Verschillen in kabels: hearing is believing? (Gesplitst topic!)

Gestart door Snowmaster, september 29, 2009, 22:20:15

Vorige topic - Volgende topic

ultraprime

Altijd leuk deze discussies, de 'meters tegen de gelovigen'.
Dan vraag ik altijd maar:
wat meet je nu precies?
demping, vervorming, vermogen, frequentie etc.
Wat hoor je?
volume, frequenties, positie, omgeving, vervorming, tijdsverschil etc.
Dan hoort ook nog iedereen een beetje anders, moet het geluid ook nog vertaald worden in de hersenen waar ook nog een soort compressie plaats vind in de vorm van een assosiatief geheugen.

Maar om bij het meten te beginnen:
Meten we wel alles? Alle harmonische bewegingen, resonanties, tijdsafwijkingen, fase draaiingen, onderlinge frequentie vermogens en de invloed van het circuit waar de kabel op wordt aangesloten....?  (om maar eens wat te noemen   ;) )
Ik denk het niet.
En dan nog al die signalen die elkaar beinvloeden, blijft mijn 10KHz signaal met 5 harmonische boven tonen exact hetzelfde als er opeens een 1000Hz 5x zo sterk signaal doorheen komt. Meten we al deze variabelen?

En dan verwachten dat elke kabel hier even goed in is....  :wacko:

Dus wil je de kabel invloed meten... dan moet je denk ik niet de kabel zelf meten, maar het eindresultaat. Het meethoofd. Maar deze moet dan wel heel veelzijdig zijn.
(zeg maar bijna menselijk....)

En zo zullen vele zaken de geluidservaring beinvloeden, een kale harde wand achter je klinkt ook anders dan een gordijn achter je vanwege de reflecties.
Als je versterker meetrilt op een plank, zal dat ook het geluid beinvloeden, van binnen in de versterker, maar ook direct het horen van een meetrillend iets.

Gelukkig zijn we niet allemaal voorzien van een perfect gehoor en kunnen we bij een redelijke geluids reproductie al gelukkig zijn.  ;D

LX5090h | AudioInnovations Alto | JMlab Electra 905 | Sony HX710

Ejorne

Citaat van: ultraprime op oktober 27, 2009, 13:01:06
En dan nog al die signalen die elkaar beinvloeden, blijft mijn 10KHz signaal met 5 harmonische boven tonen exact hetzelfde als er opeens een 1000Hz 5x zo sterk signaal doorheen komt. Meten we al deze variabelen?

Ik ben bang dat de eerste harmonische van 10kHz al geheel ongemerkt aan mij voorbij zal gaan...  :-[
Maar beïnvloeden deze 'onhoorbare' harmonischen het door mij hoorbare frequentiegebied? Ik denk dat dit wel zo zou kunnen zijn ja...

Maar wat ik mij nu de laatste tijd steeds meer begin af te vragen: Hoe kan het dat een kabel zo goed/duur moet zijn wanneer de sporen op het printplaatje van bron en ontvanger zo immens dun en onafgeschermd zijn?

Ejorne

Haha, ik bedenk me net een mogelijk heel goede interlink.

Je neemt twee kleine flatcables en een printplaat waarbij de lengte van de printplaat de afstand is dat overbrugt moet worden.
Vanaf bijvoorbeeld de cd-speler tweak je dat flatkabeltje in de plaats van normale uitgangen. Dat flatkabeltje vervolgens op het printplaatje solderen. De printplaat voorzien van een spoor naar de andere kant. (wellicht hier nog wat mee experimenteren, rechte lijn of indirect pad?) En aan de andere kant van de printplaat weer een flatcable op de ingang van bijvoorbeeld de versterker.   

Het signaal zou zich in dit geval in soortgelijke transportpaden bevinden als het zich ook intern in de ontvanger/bron bevind...

;D  ;D

dekkersj

Citaat van: Ejorne op oktober 27, 2009, 13:41:27
[...]
Maar wat ik mij nu de laatste tijd steeds meer begin af te vragen: Hoe kan het dat een kabel zo goed/duur moet zijn wanneer de sporen op het printplaatje van bron en ontvanger zo immens dun en onafgeschermd zijn?
Een kabel hoeft ook helemaal niet goed/duur te zijn. Dat is het gevolg van commerciële jongens die argeloze klanten gek hebben gemaakt.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ultraprime

Citaat van: dekkersj op oktober 27, 2009, 15:02:23
Een kabel hoeft ook helemaal niet goed/duur te zijn. Dat is het gevolg van commerciële jongens die argeloze klanten gek hebben gemaakt.

Groet,
Jacco
Klopt, belangrijk is dat de kabel niet slecht is! (de meeste bijgeleverde dropvetertjes vallen hieronder)  ;D

Je zou zelfs zeggen dat je eigenlijk beter een versterker met geïntegreerde cd speler kan hebben: geen kabeltjes nodig.....

Over de printplaat oplossing: een beetje versterker heeft zo kort mogelijke prints en sommigen zijn zelfs bedraad. Maar er bestaan ook solid koper brugjes om als ze boven elkaar staan direct te verbinden. Hoe korter hoe minder invloed.
(daarom zijn mijn homemade kabeltjes 20cm lang en kosten €2,-)

'bewijs' in het extreme is altijd wel leuk:
Hoe zou een interlink van 10 meter lang en 1/4mm dik onafgeschermd draadje klinken?
Hoe zou een interlink van 5cm lang van 1cm dik draad klinken?
LX5090h | AudioInnovations Alto | JMlab Electra 905 | Sony HX710

dekkersj

Kun je allemaal uitrekenen, is helemaal niet spannend verder. Kom maar met een specifiek voorbeeld.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

jurriaan

Coax kabel:
Audioquest versus DIY levert voor mij geen hoorbaar verschil op. Ik wilde wel geloven dat Audioquest beter is want 'duur' betaalde kabel.
(DIY= vergulde plug+ blauw installatiedraad (geen mantel))

Nu een deftig manteltje om de DIY kabel en het is echt.
Vervolgens verkopen voor 40 euro de meter en ik verdien net zo'n lekkere boterham als Audioquest :alien: :bigsmile: 8)

Wel leuk om dit zelf eens te testen.
Ik ga nu voor een DIY carbon kabel. Een carbon kabel levert 4d geluid op.

stone56

Citaat van: jurriaan op november 30, 2009, 23:10:52

diy altijd leuk. op verschillende fora kun je over die koolstof kabels ervaringen lezen. bij de meesten was er sprake van een effect, maar niet altijd. elke situatie is anders en perceptie is individueel.
It's only rock 'n roll (but I like it)

scrutinizer

Citaat van: jurriaan op november 30, 2009, 23:10:52

Afhankelijk van je geloofsovertuiging ......  ::)

;D

Veel geluk, anyway!!! Die zal je nodig hebben om: 1. een lage serie weerstand te verkrijgen heb je redelijk veel carbonvezels parallel nodig. 2. dat gezegd hebbend, zie je het belang in toepassing qua contact, overgangsweerstand en stabiliteit ervan al aankomen. 3. en dan natuurlijk het liefst 2 identieke, voor het stereopaartje.

Succes!

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

scrutinizer

Citaat van: Koen K op december  1, 2009, 11:53:06
Bij Conrad is koolstofvezel op rol te verkrijgen.

Bij de garage om de hoek ook. ::)

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Koen K

scrutinizer

Citaat van: Koen K op december  1, 2009, 13:44:09
Woont Jurriaan dan ook bij jou om de hoek?
Zo zwart als roet :lookaround: ...  Niet dat ik weet. ;D
Maar in ieder geval zijn er meer garages dat Conrad vestigingen. En als je dan ook nog niet te besodemieterd bent, om voor een al siliconen geisoleerde lengte, af te nemen bij your local garage op de hoek, een stukje moet lopen, omdat je het liever vanuit die luie stoel via paypal koopt, be my gast. ;)

Anton.

Smiley's spreken boekdelen. :sneaky2:

Koen K

De koolstofvezel-kabel-DIY'ers die ik ken hebben het spul liefst zonder isolatie of coating omdat volgens hen isolatie van katoen beter werkt. Schoenveters worden daar bijvoorbeeld voor gebruikt.

Overigens ben ik niet te besodemieterd om de lokale middenstand een handje te helpen.

P.S.: Smileys mogen boekdelen spreken, maar als een smiley echt nodig is om de lading van een tekst over te dragen is het een armzalig geschreven tekst.

scrutinizer

Citaat van: Koen K op december  1, 2009, 14:25:24
De koolstofvezel-kabel-DIY'ers die ik ken hebben het spul liefst zonder isolatie of coating omdat volgens hen isolatie van katoen beter werkt. Schoenveters worden daar bijvoorbeeld voor gebruikt.

Een filosofie tot daarentoe, maar ik hou deze adertjes onderling het liefst gefixeerd. ;)

CiteerOverigens ben ik niet te besodemieterd om de lokale middenstand een handje te helpen.

Was ook niet persoonlijk aan jou gericht, maar het siert je.

CiteerP.S.: Smileys mogen boekdelen spreken, maar als een smiley echt nodig is om de lading van een tekst over te dragen is het een armzalig geschreven tekst.

Ik gebruik ze ook om een lading aan de andere zijde van het scherm juist wat te ontlasten.

;)

Anton.
Ps. Btw, als het wat te armzalig geschreven tekst is voor je, en het je hersenen teveel belast, de caps in between in te vullen, misschien beter voor je er geen respons meer op te geven.

Koen K

Citaat van: scrutinizer op december  1, 2009, 14:39:00
Een filosofie tot daarentoe, maar ik hou deze adertjes onderling het liefst gefixeerd. ;)

Daar ben ik het mee eens. Bovendien zijn de vezeltjes zo dun dat ze gemakkelijk door een stukje katoen heen prikken.

Citeer
Ik gebruik ze ook om een lading aan de andere zijde van het scherm juist wat te ontlasten.

:laugh:

Daarvoor zijn ze ook geschikt.

scrutinizer

Citaat van: Koen K op december  1, 2009, 14:44:01

:laugh:

Daarvoor zijn ze ook geschikt.

Als Bootsy Collins  en " Dr. Funkenstein" al zong .... The bigger the headache, the bigger the pill, babe.

;D

Anton.

Koen K

Icarus314

Ik heb wel eens het idee dat we die koolstof kabels in onze reet moeten stoppen om het grootste effect te hebben  :alien: :baaa: :D

sry  :bigsmile: :hehe:

Koen K

jurriaan

En waarom dan de isolatie van de koolstofvezel?
Voor de mooi of met een doel?

peterrr

Voordat je hier je nek in een koolstofstrop steekt.

Heb ik hier een link ( buurrfora) de eerste 100 pagina`s zijn interessant over ervaringen, de 30 er na nou ja doe er je voordeel mee.. ;)

Succes met expirimenteren.
groet Peterr

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=11138.0
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

jurriaan

Citaat van: peterrr op december  1, 2009, 20:30:33
Voordat je hier je nek in een koolstofstrop steekt.
Kan ik wel om lachen :bigsmile:
Bedankt voor de link, weer wat leesvoer zo met de donkere decemberdagen.

disco

Geen idee of de overgangsweerstand al aan de orde is geweest....?

Deze is met een weerstandsmeter welke geschikt is voor kleine weerstandswaarden simpelweg vast te stellen. Wat is de impact op de reproductie? Een technicus zal daar aan de hand van de meetcijfers (0,3 ohm?) geen mening over hebben, een audiofiel/audiophool (hoe serieus neem je jezelf?) luistert en oordeelt.

In de handleiding van m'n KEF 104/2 staat dat de gebruiker eens in het kwartaal de aanluitingen dient te reinigen en een vers stukje kabel dient af te strippen. Verdomd als het niet waar is, je hoort het verschil. Niet alsof er ineens een andere installatie staat maar iedereen zal dit subtiele verschil kunnen waarnemen. Wat overigens pleit voor zilveren kabels en aansluitingen omdat de oxide die hierop vormt nagenoeg dezelfde geleiding heeft als zilver zelf, maar dit terzijde.
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

jurriaan

En wat nou te doen als je kabels vaste uiteinden hebben, deze er afknippen... :laugh:

Totdat ik onlangs mijn diy frontspeakers opende, ik twijfelde of -&+ wel correct waren aangesloten.+&- waren inderdaad niet correct aangesloten.
Wat bleek nog meer, de interne kabels zijn voor 50% geoxideerd :devil: (goedkoop wordt in deze echt duurkoop, speakers moeten uit elkaar)
Ga de geoxideerde kabels vervangen door installatie draad rond 2,5mm. Dat bevalt zeer goed en oxideren zal zo'n vaart niet lopen lijkt mij :hehe: