Geluidskaart vs usb dac

Gestart door Jurgen79, september 28, 2009, 11:07:35

Vorige topic - Volgende topic

Rednaxela

Als je per se je Philips wilt houden zou ik voor optie 1 of 2 gaan.

Optie 3 is m.i. te veel gehannes. Twee versterkers aanzetten als je muziek wilt luisteren, twee volumeknoppen, twee bronschakelaars etc.

Optie 4 zou ik voor geen seconde overwegen. Behalve voor het display van de streaming device. Maar daar zijn veel handigere alternatieven voor. Nóg een apparaat met muziekafspeelfunctionaliteit wordt door overige huisgenoten ook zelden gewaardeerd.

Je kunt ook nog voor optie 5 gaan: de Philips vervangen voor een model met geïntegreerde dac. Check hier even het kopje vintage. Daar staan topapparaten van Akai, Philips, Luxman, Sony die je voor een appel en een ei op de kop kunt tikken.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

JPS2

Optie 3 is m.i. ook teveel gedoe. Dat onderzoek ik even niet verder.

Bij optie 4, een streaming device nog wel het volgende. Ik had een kale squeezebox receiver in gedachten die ik dan met een Nokia n810 zou willen bedienen, net zoiets als iPeng voor de iPhone of een squeezebox duet controller. Kortom, de AB is het display dus hoge WAF factor. Alleen is de DAC van de SB is misschien wat minder van kwaliteit.

Optie 1&2 zijn wellicht geschikt, maar stroomtrekkers omdat de HTPC/server vrijwel altijd zal aanstaan. Bovendien, conflicteren de output over HDMI naar de AVR en analoog/optisch naar de stereo versterker niet? Dat kan ook nog wel wat gedoe opleveren. Wellicht niet met een externe USB dac overigens, die ik bovendien kan uitschakelen als ik 'm niet gebruik. Toch het verder uitzoeken waard en ik zie nu op marktplaats een EMU0404usb voor weinig aangeboden. Daar kan ik me toch geen buil aan vallen?

Optie 5 die je aandraagt is inderdaad ook een hele aardige. In je lijst zie ik ook de digitale tegenhangers van mijn eigen FA890 versterker (Philips DFA888 en Marantz PM75)  :worship:.
Ook hier zal wellicht het punt van optie 1&2 een configuratieprobleem kunnen opleveren: hoe krijg ik 5.1 over HDMI naar de AVR en 2.0 optisch naar de versterker met ingebouwde DAC?

Rednaxela

Voor mijn eigen gemak qoute ik even de opties op een rijtje.
Citaat van: JPS op oktober 24, 2009, 22:22:57
1) een goede geluidskaart met goede DAC in de HTPC stoppen
2) een losse (usb) DAC gebruiken
3) de DAC van mijn Marantz sr5001 gebruiken (kan dat? Hoe? Kwaliteit?)
4) een streaming device (zoals Squeezebox) gebruiken.
Citaat van: Rednaxela op oktober 25, 2009, 06:32:00
Je kunt ook nog voor optie 5 gaan: de Philips vervangen voor een model met geïntegreerde dac. Check hier even het kopje vintage. Daar staan topapparaten van Akai, Philips, Luxman, Sony die je voor een appel en een ei op de kop kunt tikken.

Citaat van: JPS2 op oktober 25, 2009, 10:20:03
Bij optie 4, een streaming device nog wel het volgende. Ik had een kale squeezebox receiver in gedachten die ik dan met een Nokia n810 zou willen bedienen, net zoiets als iPeng voor de iPhone of een squeezebox duet controller. Kortom, de AB is het display dus hoge WAF factor. Alleen is de DAC van de SB is misschien wat minder van kwaliteit.
Die telefoon ken ik niet. Maar als het een smartphone-achtig ding is kan ik je aanraden eens naar XBMC te kijken voor op je HTPC. Daar zijn allerhande remoting applicaties voor te vinden zodat je de HTPC bestuurt zoals je hierboven beschrijft. Dat zou je squeezebox receiver reduceren tot dac, en daarmee optie 4 m.i. overbodig maken. Over die WAF: naar mijn bescheiden mening is iPeng-achtige remote functionaliteit essentieel voor een geslaagde overstap naar harddisk muziek. Dus wat dat betreft zit je denk ik op een heel goed spoor.

Optie 1&2 zijn wellicht geschikt, maar stroomtrekkers omdat de HTPC/server vrijwel altijd zal aanstaan.
Ja? Gaat het stroomgebruik van de HTPC zo omhoog door een extra interne geluidskaart?

Bovendien, conflicteren de output over HDMI naar de AVR en analoog/optisch naar de stereo versterker niet? Dat kan ook nog wel wat gedoe opleveren. Wellicht niet met een externe USB dac overigens, die ik bovendien kan uitschakelen als ik 'm niet gebruik. Toch het verder uitzoeken waard en ik zie nu op marktplaats een EMU0404usb voor weinig aangeboden. Daar kan ik me toch geen buil aan vallen?
Volgens mij is er voor een computer niet zo heel veel verschil tussen een interne geluidskaart, externe geluidskaart, of een USB dac. De kans op conflicten met je HDMI geluidsoutput lijkt me voor beide even groot. Of even klein.

Optie 5 die je aandraagt is inderdaad ook een hele aardige. In je lijst zie ik ook de digitale tegenhangers van mijn eigen FA890 versterker (Philips DFA888 en Marantz PM75)  :worship:.
Ook hier zal wellicht het punt van optie 1&2 een configuratieprobleem kunnen opleveren: hoe krijg ik 5.1 over HDMI naar de AVR en 2.0 optisch naar de versterker met ingebouwde DAC?
Dat conflict moet je inderdaad even uitzoeken. Misschien is het makkelijker te beheersen als beide op één moederboard zitten gebakken. Maar misschien ontkom je er niet aan om eventjes bij het kijken van een film tegen de HTPC te moeten zeggen: zo en nu het geluid over HDMI.

JPS2

Citaat van: Rednaxela op oktober 25, 2009, 14:11:33

Die telefoon ken ik niet. Maar als het een smartphone-achtig ding is kan ik je aanraden eens naar XBMC te kijken voor op je HTPC. Daar zijn allerhande remoting applicaties voor te vinden zodat je de HTPC bestuurt zoals je hierboven beschrijft. Dat zou je squeezebox receiver reduceren tot dac, en daarmee optie 4 m.i. overbodig maken. Over die WAF: naar mijn bescheiden mening is iPeng-achtige remote functionaliteit essentieel voor een geslaagde overstap naar harddisk muziek. Dus wat dat betreft zit je denk ik op een heel goed spoor.

Volkomen waar en ook mijn eigen comfort zal er op vooruitgaan  ;). Die Nokia n810, een 'internet tablet', is alles behalve een telefoon.

Het is een beetje vreemd ding in de Nokia stal en het draait op Linux (Maemo). Het heeft een vrij groot touchscreen, wifi en bluetooth connectiviteit en een GPS. Je kunt er mee surfen, mailen, skypen, mediaplayen, RDP'en naar je server etc etc. Ook zijn er diverse applicaties gemaakt (actieve community) om een mediaserver of Mediacenter software via wifi te bedienen, waaronder de squeezeserver, XBMC, etc. Kortom een duizendpootje, mits je je wat meer wilt verdiepen dan de gemiddelde Apple-adept.

Citeer
Ja? Gaat het stroomgebruik van de HTPC zo omhoog door een extra interne geluidskaart?

Tja, kan maar zo weer 10 a 20 watt zijn, in rusttoestand. Ik wil daarom zo veel mogelijk geïntegreerd hebben, zodat het stroomverbruik, zeker ook in 'idle' toestand zo laag mogelijk is. Na weer wat leeswerk begin ik nu toch naar een USB geluidskaart danwel DAC te neigen, zoals een EMU 0404. Ik weet nog niet veel op dit gebied, maar de dac die erin zit is denk ik goed genoeg voor mijn doeleinde, en het apparaat kun je ook met een knopje uitzetten als je geen muziek luistert, dus geen onnodig stroomverbruik.

Citeer
Volgens mij is er voor een computer niet zo heel veel verschil tussen een interne geluidskaart, externe geluidskaart, of een USB dac. De kans op conflicten met je HDMI geluidsoutput lijkt me voor beide even groot. Of even klein.
Dat conflict moet je inderdaad even uitzoeken. Misschien is het makkelijker te beheersen als beide op één moederboard zitten gebakken. Maar misschien ontkom je er niet aan om eventjes bij het kijken van een film tegen de HTPC te moeten zeggen: zo en nu het geluid over HDMI.

Dit punt ga ik inderdaad verder uitzoeken.

Rednaxela

Citaat van: JPS2 op oktober 25, 2009, 23:52:49
Tja, kan maar zo weer 10 a 20 watt zijn, in rusttoestand. Ik wil daarom zo veel mogelijk geïntegreerd hebben, zodat het stroomverbruik, zeker ook in 'idle' toestand zo laag mogelijk is. Na weer wat leeswerk begin ik nu toch naar een USB geluidskaart danwel DAC te neigen, zoals een EMU 0404. Ik weet nog niet veel op dit gebied, maar de dac die erin zit is denk ik goed genoeg voor mijn doeleinde, en het apparaat kun je ook met een knopje uitzetten als je geen muziek luistert, dus geen onnodig stroomverbruik.
Volgens mij is zo'n EMU0404 een fantastisch ding, maar allerminst geïntegreerd.

JPS2

Citaat van: Rednaxela op oktober 26, 2009, 07:42:22
Volgens mij is zo'n EMU0404 een fantastisch ding, maar allerminst geïntegreerd.

Ok, ter verduidelijking: het htpc/server moederbord moet vrijwel alles aan boord hebben, zodat geen additionele kaartjes nodig zijn voor geluid, beeld, netwerk etc. Wat mij betreft alleen nog een tv-tunerkaart. Hierdoor zal het energieverbruik beperkt blijven. Echter, omdat geintegreerde geluidschips niet de kwaliteit bieden die ik zou willen hebben, is ofwel een insteekkaart nodig, of een externe dac/usb geluidskaart. Die eerste trekt altijd stroom als de htpc/server aanstaat, en dat is 24/7. Die laatste kan uitgezet worden als er geen muziek wordt geluisterd en is daardoor een interessant alternatief voor mijn situatie. Die emu0404 heeft achterop ook een mooi aan/uitknopje zitten zag ik. Maak ik het hiermee helder?

Rednaxela

Citaat van: JPS2 op oktober 26, 2009, 10:00:25
Ok, ter verduidelijking: het htpc/server moederbord moet vrijwel alles aan boord hebben, zodat geen additionele kaartjes nodig zijn voor geluid, beeld, netwerk etc. Wat mij betreft alleen nog een tv-tunerkaart. Hierdoor zal het energieverbruik beperkt blijven. Echter, omdat geintegreerde geluidschips niet de kwaliteit bieden die ik zou willen hebben, is ofwel een insteekkaart nodig, of een externe dac/usb geluidskaart. Die eerste trekt altijd stroom als de htpc/server aanstaat, en dat is 24/7. Die laatste kan uitgezet worden als er geen muziek wordt geluisterd en is daardoor een interessant alternatief voor mijn situatie. Die emu0404 heeft achterop ook een mooi aan/uitknopje zitten zag ik. Maak ik het hiermee helder?
Helemaal!

Zelf werk ik op kantoor met de Headroom Total Bithead, een USB dac/koptelefoonversterker, met volumeknop en powerswitch. Wordt gevoed door ofwel batterijen ofwel de USB verbinding. Onder XP kan ik bij Audio Properties kiezen voor een default audio device, en dat is in dit geval de TBH. Wil ik het geluid toch uit het moederboard hebben, dan moet ik de andere optie zelf selecteren. Het is helaas niet zo dat als ik de TBH uit zet dat de computer dan automatisch de interne geluidskaart kiest. Eigenlijk zou dat voor jou wel het mooiste zijn, mocht je het externe USB pad gaan bewandelen. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de afspeelsoftware op je HTPC dit voor je doet afhankelijk van de content. Maar ik weet niet of veel players dit kunnen.

Ejorne

Citaat van: JPS2 op oktober 26, 2009, 10:00:25
Die emu0404 heeft achterop ook een mooi aan/uitknopje zitten zag ik. Maak ik het hiermee helder?

De emu heeft inderdaad een aan-uit knopje. Maar er zit ook een adapter in de (wand)contactdoos, deze zal stroom blijven gebruiken, ook al zet je de Emu zelf uit.

Houd er ook rekening mee dat je de digitale uitgang van deze Emu alleen met ASIO drivers kunt gebruiken. Niet zo heel veel software heeft native ondersteuning voor ASIO. Wel heeft vrij veel software ondersteuning middels een plugin. Echter is er dus ook software waarmee de digitale uitgang niet mogelijk is.

Maar de DAC in deze geluidskaart is er niet zomaar eentje, het is dezelfde als in het paradepaardje van Logitech's Transporter van ruim 1500 euro. De DAC klinkt in ieder geval erg prettig. Ik denk dat je met je Marantz 5001 wellicht beter de DAC van de Emu kunt gebruiken. Dus dan hoef je je geen zorgen te maken over ASIO ondersteuning van je software.

Echter indien je de analoge uitgang gebruikt loop je wellicht weer tegen andere beperkingen op. Zo zul je geen meer-kanaals audio kunnen luisteren. Wel kun je naast de analoge verbinding met je sr5001 die je dan voor stereo gebruikt, ook een digitale verbinding kunnen leggen die eventuele DTS en AC3 signalen naar je sr5001 weet te brengen...

JPS2

@Rednaxela : automatisch omschakelen zou inderdaad wel chique zijn, maar ik vrees dat de handmatige handeling nodig zal blijven...
Verder wil ik opmerken dat ik erg blij met het meedenken. Stiekem zijn de posts toch vrij lang geworden en vraagt mijn situatie door de diverse oplossingsrichtingen om erin te verdiepen. Dank daarvoor.

Citaat van: Ejorne op oktober 26, 2009, 11:58:31
De emu heeft inderdaad een aan-uit knopje. Maar er zit ook een adapter in de (wand)contactdoos, deze zal stroom blijven gebruiken, ook al zet je de Emu zelf uit.

Ja, dat meende ik al gezien te hebben. Ik heb meer van die sluimerende stroomvreters in deze apparatenhoek dus dat is nog wel de moeite waard om achter een schakelaar te zetten.

CiteerHoud er ook rekening mee dat je de digitale uitgang van deze Emu alleen met ASIO drivers kunt gebruiken. Niet zo heel veel software heeft native ondersteuning voor ASIO. Wel heeft vrij veel software ondersteuning middels een plugin. Echter is er dus ook software waarmee de digitale uitgang niet mogelijk is.

Ok, dat is op zich goed te weten. ASIO drivers zijn/worden alleen door Creative ontwikkeld?
Voor mij is dit punt denk ik minder relevant, omdat ik 'm in principe zal inzetten als betaalbare DAC, dus dmv USB aansluiten vanaf de HTPC en dan vanuit de EMU het geluid analoog naar de stereo versterker (nu nog de Philips FA890, zal nog wel een keer vervangen gaan worden).

Citeer
Maar de DAC in deze geluidskaart is er niet zomaar eentje, het is dezelfde als in het paradepaardje van Logitech's Transporter van ruim 1500 euro. De DAC klinkt in ieder geval erg prettig. Ik denk dat je met je Marantz 5001 wellicht beter de DAC van de Emu kunt gebruiken. Dus dan hoef je je geen zorgen te maken over ASIO ondersteuning van je software.

Echter indien je de analoge uitgang gebruikt loop je wellicht weer tegen andere beperkingen op. Zo zul je geen meer-kanaals audio kunnen luisteren. Wel kun je naast de analoge verbinding met je sr5001 die je dan voor stereo gebruikt, ook een digitale verbinding kunnen leggen die eventuele DTS en AC3 signalen naar je sr5001 weet te brengen...

Ik had al gezien dat deze DAC goed staat aangeschreven, vandaar mijn belangstelling. Zijn er nog alternatieven waar ik naar zou kunnen kijken? Ik ben overigens geen enorme audiofiel, maar zal zeker het verschil horen tussen een el-cheapo DAC die op een standaard moederbordje zit en eentje die daar een stuk bovenuit steekt. Het belangrijkste doel is om de Philips CD850, die nu echt gaar wordt, op een waardige manier te vervangen. De meeste cd's heb ik nu al in FLAC-formaat.

Hoewel de EMU dac mogelijk beter zal zijn dan zie van de SR5001 AVR, vind ik het niet de moeite om ook het tv/filmgeluid daaroverheen te laten lopen, ik stoor me zeker niet aan het huidige filmgeluid. De AVR krijgt zijn audio en videosignaal via HDMI.  De essentie van dit topic en mijn vraag is om kwalitatief goede stereo muziekweergave te realiseren en daar is gezien mijn situatie nu de externe dac/geluidskaart waarschijnlijk de meest ideale oplossing.

Het aansluitschema is dan:

tv/films:   HTPC   --(HDMI, digitaal 5.1 kanaals)-->     AVR, Marantz SR5001
Muziek:    HTPC   --(USB)-->    USB DAC/soundkaart  --(analoog RCA)--> stereo versterker, Philips FA890

Al blijft het wel handmatig switchen op de HTPC om het geluid de juiste kant op te sturen, vrees ik. Maar dat is dan de consessie die geluidskwaliteit oplevert!

Rednaxela

Citaat van: JPS2 op oktober 26, 2009, 12:52:11
@Rednaxela : automatisch omschakelen zou inderdaad wel chique zijn, maar ik vrees dat de handmatige handeling nodig zal blijven...
Verder wil ik opmerken dat ik erg blij met het meedenken. Stiekem zijn de posts toch vrij lang geworden en vraagt mijn situatie door de diverse oplossingsrichtingen om erin te verdiepen. Dank daarvoor.
Het is een leuke puzzel! In het kader van meedenken over lange posts, check even de rood gemarkeerde schijnbare tegenstelling:

Ja, dat meende ik al gezien te hebben. Ik heb meer van die sluimerende stroomvreters in deze apparatenhoek dus dat is nog wel de moeite waard om achter een schakelaar te zetten.

Ok, dat is op zich goed te weten. ASIO drivers zijn/worden alleen door Creative ontwikkeld?
Voor mij is dit punt denk ik minder relevant, omdat ik 'm in principe zal inzetten als betaalbare DAC, dus optisch aansluiten vanaf de HTPC en dan vanuit de EMU het geluid analoog naar de stereo versterker (nu nog de Philips FA890, zal nog wel een keer vervangen gaan worden).

Ik had al gezien dat deze DAC goed staat aangeschreven, vandaar mijn belangstelling. Zijn er nog alternatieven waar ik naar zou kunnen kijken? Ik ben overigens geen enorme audiofiel, maar zal zeker het verschil horen tussen een el-cheapo DAC die op een standaard moederbordje zit en eentje die daar een stuk bovenuit steekt. Het belangrijkste doel is om de Philips CD850, die nu echt gaar wordt, op een waardige manier te vervangen. De meeste cd's heb ik nu al in FLAC-formaat.

Hoewel de EMU dac mogelijk beter zal zijn dan zie van de SR5001 AVR, vind ik het niet de moeite om ook het tv/filmgeluid daaroverheen te laten lopen, ik stoor me zeker niet aan het huidige filmgeluid. De AVR krijgt zijn audio en videosignaal via HDMI.  De essentie van dit topic en mijn vraag is om kwalitatief goede stereo muziekweergave te realiseren en daar is gezien mijn situatie nu de externe dac/geluidskaart waarschijnlijk de meest ideale oplossing.

Muziek:    HTPC   --(USB)-->    USB DAC/soundkaart  --(analoog RCA)--> stereo versterker, Philips FA890

Al blijft het wel handmatig switchen op de HTPC om het geluid de juiste kant op te sturen, vrees ik. Maar dat is dan de consessie die geluidskwaliteit oplevert!

JPS2

Oeps, aangepast, moet USB zijn in het scenario met een usb dac/soundkaart.

Wellicht is er nog een scenario mogelijk, bij gebruik van een externe dac ipv soundcard/dac, waarbij de dac dan optisch wordt aangesloten. Misschien zou dan ook het omschakelprobleem verholpen zijn. In die situatie zou *al* het geluid over zowel HDMI als Optisch worden uitgestuurd en zet ik de AVR danwel Stereo versterker aan naar believen. Dit brengt bij mij de vraag op op welke wijze de PC dan omgaat met het digitale signaal. Hoe wordt een FLAC bestand omgezet in een digitaal optisch signaal en vinden er dan ook nog verstorende bewerkingen plaats? Vragen, vragen, interessante puzzle inderdaad! :crazy:

Rednaxela

Citaat van: JPS2 op oktober 26, 2009, 13:20:13
Oeps, aangepast, moet USB zijn in het scenario met een usb dac/soundkaart.

Wellicht is er nog een scenario mogelijk, bij gebruik van een externe dac ipv soundcard/dac, waarbij de dac dan optisch wordt aangesloten. Misschien zou dan ook het omschakelprobleem verholpen zijn. In die situatie zou *al* het geluid over zowel HDMI als Optisch worden uitgestuurd en zet ik de AVR danwel Stereo versterker aan naar believen. Dit brengt bij mij de vraag op op welke wijze de PC dan omgaat met het digitale signaal. Hoe wordt een FLAC bestand omgezet in een digitaal optisch signaal en vinden er dan ook nog verstorende bewerkingen plaats? Vragen, vragen, interessante puzzle inderdaad! :crazy:
Het zou heel mooi zijn als je je HTPC zo ver kan krijgen als uitgedrukt in het gemarkeerde bovenstaande. Je zou dan inderdaad van het omschakelprobleem af zijn. Bovendien regent het dan ineens DAC kandidaten die voor weinig te koop zijn, ik noem de Denon DA-500 of de ARCAM Black Box. Teac heeft ook een paar mooie gemaakt. Of de eerder genoemde optie vijf.

Eventuele problemen die al in deze thread zijn genoemd:
1) Bit perfect. Sommige on-board chips zetten de sample rate van een cd formaat signaal om naar hun interne rate van 48 kHz. Daardoor krijg je meer en andere samples dan waar het origineel uit bestond. Theoretisch met hetzelfde resultaat, en de DAC zal niet op of om kijken. Je bent alleen afhankelijk van de kwaliteit van de implementatie van deze conversie. Met name als de onboard kaart goedkoop is, kun je beter bit perfect output hebben, dan zit je op dat punt gewoon safe.
2) Jitter. Het j-woord. De kans is aanwezig dat je onboard chip wat meer jitter produceert dan bijvoorbeeld je cd speler. Gezien je huidige cd speler hoeft dat overigens helemaal niet. Sommige dacs claimen dat ze dit soort jitter aan hun kant kunnen gladstrijken. Bedenk wel dat het begrip jitter de natte droom is van iedere audio-marketeer. Mijn ervaring is: hoe meer je je er serieus in verdiept des te ingewikkelder wordt het, en de mate van hoorbaarheid wordt sterk betwist. Maak voor jezelf even uit of jij je er zorgen over maakt.

Ejorne

Je zou de EMU voor beide kunnen inzetten.
De analoge uitgang van de emu naar je stereo-versterker en de digitale uitgang naar de sr5001.

Je hoeft dan niet handmatig te switchen. De emu zal stereo gewoon als analoog stereo uitsturen. Maar wanneer er een dts/ac3 spoor wordt gespeeld dan zal dat automtisch over de digitale uitgang als bitstream worden verzonden. Hier is geen Asio voor nodig.

Je zult dan echter wel met bijvoorbeeld ac3filter alle filmgeluiden naar ac3 moeten converteren. Want als er een pcm-stereo signaal in een dvd zit dan zal dit zonder ac3-filter in dat geval naar je stereo versterker gestuurd worden. Echter via je muziek afspeelsoftware moet je ervoor zorgen dat ac3-filter niet staat ingeschakeld. Anders wordt ook dat als ac3 naar je sr5001 gestuurd...

Wanneer je ervoor kunt kiezen om in je filmsoftware ac3 filter te gebruiken maar in je muziekafspeelsoftware juist niet, dan lijkt me dit een heel mooie oplossing zonder handmatig te hoeven switchen.

Overigens kun je de emu ook nog als derde optie als stand-alone dac kunnen gebruiken.  8)

/edit:
Overigens is het niet mogelijk om met de EMU het geluid via hdmi naar je receiver te sturen. Dit moet dan los van het hdmi-video signaal als spdif worden verstuurd. Je zult dan ook geen ondersteuning voor de hd-audio formaten hebben...

JPS2

Tjonge, wat een vraagstuk....allereerst even je laatste opmerking:

Citaat van: Ejorne op oktober 26, 2009, 14:19:35
/edit:
Overigens is het niet mogelijk om met de EMU het geluid via hdmi naar je receiver te sturen. Dit moet dan los van het hdmi-video signaal als spdif worden verstuurd. Je zult dan ook geen ondersteuning voor de hd-audio formaten hebben...

Mijn idee was wel om HD audio formaten op de HTPC te processen en uit te sturen als 5.1 LPCM, samen met het beeld, over HDMI naar de AVR. Het lijkt dan niet handig om de EMU hiertussen te zetten...

Citeer
Je zou de EMU voor beide kunnen inzetten.
De analoge uitgang van de emu naar je stereo-versterker en de digitale uitgang naar de sr5001.

Je hoeft dan niet handmatig te switchen. De emu zal stereo gewoon als analoog stereo uitsturen. Maar wanneer er een dts/ac3 spoor wordt gespeeld dan zal dat automtisch over de digitale uitgang als bitstream worden verzonden. Hier is geen Asio voor nodig.

Dit idee spreekt natuurlijk erg aan, maar gezien de beperking in mogelijkheden voor HD audio valt dit dan denk ik af. Functioneert die EMU eigenlijk als een soort 'switch', dus of analoog of digitaal signaal doorlaten, of doet hij beide tegelijkertijd?

Citeer
Je zult dan echter wel met bijvoorbeeld ac3filter alle filmgeluiden naar ac3 moeten converteren. Want als er een pcm-stereo signaal in een dvd zit dan zal dit zonder ac3-filter in dat geval naar je stereo versterker gestuurd worden. Echter via je muziek afspeelsoftware moet je ervoor zorgen dat ac3-filter niet staat ingeschakeld. Anders wordt ook dat als ac3 naar je sr5001 gestuurd...

Wanneer je ervoor kunt kiezen om in je filmsoftware ac3 filter te gebruiken maar in je muziekafspeelsoftware juist niet, dan lijkt me dit een heel mooie oplossing zonder handmatig te hoeven switchen.

AC3 conversie gaat realtime? Ik parkeer dit vraagstuk verder nog even, zie opmerking hieronder.

Citeer
Overigens kun je de emu ook nog als derde optie als stand-alone dac kunnen gebruiken.  8)

Ik ga even naar mijn Tweakers vrienden toe, om na te vragen of het mogelijk is om vanuit de HTPC tegelijkertijd (en bitperfect) signaal over HDMI en SPDIF uit te sturen. Daarmee zou de EMU danwel een andere losse dac met optische ingang een oplossing zijn voor stereomuziek en doet de AVR via HDMI het 5.1 werk.

Ejorne

Citaat van: JPS2 op oktober 26, 2009, 14:53:43
Tjonge, wat een vraagstuk....allereerst even je laatste opmerking:

Mijn idee was wel om HD audio formaten op de HTPC te processen en uit te sturen als 5.1 LPCM, samen met het beeld, over HDMI naar de AVR. Het lijkt dan niet handig om de EMU hiertussen te zetten...

Dit idee spreekt natuurlijk erg aan, maar gezien de beperking in mogelijkheden voor HD audio valt dit dan denk ik af. Functioneert die EMU eigenlijk als een soort 'switch', dus of analoog of digitaal signaal doorlaten, of doet hij beide tegelijkertijd?

AC3 conversie gaat realtime? Ik parkeer dit vraagstuk verder nog even, zie opmerking hieronder.

Ik ga even naar mijn Tweakers vrienden toe, om na te vragen of het mogelijk is om vanuit de HTPC tegelijkertijd (en bitperfect) signaal over HDMI en SPDIF uit te sturen. Daarmee zou de EMU danwel een andere losse dac met optische ingang een oplossing zijn voor stereomuziek en doet de AVR via HDMI het 5.1 werk.

Voor meerkanaals PCM is de emu inderdaad niet geschikt. Het is enkel een stereo geluidskaart/dac welke alleen dts/ac3 als bitstream doorlaat over de spdif uitgang.

Indien je 2 kanaals pcm via ASIO over de digitale uitgang stuurt, dan stuurt deze emu het signaal tevens uit over de analoge uitgang. Maar wanneer je stereo via direct-sound of andere windhoos indelingen stuurt dan hoor je het alleen via de analoge uitgang. Je kunt dan nog wel via een by-pass met kabels het geluid doorknopen naar de analoge ingangen en dan via ADC via spdif uitsturen... Maar goed, dat is toch niet wat jij nodig hebt. DTS/AC3 wordt niet gedecodeerd en zal alleen via spdif lopen.

Je zult dan inderdaad uitkomen op een situatie dat de meerkanaals pcm via een andere weg naar je receiver loopt en dan met een dac het stereo signaal naar de stereo-versterker.

Ik denk dat je dan misschien beter iets anders dan de emu kunt zoeken. De emu heeft veel opties die je toch niet nodig hebt.

Het is wel een interne kaart maar ik denk dat de geluidskaart van Onkyo toch wel heel veel kwaliteit voor het geld levert. Waarschijnlijk beter nog dan de Emu en ik denk dat de Onkyo ook goed/beter uit de voeten kan met meerkanaals audio. Er is volgens mij ook een externe variant van de Onkyo...

Rednaxela

Citaat van: Ejorne op oktober 26, 2009, 15:18:41
Het is wel een interne kaart maar ik denk dat de geluidskaart van Onkyo toch wel heel veel kwaliteit voor het geld levert. Waarschijnlijk beter nog dan de Emu en ik denk dat de Onkyo ook goed/beter uit de voeten kan met meerkanaals audio. Er is volgens mij ook een externe variant van de Onkyo...
Deze inderdaad. Ook mooi!

Rednaxela

JPS2

Citaat van: Ejorne op oktober 26, 2009, 15:18:41
Je zult dan inderdaad uitkomen op een situatie dat de meerkanaals pcm via een andere weg naar je receiver loopt en dan met een dac het stereo signaal naar de stereo-versterker.

Ik denk dat je dan misschien beter iets anders dan de emu kunt zoeken. De emu heeft veel opties die je toch niet nodig hebt.

Het gegeven dat voor mijn doelstellingen via twee manieren tegelijkertijd digitale output gewenst (via HDMI en SPDIF (coax danwel optisch)) is lijkt me nu duidelijk. Of dit haalbaar is, en hoe, ben ik nog aan het uitzoeken (alle tips welkom!).

We spitten weer wat dieper: nu ben ik aan het onderzoeken hoe dat met al die filtering en resampling van audiochips en drivers zit. Ik verkeerde in de (wellicht naieve) veronderstelling dat de digitale output altijd bitperfect is. Niet dus! Kortom, wat ik eigenlijk zou moeten hebben is een (onboard) audiochip die bitperfectie ondersteunt en dit over SPDIF kan uitsturen. Bovendien moet het HD audio kunnen processen en uitsturen als 5.1 PCM over HDMI. Speld? Hooiberg? Geen idee. Weer een vraagstuk om me op stuk te lezen...  :-X Het is me ook nog niet helder of de bit-imperfectie alleen voor spdif opgaat, of ook voor HDMI. Mijn logica zegt beide, maar ik lees dit nu vooral in relatie tot SPDIF.

Citeer

Wat heeft deze EMU eigenlijk meer dan de (externe) Onkyo? Interne kaarten probeer ik te vermijden vanwege energieverbruik.

Ejorne

Citaat van: JPS2 op oktober 26, 2009, 21:21:22
Wat heeft deze EMU eigenlijk meer dan de (externe) Onkyo? Interne kaarten probeer ik te vermijden vanwege energieverbruik.

Ik weet niet precies alle opties van de Onkyo. Maar de Emu heeft bijvoorbeeld naast stand-alone DAC/DCA mogelijkheden ook Phantom Microfoon voorversterkers, gebalanceerde in-/uitgangen en een headphone versterker aan boord...

JPS2

Citaat van: Ejorne op oktober 26, 2009, 22:00:43
Ik weet niet precies alle opties van de Onkyo. Maar de Emu heeft bijvoorbeeld naast stand-alone DAC/DCA mogelijkheden ook Phantom Microfoon voorversterkers, gebalanceerde in-/uitgangen en een headphone versterker aan boord...

Inderdaad voor mijn situatie wat overbodige dingen, maar als ik zo'n emu 2e hands op de kop kan tikken kan het ook geen kwaad. Ze worden denk ik vrij regelmatig aangeboden. Die onkyo zal ik waarschijnlijk sowieso nieuw moeten kopen.

Maar goed, eerst eens uitzoeken hoe het zie met het bitperfectie verhaal. Er van uit gaande dat 5.1 LPCM over HDMI geen issue is, gelden dan voor het stereo verhaal volgens mij twee opties:
1) Een externe dac gebruiken, maar dan moet ik een bitperfect signaal uit de SPDIF hebben dat gelijk met de HDMI output kan werken
2) een usb soundcard/dac (met het omschakelprobleem dus) waarbij het resample verhaal niet speelt. Zit ik dan altijd aan die ASIO drivers vast?

* JPS2 gaat weer vrolijk verder lezen...

JPS2

Ok, ik heb me weer aardig scheel gelezen op de diverse fora en kom steeds meer tot de conclusie dat voor de 2.0 muziekweergave op een analoge versterker een externe USB DAC het meest in aanmerking gaat komen. Hopelijk valt er in de MediaCenter software (nog te selecteren) goed te regelen hoe met digitale audio wordt omgegaan. Ik begreep dat bijvoorbeeld in Mediaportal Foobar als audioplayer gebruikt kan worden. Mooi zou het zijn dat dan automatisch voor de usb geluidskaart/dac wordt gekozen. De filmsoftware (bijv PowerDVD) valt dan hopelijk zo te configureren dat er 5.1 LPCM over de HDMI van het moederbord wordt uitgestuurd (kan iemand bevestigen of suggesties geven?)

Momenteel zie ik enkele alternatieven:

- Hierboven genoemde Onkyo Wavio SE-U55SX. Ook kwam ik nog een nieuwer broertje tegen, de SE-U33GXV. Deze lijkt wat eenvoudiger te zijn maar ik heb me nog niet verder verdiept in de specs. Bovendien lastig verkrijgbaar.
- Firestone Audio Fubar II, eerder in dit topic genoemd (simpel, value for money)
- Super Pro USB DAC 707 (compact, portable, relatief goedkoop $140, veel inputs)
- Emu 0404 (goed maar overbodige functies)

Vooralsnog neig ik naar de Super Pro 707 of de Onkyo. Ik wil echter niet teveel kwijt zijn een een usb dac, ik denk aan circa 100 euro. Dit betekent dat ik die Super Pro of de Fybar II nieuw kan aanschaffen. Die Onkyo zie ik niet tweedehands aangeboden, ook niet op Ebay.

Zijn er nog suggesties voor andere USB dacs, evt tweedehands?

Moondust

Citaat van: ivo89 op oktober 12, 2009, 19:36:40
Ik heb nog een beetje een oud moederbordje (zonder hmdi) en ik heb dus ook een creative x-fi extreme music via coax op mijn reciever aangesloten. En voor het beeld gewoon dvi-hdmi direct naar de tv. En ik ben natuurlijk niet anders gewend maar vind het nog best klinken..

Bij mijn weten rommelen Creative geluidskaarten met de samplingrate voordat het signaal digitaal verstuurd wordt en dat wil je juist niet. Ik weet dat mijn M-audio Revolution 7.1 het geluid volledig in tact laat als het via de S/PDIF wordt verzonden. Helaas is de M-audio nog van 2003 en is er geen variant met HDMI. Ik heb gehoord dat de nieuwe ATi HD5xxx videokaarten ook HD-audio en LPCM bitperfect kan versturen samen met het videosignaal. De ondersteuning door software schijnt echter nog niet echt optimaal te zijn. Het zal nog wel enige maanden duren voordat alles netjes is geregeld en de mogelijkheden optimaal zijn.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

JPS2

Heren, nog even een update.

Het is een SuperPro 707 dac geworden, hij is onderweg vanuit Hong Kong. Ik had ook een Musical Fidelity op het oog en hoopte er eentje voor max 150 euro op Marktplaats/Ebay te scoren. Dat is helaas niet gelukt...

In mijn wat oudere moederbordje stop ik verder een Radeon HD4550 kaartje om HD materiaal af te spelen (DXVA) en 5.1 LPCM audio over HDMI uit te kunnen sturen.

Nogmaals dank voor het meedenken en de info.

Nahpets

Citaat van: JPS2 op november 14, 2009, 19:22:50
Heren, nog even een update.

Het is een SuperPro 707 dac geworden, hij is onderweg vanuit Hong Kong.

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaring hiermee. Laat je dat nog even weten?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

JPS2

Waarschijnlijk bouw en configureer ik de HTPC pas rond de kerst. Ik probeer er aan te denken, maar geef geen garantie!