Pioneer 600M Pure vs ISFccc

Gestart door J.A.F._Doorhof, september 23, 2009, 15:24:29

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

DVD pal drive mode 1 + purecinema standaard

BD drive mode 3 + purecinema geavanceerd

Dit is wat ik meestal gebruik.

Er zijn mensen die beweren dat de modes voor BD niet uitmaken omdat er verder automatisch geswitched zou worden.
Echter het grootste probleem is niet BD maar gewoon video/film materiaal.
De ISF modes locked the drive mode.
BD gaat perfect met de ISFccc modes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 24, 2009, 14:14:33
BD gaat perfect met de ISFccc modes.

Yep, zolang PureCinema maar op Advance staat  :)

M

Citaat van: Starred op september 24, 2009, 14:26:24
Yep, zolang PureCinema maar op Advance staat  :)
Waar vind ik deze dan, heb Nederlands menu ;)
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Starred

Citaat van: Mayko op september 24, 2009, 15:37:26
Waar vind ik deze dan, heb Nederlands menu ;)

Beeld > Prof. Inst. > PureCinema > 'Verder'

papaleo

Citaat van: Starred op september 24, 2009, 13:51:49
Een aardige test is de openingsscene van The Day After Tomorrow. Onder ISF settings schokt deze veel meer dan onder Pure, terwijl het enige verschil in waarde bij mijn 600M de Pure Cinema stand is (bij Pure staat deze dan op Advanced en bij ISF, helaas, op Off).

Bij mij dus niet,ik dan ook met nadruk aan Reinier gevraagd aan het eind van de calibratie om deze ('verder/advanched') setting te activeren.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Starred

Citaat van: papaleo op september 24, 2009, 16:46:20
Bij mij dus niet,ik dan ook met nadruk aan Reinier gevraagd aan het eind van de calibratie om deze ('verder/advanched') setting te activeren.

Precies, dat laat zien dat de juiste PureCinema stand ook onder ISF belangrijk is

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

kroetie

Welke drive mode is nu goed?
Welke is nu voor Blu-ray?
In dit topic lees ik namelijk dat de isf stand automatisch naar drivemode 1 gaat en geoptimaliseerd is
voor blu-ray. Maar ik lees ook in dit topic dat drive mode 3 voor blu-ray is.
Iemand?
LG OLED65E6-Naim UQ2-Naim NAP100-B&W CM5-B&W PV1-B&W M1-B&W CMC-MARANTZ SR6004-MINIX-Popcorn hour A500

papaleo

Drive mode 3 is specifiek voor 30/60hz materiaal
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

M

1 ding is mij nog steeds niet duidelijk, onder prof instellingen zit de actieve stand, kan op 1, 2 en 3. Is dit wat jullie bedoelen met de drivemode? Maar...

Er is nog een menu, als je een seconde of 5 drukt op het knopje display info op je afstandsbediening en daarna direct drukt op het knopje home menu van je afstandsbediening, krijg je een ander menu. Dat heet het Integrator menu.
Hier staat namelijk drivemode, ook te kiezen voor 1,2 en 3. Deze staat op 1, als ik deze verander naar 2 of 3 en klik het menu weg, maar kijk even later weer, staat hij weer op 1. Hij wil niet blijven staan op 1 of 2.

Wie oh wie weet waar dit menu voor dient?
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

LOTS

Citaat van: kroetie op september 25, 2009, 11:38:56
Welke drive mode is nu goed?
Welke is nu voor Blu-ray?
In dit topic lees ik namelijk dat de isf stand automatisch naar drivemode 1 gaat en geoptimaliseerd is
voor blu-ray. Maar ik lees ook in dit topic dat drive mode 3 voor blu-ray is.
Iemand?

Wat Frank hierboven zegt is in weze correct. Het gaat om film versus video. Ook op BD kan je naar video (TV series. concertregistraties enz.) kijken.
Als het om film (24fps) gaat ,dan Purecinema op verder en de overige drivemodes doen er niet toe. De Pioneer stuurt dan 72 hz uit.
Pal film op 25fps. Purecinema op standaard, drivemode 1.(75 hz) of 2 (100hz)

Aangezien drivemode 2 voor zowel 25hz als 50 hz materiaal geschikt is, gewoon daarop laten staan. Purecinema op verder, switched automatisch naar standaard bij Pal materiaal.
30/60 hz materiaal drivemode 3.

Dan ben je klaar met een minimum aan geswitch...
LOTS: Lord Of The Strings

Moondust

Interessante discussie. Mijn tv bereikt aan het eind van het jaar pas de 200 uur zodat een calibratie gedaan kan worden, maar ik hou dit topic ondertussen in de gaten. Hulde aan Frank voor de heldere uiteenzetting en aan anderen die een bijdrage leveren aan deze discussie.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

J.A.F._Doorhof

Doe je er zolang over ?
Meestal is 200 uur met een maand wel gedaan.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 23, 2009, 21:31:42
Heb net trouwens een berichtje van Turbe gehad dat SOMMIGE 600M's gelimiteerd zijn op 35ftlmb maar het AKL verhaal schijnt wel te kloppen.

Als ik alles goed begrepen heb, is met de ISF mode daadwerkelijk meer lightoutput haalbaar. 
Op dit moment wordt daarbij dan een afwijking van de gamma curve (s-vorm) geconstateerd.  Dit uit zich tot nu toe door compressie in het middengebied. 

Wat bedoel je met het AKL verhaal?
Wat heeft Turbe gezegd over die S-Curve?   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Volgens Turbe is de gamma curve alleen geclipped als je te grote patronen gebruikt, en daar verschil ik van mening over met hem.
Volgens hem moet ik gewoon met kleinere patronen meten en heb ik dan een nette gamma curve en veel lightoutput.
Dat is echter in mijn optiek onzin, als ik in de pure mode meet bv maakt het niet uit hoe groot of hoe klein de patronen zijn, ik heb altijd een mooie curve alleen meer lightoutput met kleine patronen.

Als de ISF mode op EXACT dezelfde contrast/lightouput waarde zet als de pure mode dan heb ik ook een redelijke gamma maar hoe kleiner de patronen worden hoe meer de curve gaat clippen.

MAW de ISF mode zal in BEPAALDE scenes VEEL meer lightoutput geven en een dynamischer beeld omdat er een Svorm in de gamma curve zit.
Bij andere scenes zal de gamma curve echter anders lopen en hetzelfde kijken als de pure mode.

De vraag is wat wil je.
Ik ben van mening dat een gamma curve ONGEACHT het materiaal stabiel moet zijn.
En ik ben dus niet iemand die de boel "belazerd" door een meting te doen met hele kleine patronen waardoor de gamma curve mooi loopt en de lichtoutput 50ftlmb of hoger is, sterker je kan hem wel op 80 krijgen met een blokje van een paar pixels bij een paar pixels.

Het is feitelijk heel simpel (net als met een CRT) er is een MAXIMALE lightoutput mogelijk bij een plasma.
Je kan er meer uit halen maar dan doe je dus concessies.
Die concessies kun je onzichtbaar maken door bv te meten met andere patronen, echter nogmaals als ik meet met andere patronen zou feitelijk alleen de lightoutput mogen veranderen en NIET de gamma curve, als dat wel gebeurt sta je dus eigenlijk gewoon de boel te verdraaien.

Maar goed op papier kan het dus perfect.

Dan de verhalen (die ik ook krijg te horen) dat elke plasma van Pioneer nog ongeveer 30% geheime lightoutput reserves heeft die je normaal niet kan benaderen en alleen via het ISF menu is klinklare onzin, ALS dat zo zou zijn dan snijdt Pioneer zichzelf ENORM in de vingers want dan zou niemand hun toestel kopen als ze lightoutput zoeken.

WAT WEL weer waar is, is dat je met het ISF menu inderdaad de lightoutput omhoog kan halen (met als concessie dus de S vorm in de gamma), en dit moet je niet verkeerd opvatten, maar mijn mening is, is dat dit mogelijk is omdat normaliter een ISF tech weet hoe ver je kan gaan.

Het klinkt misschien hard met termen als belazeren maar je moet het van de technische kant kijken.
Een gamma curve is er om een beeld stabiel te houden van licht naar donker, of wel alle overgangen zien er lineair uit voor het oog, als je deze curve gaat veranderen per scene kun je in extreme voorbeelden pulserend beeld krijgen en in niet extreme voorbeelden een pak van iemand die op het ene moment volledig dichtloopt en op een ander moment detail laat zien.
Vaak word door de normale kijker dan gereageerd als dat het in het bron materiaal zit, totdat je op standen kijkt zoals pure of cinema waar de gamma WEL volledig stabiel blijft.

Sorry, voor de lange uiteen zetting.
Custom installer

jasjenl

Een lichtelijke offtopic vraag: als ik het goed begrijp is kan een plasmascherm een volledig wit scherm dus niet zo fel weergeven als een klein wit vlak, iets wat ik ook wel eens opgemerkt heb bij plasma schermen. Is dat nu feitelijk een beperking van de voeding, net zoals je dat bij crt's had? En zou een sterkere voeding in een scherm dit in theorie moeten kunnen verhelpen? Of ligt het ergens anders aan en is dit om andere redenen inherent aan de plasma techniek?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Snowmaster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2009, 16:56:47
Sorry, voor de lange uiteen zetting.

Juist bedankt voor deze lange uiteenzetting. Frank, complimenten voor het scheppen van duidelijkheid in de ISF jungle !
Het enige wat ik nog niet begrijp, is waarom kleinere patronen niet clippen en grotere wel. 
Wat gebeurt er in de Pioneer electronica bij sommige beelden dat de gamma wordt bijgeregeld ?
Hoe zichtbaar zal dit zijn in de praktijk ?  Bij welk soort beelden zal dit het best waarneembaar zijn?

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Moondust

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 25, 2009, 20:36:13
Doe je er zolang over ?
Meestal is 200 uur met een maand wel gedaan.

Ik heb ook nog een vrouw, kinderen, werk en een sociaal leven. ;-)
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

J.A.F._Doorhof

@moondust, juist dan word er veel gekeken meestal.
gemiddeld staat een toestel 4 uur per dag aan, en dat zit je dus zo op de 200 uur.

@snowmaster,
Kleine patronen geven meer licht, zo werkt een plasma en een crt dat is normaal.
kleine patronen klippen niet omdat ze binnen de beveiliging blijven van het toestel, maar dat is niet reel aangezien in een film er grote vlakken kunnen optreden.
Als je het goed doet moet ELK soort grayscale zonder s curve kunnen lopen dus klein en groot.
Als alleen klein het goed doet werkt er dus een beveiligings circuit binnen je toestel en feitelijk sta je dus je fosfor op te fikken.
Custom installer

Snowmaster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2009, 23:26:18
.........en feitelijk sta je dus je fosfor op te fikken.

Ha,ha, daar is ie weer.....heb ik dat al eerder gehoord  ;)

Moondust

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 26, 2009, 23:26:18
@moondust, juist dan word er veel gekeken meestal.
gemiddeld staat een toestel 4 uur per dag aan, en dat zit je dus zo op de 200 uur.

Wij kijken hier thuis geen kabeltelevisie, omdat we die troep kunnen missen als kiespijn. Dat zal het verschil met anderen wel zijn. Wij kijken alleen films en series op bluray-kwaliteit en af en toe eens dvd-kwaliteit. Dus dat is hooguit 1,5-2 uur op een dag. Ik zou nog een soort breakin een weekje 24/7 kunnen laten draaien, maar dat doe ik alleen als dat beter uitkomt voor het calibratiemoment.

M

Is er nu niemand bekend met het Integrator menu van de 500/600M? Frank jij toch wel O0
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Snowmaster

Citaat van: Mayko op september 30, 2009, 19:55:58
Is er nu niemand bekend met het Integrator menu van de 500/600M? Frank jij toch wel O0

Mayko, je hebt toch een handleiding?  Daarin staat alles over het integratormenu. Volgens mij is het vrij duidelijk en voegt het voor mij niet zoveel toe.

M

Citaat van: Snowmaster op september 30, 2009, 20:25:17
Mayko, je hebt toch een handleiding?  Daarin staat alles over het integratormenu. Volgens mij is het vrij duidelijk en voegt het voor mij niet zoveel toe.
Ok duidelijk ;)
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Starred

Het zal duidelijk zijn dat de Kuro in de PureCinemamode op Advance van 24hz materiaal stand 72hz maakt en dat de drivemode niet uitmaakt.

Na de sessie met Reinier lijkt het er echter inderdaad op dat alles wat je hem voert dus bijv. 1080i(30) of 576/50hz materiaal ook gewoon vloeiend loopt als hij op Advance staat. Het wordt echter niet duidelijk welke drivemode de Kuro dan aanneemt (dus als hij ander dan 24p materiaal gevoerd krijgt).

Weet iemand wat er precies gebeurt als de Kuro op advance staat en bijv. 1080i(30) materiaal krijgt? Ik neem niet aan dat de Kuro dit eerst terugbrengt naar 24fps en het dan naar 72fps gooit.