Geluidskaart vs usb dac

Gestart door Jurgen79, september 28, 2009, 11:07:35

Vorige topic - Volgende topic

Jurgen79

Ik wil eigenlijk wat vaker muziek gaan luisteren via de htpc, maar ben op dit moment niet echt te spreken over de (stereo) geluidskwaliteit. Ik gebruik nu de hdmi verbinding van een ati 4850 videokaart om zowel audio als video door te sturen naar de receiver (marantz sr9600). Het geluid is aardig, maar vind het vrij donker en mis detail, er ligt ook teveel nadruk op het laag. Eigenlijk luister ik dus nooit op deze manier muziek, aangezien mijn cd speler echt oneindig veel beter klinkt.

Nou gaat het mij er in eerste instantie om dat het stereo geluid (veel) beter wordt, dit kan natuurlijk met een fatsoenlijke geluidskaart (m-audio, onkyo, enz), maar zag ook dat er voor leuke bedragen usb dacs te krijgen zijn. Ik zag bijvoorbeeld de firestone audio fubarII bij een van de forum sponsors, krijgt hele aardige reviews en heeft het voordeel extern te zijn (dus minder last van storende factoren vanuit de pc zelf). Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is is voor pakweg 100-150 euro de beste oplossing'?
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Rody

Jurgen79

Zier er ook leuk uit, maar jammer dat er geen fatsoenlijke rca uitgang op zit. Zo'n jack is niet altijd even geweldig en je zit weer met andere interlinks. Heb je met deze m-audio ervaring overigens?
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

In Memoriam audiolover

Ik heb ervaring met USB-DAC (type vergelijkbaar met de Fubar), de ingebouwde DAC van mijn M-audio 24/96 Audiophile en een externe DAC van Behringer. De Behringer wint het op alle fronten! De USB DAC was in mijn beleving gewoon de minste, USB zou inderdaad een aantal voordelen moeten hebben maar ik heb ze niet gehoord.
De Behringer is in staat om muziek te maken, de M-Audio klinkt wel lekker maar het gemis aan detail is uiteindelijk storend.

Ik gebruik nu alléén de SPDIF uitgang van de M-audio.
Meridian M-30 active speakers; Volumio Rivo+, Volumio Lineo 5 lineaire voeding, Volumio Preciso DAC.
Audioquest kabels: Firebird 48 HDMI/I2s - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Jurgen79

Maar aan jouw oplossing zit ook wel weer aan ander prijskaartje denk ik? Wellicht is het anders ook nog een optie om gewoon een squeezebox (classic) te gebruiken? Of zijn die in standaard vorm ook niet bijzonder?

hifi | Roderick

De analoge uitgang van de Squeezebox is redelijk, maar ook voor verbetering vatbaar.

Echter kost zo'n Squeezebox ook niet heel veel, dus zou je het zeker een goede koop kunnen noemen (het is tevens meer dan alleen een DAC). Het zou een goed startpunt kunnen zijn, wil je daarna meer dan sluit je er een externe DAC op aan.

Rednaxela

Als mijn receiver een adviesprijs had van €3499, zou ik daar nooit van accepteren dat de dacs worden overtroffen door wat dan ook van €100-150. Zowiezo zou ik enorm twijfelen aan het gegeven zelf, maar als ik er uiteindelijk echt niet meer omheen kon, zou ik op zoek gaan naar een andere receiver. En nooit meer iets van Marantz kopen.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Jurgen79

;) beetje vreemde reactie

Ik heb toch nergens aangegeven dat de dacs in de 9600 waardeloos zijn? Ik maak nu gebruik van een htpc zonder geluidskaart, alle audio gaat via de hdmi uitgang van de videokaart. Deze stuurt het geluid als lpcm door, dus de dacs in de receiver worden in dit geval helemaal niet gebruikt. Dus vandaar de vraag wat het meest interessant is om het stereogeluid op nivo te krijgen voor een redelijke prijs. Echt muziek luisteren blijf ik toch doen middels de cd speler, dus het hoeft niet gelijk super high-end te zijn.

reMC

Over USB/geluidskaart, zie hier (en verder naar beneden).

Kortom moet je (vind ik) niet verwachten dat een van deze oplossingen (USB/geluidskaart) beter zal spelen dan een goede CD-speler... De andere kant is weer dat je voor €100 natuurlijk niet zo'n CD-speler kan kopen.

Jurgen79

Zoals ik al aangaf, die verwachting heb ik ook niet :P Echt muziek luisteren doe ik via de sa7001KI en dat klinkt erg goed. Maar via de htpc klinkt het nu gewoon vrij beroerd en het lijkt me dat dit met een kleine investering een heel stuk beter is te krijgen. De eenvoudigste oplossing is een eenvoudige geluidskaart en geluid digitaal naar de sr9600 sturen, maar zo'n usb dac zag er interessant uit en was benieuwd naar ervaringen.

Overigens zijn er meerdere draadjes te vinden over de onkyo geluidskaart waar meerdere personen hier toch echt de uitspraak hebben gedaan dat deze over de analoge uitgangen met een hele aardige cd speler kan meekomen.

reMC

Denk dan aan de M-Audio Superdac (die worden tegenwoordig vast gemaakt met USB input). Erg goed voor het geld (nieuw rond €350, kun je ook wel tweedehands vinden).

Nahpets

Citaat van: jslender op september 30, 2009, 09:09:28
alle audio gaat via de hdmi ....geluid als lpcm....de dacs in de receiver worden in dit geval helemaal niet gebruikt.

Waar wordt dan de LPCM omgezet naar muziek?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Jurgen79

Sorry, je hebt gelijk ;D Geluid gaat uiteraard digitaal de receiver in, maar in dit geval geef ik wel de schuld aan de brakke audio omzetting van de videokaart :P

Nou ja, heb in ieder geval weer wat ideeen opgedaan. Zal binnenkort eens kijken wat de oplossing gaat worden 8)

Nahpets

Ik ga er van uit dat je via de PC een DTS/DD signaal (via HDMI) naar de receiver krijgt, en dat je dan ook geluid hebt. Er zal dus zeer ws een bit-perfect verbinding zijn tussen PC en receiver.

Wat dan nog aan problemen overblijft is jitter ....

(en de omzetting in de Marantz)
I love everybody!
some I love to avoid,

Jurgen79

Zover mij bekend gaat er een multichannel pcm stream naar de receiver, ik krijg ik ieder geval geen dts/dd signaal binnen over hdmi (ook niet met dvd/blu-ray weergave)

De omzetting van de Marantz ben ik bij de overige bronnen dik tevreden over (hd-dvd speler loopt bijvoorbeeld ook via lpcm hdmi verbinding en geeft geweldig geluid).

Jurgen79

Hmm heb er even snel wat verder naar gekeken (had ik eerder moeten doen ;D), maar de ati 4850 kaart stuurt schijnbaar nooit bitstream uit (altijd in lpcm). Ook is lpcm output beperkt tot 6mbit, dus niet voldoende voor HD audio weergave. Nou staat dit los van de stereo discussie, maar durf er wel vanuit te gaan dat de gebruikte realtek audio chip niet de meest ideale is. Zal in ieder geval maar eens investeren in een redelijk geluidskaartje en die digitaal met de receiver verbinden. Voor de blu-ray weergave komt er binnenkort toch een stand alone speler :)

Rednaxela

Citaat van: jslender op september 30, 2009, 09:09:28
;) beetje vreemde reactie
Vind je? Volgens mij was hij juist heel erg to the point.

Citaat van: jslender op september 30, 2009, 11:40:11
Zal in ieder geval maar eens investeren in een redelijk geluidskaartje en die digitaal met de receiver verbinden.
Goed idee. Check wel even of het kaartje een bit-perfect signaal kan doorgeven. Veel kaarten converteren het signaal naar een andere sample rate, dat wil je liever niet. Misschien is signaalconversie door je ATI ook precies je huidge probleem. Een bit-perfect signaal van cd kwaliteit klinkt door de dacs van je receiver in principe hetzelfde uit je HTPC als uit je SA7001KI. Laten we jitter even buiten beschouwing, maar volgens mij kan dat hier wel. Sluit je SA7001KI eens digitaal aan en draai een cd'tje. Dan weet je wat je kunt verwachten van je voorgenomen aanschaf.

Jurgen79

Heb je zo enig idee welke kaarten het signaal bitperfect doorgeven?

Rednaxela

Citaat van: jslender op september 30, 2009, 13:07:36
Heb je zo enig idee welke kaarten het signaal bitperfect doorgeven?
Niet uit mijn hoofd, maar check dit even. Gevonden met Google zoektermen 'bit perfect sound card'.

Nahpets

Lijst met C-Media 8738/68 geluidskaarten.

1 van de sweex kaarten heb ik gevonden op MP voor 3,50 EUR, bit-perfect, werkt prima.
I love everybody!
some I love to avoid,

mimic

Wil je de HTPC uitsluitend voor stereo weergave gebruiken? Als je ook film e.d. doet, heb je toch niet veel aan een USB dac en is een toffe geluidskaart misschien een betere optie?
Anthem MX1120/ STRE PRE/ MCA525 Gen2- Triangle Magellan Duetto/ Voce- DIY 18&15inch dualSUB

Rednaxela

Citaat van: jslender op september 30, 2009, 11:40:11
Zal in ieder geval maar eens investeren in een redelijk geluidskaartje en die digitaal met de receiver verbinden. Voor de blu-ray weergave komt er binnenkort toch een stand alone speler :)

Citaat van: mimic op oktober  1, 2009, 10:02:12
Wil je de HTPC uitsluitend voor stereo weergave gebruiken? Als je ook film e.d. doet, heb je toch niet veel aan een USB dac en is een toffe geluidskaart misschien een betere optie?
Welke denk je aan? Wat is het verschil met jslenders laatste plan?

Edit: Doel je misschien op dit werk?

mimic

Citaat van: Rednaxela op oktober  1, 2009, 10:15:58

Edit: Doel je misschien op dit werk?

Nee, daar doel ik niet op.

Ik zag even over het hoofd dat de TS eingelijk al besloten heeft.

Is een Maudio audiphile 2496 wat voor je? Redelijke ananolge uitgang en volgens mij ook passtrough e.d. ( geen idee of dan ook de nieuwe formaten werken ).
Anthem MX1120/ STRE PRE/ MCA525 Gen2- Triangle Magellan Duetto/ Voce- DIY 18&15inch dualSUB

Jurgen79

Nou het zit als volgt, blu-rays afspelen via de htpc is niet aan mij besteed. Is me toch te onpraktisch in gebruik (juiste versies van programma's nodig, bediening niet ideaal, hd geluid erg lastig voor elkaar te krijgen, etc.), dus daar komt gewoon een losse speler voor.

Waarvoor wordt de htpc dan wel gebruikt? Gedownloade series en af en toe een film, wat internet gebruik en het luisteren van muziek. Dat ding is een beetje overkil voor wat ik er mee doe, maar het was een kado van de vorige werkgever dus mag niet klagen ;D

Nou kan ik met het surroundgeluid van de huidige hdmi verbinding nog wel leven, maar stereo is het gewoon te mat. Het lijkt alsof er een deken overheen hangt (ja dat nog bovenop de deken die er volgens sommigen al standaard bij B&W's overheen lijkt te hangen :P). Ik ben gisteren nog eens bezig geweest met wat alternatieve drivers en aansturingsmogelijkheden, maar het blijft behelpen.

Zoals het er nu uitziet komt er gewoon een leuke geluidskaart die zowel het surround als stereosignaal gewoon digitaal aan de receiver mag gaan aanbieden. Dan gaat de hdmi aansluiting puur voor beeld ingezet worden.

ivo89

Ik heb nog een beetje een oud moederbordje (zonder hmdi) en ik heb dus ook een creative x-fi extreme music via coax op mijn reciever aangesloten. En voor het beeld gewoon dvi-hdmi direct naar de tv. En ik ben natuurlijk niet anders gewend maar vind het nog best klinken..

Panasonic TX-P42S10 | HK HKTS 11 | HK AVR 330 | HTPC
Macbook 1.83 DC | Airport Extreme | Logitech DiNovo Edge