wadia doc met musical fidelity dac vs cd speler

Gestart door superleo7, september 18, 2009, 16:44:52

Vorige topic - Volgende topic

superleo7

Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van een wadia doc station en musical vcan dac en ipod 120 classic.
Was zeer benieuwd hoe zo'n combinatie zich houd tov mijn shanling 200 sacd tube ruim 3x zoduur.
Ik heb al mijn muziek met wav bestanden weg geschreven op de ipod.

Als test gebruikte ik de musical fidelity nuvista met martinlogan quest luidsprekers en de avantgarde solo luidsprekers.

De martinlogan geeft met gemak de verschillen weer tussen de onderlinge apparaten.

Begonnen op de solo luidsprekers.
Ik begon met het gelijk afstellen van het volume cd tov ipod.
Eenmaal ingesteld enkele nummers van katie melua die veel ruimtelijke informatie bevat en gevoelig is voor de S klank.
De ipod combinatie speelde een fractie warmer af dan de shanling .
De stem wordt mooi vol neergezet zonder scherpe S tonen.
Dit vind ik een goed begin want daar is mijn shanling ook goed in op buizen uitgang.
Ruimtelijke informatie wordt ook goed weer gegeven maar de shanling gaat daar iets verder in.
Dit komt mogelijk omdat de shanling wat neutraler klingt, het midden fractioneel minder aanzet waardoor het hoog iets meer aanwezig is.
De bassen zijn erg mooi met de ipod combinatie doen niet onder tov de shanling.
Ook hoor je met gemak alle detail en worden de instrumenten en zangeres perfect neer gezet. Alles heeft een eigen plaats . Ook diepte in het geluid geen gebrek aan.
Toen werd  het tijd voor wat steviger werk .
Een cd van satriani ging in de shanling en op de ipod werd deze geslecteerd.
Ook hierin slaagd de ipod geweldig. Gitaar wordt mooi neergezet met snelheid en attack.
De snaren zijn duidelijk tehoren met kracht. Ook met drukker werk alles goed tevolgen.
TOV de cd speler weer net iets wat warmer en het zelfde verschil als met katie melua.
Een cd van de nits en niels lofgren live liet steeds een dezelfde verschil horen.

Toen werd het tijd om de martin logans aan tesluiten.
Weer de zelfde luistersessie gedaan.
Wat ik ervaarde op de solo's ervaarde ik ook met de logans.
Ruimtelijke informatie in voordeel van de shanling en voor de rest kan de ipod goed meekomen met de cd speler.
Het verschil wat ik ervaar is het zelfde als ik 3 cd spelers van verschillende merken heb op het zelfde nivo.
Onderling hebben ze klank verschillen en afhankelijk van je set kies je een speler die voor jou het lekkerst in het gehoor ligt.

Conclusie:
Ik heb wel gedupt over de verschillende dac's die aangeboden worden.
ipv veel geld uitgeven ben ik voor de musical fidelity gegaan daar ik ook een versterker van dit merk heb en  de match goed moet wezen.
Ik ben daar niet in teleur gesteld.
Gezien de kosten van zo'n ipod systeem tegen een dure cd speler is de ipod veel meer waar voor zijn geld.
Ook het gemak van al je cd op de ipod is makkelijk.
Ik heb de combinatie gekocht omdat ik nieuwschierig was, en deze set op de2e set zou aansluiten beneden ipv de set in mijn luisterkamer.
Ik zou kunnen leven met de kwaliteit van de ipod en zonder cd speler op mijn set.
Het heeft mij echt verbaasd.

S@m

Stel:

1 bron zou je mogen houden en muzikaliteit is prioriteit. Waarvoor kies je dan?

Roeland

Leuk om te lezen.

Ik heb dezelfde combi beluisterd en de Musical Fidelity V-DAC heeft idd een warm geluid.
Leuke vind ik van de wadia dat je kunt experimenteren met de DAC's
Hoewel ik een goed transport net altijd iets ruimtelijker vind klinken, draai ik nu vnml met de i-pod wadia.
Zoveel makkelijker  ;D
Cd's luister ik nu vnml aan het bureau met koptelefoon

Roeland

Citaat van: S@m op september 18, 2009, 19:34:26
Stel:

Als ik er ook op mag reageren;
Hangt ervan af wat je achter je transport hebt hangen.  ;)
Bij een extreem goede set zou ik voor een goede cd-speler gaan.
Voor mij zal het altijd en en zijn gezien de kosten van de wadia en ipod die daarnaast een mobiele functie heeft.
Daarnaast wordt de vertaling van digitaal naar analoog gedaan door een DAC deze zal veel bepalen in de kwaliteit
Verschillen zullen uiteindelijk marginaal zijn, maar ja in het hoge hifi segment moet je 100% meer bekostigen voor een rendement van 1-5%.

In mijn ogen is de Wadia een koopje

S@m

Citaat van: Roeland op september 18, 2009, 19:45:34
Als ik er ook op mag reageren;

Natuurlijk.. ;)

Tsja, uiteraard is veel afhankelijk van de DAC, maar ik ben toch nieuwsgierig wat er gebeurd als je dezelfde DAC hangt achter een goed loopwerk en vervolgens achter de Wadia 170i...

peterrr

Hier ook,

Heb net de 160gig classic gekocht, alleen omdat op de 80g versie die ik had  "maar" zo`n 180 albums in Apple lossless kon ;D

tov de Rega Apollo die maar 1 cd per keer kan.  ;)

Kan schakelen tussen die 2 maar het verschil is zo miniem ( en eigenlijk in het voordeel van de Wadia) dat de Rega al 3mnd werkeloos staat.
Wereldapparaten die ipod en de wadia  :worship:

mijn keuze als ik moest kiezen...het laatste absoluut

groet peterr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

S@m

Citaat van: peterrr op september 18, 2009, 19:52:40
Hier ook,

Heb net de 160gig classic gekocht, alleen omdat op de 80g versie die ik had  "maar" zo`n 180 albums in Apple lossless kon ;D

tov de Rega Apollo die maar 1 cd per keer kan.  ;)

Kan schakelen tussen die 2 maar het verschil is zo miniem ( en eigenlijk in het voordeel van de Wadia) dat de Rega al 3mnd werkeloos staat.
Wereldapparaten die ipod en de wadia  :worship:

mijn keuze als ik moest kiezen...het laatste absoluut

groet peterr

Met jouw enthousiasme over de Wadia had ik eigenlijk al genoeg moeten weten...

peterrr

Roeland

Citaat van: S@m op september 18, 2009, 19:51:41
Natuurlijk.. ;)

Tsja, uiteraard is veel afhankelijk van de DAC, maar ik ben toch nieuwsgierig wat er gebeurd als je dezelfde DAC hangt achter een goed loopwerk en vervolgens achter de Wadia 170i...

Gedaan en vooral daarop kritisch geluisterd.
Het heeft nml geen zin om dac a met dac b te vergelijken.
Dan komt mijn shanling er iets beter (lees voornamelijk ruimtelijker) eruit.
Voor mijn gevoel heeft dat vnml te maken met een betere voeding en spdif componenten.
Er zijn hiervoor ook al wat Mods voor te kopen http://www.asi-tek.com/wadia2.html

Richi

Leuke review. Ik heb een V-Dac voor mijn verjaardag gevraagd, dus misschien kan ik het binnenkort zelf ervaren. :music:
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

S@m

Citaat van: Roeland op september 18, 2009, 23:21:11
Gedaan en vooral daarop kritisch geluisterd.
Het heeft nml geen zin om dac a met dac b te vergelijken.
Dan komt mijn shanling er iets beter (lees voornamelijk ruimtelijker) eruit.
Voor mijn gevoel heeft dat vnml te maken met een betere voeding en spdif componenten.
Er zijn hiervoor ook al wat Mods voor te kopen http://www.asi-tek.com/wadia2.html

;)

superleo7

Citaat van: S@m op september 18, 2009, 19:34:26
Stel:

Dat is dan de cd speler.
Klingt geweldig en ziet er zo mooi uit. ;D

Neemt niet weg dat het leuk is al je cd's op een klein apparaat.
Zoeken is er niet meer bij werkt echt super.
En de kwaliteit is voor gewoon genieten van muziek meer dan goed.
Mijn wadia op een pioneer vsax10is versterker klingt ook goed met de b&w cdm9nt maar de vdac heeft hier toch een streep op voor.

Net als met alle hobby's waar is het eind.

Het is net als met luidsprekers heb al velen sets gehad.
Alle luidsprekers in het betere segment hebben hun plussen en hun minnen.
Als ik mijn avantgarde solo's met de martinlogan vergelijk is het ook een heel verschil.
Alleen wat karakter aangaat al.
Hier geld ook de een zal voor de martinlogan gaan en de ander voor de solo's
Ik vind beide wat hebben en de afwisseling is leuk.
Ook heb ik nog een set b&w cdm 9nt ook leuke speakers maar weer heel anders.

Ik kan een ieder aanraden om deze combinatie eens tegaan beluisteren en je zelf eens gaan verbazen. ;)

Richi

De V-DAC is slecht leverbaar op dit moment, dus ik moet het nog even doen met een tegoedbon... :sneaky:
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

superleo7

Citaat van: Richi op september 22, 2009, 22:31:56
De V-DAC is slecht leverbaar op dit moment, dus ik moet het nog even doen met een tegoedbon... :sneaky:

Ik haalde ook de laatste weg bij polelectra plaza in amsterdam.
Waarschijnlijk een run op deze dac ;D

yorkie13

ik draai sinds een goede week met de wadia i170 icm een cambridge dacmagic
en deze combinatie klinkt ruimtelijker dan met een eenvoudig philips loopwerk
en een sony sacd via optical met dezelfde dac
ik ben er zeer tevreden over, en er komt binnenkort een ipod classic 160 gb bij
nu nog een eenvoudige ipod nano en dat is al veelbelovend

ivo1986

Citaat van: RA SUBS op oktober  7, 2009, 19:15:41
ik ben er zeer tevreden over, en er komt binnenkort een ipod classic 160 gb bij
nu nog een eenvoudige ipod nano en dat is al veelbelovend

Daardoor zal het toch niet beter gaan klinken met een andere ipod?

yorkie13

peterrr

Mooi dat je ook een tevreden gebruiker bent. ;D
Groet Peterr

superleo7

Na een tijdje de combinatie wadia ipod en musical fidelity vdac kan ik niets anders zeggen dat ik tevreden ben.

Wat is voor mij nou het voordeel?

Ik ben altijd een bandrecorder lief hebber geweest omdat je altijd al je muziek hoort.
Een bandrecorder en ipod begint waar je geeindigd bent.
Ik zet de ipod op shuffel  en laat gewoon alles afspelen.
Ik ben persoonlijk gek op verzamels cd's en nu heb je een hele grote verzamel.
Ik hoor gewoon al mijn muziek die ik mooi vind in een bepaalde periode met een goede kwaliteit.

Wil ik nu van 1 artiest alles horen kan dat natuurlijk via de ipod maar ook via de cd.
Anders had ik wel eens dat je bepaalde nummers die op een cd staat waarvan je 1 nummer mooi vond nooit meer hoorde.
Nu hoor ik alles gewoon. ;D

yorkie13

gisteren de ipod nano vervangen voor een ipod classic 160 gb
wat gaat daar veel op, en idd je gehele muziek collectie onder handbereik
en in goede kwaliteit weergegeven

peterrr

Ja, Mooi he..

Ik zit met Apple Lossless, ongeveer nu met 200 albums op 75 Gig....
En ik weet eigenlijk nu al niet meer uit mijn collectie :   tja, wat zal ik erop zetten wat ik daadwerkelijk zal draaien. ;D

groet peterr

visitor

Peterr, je zou de Musical Fidelity v-dac eens moeten testen met een betere voeding zoals de Little Pinkie voeding (http://www.rock-grotto.co.uk/musical-fidelity-vcan-vdac-vlps-power-supply.html) die ik gebruik. Je weet niet wat je hoort en de voeding heeft bovendien ook een on/off schakelaar. Een upgrade die zijn 135 Euro dubbel en dik waard is. Terugschakelen naar de standaard voeding is een grote teleurstelling. ;)

pong38

Interessant topic mensen.

Met een kleine zijsprong...
Zou de tussenkomst van deze (een) DAC helpen om het singaal afkomst van een mediaplayer als bv. Popcorn of een HDX-1000 naar een next level te brengen ?
Ik heb, net als de iPod users, vele cd's als FLAC op de NMT staan.

visitor

Citaat van: pong38 op november  3, 2009, 13:10:14
Zou de tussenkomst van deze (een) DAC helpen om het singaal afkomst van een mediaplayer als bv. Popcorn of een HDX-1000 naar een next level te brengen ?

Hangt af van de dac, maar volgens mij wel.

peterrr

Citaat van: Erwin op november  3, 2009, 12:39:11
Peterr, je zou de Musical Fidelity v-dac eens moeten testen met een betere voeding zoals de Little Pinkie voeding (http://www.rock-grotto.co.uk/musical-fidelity-vcan-vdac-vlps-power-supply.html) die ik gebruik. Je weet niet wat je hoort en de voeding heeft bovendien ook een on/off schakelaar. Een upgrade die zijn 135 Euro dubbel en dik waard is. Terugschakelen naar de standaard voeding is een grote teleurstelling. ;)

Hoi, Erwin
Sinds ik weinig merk van mijn Monster htc, audiofiele zekeringen (AHP) powercords met furutech. lapp kabel e.d.
( dat kan volledig aan mij liggen natuurlijk)
Ben ik huiverig om ( nu )even  "blind" een trafo te kopen  ;D
Maar het zou kunnen werken en als ik de kans krijg om er eens een te proberen van dit merk uit het linkje, of een CI Audio powesuply voor de wadia.
Zal ik dat zeker niet nalaten.
Ik vind het Tweaken van mijn installatie als een "kers op de taart ".

Vaak is de kreet die je gebruikt zoals "  Je weet niet wat je hoort " meestal de Euforie van de de aankoop ( bij mij tenminste wel  ;)).
Dus wie weet staat hier gewoon over een tijd.........juist. ;D

groet peterr