Het grote Arcam AVR600 / AV888 Topic!

Gestart door Jiri, oktober 10, 2009, 09:14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Guardian

Zijn BIJ MIJ allemaal 'schaaf'puntjes en geen punten waardoor het product niet normaal gebruikt kan worden. Het zijn wel puntjes welke ik niet vind passen bij de prijsklasse waar deze units onder vallen en behoren zeker wel opgelost te worden dus ben zeker blij met de software updates. Daarbij vind ik het best netjes gaan qua tijd tussen de updates; in het begin best vaak zodat snel de echt grote problemen werden opgelost en nu wat langere tijd ertussen zodat er weer echt een reden is om up te daten (iedere week een nieuwe versie voor een minorbug etc vind ik ook niet werken). Tijd tussen de 1.9 en nu eigenlijk de eerst volgende voor het publiek (2.2) is volgens mij 4 maanden geweest dus dat is logisch dat de problemen in die tijd niet zijn afgenomen.    

Ik hou niet zoveel andere versterkers meer bij nu ik de AVR600 heb maar toen ik aan het rond kijken was op de diverse fora naar een nieuwe versterker, waren er bij elke versterker wel problemen. Jij houdt nu de Arcam bij maar wat als je nu eens een ander bij houdt. Vind je dan ook niet een forum waar er problemen worden gemeld met die versterker?  

Ik ben zeer te vreden met de AVR-600. Geluid vind ik uitmuntend en het belangrijkst. Voor de rest kan ik hem sinds versie 1.7 prima gebruiken als HDMI switch met enkele beperkende maar niet onomkomelijk dingetjes, welke zo te lezen nu zijn opgelost. En dat nu langzaam de verdere (voor mij persoonlijkgebruik) verbeterpuntjes worden opgelost is helemaal mooi. Streamen/internet heb ik nog niet veel mee gedaan dus kan ik niet beoordelen.
Reciever: Arcam AVR600 - Projector: JVC HD1 - TV: Samsung 46F86 - Speakers: (fr.) Dali Ikon6, (c.)Ikon VocalII, (sur.) Ikon2 - Sub: Velodyne SPL1200Ultra - Inputs: Pioneer DV868, Humax iHDR-5050C, HTPC, Xbox 360 - AB: Logitech Harmony 1000

henkt1

waar haal je de 2.2 software eigenlijk vandaan?

Ik kan het op de arcam site niet vinden  :-[

Tevens zijn de instellingen "verankerd" betekend dit dat de instellingen ook goed blijven staan na de firmware upgrade?

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

bmateijsen

Mail Garmt of mij maar even dan mailen we het gewoon naar je.
Verder is de procedure voor restore backup ook gewoon te mailen, zodat je zeker weet dat de instelling blijven bestaan en opnieuw terug gezet kunnen worden.

Groet,

Bjorn

Citaat van: henkt1 op januari  8, 2010, 17:33:08
waar haal je de 2.2 software eigenlijk vandaan?

Ik kan het op de arcam site niet vinden  :-[

Tevens zijn de instellingen "verankerd" betekend dit dat de instellingen ook goed blijven staan na de firmware upgrade?

groet,

Henk

Bama

Heb nu eindelijk een nulmodemkabel kunnen kopen en de update kunnen doen. Heb alleen nog het probleem dat incidenteel de receiver uitgaat (met een knal) maar dat is alleen als ik een film kijk via mijn Dune en als er een storing zit in de download. Snap alleen niet hoe dit kan?

Starred

Citaat van: jowi op januari  8, 2010, 13:28:18
Ik lees nog steeds over plops, vastlopers, handshake/hdmi issues, gedoe met streamen en internet... hoe zijn de ervaringen hier?

Die zijn er helaas nog steeds

Starred

Stel dat je een Oppo BD83 via HDMI aansluit op de Arcam. Wordt het volume van het LFE kanaal dan automatisch gecompenseerd bij afspelen van 5.1 films en 5.1 SACD (aangezien in films een boost zit op het LFE kanaal bij films en niet bij SACD)?

En zo ja, waar wordt dit dan gecompenseerd, in de Oppo of in de Arcam?

henkt1

Hoi Starred,

Ik heb zelf ook de combi oppo BD83 en AV888

Het technische verhaal weet ik niet en ik weet ook niet waar het LFE kanaal gecompenseerd wordt.
Wat ik wel weet is dat er geen problemen zijn met het LFE kanaal  :headbanging:
En ik hoef niets zelf te veranderen bij het kiezen van de source.  :)

Dus, geen zorg  ;)

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Randal

#257
Citaat van: Starred op januari 10, 2010, 09:01:51
Stel dat je een Oppo BD83 via HDMI aansluit op de Arcam. Wordt het volume van het LFE kanaal dan automatisch gecompenseerd bij afspelen van 5.1 films en 5.1 SACD (aangezien in films een boost zit op het LFE kanaal bij films en niet bij SACD)?

En zo ja, waar wordt dit dan gecompenseerd, in de Oppo of in de Arcam?

Gecorrigeerd?  ???
Waarom zou dat gecorrigeerd moeten worden dan? En hoe moet een apparaat dat filteren? Wat is bijvoorbeeld het verschil met pauk-geroffel op een Blu-ray met een muziekconcert?
Deze dynamiek is er toch niet voor niks aan toegevoegd, je wilt toch geen afgezwakte/flauwe explosies horen tijdens een film?
Een SACD klinkt natuurlijk gewoon zoals bedoeld is, zonder boost..



riwi

Citaat van: Randal op januari 10, 2010, 13:12:23
Gecorrigeerd?  ???
Waarom zou dat gecorrigeerd moeten worden dan? En hoe moet een apparaat dat filteren?
Misschien omdat LFE bij DD en DTS met 10dB verzwakt level op de schijven staat?

Citaat van: Randal op januari 10, 2010, 13:12:23
Wat is bijvoorbeeld het verschil met pauk-geroffel op een Blu-ray met een muziekconcert?
Deze dynamiek is er toch niet voor niks aan toegevoegd, je wilt toch geen afgezwakte/flauwe explosies horen tijdens een film?
LFE is 10dB te zwak op de schijf gezet en zal dus kwa level gecompenseerd moeten worden tov de rest van de kanalen.

Citaat van: Randal op januari 10, 2010, 13:12:23
Een SACD klinkt natuurlijk gewoon zoals bedoeld is, zonder boost..
SACD is gecodeerd met DSD op de schijf gezet. Hierbij is afgesproken om het .1 kanaal niet te verzwakken dus dient het ook niet gecompenseerd te worden.

Het apparaat dat decodeert moet ook zorgen dat LFE en de rest van de kanalen met de juiste level wordt uitgestuurd.
In Starred's geval met de Oppo via HDMI aangesloten op de AVR600 moet de Arcam dat dus doen.
Als je de Oppo analoog aansluit doet de Oppo de decodering en dus ook de level aanpassing van het LFE signaal.

Ook als je in de Oppo BD/DVD/SACD als PCM uitstuurt zal de Oppo er voor zorgen dat het LFE / .1 kanaal op het juiste level via HDMI/PCM gestuurd wordt.

Starred

AVR600 heeft roomcorrection. Werkt prima

Randal

#260
@riwi: Thanks, ik had nog niet eerder over deze materie gehoord!  :o  :-[  :-[  :-[
Het lijkt wel terug in de schoolbank:

SW = Raise10dB(LFE) + Redirected bass

Analoog SW = Lower5dB(LFE + Lower10dB(Redirected bass)) = Lower5dB(LFE) + Lower15dB(Redirected bass)



Bron: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=748147

In dit zeer bruikbare artikel staat ook het volgende:
Citaat"DVD-Audio/HD DVD/Blu-ray's bass is too quiet"
No. They're mixed exactly the same way as Dolby Digital or DTS on DVD-Video. The LFE track is recorded 10dB low. People are only noticing a problem because they've switched from a DD/DTS bitstream link which works to a multichannel interconnect lacking the necessary 10dB-15dB boost. If they had been listening to DD or DTS decoded in the player through the multichannel interconnect they'd have seen the same problem. And the problem is that their receiver isn't boosting its SW/LFE input sufficiently.

It is not really an option for the player to boost its analogue SW output, as it would be in danger of overloading a receiver's input circuitry when a maximum volume LFE signal appeared - feeding a 6 volt signal into a nominally 2 volt input. You might get away with it if the amplifier was purely doing an analogue passthrough, but it would overload any receiver with multichannel ADCs.

And similarly the player absolutely cannot boost its digital LFE output. There's no headroom to do this.

.....

SACD over a digital interconnect
This is unclear, and will depend on the digital interconnect type. Normally one would expect digital output to be "raw". But what happens when the raw LFE doesn't need a boost, because it's come from SACD?

The full connection standards aren't publically available (eg CEA-861-D for HDMI). Is there a standard for LFE level over these connections? If there is, then the standard would be that LFE over digital interconnects should always need a +10dB boost at the receiver (as per ITU-R BS.775-2 and ITU-R BR.1384-1). Then any player outputting SACD data would have to attenuate its LFE by 10dB so the receiver could still apply a 10dB boost, as it does for DD+/DTS HD sourced data.

If there's no standard, or players vary, then a receiver may need an option to disable the 10dB boost. To be on the safe side, I'd recommend that receivers offer this switch, maybe by tying it to the "0dB/-10dB" setting for its internal DD and DTS decode.

CitaatSummary of requirements
In summary, here is what should be happening with each interconnect type:

Analogue 2-channel
Player should drop LFE channel and downmix other channels to 2-channel
Receiver should perform bass management

Analogue multichannel
Player should perform bass management
Player's SW output should be LFE (if no bass management), or Lower5dB(LFE) + Lower15dB(Redirected bass).
Player MUST take 10dB difference into account when redirecting bass. If wrong, the error is uncorrectable in the receiver.
Player's SW output will be 10dB or 15dB low (possibly 0dB or 5dB for some awkward SACD players).
Receiver should offer options to boost SW input by 0-15dB (a dedicated configurable setting for multichannel input).

Digital bitstream
Player passes DD or DTS bitstream to receiver unmodified.
Receiver decodes, boosts LFE by 10dB and performs bass management.
Receiver may offer option to not boost LFE (to cater for some early DTS music tracks).

Digital multichannel
Player decodes, and passes all channels to receiver as-is (but ideally SACD would be aligned with a 10dB LFE attenuation).
Player's LFE output will be 10dB low, (except maybe SACD).
Receiver must boost LFE by 10dB and perform bass management.
For SACD use only, receiver may offer option not to boost LFE, for players which don't attenuate LFE output for those formats.




Randal

#261
Op de Arcam AVR-600 kun je onder "Spkr level" het dB volumelevel van subs handmatig aanpassen, bij "spkr. types"  staat echter het volgende gearceerd (kan niet aangepast worden)
"MCH Sub level: +10 dB Comp".  => Standaard 10dB compensatie dus...

Dit vond ik nog over de Oppo BDP-83:
CitaatWhat about SACD?

SACD does not include the 10dB level difference in its LFE channel. (Why? I don't know).

The OPPO does the usual trick of lowering the LFE component of SACD content by 10dB and treating it from there just like a movie track. Which means the user need make no special adjustment in the receiver regardless of which output he is using from the OPPO. If you have it set up correctly for movies, you are also OK for SACD.
Bron:http://watershade.net/wmcclain/BDP-83-faq.html

Starred

Mooi, dan kan een DBP83 zonder zorgen worden aangesloten  :bigsmile:

hansd

Interessant zo'n uitgebreid topic over een apparaat die je net zelf heb aangeschaft ,ik zal mijn bevindingen hier ook vertellen:
Mijn keuze ging tussen de AV888 en Primare ,die mijn Vincent SAV 1 processor moet gaan vervangen, eindversterking doen 6 eindblokken van Vincent (3 998 en 3 997). Ik vindt de Primare wat mooier maar die had geen voorversterker voor mijn platenspeler. Dus had ik een paar dagen de 888 op visite. Wat direkt opviel was dat de kast zo diep was dat ie niet zou passen in een nieuw wandmeubel die ik speciaal voor mijn HiFi aangeschaft had maar de Arcam kast was ook voor de helft gewoon leeg, dat leek dus wel aan te passen. Het geluid was gewoon goed tov mijn Vincent duidelijk meer detail zonder ' schel 'te worden ,een goede match met mijn andere componenten .(Linn Akurate CD en Martin Logan electrostaten).
Het ding besteld en een paar dagen later aan de gang . De kast zonder problemen 7 cm korter gemaakt zodat ie in het meubel past en de boel aangesloten op mijn sat.receiver en Linn . Het automatisch inregelen via de auto calibratie lukte niet erg . Hij zag/hoorde de achterspeakers (ook Martin Logan) niet of slechts 1 en ook de sub werd niet herkend. Nu heb ik ook geen grote sub maar heb gekozen voor de meer subtielere weg van 3 MJ subs voor alle voorkanalen. Ook vreemd dat elke poging van auto cal. een ander resultaat opleverde ,dan maar handmatig ingeregeld . Wat tegenvallend was dat de trigger poorten zo weinig vermogen (70 mA) leveren dat ik slechts 1 monoblok hiermee kan bedienen ,dit heb ik dus anders op moeten lossen want elke dag handmatig 6 versterkers aan/uit zetten vindt ik lastig.Het geluid van de Arcam is werkelijk geweldig ook via de Linn SACD .  Wat wel opviel was dat bij het uit/aan zetten van mijn tv display het geluid wel eens wegvalt en soms tot bevriezing leidt.
Als je zo'n apparaat heb met al zijn mogelijkheden wil je het ook gebruiken nietwaar ? Dus ik downloade een high def. flac file van de Linn site en dacht deze af te kunnen spelen via de USB hub van de Arcam maar dat was een kleine teleurstelling ,deze USB poort kan geen hi-def (24 bits) aan ,ik heb deze file als een DVD-A moeten branden om toch een goed niveau te kunnen behalen. Het volgende project was het gebruiken van de netwerkaansluiting . Ik zag het aanleggen van bekabeling vanuit mijn meterkast ,waar de draadloze router staat, naar de Arcam niet zitten dus plaatste ik een router als client achter de Arcam ,paste vervolgens alle IP adressen handmatig aan en ja ik had verbinding met het netwerk/internet en de Arcam. de Arcam kon nu ook muziek streamen van mijn laptop's en Philips wireless muzieksysteem en had internet radio. De geluidskwaliteit die de Arcam leverde bij het afspelen van de gestreamde WMA lostless file's mocht er ook wezen niet zo goed als via de Linn maar dat komt niet onverwacht .Alleen bij het weergeven van een WMA lostless of WAV file stopte/hikte de Arcam nog wel eens ,soms ging het 10 minuten goed soms slechts 2 minuten .Als ik de opdracht gaf via de windows mediaplayer om een nummer af te spelen op de Arcam had ik daar geen last van  maar was gek genoeg de weergave kwaliteit een stuk minder. ...........Opeens echter ,bij het omschakelen van een MP3 file naar een WAV file, sloeg de ARCAM vast . Ik dacht dit weer op te lossen door de Arcam aan/uit te schakelen maar dit hielp niet . ook een reset via de installateurs menu gaf geen oplossing . Het netwerkgedeelte van de Arcam zit vast (geeft nog steeds aan : please wait ) en ook de netwerk instellingen in het menu is niet benaderbaar. Nu maar wachten of Multi-foon in samenwerking met de importeur en fabrikant dit op weet te lossen. Blijkbaar kunnen de fabrikanten dit soort (computerachtige) apparatuur niet maken zonder bugs ,mijn sat receiver van Homecast heeft hier ook last van.  Resume:  Geweldige sound doch enkele schoonheids foutjes.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

Starred

Je durft wel zeg om een gloednieuw apparaat eventjes in te korten

erwinh

Citaat van: hansd op januari 16, 2010, 15:38:43
Het ding besteld en een paar dagen later aan de gang . De kast zonder problemen 7 cm korter gemaakt zodat ie in het meubel past en de boel aangesloten op mijn sat.receiver en Linn .
Effies ingekort :o :o :o :o Hoe heb je dat gedaan dan, met een Dremeltje of zo????
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

hansd

Ik ben inderdaad niet zo moeilijk als het om aanpassingen gaat om iets echt naar de zin te maken . Inkorten bij de 888 kost wel veel tijd maar is niet echt moeilijk . De ruimte zit aan de voorkant en het front zit mooi tussen het chassis ingeschoven en is dus gemakkelijk terug te plaatsen .Heb alleen de voeding ca 2 cm naar achteren moeten verplaatsen en een bestaand gat gebruikt voor de bevestiging ..en ja met een dremeltje en slijpschijfjes. Ik doe ook aan model-race sport met brandstof motoren ,weet dus hoe een dremel werkt . Heb gelijk het alu deel bij de luchtinlaat in het front matzwart gespoten (dit stuk kan je los maken van het front ) zodat de 888 optisch lager toont en het lijkt alsof hij op 2 pootjes staat. Resultaat mag er wezen ,nergens is te zien dat dit achteraf is gebeurd.Binnenkort moet ik hem in de nieuwe kast installeren en dan kan ik wel een fotootje schieten. Overigens heb ik gezien dat de video sectie volledig gelijk is aan de avr 600 ,bij de audio sectie zijn er (als ik het goed herinnert) 3 speciale 888 prints te zien. Staat namelijk op de print.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

riwi

Heb je er nog een fotootjes van gemaakt?
Ik vond de kast van de AV888 ook wat aan de grote kant. Zeker kwa hoogte, maar daar zaag je niet zo een stuk af :)
Ben wel benieuwd hoe dat er uitziet met een stuk zwart gespoten aan de voorkant.

Mooi project in ieder geval.

erwinh

Ik vind die AVR600 qua gebruiksvriendelijkheid nogwel enigsinds hopeloos hoor. Vanavond weer BR spelen, dan zet ik hem op DVD source en zoekt hij de gebruikte verbinding (HDMI) Je ziet hem zoeken en hij blijft dan op composiet hangen. Gebeurt regelmatig. Harde reset (uit en weer aan) verhelpt de boel dan wel weer maar lijkt mij niet echt bevoorderlijk voor een goede werking. Je moet de gebruikte source vast kunnen zetten, maar ik kom met geen mogelijkheid in die specifieke menustructuur. >:(
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Bama

Ben je helemaal naar beneden gescrold in het menu want daar staat het?

bmateijsen

Citaat van: erwinh op januari 16, 2010, 23:51:14
Ik vind die AVR600 qua gebruiksvriendelijkheid nogwel enigsinds hopeloos hoor. Vanavond weer BR spelen, dan zet ik hem op DVD source en zoekt hij de gebruikte verbinding (HDMI) Je ziet hem zoeken en hij blijft dan op composiet hangen. Gebeurt regelmatig. Harde reset (uit en weer aan) verhelpt de boel dan wel weer maar lijkt mij niet echt bevoorderlijk voor een goede werking. Je moet de gebruikte source vast kunnen zetten, maar ik kom met geen mogelijkheid in die specifieke menustructuur. >:(

Ga naar de input op de AVR600 waar je dit hebt.
Selecteer dan amp op de AB
Dan menu en zal het menu openen van de AVR600
Input settings (1ste item) en ga naar rechts
Scroll dan naar onder om video te selecteren, ipv all (of search) > weet ik niet uit mijn hoofd.
Selecteer dan HDMI.
Doet hetzelfde voor Audio.

Groet,

Bjorn

Starred

Een een tussendoortje over de AVR600 van ander forum:

Citaatafter all the moaning I've done (about the 600)...just to put it into perspective...I've spent the past 3 hrs with my eyes closed listening to SACD's and DVD-A's...heaven...that's what life is all about

8)

hansd

De fotoos van de ingekorte Arcam 888.
Het wandmeubel is nog niet klaar dus niet op de rommel er omheen letten.
Martin Logan Summit/Logos/Stylos, Vincent 998/997 monoblokken ,Linn Kisto processor, Linn Akurate CD, Technics SL-15 platenspeler met P205CMK cart,Technics sl-10 met 310MC2 cart,Jasmin phono amp, Linn Linto phono amp,Oppo 95 multispeler, 2MJ subjes, Panasonic plasma display 50\', Epson 6000W 3D projector .

erwinh

 :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Diepe buiging voor zoveel lef; beetje in je receiver zagen :hehe: en het resultaat. Pas als je de onderzijde ziet heb je in de gaten dat er iets niet klopt.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Bama

Als je de frontspeakers bij surround op small zet kapt hij de bas dan ook af als je stereo naar muziek luistert?