Het Grote Sonus Faber topic!!!

Gestart door royal d, augustus 31, 2009, 22:45:48

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

aws

#875
Citaat van: doorofnight op april  5, 2014, 08:53:15
Altijd leuk een factory-tour.

Hier leuke factory-tour bij Diapason, ook zo'n italiaans bedrijf met gevoel voor vakmanschap: http://www.6moons.com/industryfeatures/diapason/1.html
Mijn neef heeft de Adamantes 3, vindt ik een prachtige speaker, heel open en ruimtelijk.

DofN

#876
Citaat van: aws op april  5, 2014, 09:02:44
Zelf heb ik de RDM3 en de XQ40 gehad van kef, waren leuke speakers, maar niet meer dan dat. De uni-q van kef kan mij niet echt bekoren, hoewel het in theorie beter zou moeten zijn als met traditionele luidsprekers. De xq40 was zelfs een beetje overdreven in het hoog, kon bij bepaalde opnamen 'gemeen' worden, terwijl ik toch een hele neutrale versterker-cd speler heb.

Thx voor de info.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

michel69

Citaat van: wil op april  4, 2014, 21:32:24
Kogel is door de kerk. Het is een Pathos Logos geworden :wub:

Gefeliciteerd met deze schitterende aankoop en aangezien jij al heel wat langer speelt met SF kan ik weer een merk aan mijn eigen lijst toevoegen ;) ben tot nu toe tevreden met wat mijn eigen Concerto,s laten horen al kan het natuurlijk veel en veel beter.

Maar goed alvast heel veel luisterplezier Wil!
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

sultankat

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Pffff, wat mooi zeg, :clapping: alles ademt kwaliteit! Ben ik niet altijd gewend van Italianen. Hoewel, ook in mijn branche maken ze soms hele mooie spullen.

sultankat

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Tja, dit ziet er i.d.d. perfect uit, je wordt er gewoon verliefd op :inlove:

Trouwens, hier nog een review van de Ex3ma: http://www.monoandstereo.com/2014/04/sonus-faber-ex3ma-review.html

LittleNinja

Welke branche is dat?

Citaat van: aws op april  6, 2014, 09:46:13
Pffff, wat mooi zeg, :clapping: alles ademt kwaliteit! Ben ik niet altijd gewend van Italianen. Hoewel, ook in mijn branche maken ze soms hele mooie spullen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

aws


gerzom

Citaat van: aws op april  9, 2014, 08:13:40
Ik werk in de meubelbranche. :smile:
In die branche maken onze italiaanse vrienden meer dan mooie dingen........... :crazy:
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


aws

#885
De extrema's op mp staan nu best lang te koop, ik had gedacht dat ze snel verkocht zouden zijn, misschien is de prijs te hoog? :eh:  http://link.marktplaats.nl/m792123541

sultankat

Citaat van: aws op april 11, 2014, 08:37:26
De extrema's op mp staan nu best lang te koop, ik had gedacht dat ze snel verkocht zouden zijn, misschien is de prijs te hoog? :eh:  http://link.marktplaats.nl/m792123541

Ik weet dat een forumgenoot er naar geïnformeerd heeft: cosmetische waardering is 7/10. Er schijnt een stevige beschadiging op te zitten.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Tja, dan is denk ik de prijs i.d.d. te hoog, raar, ik zou als ondernemer de luidspreker laten repareren, bij een vakkundig meubelbedrijf.  Want een echte liefhebber koopt zulke speakers niet met een aanzienlijke schade.  :nowink:

Thanatos

Of juist wel met een goede hap korting..

Ik heb de Exrema's overwogen maar vind de vp te hoog gezien de leefdtijd.

aws

Ja, dat kun je doen die korting pakken, maar mezelf kennende zou ik mij eraan gaan ergeren. Of ze netjes laten maken, maar dat kost natuurlijk ook genoeg. Vindt zelf ook de prijs te hoog.

aws

#890
Citaat van: gerzom op april  1, 2014, 20:16:26
Ziet er erg mooi uit  :clapping:

Kleine insider tip: probeer eens of je ergens een setje Yter speaker-kabels kan lenen/proberen, deze kabels doen redelijk wonderbaarlijke dingen met je SF'en (vraag maar aan Sultankat  ;) )

Is misschien vreemd, maar ik speel nu met een 'goedkope' VLS heavy duty kabel met een dikte van 4 kwadraat zuiver koper,  en er is echt een betere balans in het geluid als met de Audioquest Argent. Nu had ik de VLS in 2001 gekocht voor de Diapason's omdat ook die speaker gewoonweg beter klonk met de VLS als met Audioquest. Vooral het hoog is rustiger, maar wel een stuk preciezer. En het laag is iets 'vetter', klinkt nu prima zo. Heb van een los stukje VLS bijpassende jumpers gemaakt met vorkjes van Audioquest.
Heb nog 1 vraagje, de rechtse kant is een stuk kabel van ruim 2 meter, links is het bijna 3 meter, zal dit een verschil maken in mijn geluid, of maakt dat niet veel uit?

sultankat

Citaat van: aws op april 19, 2014, 09:18:12
Is misschien vreemd, maar ik speel nu met een 'goedkope' VLS heavy duty kabel met een dikte van 4 kwadraat zuiver koper,  en er is echt een betere balans in het geluid als met de Audioquest Argent. Nu had ik de VLS in 2001 gekocht voor de Diapason's omdat ook die speaker gewoonweg beter klonk met de VLS als met Audioquest. Vooral het hoog is rustiger, maar wel een stuk preciezer. En het laag is iets 'vetter', klinkt nu prima zo. Heb van een los stukje VLS bijpassende jumpers gemaakt met massief koperen vorkjes van Audioquest.
Heb nog 1 vraagje, de rechtse kant is een stuk kabel van ruim 2 meter, links is het bijna 3 meter, zal dit een verschil maken in mijn geluid, of maakt dat niet veel uit?

Ik heb het meegemaakt dat de balans opnieuw moest worden ingesteld, maar toen ging het over veel grotere verschillen in lengte met een kwalitatief mindere kabel. Een verschil van 1 meter doet absoluut geen afbreuk aan het geluid. Je zou het makkelijk kunnen checken door de versterker op mono te schakelen.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

aws

Heb je advies opgevolgd en ik kan i.d.d. geen verschil horen, het geluid is prima zo.
Nog een vraagje, zou het beter zijn om i.p.v. enkel VLS 4 kwadraat dik, te biwiren met 2 x VLS 2,5 kwadraat, want die heb ik ook nog liggen. Zelf denk ik dat het geen verschil zal maken en op internet is men er niet echt uit of biwiren beter is of niet :eh:

Hier plaatje met de standaard sonus faber jumpers:



En met zelfgemaakte VLS/Audioquest jumpers


sultankat

De foto's begrijp ik niet helemaal. Volgens mij heb je op de eerste foto de koperen SF verbindingen tussen hi en lo en op de tweede jumpers van ls kabel. Als de kabel van die jumpers een kleinere diameter heeft dan de ls kabels is dat geen probleem. De jumpers zijn kort en bovendien gekoppeld aan de hi ingang.
Mijn ervaring is dat jumpers  vaak een betere oplossing zijn dan de bekende koperen plaatjes.
Vwb SF lees ik regelmatig dat je beter jumpers van dezelfde ls kabelsoort kunt plaatsen dan compleet biwiren. Als je toch een complete biwire set hebt liggen zou je het kunnen uitproberen, maar mijn inschatting is dat je er niet op vooruit gaat (en alleen maar meer kabelgedoe).
Advies is dus: luisteren en vergelijken met wat je hebt liggen maar geen nieuwe investeringen.

Biwire ben ik sowieso sceptisch over. Volgens mij vooral commercieel ingegeven: in een aantal landen ziet men het als een pre en het is voor de fabrikant nauwelijks een extra investering. Ik vind het gedrag van SF op dit punt trouwens erg grillig: mijn SF Amati Anniversario heeft bijv geen biwire optie, maar de opvolger weer wel. En ten tijde van de productie van de Amati Anniversario waren er ook SF speakers met wel een biwire optie.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Thanatos

Citaat van: sultankat op april 20, 2014, 09:13:28
De foto's begrijp ik niet helemaal. Volgens mij heb je op de eerste foto de koperen SF verbindingen tussen hi en lo en op de tweede jumpers van ls kabel. Als de kabel van die jumpers een kleinere diameter heeft dan de ls kabels is dat geen probleem. De jumpers zijn kort en bovendien gekoppeld aan de hi ingang.
Mijn ervaring is dat jumpers  vaak een betere oplossing zijn dan de bekende koperen plaatjes.
Vwb SF lees ik regelmatig dat je beter jumpers van dezelfde ls kabelsoort kunt plaatsen dan compleet biwiren. Als je toch een complete biwire set hebt liggen zou je het kunnen uitproberen, maar mijn inschatting is dat je er niet op vooruit gaat (en alleen maar meer kabelgedoe).
Advies is dus: luisteren en vergelijken met wat je hebt liggen maar geen nieuwe investeringen.

Biwire ben ik sowieso sceptisch over. Volgens mij vooral commercieel ingegeven: in een aantal landen ziet men het als een pre en het is voor de fabrikant nauwelijks een extra investering. Ik vind het gedrag van SF op dit punt trouwens erg grillig: mijn SF Amati Anniversario heeft bijv geen biwire optie, maar de opvolger weer wel. En ten tijde van de productie van de Amati Anniversario waren er ook SF speakers met wel een biwire optie.

Inderdaad lekker expirimenteren met wat je hebt liggen. Wat de een ander beter vind hoeft voor jezelf nog niet beter te zijn..

Wat Bi-wire betreft was ik ook nooit zo van. Maar sinds ik Gamut eindversterkers heb met een direct output. Dus zonder schakeling om de feedback van de luidsprekers op te vangen en protectie circuit e.d. ben ik wel om. Direct output op het het hoog en de normale op het laag. Gaf toch wel wat extra's.

aws

I.d.d. is de 1e foto met de standaard S-F jumpers (metalen plaatjes) en de 2e zijn gemaakt met eenzelfde stuk VLS kabel als die gebruikt wordt, dus even dik, gebruikte vorkjes zijn van Audioquest.

Vroeger had ik wel een biwire set op mijn speakers, maar ja dat waren Martin Logan speakers met een normale basspeaker en panelen, maar ik lees op internet dat er ook problemen kunnen onstaan, zoals je o.a. hier kunt lezen: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Een neef van mij zegt dat het een uitvinding is van de kabel fabrikanten, immers, je verkoopt 2x zoveel :devil:, tja?

Trouwens bi-ampen zou wel een goede verbetering geven.
En het zou i.d.d. best kunnen dat met sommige versterkers er wel een verbetering zou kunnen zijn. Blijft een lastige kwestie, denk dat ik het voorlopig zo hou, klinkt erg muzikaal.

Trouwens, Thanatos, heb je je Adam's al verkocht en zo ja, waar speel je nu mee?



Thanatos

De Adam's hebben een nieuw baasje inderdaad.

Ik ben nog aan het rondkijken voor wat anders in monitor formaat. Nu KEF LS50 staan. Die overigens heel veel dingen erg goed doen. Zeker gezien het formaat.

aws

#897
Monitoren hebben het grote voordeel dat ze meestal niet zo laag gaan als grote staande kasten, die vaak problemen kunnen geven in een 'normale' hollandse woonkamer. En je hebt meestal een schoon en strak laag met monitoren, dat is met de Diapason adamantes b.v. zo, en ook mijn speaker is wat makkelijker plaatsbaar hoewel die vrij laag gaat voor een monitor, moet ze ook minimaal 50 cm uit de achtermuur zetten.

Misschien dat je ook eens naar de nieuwe SF olympica monitor moet luisteren, kost wat, maar volgens de man waar ik de Amators van gekocht heb, zijn ze super! Anders had hij de Amators nooit weggedaan. En de Diapason's zijn erg goed, heb ze zelf gehad en nu staan ze bij mijn neef aangesloten op een Krell KSA 100S, echt prachtig, lijkt wel 3D :notify: En die staan regelmatig gebruikt te koop, kun je later gewoon weer verkopen zonder verlies.

Nog over KEF, vroeger natuurlijk de 104AB gehad, waren prima in die tijd, beetje suf in het hoog, later nog verbouwd met de tweeter er los bovenop, en de CS7, was er 1 met de beroemde B139B in het laag, klonken prima. En 2 jaar geleden set Kef XQ40 gehad, klonken goed, alleen konden deze wel eens iets aan de felle kant worden in het hoog met bepaalde opnamen.


Thanatos

Grote staanders gaat simpelweg niet hier.. dat is de conclusie wel ja  :D alhoewel ik de Column's wel mis.

Sonus Faber is naar mijn smaak wat te gekleurd en teruhoudend. Ik heb de SF Electa gehad in mijn 2e set. Maar de huidige modellen heb ik nog niet gehoord. Ze zijn wel schitterend om te zien overigens. Erg mooi die Olympica 1. Heb nog een Krell KSA-50S staan die ik aan het reviseren ben. Lekker felle versterkers die eea wel kunnen laten zingen  :)

De LS50 is in niks vergelijkbaar met de oudere speakers. Die ik overigens wel waardeer. Heb zelfbouwers gehad en de LS3/5a's met kef units.

sultankat

Citaat van: Thanatos op april 20, 2014, 10:11:36


Sonus Faber is naar mijn smaak wat te gekleurd en teruhoudend.

Dat herken ik vooral bij de oudere types. Heb zelf eerder de SF Concerto gehad (eerste serie). Die hadden inderdaad die karakteristiek. De latere series SF en zeker ook de huidige hebben die karakteristiek minder/niet. Dat bijvoorbeeld Krell zo populair is icm SF is vaak gerelateerd aan de oudere series SF: het enigszins kille en nogal felle karakter van de Krell weet dan goed het terughoudende karakter van de SF te compenseren.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock