Audyn Com-2 vs Lyngdorf TDAI 2200 vs Lavardin IS reference

Gestart door MerijnP, augustus 21, 2009, 21:36:14

Vorige topic - Volgende topic

blueray

Citaat van: garmtz op augustus 24, 2009, 14:55:38
Tact RCS werkt wel fundamenteel anders dan RoomPerfect... Althans, het zijn allebei eq's, maar Tact doet gewoon een inverse van de afwijkingen, RoomPerfect probeert echt de kamerinvloed te isoleren van de response van de speaker en dus alleen de kamer te corrigeren.
En kan roomperfect naar jouw idee zinvol zijn met slechts 2 speakers?
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

robbiedobbie

ik heb zelf ook Audyn gehad (later deze vervangen door een volledige Classé set) en momenteel de Classé vervangen door de Lyngdorf TDAI2200

De lyngdorf is toch wel van een ander niveau dan de Audyn. Met name door de mogelijkheden die de DSP (of roomperfect module) biedt.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

garmtz

erik s.

Citaat van: garmtz op augustus 24, 2009, 14:55:38
Tact RCS werkt wel fundamenteel anders dan RoomPerfect... Althans, het zijn allebei eq's, maar Tact doet gewoon een inverse van de afwijkingen, RoomPerfect probeert echt de kamerinvloed te isoleren van de response van de speaker en dus alleen de kamer te corrigeren.

je bepaald bij Tact zelf wat je corrigeerd. je maakt een targetcurve die hetzelfde is als de meting, maar haalt de pieken( die ontstaan door de luisterruimte) er uit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

bmateijsen

Citaat van: erik s. op augustus 24, 2009, 18:41:03
je bepaald bij Tact zelf wat je corrigeerd. je maakt een targetcurve die hetzelfde is als de meting, maar haalt de pieken( die ontstaan door de luisterruimte) er uit.

Maar het blijft een inverse van de targetcurve... Roomperfect werkt echt fundamenteel anders..

Martijn M

Citaat van: asterduc op augustus 22, 2009, 20:58:26

De zwakke schakel bij muziekweergave dmv high-end equipment is nog steeds de luisterruimte. De speakers die in een reflectievrije ruimte, binnen enkele db recht meten gaan in een woonkamer smalbandige pieken vertonen van meer dan 6db.  Het zijn die pieken die een DSP er op de luisterplaats gaat uithalen.

Asterduc,

Ik ben het met je eens dat DSP heel veel goeds kan doen met de klank. Daarom kan ik me vinden in je advies voor de Lyngdorf.
Je hebt het over smalbandige pieken. Moet je daar wel voor compenseren? Is dat geen effect van kamfiltering?

Dutch & Dutch

hifiman

Citaat van: bmateijsen op augustus 24, 2009, 18:49:36
Maar het blijft een inverse van de targetcurve... Roomperfect werkt echt fundamenteel anders..
Een inverse van de gemeten impulse response daarbij rekening houdend met de gewenste target curve, das toch net effe wat anders  ;)

Doet roomperfect niet in de basis hetzelfde met het verschil dat er nu meerdere inverse gemeten impulse responses "gemiddeld" worden waardoor er een soort gemiddelde correctie onstaat en daardoor een veel grotere sweetspot?

Ronald.

erik s.

bij de Tact, kun je meerdere microfoonposities laten middelen voor een grotere luisterplek.
het resultaat is dan een gemiddelde dat natuurlijk net iets minder is als met 1 sweetspot/microfoonpositie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

hifiman

Citaat van: erik s. op augustus 24, 2009, 19:42:46
bij de Tact, kun je meerdere microfoonposities laten middelen voor een grotere luisterplek.
het resultaat is dan een gemiddelde dat natuurlijk net iets minder is als met 1 sweetspot/microfoonpositie.
Ik wist niet dat Tact dat ook deed, dan vraag ik mij even af wat Roomperfect nu wezenlijk anders doet?

garmtz

Het probleem met de TacT methode is dat je je puur op de pieken/dips op en rond de luisterplek concentreert, zonder dat je (of de software) eigenlijk  weet waar die pieken/dips vandaan komen. Het idee van RoomPerfect is om te proberen een correlatie te vinden tussen diverse willekeurig door de hele kamer genomen metingen. Hierdoor demp je alleen de problemen die veroorzaakt worden door staande golven en ben je geen kamfilter-effecten, boundary suck out of wat dan ook aan het corrigeren.

garmtz

Citaat van: Audioloog op augustus 24, 2009, 19:47:00
Ik wist niet dat Tact dat ook deed, dan vraag ik mij even af wat Roomperfect nu wezenlijk anders doet?

RoomPerfect zoekt de problemen van de kamer, TacT corrigeert afwijkingen op de luisterplek.

Aurora13

Citaat van: garmtz op augustus 24, 2009, 19:49:22
RoomPerfect zoekt de problemen van de kamer, TacT corrigeert afwijkingen op de luisterplek.

En zo was het conflict tussen Boz en Lyngdorf geboren ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

asterduc

Citaat van: keyser op augustus 24, 2009, 19:10:10Asterduc,
Ik ben het met je eens dat DSP heel veel goeds kan doen met de klank. Daarom kan ik me vinden in je advies voor de Lyngdorf.
Je hebt het over smalbandige pieken. Moet je daar wel voor compenseren?

Je MOET eigenlijk niets, maar ik zou het wel adviseren ja.
Om een welles/nietes spelletje te vermijden zal ik proberen mijn advies onder bewijs te stellen.

Bijgaande grafiek is een meting gedaan op één plaats in mijn luisterruimte.
Dat ziet er niet te best uit hoor ik al zeggen, en toch is dit een ruimte die akoestisch geoptimaliseerd is.
De meting laat uitsluitend de weergave van 2 met Scan Speak bestukte hoekwoofers zien.

1: tussen 42 en 55 hz zit een piek van zo;n 5 db over een bandbraadte van 3 noten.  Ik neem hier bewust noten om in muziektermen te denken, niet frekwenties.

2: tussen 55 en 59 hz zit een kleine dip die ontstaat door een staande golf die door zijn eigen in tegenfase teruggekaatste golf met 3db wordt geconfronteerd. Deze krijg je met DSP niet weg. Hij beslaat 1/2 noot

3: tussen 59 en 78 hz zit een piek van meer dan 10 db, hij beslaat 3 noten

4: tussen 78 en 95 hz is er spl verhoging van een kleine 6 db. Hij beslaat 2 noten.

5: tussen 100 en 130 hz zit een breedbandige dip van 2 db. Hij beslaat 3 noten.  Deze dip is geen resultaat van de ruimte en kan perfect met DSP worden rechtgetrokken.

In de beoordeling ben ik uitgegaan van een targetcurve op 70 db.
De genoemde frekwenties zijn niet perfect en ook het piekgedrag is een benadering. Reden is de lage resolutie van de meting door de beperking van het meetsysteem.
Om een werkelijk perfecte afregeling te doen zijn zouden er meervoudige metingen met gemiddelde moeten gebeuren of gewoon een grotere resolutie in het laag bereik moeten worden toegepast.

Als we naar positie 1 kijken zien we een dat 1 toon (in dit geval een Fa# denk ik) dubbel zo luid zal worden weergeven als de onderligende Mi en bovenliggende sol.  Hetzelfde probleem bij positie 3 en 4.
De dip in situatie 2 is niet wijzigbaar tenzij door akoestische aanpassing van de ruimte. Dit is echter een klein probleem omdat we hier van een halvering spreken over de band van 1/2 toon.
Positie 5 wou ik ook nog in beeld brengen omdat dit een dip is die niet ontstaat door de ruimte.  Een 2db boost in dit gebied zal akoestisch het geluid ook 2 db hoger plaatsen.

In de meeste hedendaagse, wordt de baslijn in het eerste octaaf van een 4 string bas gespeeld, of heeft ze tenminste onder of bovenharmonschen in deze zone. Dat is het gebied dat hier is afgebeeld. Een basloop neemt over het algemeen ook 1 octaaf in beslag. Zonder spl uitvlakking zullen deze noten dan onderling tot meer dan 3 keer zo luid ten opzichte van elkaar worden weergegeven.
Hoe we dit kunnen uithouden? die vraag heb ik me al eerder gesteld.  Misschien spelen onze hersenen wel dsp en zijn die constant aan het werk om het volume aan te passen  ;D
Door een goede DSP instelling is dit niet langer meer nodig!

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

Martijn M

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Overigens ging ik er van uit dat je de ruimtecorrectie boven de basregionen bedelde. In het laag kun je smalbandige pieken inderdaad prima wegwerken. Overigens wil dit alleen goed voor één plek in de ruimte. De kans is groot dat het wegwerken van die smalbandige pieken op de ene plek nare dippen oplevert op een andere plek. Prominente staande golven (meestal bij om en nabij drie verschillende frequenties) kun je wegwerken zonder al te veel nadelige gevolgen op verschillende locaties in de kamer.
Dutch & Dutch

asterduc

Citaat van: keyser op augustus 25, 2009, 12:37:06
Overigens wil dit alleen goed voor één plek in de ruimte.
Theoretisch is dat juist. Maar aangezien je niet 100% van de ruimte als luisterplaats gebruikt kun je dit wel wat relativeren.
In mijn eigen ruimte wordt ongeveer 10% van de ruimte gebruikt als akoestisch belangrijk. Als ik op de sweet-spot afregel dan profiteren de nabij liggende zitplaatsen daar ook van.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

reMC

Even terug naar de interessantste versterker (:D): al plannen om naar de Lavardin te luisteren?

MerijnP

Ik ben nog wel van plan om de Lavardin te gaan beluisteren.
Wat ik van Garmt begreep is dat als het matched het heel mooi klinkt samen.
Of het klinkt waarschijnlijk totaal niet.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar de Lyngdorf.

De Audyn ken ik al. Hoewel ik dit een prachtige versterker vind zoek ik toch nog wat meer muzikaliteit.
De voorkeur gaat dus uit naar een Lyngdorf dan wel Lavardin.

Ik weet dat mijn ruimte akoestisch te wensen overlaat, dit zou dus een voordeel van de Lyngdorf zijn.

Merijn

aMUSEd

Citaat van: MerijnP op augustus 25, 2009, 20:10:50
Hoewel ik dit een prachtige versterker vind zoek ik toch nog wat meer muzikaliteit.
De voorkeur gaat dus uit naar een Lyngdorf dan wel Lavardin.
Probeer eens te omschrijven wat je zoekt/mist.
Waarom deze voorkeur/wat verwacht je van de kandidaten?

MerijnP

@ Remc waarom in jouw optiek de meest interessante versterker?

@ Amused, wat ik mis bij de Audyn is de beleving.

Het geluid is echt heel strak, heel veel detail, een heel helder geluid.
De controle van de Audyn vindt ik ook prachtig. ( is dit deels toe te schrijven aan het vermogen?)
Dan heb ik het wel over een Bi-amp opstelling.

Wat zoek ik?
Wat is mis is de beleving, het verschil tussen naar muziek luisteren en in de muziek zitten.
Ik houdt echt van muzikaal geluid. Het geluid hoeft niet 100% te kloppen, het gaat mij echt om die muzikaliteit.
De controle, details en ruimtelijkheid.

Waarom deze kandidaten?
Er is zoveel te verkrijgen op het gebied van versterkers.
Uiteindelijk heb ik een paar versterkers gekozen waarvan de theorie mij erg aanspreekt en waar ik ervaring mee heb.

De Audyn heb ik ervaring mee.

Lavardin las ik toevallig over op hifi.nl een test van de Reference IS welke zo positief was dat mijn interesse gewekt was.
Meer onderzoek, en veel meer positieve gebruikerservaringen en reviews.

De Lyngdorf is een hele andere techniek, zoals in het topic nu uitgebreid besproken. Een systeem met DSP.
Ook hier weer heel veel positieve reviews.

Als ik de reviews mag geloven is de Lavardin enorm muzikaal, wat me tegen staat is dat ik verwacht dat hij vrij weinig controle heeft.
De Lyngdorf biedt de mogelijkheid om de zwakke plekken uit je luisterruimte te corrigeren, ook heeft deze ruim voldoende vermogen.

Ook lijkt de Lyngdorf mij makkelijker te integreren in een surround opstelling.

Merijn

reMC

Citaat van: MerijnP op augustus 26, 2009, 00:20:23
@ Remc waarom in jouw optiek de meest interessante versterker?

De combinatie is natuurlijk belangrijk (bij voorkeur met een gevoelige, makkelijk aan te sturen luidspreker) maar als die goed is de muziek zeldzaam verfijnd voor een transistor. De muziek is zowel rijk als schoon. En vooral: de weergave is meeslepend doordat de natuurlijkheid/echtheid heel hoog is. Er zijn nauwelijks versterkers die je nog meer het idee geven dat je naar muziek luistert en niet naar apparatuur.

Citaat van: MerijnP op augustus 26, 2009, 00:20:23Ik houdt echt van muzikaal geluid. Het geluid hoeft niet 100% te kloppen, het gaat mij echt om die muzikaliteit.
De controle, details en ruimtelijkheid.

Waar ik heel benieuwd naar ben: op welke manier vind je die drie dingen die je noemt bijdragen aan muzikaliteit? :) Zeker in een Lavardin zitten veel meer kenmerken die in ieder geval IK vele malen belangrijker vind.

MerijnP

@ Remc

Dit pleit er dus zeker voor om de Lavardin ook eens goed aan de tand te voelen.

Nu ik het zo terug lees, klopt het inderdaad niet dat mijn 3 steekwoorden en muzikaliteit zoveel met elkaar te maken hebben.

Morgen ga ik luisteren naar de Lyngdorf en Aaron versterkers ( Audyn in een ander jasje)
Nu nog even opzoek naar een dealer van Lavardin (liefst in Gelderland).

Ik ga morgen lekker luisteren en zal daarna mijn bevindingen posten. Denk dat ik dan makkelijker onder woorden kan brengen wat ik zoek en wat ik nu dus mis.

Wordt vervolgt.

Merijn

dre73

wat gebruik je voor bron?(of heb ik daar overheen gelezen?)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Feitelijk moet je gewoon de versterkers in je eigen ruimte en op je eigen speakers beluisteren...

MaGiHT

Citaat van: MerijnP op augustus 26, 2009, 18:35:23
@ Remc

Dit pleit er dus zeker voor om de Lavardin ook eens goed aan de tand te voelen.

Nu ik het zo terug lees, klopt het inderdaad niet dat mijn 3 steekwoorden en muzikaliteit zoveel met elkaar te maken hebben.

Morgen ga ik luisteren naar de Lyngdorf en Aaron versterkers ( Audyn in een ander jasje)
Nu nog even opzoek naar een dealer van Lavardin (liefst in Gelderland).

Ik ga morgen lekker luisteren en zal daarna mijn bevindingen posten. Denk dat ik dan makkelijker onder woorden kan brengen wat ik zoek en wat ik nu dus mis.

Wordt vervolgt.

Merijn

Veel plezier morgen met luisteren. Wat voor een lyngdorf set up ga je beluisteren?
Stereo: Lyngdorf TDAI 2200 met roomperfect & A/D module - Lyngdorf SDA2175 - Lyngdorf CD-1 - Lyngdorf BW-1 - Wilson Benesch ARC - Cardas Crosslink biwire - Cardas Crosslink interlink - Cardas AES/EBU
Video: Oppo BDP-83SE regiomod - panasonic th-42pz800

MerijnP

Het betreft een complete set van Lyngdorf bestaande uit:

DPA1
SDA2175
CD1
DP1 luidsprekers
En subwoofers van Lyngdorf

Ben erg benieuwd naar dit complete systeem.

Merijn