Verschillen in kabels: hearing is believing? (Gesplitst topic!)

Gestart door Snowmaster, september 29, 2009, 22:20:15

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 14:04:54
Nog niet begrepen dat kabels elektrisch zijn? Probeer eens een cursus van de LOI of zo.

Groet,
Jacco
Ik meende dat je net nog zei dat er verschillen meetbaar waren in deze elektrische kabels? De discussie wordt dan dus of ze hoorbaar zijn of niet en dat is een psycho aukoustische aangelegenheid en geen fysische. Misschien krijgen we korting als we ons samen inschrijven bij de LOI ?

scrutinizer

Citaat van: Rednaxela op oktober  5, 2009, 15:00:53
En terecht. Wordt dat hier bestreden?

::)

Afhankelijk van interpretatie van de hier geschreven teksten in dit en andere topics.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dekkersj

Citaat van: Audioloog op oktober  5, 2009, 15:01:39
Ik meende dat je net nog zei dat er verschillen meetbaar waren in deze elektrische kabels? De discussie wordt dan dus of ze hoorbaar zijn of niet en dat is een psycho aukoustische aangelegenheid en geen fysische. Misschien krijgen we korting als we ons samen inschrijven bij de LOI ?

Beter lezen  ;) Ik had het over de voorspelbaarheid vanuit de fysica.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: Ejorne op oktober  5, 2009, 14:48:58
Nee, ook al niet tussen versterkers.
Het zou me niets verbazen als er volgens een dbt ook geen verschil tussen speakers zou zitten...
[...]
Sinds wanneer kun je bewegende mechanische delen vergelijken met gebakken strandzand? Ik vind dat je vrij associatief omgaat met de materie.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Rednaxela

Citaat van: scrutinizer op oktober  5, 2009, 15:16:50
Afhankelijk van interpretatie van de hier geschreven teksten in dit en andere topics.
Het zou me verbazen als er echt forumleden meediscussiƫren die subjecten het recht willen ontzeggen zelf uit te maken wat ze wel/niet horen.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Ejorne

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 15:31:34
Sinds wanneer kun je bewegende mechanische delen vergelijken met gebakken strandzand? Ik vind dat je vrij associatief omgaat met de materie.

Groet,
Jacco

Waaruit haal je vandaan dat ik een vergelijk maak tussen mechanisch bewegende delen en gebakken zand? (transistoren bedoel je dan, denk ik?)

Ik spreek alleen mijn verbazing uit, of juist hetgeen waarover ik mij niet verbaas...
En daarmee probeer ik weliswaar iets over de dbt te zeggen, niet over al dan niet bewegende delen.

Als je altijd zo snel en ondoordacht conclusies trekt, begin ik een beetje te begrijpen waar het zoal mis zou kunnen gaan...  :P

dekkersj

Citaat van: Ejorne op oktober  5, 2009, 15:44:19
Waaruit haal je vandaan dat ik een vergelijk maak tussen mechanisch bewegende delen en gebakken zand? (transistoren bedoel je dan, denk ik?)
Hier:
CiteerNee, ook al niet tussen versterkers.
Het zou me niets verbazen als er volgens een dbt ook geen verschil tussen speakers zou zitten...

Je vergelijkt hier versterkers met speakers. Dat is op zich heel vreemd.

Ik spreek alleen mijn verbazing uit, of juist hetgeen waarover ik mij niet verbaas...
En daarmee probeer ik weliswaar iets over de dbt te zeggen, niet over al dan niet bewegende delen.
Ja, dat snap ik en daarbij vergeleek je speakers met versterkers.

Als je altijd zo snel en ondoordacht conclusies trekt, begin ik een beetje te begrijpen waar het zoal mis zou kunnen gaan...  :P
Ga er maar vanuit dat ik goed nadenk over mijn antwoorden.

Groet,
Jacco

hifiman

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 15:50:31
Helder! Meer zit er dus gewoon niet in  ^-^  :D  ;)

Martijn M

Citaat van: Audioloog op oktober  5, 2009, 15:01:39

Verschil in elektrische eigenschappen van kabels is eenvoudig te meten. Het gaat echter op de uitwerking van deze verschillen op het geluid dat uit de speakers komt. Ik denk dat dat verschil in geluid, met 'goede' kabels, zo klein is dat het niet gemeten kan worden. Dekkerj is de elektroman hier: wat denk jij, Dekkersj?
Dutch & Dutch

S@m

Toch is dit leuk om te lezen http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm

"The results showed:

38 persons participated on this test
14 chose the "A" system as the best sounding one
10 chose the "B" system as the best sounding one
14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best".

Martijn M

Dutch & Dutch

Kuipje

Citaat van: Audioloog op oktober  5, 2009, 15:55:48
Helder! Meer zit er dus gewoon niet in  ^-^  :D  ;)

Over snel en ondoordacht conclusies trekken gesproken...

scrutinizer

Citaat van: Rednaxela op oktober  5, 2009, 15:40:01
Het zou me verbazen als er echt forumleden meediscussiƫren die subjecten het recht willen ontzeggen zelf uit te maken wat ze wel/niet horen.
Interpretatie dus.
Natuurlijk word je het idee geschonken te mogen horen wat je wil, maar een bericht plaatsen waar iemand enthousiast bevindingen van een kabel met gehoormatige eigenschappen omschrijf, wordt afgedaan met zowel elektrisch te weinig verschil als fysiek onmogelijk te horen.
Dus the only way is anti psychotica en je bevindingen naar een plek waar het licht ( niet eens flauwtjes) brand.

;)

Anton

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

dekkersj

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 16:00:37
Verschil in elektrische eigenschappen van kabels is eenvoudig te meten. Het gaat echter op de uitwerking van deze verschillen op het geluid dat uit de speakers komt. Ik denk dat dat verschil in geluid, met 'goede' kabels, zo klein is dat het niet gemeten kan worden. Dekkerj is de elektroman hier: wat denk jij, Dekkersj?
Ja, hoor dat verschil kan ook gemeten worden.

Groet,
Jacco

Koen K

Citaat van: S@m op oktober  5, 2009, 16:01:57
Toch is dit leuk om te lezen http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm

"The results showed:

38 persons participated on this test
14 chose the "A" system as the best sounding one
10 chose the "B" system as the best sounding one
14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best".

Werpt dat nu voor jou geen nieuw licht op de zaak?

Ejorne

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 15:50:31
Hier:
Je vergelijkt hier versterkers met speakers. Dat is op zich heel vreemd.
Ja, dat snap ik en daarbij vergeleek je speakers met versterkers.

Groet,
Jacco

Ik zou hooguit versterkers met cd-spelers vergelijken als je jou gedachtegang als uitgangspunt neemt.
Immers; met ccd-spelers worden kennelijk geen verschillen gehoord in een dbt:
"nee, ook al niet tussen versterkers"

Vervolgens spreek ik een geen-verbazing uit, welke gerelateerd is aan de dbt...

Jij haalt daar dan uit dat ik versterkers met speakers vergelijk.

Je hebt dan misschien wel goed nagedacht over die gevolgtrekking, maar toch slaat die kant noch wal...
;D

Martijn M

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 16:10:39
Ja, hoor dat verschil kan ook gemeten worden.

Groet,
Jacco

Okay.. chique meetapparatuur 8) . Ik bedoel, we hebben het dan toch over verschillen minder dan 0.1 dB rond 20khz?
Dutch & Dutch

dekkersj

Citaat van: Ejorne op oktober  5, 2009, 16:11:55
Ik zou hooguit versterkers met cd-spelers vergelijken als je jou gedachtegang als uitgangspunt neemt.
Immers; met ccd-spelers worden kennelijk geen verschillen gehoord in een dbt:
"nee, ook al niet tussen versterkers"

Vervolgens spreek ik een geen-verbazing uit, welke gerelateerd is aan de dbt...

Jij haalt daar dan uit dat ik versterkers met speakers vergelijk.

Je hebt dan misschien wel goed nagedacht over die gevolgtrekking, maar toch slaat die kant noch wal...
;D
Dat snap ik, je haalt alleen de verkeerde voorbeelden aan. Het zijn niet vergelijkbare onderwerpen. Je zult waarschijnlijk je oordeel over een dbt willen ventileren, maar je draait er in dat geval dan omheen. Daarom ben ik aan het prikken.

Groet,
Jacco

dekkersj

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 16:14:19
Okay.. chique meetapparatuur 8) . Ik bedoel, we hebben het dan toch over verschillen minder dan 0.1 dB rond 20khz?
Kan al met een cd-recorder hoor. Zo chic is dat niet  ;D Wel even kalibreren natuurlijk.

Groet,
Jacco

celerontje

Dus wat jou betreft bestaan de ''Marantz-sound'', ''Onkyo-sound'' e.d. niet?
Dus wat jou betreft kan je een willekeurige receiver nemen, zolang vermogen/weerstand maar kloppen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ejorne

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 16:16:54
Het zijn niet vergelijkbare onderwerpen.

Welke, buiten merkwaardige gevolgtrekkingen van jou, dan ook niet met elkaar vergeleken worden...
;)

Martijn M

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 16:17:57
Kan al met een cd-recorder hoor. Zo chic is dat niet  ;D Wel even kalibreren natuurlijk.

Groet,
Jacco

Ah, ik doelde op akoestische metingen aan de speaker. Met een huis-tuin-en-keuken-meetsetje vallen dergelijke verschillen diep weg in de ruis.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat de elektrische verschillen best eenvoudig te meten zijn, maar dat we luisteren naar akoestische verschillen en dat die verschillen een stuk lastiger te meten zijn. Lastig te meten, maar wel duidelijk te horen?
Dutch & Dutch

dekkersj

Citaat van: celerontje op oktober  5, 2009, 16:20:34
Dus wat jou betreft bestaan de ''Marantz-sound'', ''Onkyo-sound'' e.d. niet?
Dus wat jou betreft kan je een willekeurige receiver nemen, zolang vermogen/weerstand maar kloppen?
Al die "sounds" zijn inderdaad onzin en het is een marketingverhaal. Iedere correct ontworpen versterker zal voldoen.

Groet,
Jacco

Ejorne

Citaat van: keyser op oktober  5, 2009, 16:23:16
Ah, ik doelde op akoestische metingen aan de speaker. Met een huis-tuin-en-keuken-meetsetje vallen dergelijke verschillen diep weg in de ruis.
Het punt dat ik probeerde te maken is dat de elektrische verschillen best eenvoudig te meten zijn, maar dat we luisteren naar akoestische verschillen en dat die verschillen een stuk lastiger te meten zijn. Lastig te meten, maar wel duidelijk te horen?

Jacco heeft al eens gemeten aan de luidsprekerklemmen. Dus dat zou daarmee afgedekt zijn. Althans, als de kamer waarin de speakers en de plaats van de speakers zelf niet verplaatst dan zou de akoestiek onveranderd blijven en daarmee dus aan elkaar weggestreept mogen worden...

celerontje

Citaat van: dekkersj op oktober  5, 2009, 16:24:22
Al die "sounds" zijn inderdaad onzin en het is een marketingverhaal. Iedere correct ontworpen versterker zal voldoen.

Groet,
Jacco
Dus al die audiozaken kwebbelen maar een eind in de rondte en jij hebt ''gelijk''?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!