Sub van Wharfedale.

Receiver Denon 3803.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een andere receiver, omdat ik Denon wel goed vindt klinken, maar ik heb het idee dat ik wat power mis.
Dus eigenlijk wil wat meer uit mijn speakers halen.

Ik ben zowel een film als een muziek liefhebber.

Mijn huiskamer is ongeveer 5 x 6 meter.

Nu zat ik zelf aan het volgende te denken:

Een losse XPA5 of UPA5, meteen mijn eerste vraag: Wat is verstandig? Heb ik de extra power van XPA5 wel nodig?
Het is niet zo dat ik knalhard draai, want anders krijg ik ruzie met mijn buren.

De Denon gebruiken als Pre.
En dan eventueel te wachten op de XMC1.

Of de Denon verkopen en nu een combi XPA5/UPA5 met een UMC1 kopen.

Stomme vraag misschien, maar zit bij zo'n UMC1 ook een remote? ik kan dat nergens terugvinden in de specificaties...

En die XPA5, kun je die ten allen tijde aan laten staan, of moet ik de schakelaar op de achterkant gebruiken? Of zit hier een stand by functie op?

Nou een hoop vragen, maar ik ben wel erg enthousiast geworden door alle goede berichten...

Nooff

De Emotiva's hebben allemaal achterop een aan/uit knop. Voorop de componenten zit een standby/on knop. Bij de UMC-1 zit een remote, al is die vrij basic. Toch heb je gewoonweg niet meer knoppen nodig, want het menusysteem van de UMC-1 is zeer goed uitgewerkt en alles wijst zichzelf. Tevens biedt de UMC-1 de mogelijkheid dingen "on the fly" aan te passen. Na de calibratie geeft de UMC-1 zijn waarden gevonden waarden per kanaal weer (iets wat Denon/Onkyo/Marantz etc niet doen). Deze geven wel de afstanden e.d. weer, maar niet hoe de frequenties aangepast zijn. Mocht je dus niet tevreden zijn, dan kan je dit tijdens een luistersessie alsnog naar eigen smaak aanpassen.  :)

Dutch-E

Bedankt voor je snelle respons.

Duidelijk verhaal ook.

Kun je me ook nog vertellen of het verschil in power tussen de XPA5 en UPA5 dusdaning nodig voor mij zal zijn?

Want anders neig ik naar een UPA5... Neem aan dat deze sowieso een stap opwaarts is tov de Denon. Deze heeft 150watt over 2 kanalen.

En ik heb enkele posts teruggelezen dat deze waarde meestal niet gehaald gaat worden in werkelijkheid.

Nooff

Citaat van: Dutch-E op januari 13, 2010, 15:39:41
Bedankt voor je snelle respons.

Duidelijk verhaal ook.

Kun je me ook nog vertellen of het verschil in power tussen de XPA5 en UPA5 dusdaning nodig voor mij zal zijn?

Want anders neig ik naar een UPA5... Neem aan dat deze sowieso een stap opwaarts is tov de Denon. Deze heeft 150watt over 2 kanalen.

En ik heb enkele posts teruggelezen dat deze waarde meestal niet gehaald gaat worden in werkelijkheid.
Het verschil zit hem vooral in de hogere volumes. Ben je iemand die veel muziek luistert, dan heb je aan een UPA-5 gewoon meer dan genoeg. Deze geeft sowieso bijna 130W (gemeten) continu op 8Ohm. Het verschil tussen de X en U serie is dat de X meer "headroom" heeft en dus blijft gaan met zeer hoog SPL. De U-serie is voor de meeste mensen gewoon al zat, mensen onderschatten vaak hoeveel 125W continu vermogen eigenlijk is. Ik zie alleen wel dat je met Dynaudio speakers draait. Aan te raden is dan wel dat je een X-serie AMP neemt, puur omdat de U serie minder goed met 4Ohm speakers om gaat. Dynaudio's, weet ik uit ervaring, zijn wel veeleisende speakers.

daxie

Ik zou je ook de XPA aanraden. Ikzelf draai ook met dynaudio en die houden gewoon erg veel van power.
EN in tegenstelling tot wat nooff zegt gaat het hem helemaal niet om volume, maar meer vermogen is bij veeleisende luidsprekers nodig om controle te houden over wat ze doen.

Maw heb later geen spijt en neem een XPA, je dynaudio's verdienen het

Nooff

Citaat van: daxie op januari 13, 2010, 16:53:08

EN in tegenstelling tot wat nooff zegt gaat het hem helemaal niet om volume, maar meer vermogen is bij veeleisende luidsprekers nodig om controle te houden over wat ze doen.

Dat ging niet om de combinatie met de speakers, maar de XPA serie gaan gewoon langer door op een hoger volume, daar houdt het voor de UPA gewoon op  ;) Tot een modaal level merk je geen verschil, ga je verder pushen dan merk je gewoon dat de X-serie meer over houdt.

corival

Verbeter mij maar als ik het mis heb. Maar mij werd verteld dat het voordeel van een volledig geballanceerde opstelling juist ten goede kwam van de hele lage volumes. M.A.W. Als je juist op hele lage volumes muziek wilt luisteren kun je met de XPA-5 een zuiverder geluid weergeven t.o.v. de UPA-5.

Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Nooff

Lonnie van Emotiva vertelde mij dat de U serie beter is voor luisteren op lagere volumes. De XPA's moeten harder gezet worden om dezelfde details te behalen.

tiptop

Citaat van: Nooff op januari 13, 2010, 16:56:55
Dat ging niet om de combinatie met de speakers, maar de XPA serie gaan gewoon langer door op een hoger volume, daar houdt het voor de UPA gewoon op  ;) Tot een modaal level merk je geen verschil, ga je verder pushen dan merk je gewoon dat de X-serie meer over houdt.

Volgens mij kan de X meer stroom leveren en dat is belangrijk icm je Dynaudio's omdat die qua belasting niet zo makkelijk zijn.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Nooff

Citaat van: tiptop op januari 13, 2010, 18:39:13
Volgens mij kan de X meer stroom leveren en dat is belangrijk icm je Dynaudio's omdat die qua belasting niet zo makkelijk zijn.
Dat klopt, de X serie gaat beter om met moeilijk aan te sturen speakers. Maar daar had mijn reactie ook geen verband mee  :)

Nooff

Verschil UPA-XPA serie uitgelegd:

Citeer
At low listening volume levels the UPA will have an advantage over the XPA amps, especially for critical music listening. The output stage runs at a lower voltage and will in turn allow for better S/N ratio at lower listening levels. If someone likes to listen to their music at low to moderate volume levels(around 4-32 watts)where the dynamic musical peaks never exceed the rms wattage of the amp and have relatively efficient speakers to boot, the UPA would be the better choice.

Now on the other hand if someone likes to listen to their music at higher volumes where higher dynamic peaks are achieved and/or have speakers which are less sensitive then the XPA amps would probably be a better choice.
I have enough listening experience with both the U and X series to state that they all are literally identical in overall sound(that includes bass, soundstage, "voicing" etc) presentation when driven WITHIN their operating RMS range. But at lower volumes the UPA does have an advantage over the XPA in terms of absolute S/N ratio with full unclipped dynamics, while the XPA has the advantage at higher volumes.

The only X series amp I would give the nod to for absolute S/N ratio at LOW volumes over the U series amps for critical music listening would be the balanced differential XPA-1's.

Now if your going to be using your amp for more HT use and less music, I would by all means go with an X series amp. You can have passages that jump from 2-4 watts of power to 200watts or more(20db swings are not uncommon in HT movies)so dynamics are the key with movie audio tracks, and the more headroom the better. And the X series amps will more than get by for music as well. Things you need to consider.

clockwork

en weer wat geleerd!

@nooff: en heb jij die ervaring zelf ook? Ik snap dat je niet hebt kunnen vergelijken, maar hoe klinkt de X op lagere volumes? Heb je inderdaad het idee dat je daar details mist? Dat is wat ik nu heb bij mijn hudige Arcam en ook een van de de redenen waarom ik zou willen opgraden.
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

Miesepies

Ik ben erg blij met mijn XPA-5 op lage volumes. Ook op laag volume hoor ik een hoop detail in hoog en laag, meer dan ik hiervoor had. Ben er nog regelmatig verbaasd om wat ik nog hoor :) Ik weet niet of de UPA beter is, maar mij hoor je niet klagen!

clockwork

Citaat van: Miesepies op januari 13, 2010, 21:45:55
Ik ben erg blij met mijn XPA-5 op lage volumes. Ook op laag volume hoor ik een hoop detail in hoog en laag, meer dan ik hiervoor had. Ben er nog regelmatig verbaasd om wat ik nog hoor :) Ik weet niet of de UPA beter is, maar mij hoor je niet klagen!

Goed om te horen. Dan kan ik gewoon bij mijn oorspronkelijke keuze blijven (de X). Toch wel een beetje lastig dat je niet van tevoren kunt luisteren.

Miesepies

Ja, dat was mijn probleem ook...naast het feit dat er nog niemand hier Emotiva apparatuur had. Een gokje wat voor mij goed is afgelopen.

Helaas door omstandigheden kan ik niemand uitnodigen anders had ik graag mijn Emotiva apparatuur willen demonstreren. Misschien dat een van de andere forumleden hier wel de mogelijkheid wil bieden ?

Nooff

Ik zou wel willen, maar ik kan nog niet zoveel zonder Pre/Pro  :tongue2:

danielo

Citaat van: Nooff op januari 13, 2010, 15:31:32
De Emotiva's hebben allemaal achterop een aan/uit knop. Voorop de componenten zit een standby/on knop. Bij de UMC-1 zit een remote, al is die vrij basic. Toch heb je gewoonweg niet meer knoppen nodig, want het menusysteem van de UMC-1 is zeer goed uitgewerkt en alles wijst zichzelf. Tevens biedt de UMC-1 de mogelijkheid dingen "on the fly" aan te passen. Na de calibratie geeft de UMC-1 zijn waarden gevonden waarden per kanaal weer (iets wat Denon/Onkyo/Marantz etc niet doen). Deze geven wel de afstanden e.d. weer, maar niet hoe de frequenties aangepast zijn. Mocht je dus niet tevreden zijn, dan kan je dit tijdens een luistersessie alsnog naar eigen smaak aanpassen.  :)

Puur ter compleethied, denon gaat uit van de waardes die audyssey geeft maar je kan
ze daarna bijstellen en dan past alles zichzelf aan. Zelfde als bij de  UMC dus volgens mij is dit ook vrij normaal. Audyssey doet de crossovers bijvoorbeeld soms toch net niet zoals je wilt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Citaat van: Dutch-E op januari 13, 2010, 15:02:15
Goedemiddag,
Ik ben ook serieus geinteresseerd in de spullen van Emotiva nu mijn Denon 3803 ter reparatie is aangeboden.
Mijn dochter wilde papa graag helpen en stak een stekker die in de inputs zat in het stopcontact.

Ik heb de volgende opstelling:
Fronts: Dynaudio Audience 72
Backs: Dynaudio Audience 52
centre: Dynaudio Audiense 42c
Sub van Wharfedale.

Receiver Denon 3803.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een andere receiver, omdat ik Denon wel goed vindt klinken, maar ik heb het idee dat ik wat power mis.
Dus eigenlijk wil wat meer uit mijn speakers halen.

Ik ben zowel een film als een muziek liefhebber.

Mijn huiskamer is ongeveer 5 x 6 meter.

Nu zat ik zelf aan het volgende te denken:

Een losse XPA5 of UPA5, meteen mijn eerste vraag: Wat is verstandig? Heb ik de extra power van XPA5 wel nodig?
Het is niet zo dat ik knalhard draai, want anders krijg ik ruzie met mijn buren.

De Denon gebruiken als Pre.
En dan eventueel te wachten op de XMC1.

Of de Denon verkopen en nu een combi XPA5/UPA5 met een UMC1 kopen.

Stomme vraag misschien, maar zit bij zo'n UMC1 ook een remote? ik kan dat nergens terugvinden in de specificaties...

En die XPA5, kun je die ten allen tijde aan laten staan, of moet ik de schakelaar op de achterkant gebruiken? Of zit hier een stand by functie op?

Nou een hoop vragen, maar ik ben wel erg enthousiast geworden door alle goede berichten...

De denon 3803 was een leuke machine in zijn tijd maar er is zoveel anders nu dat vervanging echt een stap zal geven op veel gebieden. De combinatie van denon+emo(amps) is een optie maar zal wat duurder uitvallen dan een hele emo oplossing. Indien de umc stabiel blijkt en er weinig problemen naar voren komen de komende weken bij gebruikers is dit een aanzienlijke stap vooruit tov de 3803.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nooff

Geachte forumgenoten,

Ik heb een apart topic geopend voor de mensen die mee zouden willen doen aan een powerbuy. Er zijn geen verplichtingen! Je kunt je inschrijven zodat Emotiva aan de hand van het aantal geïnteresseerden kan bepalen of er een powerbuy plaats kan vinden en hoeveel korting er gegeven kan worden.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=96504.0

Schrijf je dus in, hoe meer mensen hoe groter de kans op kortingen!

RvD

Je krijgt wel snel reactie op je mails bij emotiva, ik zit alweer 2 dagen op een antwoord te wachten want heb nog steeds geen trackinginfo ontvangen en dat terwijl maandag mijn bestelling de deur uit zou gaan.  :(
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Nooff

Citaat van: RvD op januari 14, 2010, 10:53:54
Je krijgt wel snel reactie op je mails bij emotiva, ik zit alweer 2 dagen op een antwoord te wachten want heb nog steeds geen trackinginfo ontvangen en dat terwijl maandag mijn bestelling de deur uit zou gaan.  :(
Mag ik vragen naar wie je mailt? Je kunt het beste direct mailen naar [email protected] of [email protected]

Als je een AMP gekocht hebt dan krijg je waarschijnlijk niet eens een tracking, dat gaat namelijk niet via Emotiva maar via Fedex. Ik heb 'em ook niet gehad, en hij stond toch netjes voor mijn deur 4 dagen later  ;)

RvD

Met Cathy mail ik maar als die zomaar komt dan zou het vandaag kunnen zijn ben benieuwt.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - Ascendo the28 sub squared pro passive sealed shallow
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x) - Dynacord L3600FD CineMike
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus