Audyn Com-2 vs Lyngdorf TDAI 2200 vs Lavardin IS reference

Gestart door MerijnP, augustus 21, 2009, 21:36:14

Vorige topic - Volgende topic

MerijnP

Hallo,

Sinds ruime tijd ben ik op het forum aanwezig, tot nu toe altijd als lezer. De antwoorden op al mijn vragen kon ik reeds vinden in bestaande topics.
Dus bij deze mijn eerste topic.

Op het moment ben ik opzoek naar een nieuwe versterker.
Zoals in de topic titel vermeld zijn er 3 versterkers die ik graag met elkaar zou willen vergelijken.

Waarom speciaal deze versterkers?

Thuis hebben we een Audyn Com-2 en een Amp-200.
Zelf ben ik ook benieuwd naar de andere 2.
Op hifi.nl zijn over alle 3 zeer lovende recensies te vinden.

Ik weet dat dit hele verschillende soorten versterkers zijn.
De Audyn en Lavardin heel minimalistisch opgebouwd en de Lyngdorf volledig Klasse-D

Zijn er meer mensen op dit forum die deze versterkers naast elkaar beluisterd hebben?

Merijn

aMUSEd

Bij BBG verkopen ze Lyngdorf en Lavardin.. misschien daar eens een demo doen.
Zelf luisteren is toch het beste. Op welke luidsprekers moet de versterker gaan spelen?

asterduc

Merijn had mij de vraag per mail gesteld omdat ik beide versterkers bezit.
Daarop heb ik hem geadviseerd om een topic te openen waarin ik mijn bevindingen kan posten.

Audyn en Lyngdorf zijn 2 verschillende concepten. Lavardin laat ik hier buiten beschouwing omdat ik er geen ervaringen mee heb.

Audyn is een pure straight forward AB amp, zonder overbodige toevoegingen.
Wat hij doet is het signaal dat binnenkomt versterken. That's it. Hij doet dat volgens de regels van de kunst en zo puristisch als maar zijn kan. De signaalwegen zijn zeer kort gehouden en met zeer weinig passieve componenten. Op de kwaliteit van de onderdelen die erin zitten alsook de samenstelling ervan is niet gespaard.  De aangenaam lage prijs is het resultaat van het weglaten van zaken die gewoon niet nodig zijn om goed geluid te brengen. De power amp is opbouwd in klasse AB.  Hij loopt in klasse A tot ongeveer 2W om daarna over te gaan in klasse B.

Lyngdorf is DSP en klasse D versterking. Er zitten geen komponenenten in de signaalweg voordat het signaal in de eindtrap gaat, want er is tot daar gewoon geen signaalweg. In de klasse D eindtrap wordt het digitaal signaal omgevormd in een PWM signaal en direct naar de speakers doorgestuurd.  Je zou simpelweg kunnen stellen dat dit toestel een DAC is met een analoog uitgangskanaal dat sterk genoeg is om speakers aan te sturen, gemanipuleerd volgens de behoefte van de luisteraar en de luisterruimte.  

DSP is naar mijn mening de toekomst. Het lost een groot deel van het ruimteprobleem (vooral dan in het laag) op door het manipuleren van het bronsignaal.  Deze manipulatie is bij de vroegere analoge technologie zeer beperkt en doet afbreuk aan de geluidskwaliteit (slechte ruisverhouding, dynamiekverlies, faseverschuivingen).  Bij een goede digitale regeling is er geen kwalieitsverlies, gewoon omdat de enen en nullen van het digitaal bronsignaal in een iets andere volgorde worden gezet (simpele voorstelling) en zo naar de eindtrap worden doorgestuurd.

Lyngdorf doet dit bij zijn DSP versterker op een zeer vernuftige manier.
Hij werkt volledig digitaal van bij de bron tot in de eindtrap. Er is dus nergens een DA / AD conversie als er met een digitaal bronsignaal wordt gewerkt (bvb CD). Het digitale 16/44.1 CD signaal gaat rechtstreeks in de voorversterker. Daar gebeurt een upsampling naar 100 khz.  Dit digitale signaal gaat dan achtereenvolgens door een 2x6 bands parametrische equaliser, een achtieve cross-over (tot 8ste order) om het laag van het mid/hoog te verdelen.  De laag sectie krijgt dan terug een 2x7 bands regeling en de mid/hoog sectie krijgt eveneens een 2x7 bands plus nog een extra voicing instelling. Om de 4 kasten op verschillende plaatsen te kunnen zetten krijgt elk kanaal ook een delay instelling.
De laag sectie krijgt een weerstandenbank als volumeregeling.  De meer detail en fasegevoelige mid/hoog sectie krijgt deze weerstandenbank niet. Het signaal gaat rechtstreeks in de on-board klasse D versterker. Hier regelt de voedingsspanning het geluidsvolume. Dus geen weerstanden of digitale resolutievermindering zoals bvb Wadia die toe past.

Je merkt het. Beide versterkers hebben analoog gezien een zeer puristische opbouw. Zo weinig mogelijk kwaliteitsbeïnvloedende komponenten in de signaalweg.
Ik vergelijk versterkers dikwijls met autos. De Audyn is dan een TVR. Brute power, geen luxe en veel karakter. De Lyngdorf is een Aston Martin, ook veel power, maar wel ABS, Klima, tractie kontrole, alles electrisch, ...

TVR rijden is leuk, tot je met een Aston hebt gereden! ... en zo ook met de Audyn / Lyngdorf. Aan mijn Audyn versterkers heb ik veel plezier gehad, maar met de Lyngdorf ben ik werkelijk gaan genieten van meer detail, meer controle, meer dynamiek, meer muziek.

Prijs:
Lyngdorf is dubbel zo duur als Audyn.
Als je de Lyngdorf ten volle wilt benutten kies je voor 2+2. Dus 2 monitors of satelieten en 2 woofers tegen de wand of nog beter, in de hoeken.  De woofers hebben dan een aparte versterker nodig. Het prijskaartje gaat daardoor naar 3 keer Audyn.

Meerkanaals 5+1?
vergeet Lyngdorf als het betaalbaar moet blijven!

Afstelling:
Audyn: aansluiten en luisteren.
Lyngdorf: afstellen en genieten. Vooral het afstellen kan al eens een process zijn dat tijd en assistentie vraagt!

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102

blueray

Citaat van: aMUSEd op augustus 21, 2009, 22:27:25
Zelf luisteren is toch het beste. Op welke luidsprekers moet de versterker gaan spelen?
Agree:
Ik heb de (ex-)Lavardin van Amused op zijn speakers gehoord (magnepan) en op mijn eigen speakers sonus faber concerto domus. Bij Amused klonk het erg natuurlijk, 'relaxed' en muzikaal, bij mij overgedetailleerd en soms geforceerd. Uiteindelijk heb ik dus een Lyngdorf sdai2175 gekocht, wel iets ander concept dan de 2200 (is semi-digitaal), die de sonus faber imho erg mooi en beheerst aanstuurt.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

MerijnP

Bedankt voor de reacties!

Het is de bedoeling dat de versterker Scan-speak reference plus luidsprekers gaat aansturen.

Zijn er nog belangrijke versterkers die ik zo over het hoofd heb gezien?

Ik begreep dat Audyn en Aaron technisch indentiek zijn, dus een Audyn is zeker heel gunstig geprijsd.

Op het moment gebruik ik een Marantz Sr- 7200 receiver met 2 eindtrappen op de voor kanalen namelijk Advance Acoustic Map-103.
Er komt een redelijk geluid uit maar je merkt dat de AA eigenlijk power te kort komen.

De Lavardin is ook een versterker met een vrij beperkt vermogen, waarschijnlijk is luisteren hier de beste oplossing.

De Lyngdorf, Als ik de Marantz als surround processor blijf gebruiken en de Lyngdorf alleen voor stereo? Zou dit een goede oplossing zijn?
Het is voor mij niet mogelijk om met een 2+2 systeem te gaan werken.

Het is echt de bedoeling dat de Lyngdorf de reference plus gaat aansturen? Is dit een goed plan?

Natuurlijk is alle waar naar zijn geld zo is het natuurlijk met Audyn en Lyngdorf is dan dus toch een stap hoger als ik het goed begrijp.

Merijn

MerijnP

Nog even een vraag voor Asterduc,

Met welke versie van de TDAi-2200 speel jij? met of zonder room perfect en ADC?

@ Blueray, dat is zeker een toevoeging aan mijn vraag, ik begreep dat Sonus Faber en Lavardin wel een goede match was. Correct me if i'm wrong.

Lavardin zou ik dus echt op mijn eigen luidsprekers moeten testen om hier iets zinnigs over te zeggen. ( zoals ik eerder al aangaf)

Mijn gevoel zegt deels de Audyn omdat ik die ken deels omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben van een digitale versterker, uiteraard zou ik niet mogen oordelen zonder beide beluisterd te hebben!

Voor surround voldoet mijn Marantz echt prima, het is alleen voor stereo dat ik nog wat te kort kom.

Ik zou de Lyngdorf dus als versterker voor stereo en de voorkanalen willen gebruiken.

Merijn

garmtz

Er gaat gewoon niets boven zelf uitproberen... Je hebt namelijk niet alleen te maken met betere of mindere combinaties, ook je eigen smaak heeft invloed. Aan anderen hun ervaringen vragen is maar beperkt bruikbaar, zeker als hun speakers anders zijn.

asterduc

Citaat van: MerijnP op augustus 22, 2009, 20:05:09
Nog even een vraag voor Asterduc,
Met welke versie van de TDAi-2200 speel jij? met of zonder room perfect

voorlopig zonder, ik wil vooral zelf de DSP kunnen afstellen en dat kan met Room Perfect niet (de voicing preset's buiten beschouwing gelaten).

Room Perfect werkt goed, ik heb voor enkele weken de vergelijking, inclusief metingen en luistertesten, doorgevoerd. In het laag krijg ik de DSP afstelling iets beter.  Het fasegedrag in vooral het middengebied loopt meer lineair bij Room Perfect.

Ed

ThemeScene H57, HTPC.

asterduc

Citaat van: MerijnP op augustus 22, 2009, 19:04:21
Het is de bedoeling dat de versterker Scan-speak reference plus luidsprekers gaat aansturen.

De meeste luidsprekers met Scan Speak drivers zijn vrij eenvoudig aan te sturen. Hoofdreden is de stabiele  belasting voor de versterker (impedantieverloop) alsook het homogene frekwentieverloop.

Ik heb De Audyn steeds een goede match gevonden voor de A4 alsook mijn met Scan Speaker uitgevoerde Concave floorstander.

Citaat van: MerijnP op augustus 22, 2009, 19:04:21
Lyngdorf is dan dus toch een stap hoger als ik het goed begrijp.
niet alleen dat, het is gewoon een andere dimensie.

De zwakke schakel bij muziekweergave dmv high-end equipment is nog steeds de luisterruimte. De speakers die in een reflectievrije ruimte, binnen enkele db recht meten gaan in een woonkamer smalbandige pieken vertonen van meer dan 6db.  Het zijn die pieken die een DSP er op de luisterplaats gaat uithalen.

ThemeScene H57, HTPC.

MerijnP

Als ik zo je antwoord lees klinkt de Lyngdorf wel echt uniek.

Zelf was ik altijd een believer van zo min mogelijk schakels en electronica in de keten voor de natuurlijke weergave.
Echter ben ik mij ervan bewust dan mijn luisterruimte, akoestisch nog verre van ideaal is.

Het geluid van de Audyn ken ik, dan wordt het dus tijd om de Lyngdorf te gaan beluisteren!
En natuurlijk eventueel de Lavardin.

@ Garmt, ik denk dat je zeker gelijk hebt dat je de mening van een ander in een andere ruimte en een andere set niet kan vergelijken, niets is zo persoonlijk als muziek.
Op dit forum zitten veel mensen, die heel veel meer verstand hebben van versterkers, hifi enz. Ik probeer met name een richting te vinden welke versterkers eventueel een mooie match zouden kunnen zijn.
Maar ik denk dat het inderdaad gewoon zelf luisteren wordt.

Merijn

garmtz

Zo is het Merijn... De Lyngdorf lijkt nu een godsgeschenk voor iedere hifi-liefhebber, maar ik heb ook klanten gehad die een duidelijke voorkeur hadden voor een andere versterker en anderen bij wie RoomPerfect averechts werkte. Die laatste categorie is echter vrij dun gezaaid... :)

Ik probeer op fora meestal niet teveel om het karakter van verschillende versterkers uit de doeken te doen, omdat dat vooringenomenheid creëert bij de luisteraar en ik vind dat je juist onbevangen een demo in moet gaan.

Nahpets

Citaat van: MerijnP op augustus 22, 2009, 22:21:40
Op dit forum zitten veel mensen, die heel veel meer verstand hebben van versterkers, hifi enz.

Er zitten er nog veel meer die denken verstand van versterkers te hebben (dit is overigens geenzins een sneer naar enig lid die gepost heeft in dit topic!).

En probeer die 2 categorieën maar eens uit elkaar te houden.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

aMUSEd

MerijnP

Citaat van: aMUSEd op augustus 22, 2009, 23:01:35
@ Merijn, wil je nieuw of 2ehands kopen?

Gezien het feit dat ik student ben gaat de voorkeur uit naar 2ehands

MerijnP

Misschien wel handig om nog toe te voegen.

Wat voor geluid zoek ik?

De set beneden bestaat uit:

Scan-speak reference plus
Audyn Amp-200
Audyn Com-2
Marantz Sa-15 S2

Als ik naar deze set luister vind ik het geluid mooi, het is heel detail rijk, ontzettend precies, en heel helder.
Wat ik mis aan het geluid is de betrokkenheid het klinkt heel mooi, maar ik kan me niet echt inleven.

Toen we de set bij Speakerland beluisterd hebben, vond ik het makkelijker om mij in te leven, uiteraard is de akoestiek daar heel anders.
Ook daar had ik niet de volle betrokkenheid die ik zoek.

Merijn

dre73

de reference plus staat niet bekend om z`n geweldige laag,dus ik zou persoonlijk wel op zoek gaan naar een stabiele amp.
als je budget je enigsinds beperkt zou lyngdorf jouw ding wel eens kunnen zijn.
de lavardin laat de scan-speaks niet zingen denk ik.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

asterduc

Citaat van: dre73 op augustus 23, 2009, 11:40:26
de reference plus staat niet bekend om z`n geweldige laag,dus ik zou persoonlijk wel op zoek gaan naar een stabiele amp.

De Audyn is zeer stabiel met zijn sterk overgedimentioneerde voeding, maar ... mist dat allerlaagste diep toch wat.
De TDAI2200 heeft een zeer strak laag als je hem in full-range gebruikt, maar je kunt dat frequentiebereik wel naar je eigen wensen boosten, tot zelfs onder de 20 hz.
Wel opletten met de Scan woofers want daar zouden de membranen wel eens kunnen uitvliegen.
Een ScanSpeak driver heeft nml een zeer grote centrering die in het lineaire uitslaggebied geen compressie geeft.  Daardoor wordt het membraan bij een (te) grote uitslag niet afgeremd, zoals dat bij vele andere drivers wel het geval is.
Ed.

ThemeScene H57, HTPC.

erik s.

Citaat van: asterduc op augustus 23, 2009, 12:04:25
De Audyn is zeer stabiel met zijn sterk overgedimentioneerde voeding, maar ... mist dat allerlaagste diep toch wat.
De TDAI2200 heeft een zeer strak laag als je hem in full-range gebruikt, maar je kunt dat frequentiebereik wel naar je eigen wensen boosten, tot zelfs onder de 20 hz.
Wel opletten met de Scan woofers want daar zouden de membranen wel eens kunnen uitvliegen.
Een ScanSpeak driver heeft nml een zeer grote centrering die in het lineaire uitslaggebied geen compressie geeft.  Daardoor wordt het membraan bij een (te) grote uitslag niet afgeremd, zoals dat bij vele andere drivers wel het geval is.
Ed.

je moet met roomcorrection/roomperfect zo wie zo dalen niet proberen weg te halen. die zijn meestal het gevolg van de ruimte en die krijg je toch niet weg. het gevolg is alleen dat je versterker veel vermogen moet leveren aan de speakers zonder enig resultaat met gevaar voor zowel versterker als speakers.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

asterduc

Citaat van: erik s. op augustus 23, 2009, 15:49:13
je moet met roomcorrection/roomperfect zo wie zo dalen niet proberen weg te halen. die zijn meestal het gevolg van de ruimte en die krijg je toch niet weg.

Er wordt al te snel geroepen dat je van de dip's moet afblijven.

Een dip kun je perfect weghalen, zolang het geen gevolg is van een staande golf die op een bepaalde plaats kruist met eenzelfde (teruggekaatste) golf in tegenfase.
In de meeste gevallen komt deze probleemdip slechts op één enkele (lage) frekwentie voor en die is dan nog smalbandig ook. De andere dippen hebben andere oorzaken en zijn perfect glad te krijgen.

Bij het weghalen van de pieken rond de dip (want daar zit hij meestal, tussen 2 enorme pieken) krijg je de boel redelijk vlak.
Let wel, bij het filteren van de (meestal 2) pieken ga je door de gekozen Q ook de dip nog lager trekken. De dip kun je daar dan wel gaan boosten, echter niet boven zijn origineel spl niveau.

Ed.

ThemeScene H57, HTPC.

erik s.

Citaat van: asterduc op augustus 23, 2009, 22:40:33
Er wordt al te snel geroepen dat je van de dip's moet afblijven.

Een dip kun je perfect weghalen, zolang het geen gevolg is van een staande golf die op een bepaalde plaats kruist met eenzelfde (teruggekaatste) golf in tegenfase.
In de meeste gevallen komt deze probleemdip slechts op één enkele (lage) frekwentie voor en die is dan nog smalbandig ook. De andere dippen hebben andere oorzaken en zijn perfect glad te krijgen.

Bij het weghalen van de pieken rond de dip (want daar zit hij meestal, tussen 2 enorme pieken) krijg je de boel redelijk vlak.
Let wel, bij het filteren van de (meestal 2) pieken ga je door de gekozen Q ook de dip nog lager trekken. De dip kun je daar dan wel gaan boosten, echter niet boven zijn origineel spl niveau.

Ed.

dips zijn eigenlijk altijd het gevolg van de luisterruimte en niet van de speaker.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

asterduc

Citaat van: erik s. op augustus 23, 2009, 23:23:45
dips zijn eigenlijk altijd het gevolg van de luisterruimte en niet van de speaker.

kun je dat onderbouwen?
ik heb geen tijd noch zin om hier een welles/nietes spelletje van te maken.

Over manuele DSP afregeling en daarmee samenhangende ruimteakoestiek is slechts weinig publiek beschikbaar gesteld.
Interessante werken zijn bvb de bevindingen van Geddes en ook het vrij recent boek van Floyd Toole, echter geen lektuur voor de doorsnee muziek luisteraar.

Een eenvoudige gebruiksaanwijzing voor DSP afregeling staat op mijn to-do lijstje en zal hier ten gepaste tijde geplaatst worden.

Groeten,
Ed.

ThemeScene H57, HTPC.

erik s.

luidsprekers hebben eigenlijk nooit echte dips. alleen bij het overnamepunt van het filter kan wel een flinke afwijking ontstaan bij een niet al te best filter en dat is op een frequentie die boven het punt ligt waar je echt correcties op toepast( dat is toch vooral het laag, om het klankkarakter van een luidspreker niet geheel te veranderen)

blueray

Lyngdorf richt zich toch ook bij uitstek op correctie van de ruimte-akoestiek (voor zover mogelijk) en juist niet op correctie van de speaker? (want dan zou het karakter van de speaker worden aangestast). Ik vraag me wel nog af of het met 2 'normale' speakers lekker werkt, of dat je echt die corner woofers nodig hebt.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

erik s.

ik heb zelf een Tact RCS en bij mij werkt de roomcorrection eigenlijk met elke speaker. ik heb de speakers links en rechts naast een schouw staan en de RC doet hier wonderen.

garmtz

Tact RCS werkt wel fundamenteel anders dan RoomPerfect... Althans, het zijn allebei eq's, maar Tact doet gewoon een inverse van de afwijkingen, RoomPerfect probeert echt de kamerinvloed te isoleren van de response van de speaker en dus alleen de kamer te corrigeren.