Vervanger voor nvidia fx 5xxx serie.

Gestart door skystar, oktober 5, 2009, 21:00:36

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

Heb je gekeken naar processor belasting (zowel je cpu als gpu)?
Gaat geluid via een dedicated kaartje, of iets onboards of de gpu? Een dedicated kaartje ontlast je processor weer, als het onboard/gpu is, is alles softwarematig en dan moet er weer gerekend worden door de cpu.

Kan natuurlijk ook gewoon een simpele codec zijn, 'k heb geen ervaring met wmvhd, enkel mkv en blu ray/hddvd
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

By the way Martin,
De biertjes heb ik me zeer laten smaken!  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

sj0er-D

ok, ik heb er een aparte geluidskaart in gezet. dat scheelt niet heel veel. vervolgens in plaats van XBMC  mediaportal geinstalleerd. dat scheelde iets. daarna powerdvd geinstalleerd en in mediaportal de powerdvd codecs ingesteld als beeld en geluids codecs. dat scheelde weer iets. Ik ga morgen eens tijdens het streamen kijken naar de cpu load (met CPU-Z).

iemand nog aanraders qua codecs?

RalphH

Voor MKV zo weinig mogelijk. Mplayer classic en Haali splitter zijn dan voldoende, zelfs liefst alle codecpacs deinstalleren.
WMVHD, geen ervaring mee.

skystar

Enige probleem bij mij zijn idd ook de wmvhd files, de rest mkv draait volledig op de ati kaart. HD dvd en blu ray nog niet geprobeert. Powerdvd is geïnstalleerd maar gaat er weer van af. CPU verbruikt het minst met de media player classic. Dus sjoerd mocht je achter het wmvhd probleem komen zodanig dat de kaart het alles hardwarematig regelt, hou mee aanbevolen.

Martin
Sony str-dg 700, sony ssv 225, ss-cn 225, sa-wms 225, kdl-40v5500, Asrock net ion met DVB-C.

sj0er-D

ok, ik
Citaat van: skystar op oktober 22, 2009, 10:51:13
Enige probleem bij mij zijn idd ook de wmvhd files, de rest mkv draait volledig op de ati kaart. HD dvd en blu ray nog niet geprobeert. Powerdvd is geïnstalleerd maar gaat er weer van af. CPU verbruikt het minst met de media player classic. Dus sjoerd mocht je achter het wmvhd probleem komen zodanig dat de kaart het alles hardwarematig regelt, hou mee aanbevolen.

Martin
ok, ik ga nog een tijdje proberen met WMVHD.vanavond proberen met MKV files.

skystar

En Sjoerd, ben je er al achter. Van de week komen mijn HD kaarten binnen voor de sat en antenne dan kijken of ik de cpu kan ontlasten door gebruik te maken van het geheugen op de grafische kaart. Met mijn config moet het dan mogelijk zijn om via de HTPC HD kanalen op mijn beeldscherm te kunnen toveren.

Martin
Sony str-dg 700, sony ssv 225, ss-cn 225, sa-wms 225, kdl-40v5500, Asrock net ion met DVB-C.

skystar

Via de HTPC nu alleen de SD kanalen, voor de HD kanalen is een aparte box besteld. DVB-C en DVB-S kaarten draaien nu in hardware mode volledig via de kaart zelf dus, HTPC gebruikt op die manier 20 tot 30% van mijn cpu. Zo is het probleem dacht ik wel opgelost. Rest van het HD materiaal trekt ie makkelijk.

Martin

skystar

Inmiddels windows 7 home premium en een dijk van een lcd tv staan alleen het geluid via mijn hd 26XX ati kaart wil nog niet. Heb een volledige dvi naar hdmi kabel aangesloten op de uitgang van de grafische kaart naar mijn sony str-dg700. Daarop aangegeven dat de hdmi ingang gebruikt moet worden. Alleen beeld wil via deze uitgang lopen terwijl er wel een geluidchip op de kaart zit. Kan deze chipook nergens vinden in de config van de pc.
Draait overigens wel als een speer.

Martin

kaajee

Dan moet je nog een unknow device hebben in je apparaatbeheer en zul je de ATi/Realtek HDMI audio driver moeten installeren. Ook zou het kunnen dat je een/de speciale ATI dvi-hdmi dongle nodig hebt om daadwerkelijk audio over de DVI (HDMI) te krijgen.

B.

Welke speler gebruik je?

Dit moet voldoende zijn:

1) Systeem vrij maken van spelers en codecs.
2) Windows Media Player Classic installeren, de 'cinema' versie met K-lite pack.

Of, nog simpeler en werkt bij mij super vanwege het automatisch detecteren en downloaden van ondertiteling:

1) BSPlayer installeren.

skystar

@kaajee heb inmiddels al een volledige dvi naar hdmi kabel met alle pinbezettingen zoals de adapter heeft.
@B systeem is vrij van spelers behalve powerdvd maar classic staat er al op evenals de laatste k-lite codecpack.

Dit is hoe het zou moeten werken onder xp of vista alleen krijg nooit de hdmi optie te zien.

http://www1.sapphiretech.com/us/productfiles/Catalogue_HDMI_Sound_output.pdf

Martin

B.

Zomaar een gok, kan het zijn dat OS de HDMI als DVI ziet?

skystar

nee zelfs dvi zie ik niet op het keuzemenu staan!!!

Martin

kaajee

In apparaatbeheer moet een ATI HDMI audio device staan, heb je die wel?

skystar

nee, staat er ook niet. had wat drivers gevonden voor de audio maar deze werken niet. enig idee hoe deze te installeren onder windows 7. vanaf gisteravond 8 uur al bezig alles over de kaart maar audio ho maar.

Martin

kaajee

En ook nergens een geel uitroep teken?
Laat hem anders eens zoeken naar gewijzigde hardware, als er op die kaart een audio chip zit, moet Windows met 'gevonden hardware' komen.
Maar, zoals gezegd, het zou ook heel goed kunnen dat het alleen werkt met de speciale ATI DVI_HDMI dongle werkt en dat een kabel-verloop niet voldoende is.

edit: op de realtek site is het de:
ATI HDMI Audio Device, R2.39, 2009/12/15

skystar

de ati audi device heb ik al 2.40 voor vista win 7.
schijnt te maken te hebben met reolutie lees ik nu.

Martin

kaajee

Lijkt me sterk dat het met de resolutie te maken heeft;
resolutie = beeld, heeft niets te maken of er een audio signaal meegestuurd wordt over de HDMI kabel.
Ik denk eerder aan de ATI dongle........
Je hebt niet toevallig een andere HDMI-ingang waar je het mee kan proberen?
Je hebt wel de HDMI-audio als default audio card gezet binnen Windows?

skystar

zelfs die zie ik niet alleen digitale uitgang via realtek. nu een originele dvi/hdmi converter gekocht van msi. denk idd dat het aan de converter ligt. kan alleen nog een andere converter proberen met hdmi in converter direct aan de tv.

Martin

skystar

De combi gfx en geluid schijnt dus alleen met de originele dvi-hdmi converter te werken. Gelukkig is deze nog wel verkrijgbaar en dus gelijk aangeschaft.
Laat wel weten of het werkt, iedere andere combi gaf niet het resultaat beeld EN geluid over de ATI HD 26XX kaart.

Martin

skystar

Helaas gaat niet werken met een hd 2600 pro kaart. Ligt aan het feit dat het agp slot dit niet aankan bij deze kaart dan. Nu wel geluid via de gfx kaart maar was een duur geintje. Alleen een ander "probleem" lees in een ander topic. Maar daar zal ook wel weer een oplossing voor komen. De hd 2600 kaart zit nu bij de dochter in de pc. Naar volle tevredenheid.

Martin