Eerste budget HTPC

Gestart door Bonemen, augustus 21, 2009, 21:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Bonemen

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Na een paar maanden dit forum gelezen te hebben heb ik me maar eens aangemeld.

Ik wil graag een HTPC.

Als eerst het budget:
Mijn budget is ongeveer 300,00 tot 350,00 euro. Ik weet dat het niet veel is maar ik denk dat het moet lukken.

Wat moet hij kunnen:
TV kijken en opnemen, films kijken, internet. Vrij standaard lijstje.

Onderdelen:
Welke onderdelen zijn geschikt voor mijn doelstelling en budget? Dus niet niet te duur maar wel redelijke onderdelen. Ik had de volgende dingen al in gedachten:

• Kast: Nox Media case (E 65,00)
  • Harddisk: Samsung Spinpoint 1TB (E 80,00)
  • Geheugen: 1GB, merk weet ik nog niet (E 20,00)
  • Geluidskaart: ?
  • Videokaart: ?
  • Moederbord: ?
  • CPU: ?

De TV Kaart, DVD speler/writer en accessoires kunnen later nog toegevoegd worden. (Ik reken deze dus niet tot het budget) Ik heb nog een externe DVD speler/writer liggen.

De vraag aan jullie is om het lijstje aan te vullen en tips te geven over wat ik wel of niet moet doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

egraaf

Ik heb een Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbord, daar zit al een videokaart op. Ik heb er een AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4850E processor opzitten, die is vrij zuinig, en goed genoeg om vrijwel alles af te spelen qua video.

Ik zat in totaal wel boven je budget, maar misschien lukt het toch.

Bonemen

Bedankt voor het snelle antwoord. Het Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbord is een goede optie inderdaad met een redelijke geluid -en videokaart onboard las ik. Dit kan hem wel eens worden en hij past ook redelijk in het budget.

Processor lijkt me ook een goede en valt qua prijs ook nog redelijk mee.

Bedankt en ik hoop dat er nog meer reacties komen!

Rage

Wat dacht je van de ASrock Ion, de standaard versie met DVD kost slechts € 259,- en doet het heel goed als HTPC. De duurdere versie met Blu-ray kost € 375,-

Specs

Ook zeer klein, kan makkelijk 1080p afspelen, heeft een goed geluid, zeer stil en gebruikt weinig stroom.
Hij kan trouwens ook een spel aan als het nodig zou zijn. Als je zou willen kan je de harde schijf vervangen (intern) of een externe kopen als je meer ruimte nodig hebt. 320 GB lijkt weinig, maar ik heb zelf ook een Media Center met een grote harde schijf maar gebruik niet meer dan 160 GB en ik heb er zeker 50 films op staan en nog 3 in 1080p.

jantje112

Citaat van: Bonemen op augustus 21, 2009, 21:42:12
Bedankt voor het snelle antwoord. Het Gigabyte GA-MA78GM-S2H moederbord is een goede optie inderdaad met een redelijke geluid -en videokaart onboard las ik. Dit kan hem wel eens worden en hij past ook redelijk in het budget.

Processor lijkt me ook een goede en valt qua prijs ook nog redelijk mee.

Bedankt en ik hoop dat er nog meer reacties komen!

Idd, een amd met een moederbordje met integrated vga (even checken welke 1080p HD aankan) minimaal 2 gig geheugen (dan ben je voor die 20 euro al bijna klaar)

Verder een klein harde schijfje voor besturingsysteem regelen en losse schijven voor opslag.

Tinuz

he heb zelf een MSI P7NGM-Digital, S775, nF730i, 4xDDR2, mATX mobo. Kost rond de €100,- Voordeel is dat er een goede interne grafische processor op zit, die met gemak HD content aan kan.Ook zit er een HDMI poort op en zijn er goede geluidsopties (7.1 of 5.1 en meer) Heb zelf een nieuwe E8400 processor via marktplaats kunnen kopen voor €130 maar de E7400 voldoet denk ik ook wel. Op hardware.info vond ik een zeer handige tutorial om mkv's door de grafische processor te laten decoderen, zodat de processor daar echt een stuk minder door belast wordt (95% terug naar 50% bij mij).  
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZ2puZGaa/Workshop_GPU_acceleratie_voor_je_H264_MKVbestanden/1 .

Draai zelf op windows 7 ultimate, wat ik echt een verademing vind ten opzichte van vista. Ook de mediacenter van windows 7 werkt een stuk prettiger dan die van vista premium home. Nadeel van windows 7 is dat er nog niet echt geweldige displaydrivers zijn (Nvidia in mijn geval), al heb ik met de nodige moeite toch de gewenste configuratie aan de praat gekregen. Mijn kast had ik goedkoop via het werk kunnen kopen €20 voor een ouder model silverstone lascala kast. Werkgeheugen zou ik direct 4Gb in zetten dat kost je maar €20 extra en voorkomt een hoop gekloot denk ik. Verder heb je nog een stille processorkoeler nodig die in je kast past, is kleine kostenpost. Was zelf in totaal zo'n €500 kwijt.

Ben ff voor je wezen surfen bij komplett in dit geval. Voor de volgende onderdelen: Asus P5N7A mobo                                    €96
                                                                                                              Intel Core2duo E7400                                €96
                                                                                                              Northq silent ice koeler                              €20
                                                                                                              NOX media HTPC kast                                €65
                                                                                                              Samsung spinpoint 1Tb                              €66
                                                                                                              Kingston DDR2 PC6400 4Gb werkgeheugen kit €55
                                                                                                              DVD brander (vanaf kleine €20)                    €20

totaal                                                    €418,- excl. verzendkosten.

Zoals je ziet kun je dus wel een zeer fatsoenlijke instap HTPC bouwen die met HD materiaal overweg kan voor ong. €430,-

Hoop dat je hier wat mee kunt. Groeten Tinuz  :)    

Bonemen

Nogmaals bedankt voor alle uitgebreide antwoorden. Ik ga kijken wat ik ermee ga doen maar ben ook aan het overwegen of een WD TV niet beter is voor mij (of een andere dergelijke mediaspeler).