Afkoopbedrag Tele2 gerechtvaardigd?

Gestart door papaleo, oktober 9, 2009, 07:27:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papaleo

Ik weet niet of dit een normale gang van zaken doen is maar,Tele2 heeft het lef om mij €449,25 te laten betalen als ik nu zou overstappen naar een andere provider!
Ik ben al 5 jaar klant bij het bedrijf die propagandeerd de CHEAPest te zijn,heb verleden jaar Februari mijn abo veranderd op hun verzoek,want het was handiger en goedkoper om niet alleen internet maar óók telefoon daar af te sluiten,dus ben daar mee akkoord gegaan....niet wetend dat je dan opnieuw een contract afsluit voor maar liefst 2 jaar waar je alleen maar onderuit kan als je een bedrag op tafel ligt van €449,25.
Ik was mij daar nooit van bewust,maar het zal natuurlijk best in een gesprek verteld zijn op een manier dat je daar geen kwaad in gezien zou hebben,want daar zou ik normaal gesproken nóóit mijn handtekening onder gezet hebben.

Ik kwam daar gisteren achter toen ik mijn overstap gegevens bekeek op 'Mijn Tele2' en zag dat mijn contract pas eindigd op 28 Feb. 2011

Hier het lijste hoe het is geformuleerd;

-Product(en): Internet/Telefonie 
-Einddatum contract: 28 feb 2011
-Opzegtermijn: 1 maand
-Afkoop: Ja 
-Afkoopbedrag als u nu overstapt: € 449,25
-Apparatuur in bruikleen/huur: Ja

Ja,je kunt nu 'gelukkig' per maand overstappen naar een andere provider,je bent niet meer verbonden voor een heel jaar of meer aan je 'oude' provider je kunt nu per maand opzeggen... :(

Ja natuurlijk....alleen als je een schandalig hoog bedrag op tafel legt,want er is eigenlijk niets veranderd,je zit gewoon vast aan een contract wil je daar vanaf dan moet je daar voor boeten  >:(

Is dit overal zo, of heb ik dit weer aan mijn broek hangen,en is daar uberhaut zonder te betalen onderuit te komen?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

stevefilmfreak54

Opzeggen per maand  :bigsmile: kan alleen als je contract verlopen is. Heb hetzelfde probleem hier met Online, die gebruiken hetzelfde voorwaarden. Gelukkig hoeven wij tot volgend jaar Maart, dan gaan wij overstappen, Online is een grote ramp, ze zijn meerdere malen in contractbreuk geweest, als je dat aan ze zegt dan luisteren ze gewoon niet.
Vroeger was de klant koning, tegenwoordig als je de "kleine letters" niet goed leest dan ben echt de pineut.
Het is niet alleen bij internet hoor, wat te denken aan televisie providers, je mobieltje is ook (vaak) afgesloten met een contract.

WAAR BLIJFT HET OUWEWETSE KLANTENSERVICE, tegenwoordig is dat ver te zoeken MAAR dat is mijn mening (voordat ik aangevallen word :bigsmile:)
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Randal

#2

De nieuwe wet van 1 maand opzegtermijn, geldt in principe voor na het contractstermijn. De providers mogen niet meer automatisch het contract met een jaar verlengen.
Overigens ga ik persoonlijk nooit en nimmer op persoonlijke/ telefonische benaderingen in. Ik laat me niet ompraten door iemand die enkel uit het belang van zijn/haar bedrijf praat. Vaak zit er inderdaad iets achter en ik zoek het zowiezo liever zelf uit.
Het is natuurlijk slim van ze om klanten, waarvan het contractstermijn is verlopen, een nieuw contract aan te smeren.

Helaas zijn er bij jou geen bellen gaan rinkelen en ben ik bang dat je er niet zomaar onderuit kan komen...

Hanky Panky

Citaat van: stevefilmfreak54 op oktober  9, 2009, 09:57:58
Opzeggen per maand  :bigsmile: kan alleen als je contract verlopen is. Heb hetzelfde probleem hier met Online, die gebruiken hetzelfde voorwaarden. Gelukkig hoeven wij tot volgend jaar Maart, dan gaan wij overstappen, Online is een grote ramp, ze zijn meerdere malen in contractbreuk geweest, als je dat aan ze zegt dan luisteren ze gewoon niet.
Vroeger was de klant koning, tegenwoordig als je de "kleine letters" niet goed leest dan ben echt de pineut.
Het is niet alleen bij internet hoor, wat te denken aan televisie providers, je mobieltje is ook (vaak) afgesloten met een contract.

WAAR BLIJFT HET OUWEWETSE KLANTENSERVICE, tegenwoordig is dat ver te zoeken MAAR dat is mijn mening (voordat ik aangevallen word :bigsmile:)


Die is overboord gegooid toen JIJ en een paar miljoen anderen GOEDKOOP wilden gaan bellen, i-netten etc  >:D >:D

Oftewel: alles heeft zijn prijs  :pompom:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ejorne

Citaat van: Hanky Panky op oktober  9, 2009, 11:15:12
Die is overboord gegooid toen JIJ en een paar miljoen anderen GOEDKOOP wilden gaan bellen, i-netten etc  >:D >:D

Oftewel: alles heeft zijn prijs  :pompom:

Maar wanneer wordt het dan goedkoop?
Bellen vanaf een 'vast'toestel naar een mobiel nummer in Chili is goedkoper dan naar een mobiel nummer binnen nederland.
(wel even een speciaal 0900 nummer bellen) Bellen naar een vast toestel naar Chile kost iets van 4ct per minuut, naar een mobiel nummer komt uit op 9ct per minuut. Bel ik naar iemand in Nederland dan betaal ik het 'GOEDKOPE' bedrag van (ja wat kost het eigenlijk?) iets van 20ct per minuut?

Volgens mij willen we wel goedkoop bellen maar vinden de providers dat we dat nog steeds niet mogen.

Internet daarentegen is volgens mij wel redelijk goed geprijsd...

stevefilmfreak54

Citaat van: Ejorne op oktober  9, 2009, 11:26:30
Maar wanneer wordt het dan goedkoop?
Bellen vanaf een 'vast'toestel naar een mobiel nummer in Chili is goedkoper dan naar een mobiel nummer binnen nederland.
(wel even een speciaal 0900 nummer bellen) Bellen naar een vast toestel naar Chile kost iets van 4ct per minuut, naar een mobiel nummer komt uit op 9ct per minuut. Bel ik naar iemand in Nederland dan betaal ik het 'GOEDKOPE' bedrag van (ja wat kost het eigenlijk?) iets van 20ct per minuut?

Volgens mij willen we wel goedkoop bellen maar vinden de providers dat we dat nog steeds niet mogen.

Internet daarentegen is volgens mij wel redelijk goed geprijsd...

Okidoki, inpakken en wegwezen we gaan verhuizen naar Chile :bigsmile:

We maken overal grappen en grollen maar in deze barre tijden wat moet je anders, ik kan helaas geen huis laten bouwen in Mozambique :unhappy:

Goedkoop bellen en internetten..IK?, heb gewoon een abonnement via Vodafone, televisie via UPC, internet en telefoon via Online, hebben hun dan miljoenen abonnees?

Wil alleen maar zeggen ondanks wat je betaald per maand / jaar is soms het service ver te zoeken, dat is mijn persoonlijke ervaring met onder ander Online BV.

Maar, ik blijf ondanks alles 8) en als het abonnement ten einde loopt, ga ik wat anders zoeken en daarvoor gebruik ik deze forum, hier is er ervaring in overvloed, toch.

Ik ga nu werken, fijne avond en een prettige weekend allemaal, greetz Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

papaleo

Tja...,dacht ik wel dat ik daar niet onderuit kan komen,maar het is toch wel een CHEAPe truuk,waar ik alleen maar me eigen iets kan verwijten dat (zelfs) ik daar ben in gestonken.

Dan zal ik toch maar een jaartje langer moeten wachten om gebruik te gaan maken van de 'supersnelle' verbinding van Ziggo,of ik zal die €450,- op tafel moet leggen....maar dat gun ik ze dan weer niet.

Ik zal eens voorstellen bij Ziggo of dat zij die €450,- voor mij willen betalen,dan sluit ik,ter compisatie, wel een 2 jarig contract bij ze af....  :devil:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

celerontje

Heren/dames, ik zie maar 1 oplossing:
Het Tele2 schaap, Frank, naar het slachthuis brengen. :D :D :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

denoontje

Citaat van: papaleo op oktober  9, 2009, 11:45:15
Tja...,dacht ik wel dat ik daar niet onderuit kan komen,maar het is toch wel een CHEAPe truuk,waar ik alleen maar me eigen iets kan verwijten dat (zelfs) ik daar ben in gestonken.

Dan zal ik toch maar een jaartje langer moeten wachten om gebruik te gaan maken van de 'supersnelle' verbinding van Ziggo,of ik zal die €450,- op tafel moet leggen....maar dat gun ik ze dan weer niet.

Ik zal eens voorstellen bij Ziggo of dat zij die €450,- voor mij willen betalen,dan sluit ik,ter compisatie, wel een 2 jarig contract bij ze af....  :devil:

Ik ben een keer overgestapt van energie, de nieuwe zou alles afkopen, dus wellicht doet ziggo het ook.
Heb het wel explicite laten vastleggen doro de dame die aan de deur kwam.
En dat voor een contract van een jaar dus....
suc6

GH

€ 450 hebben ze tenslotte zo terug verdiend..... zou er maar niet op rekenen (en krijg ook niet de indruk dat het serieus bedoeld was).

papaleo

Citaat van: GH op oktober  9, 2009, 15:13:11
€ 450 hebben ze tenslotte zo terug verdiend..... zou er maar niet op rekenen (en krijg ook niet de indruk dat het serieus bedoeld was).

???

Licht het nog even toe,want ikke zin nie begrijpe.....  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Ejorne

Citaat van: stevefilmfreak54 op oktober  9, 2009, 11:36:37
Okidoki, inpakken en wegwezen we gaan verhuizen naar Chile :bigsmile:

Nee, ik bedoel hier vanuit Nederland bellen naar Chili...

GH

#12
Citaat van: papaleo op oktober  9, 2009, 16:06:24
???

Licht het nog even toe,want ikke zin nie begrijpe.....  ;)

Ik had ook haast  ;)

Wat ik bedoel is dat het niet waarschijnlijk is dat Ziggo op zo'n aanbod zal ingaan omdat ze die kosten met een contract van een jaar of twee nooit gaan terugverdienen.
En dat je het zelf ook niet helemaal serieus bedoelde door er een  :devil:  achter te zetten....toch?

Vincent P

Volgens mij sluiten we met z`n allen (of bijna allen) al tijden 2 jarige contracten af vor mobiel bellen, omdat we er dan een knappe gsm bij krijgen.....

Grtz. Vincent
Denon, B&W, Philips, Ixos

surfin

Citaat van: papaleo op oktober  9, 2009, 11:45:15
Tja...,dacht ik wel dat ik daar niet onderuit kan komen,maar het is toch wel een CHEAPe truuk,waar ik alleen maar me eigen iets kan verwijten dat (zelfs) ik daar ben in gestonken.

Dan zal ik toch maar een jaartje langer moeten wachten om gebruik te gaan maken van de 'supersnelle' verbinding van Ziggo,of ik zal die €450,- op tafel moet leggen....maar dat gun ik ze dan weer niet.

Ik zal eens voorstellen bij Ziggo of dat zij die €450,- voor mij willen betalen,dan sluit ik,ter compisatie, wel een 2 jarig contract bij ze af....  :devil:

mijn tip
1.(zo ben ik van tele2 af gekomen is goed opletten of er iets (al is t maar een letter) veranderd in de algemene voorwaarden.. dan moord en brand schreeuwen omdat je het er niet mee eens bent en per direct op wil zeggen, zit je een dag of wat zonder inet ed maar wel gewoon zonder tele2.

2. verschrikkelijk klagen over het feit dat ze niet het beloofde leveren, proberen om de klantenservice iets te laten zeggen waarvan je weet dat ze t niet helemaal waar kunnen maken en daar dan over gaan klagen, slechte service, je hebt het contract immers genomen omdat de klantenservice altijd zo goed was, dat is sinds "frank" niet meer. iets in die richting werkt nog wel eens.  O0
Nec aspera terrent

sr7000

Misschien een beetje een late reactie, maar aangezien nog niemand antwoord heeft gegeven op de vraag: bij deze ;)
Even lekker advocaat van de duivel spelen.  ;)

De vraag was of je kostenloos op een andere provider kunt overstappen als je contract nog niet is afgelopen. Het antwoord hierop is in principe Nee. In het contract heb je beloofd om tot eind van het contract te betalen. En daar kan een provider je aan houden.

Een uitleg:

Bij internetproviders wordt het maandbedrag berekend op de tijd de je afspreekt de diensten af te nemen. Als je dan binnen het contract opzegt heeft een provider de vaste kosten er nog niet uit. En dan is het ook wel terecht dat ze die doorberekenen lijkt me.

-In het begin maakt een provider kosten voor het aansluiten: Monteurs plaatsen apparatuur en stellen het in.
-Er wordt een modem geleverd, en in het geval van televisie ook een decoder.
-Aan het eind van het abonnement moeten weer een paar monteurs zorgen dat alles weer ontkoppelt wordt.

Dit samen zorgt voor de vaste kosten van enkele honderden euro's. Sommige providers brengen dit in rekening zodat je aansluit en afsluitkosten kosten hebt. Anderen, zoals Tele2 verrekenen dit in het maandbedrag.

Als je dus binnen contract opzegt, dan heb je nog niet voor de kosten van de monteurs en de apparatuur betaald.
Een beetje vergelijkbaar met je oude huis laten afbreken en een nieuw huis laten bouwen, terwijl je de hypotheek van je oude huis nog niet hebt afbetaald. Is redelijk vergelijkbaar, met als verschil dat je met een hypotheek nog niet de kosten betaald voor het afbreken van een huis en bij een adsl-abonnement wel.

Los hiervan heeft een provider natuurlijk ook kosten om hun netwerken draaiende te houden, en constant te upgraden. Zodat ze steeds hogere snelheden kunnen leveren. Zo heeft Tele2 als eerste VDSL2 aan de praat gekregen in Nederland. Wat een theoretisch maximum heeft van 250 Mbit. (zakt wel snel als je verder van de centrale woont)

Ander punt:
Bij telefonische verkoop wordt altijd een voicelog opgenomen. Dit is eigenlijk de handtekening die je zet. En deze voicelog mag je ook altijd opvragen bij je provider. In de voicelog moet ook besproken zijn dat je een nieuw contract aangaat. Verder krijg je na het aangaan van een nieuw contract altijd een overzicht van de gemaakte afspraken thuis gestuurd. Hierna heb je wettelijk gezien nog 7 dagen de tijd om van een contract af te zien.

-Het klopt dat bij wijziging van algemene voorwaarden een contract mag worden ontbonden. Alleen is dat sinds de fusie tussen Tele2 en Versatel niet meer gebeurd. (jaren geleden)

Dit alles ter achtergronds informatie. Wel vervelend natuurlijk als je een verbinding vast zit en eigenlijk sneller wil. Maar ik snap Tele2 ook wel. Als mensen binnen contract opzeggen, dan maken ze verlies. En dat willen ze ook niet natuurlijk.

Hanky Panky

Ik zag dat het wetsvoorstel tegen de stilzwijgende verlengingen inmiddels de 2e kamer door is en nu naar de 1e kamer is.
Wellicht dat de TS hier nog wat mee kan zodra het wetsvoorstel wet is geworden?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Audiofiel

Er is geen stilzwijgende verlenging geweest. De topicstarter heeft zijn contract vernieuwd/veranderd en zit daarmee gewoon vast aan de nieuwe termijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hanky Panky

Citaat van: Audiofiel op januari 13, 2010, 14:17:28
Er is geen stilzwijgende verlenging geweest. De topicstarter heeft zijn contract vernieuwd/veranderd en zit daarmee gewoon vast aan de nieuwe termijn.


Het huidige artikel 237, onderdeel k, dat ziet op de jaarlijkse mogelijkheid om meerjarige overeenkomsten tussentijds op te zeggen, wordt eveneens aangepast. Indien een consument een overeenkomst van langer dan een jaar aangaat, dan kan hij of zij deze voortaan telkens na een maand opzeggen.


Aldus uitleg op het wetsvoorstel.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raphie

JBL PRX Power!

Hanky Panky

Nee, nog niet. Tot die tijd naait dat zwarte schaap en andere Telco's/ISP's iedereen nog een oor aan.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jeepee

Citaat van: Hanky Panky op oktober  9, 2009, 11:15:12
Die is overboord gegooid toen JIJ en een paar miljoen anderen GOEDKOOP wilden gaan bellen, i-netten etc  >:D >:D

Oftewel: alles heeft zijn prijs  :pompom:
Is dat zo? Kun je mij dan een iets duurdere energie provider noemen die fatsoenlijk met zijn klanten omgaat? Ik betaal liever een paar honderd euro meer per jaar ipv goedkoper + ergernissen met het tuig dat je te woord staat. Ik vrees dat niet alles zijn prijs heeft en dat je soms geen fatsoenlijk bedrijf meer kan vinden. Of zie ik dat verkeerd?

Hanky Panky

Citaat van: jeepee op januari 13, 2010, 16:35:14
Is dat zo? Kun je mij dan een iets duurdere energie provider noemen die fatsoenlijk met zijn klanten omgaat? Ik betaal liever een paar honderd euro meer per jaar ipv goedkoper + ergernissen met het tuig dat je te woord staat. Ik vrees dat niet alles zijn prijs heeft en dat je soms geen fatsoenlijk bedrijf meer kan vinden. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Eneco. Ik blijf doorgaans vriendelijk als ik iets gedaan wil krijgen, dat werkt vaak productiever dan chagrijnig in de hoorn te blaten.

Als ik even om me heen kijk neem ik wel een verhuftering van de maatschappij waar. Ook medewerkers van een callcenter doen daar aan mee. Mijn vrouw heeft in de studietijd gewerkt voor een verzekeringsmaatschappij en als je dan hoort wat je naar je hoofd gesmeten krijgt door de telefoon... maar op het moment dat je zelf vriendelijk blijft zijn klanten ook een stuk minder hufterig of geef je ze minder aanleiding om zich als zodanig te gedragen. Wellicht houdt e.e.a. elkaar in stand?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

ksi

Citaat van: Hanky Panky op januari 13, 2010, 14:36:47

Het huidige artikel 237, onderdeel k, dat ziet op de jaarlijkse mogelijkheid om meerjarige overeenkomsten tussentijds op te zeggen, wordt eveneens aangepast. Indien een consument een overeenkomst van langer dan een jaar aangaat, dan kan hij of zij deze voortaan telkens na een maand opzeggen.


Aldus uitleg op het wetsvoorstel.
En met terugwerkende kracht op oude contracten toepassen lijkt me ook wel kort door de bocht.

Ralph71

#24
Ik kreeg vorige week een mail dat Tele2 de tarieven gaat verhogen (meende voor telefoneren). Als je het daar niet mee eens bent, kan je kosteloos opzeggen tot 12 februari.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro