kabels: Alle meningen in 1 topic

Gestart door Raphie, augustus 20, 2009, 18:14:07

Vorige topic - Volgende topic

Kuipje

We zullen het nooit weten. De gewone interlink mocht er niet meer tussenuit en de dure werd meteen geklikoneerd. Wel zonde van de fraaie plugjes...

scrutinizer

Citaat van: Kuipje op augustus 22, 2009, 16:55:47
We zullen het nooit weten. De gewone interlink mocht er niet meer tussenuit en de dure werd meteen geklikoneerd. Wel zonde van de fraaie plugjes...
Zonde!!!
Kapitaal vernietiging .... en niet alles is goud dat blinkt.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

beunky

Tsja... we gaan geen ouwe koeien uit de sloot halen ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Ik zat nog even na te denken over een topic waar verschillende kabels in luidsprekers worden besproken. Dit bracht me op een heldere formulering waarom het argument tegen de blindtest niet deugt.

Wat is het argument? Voorbeeld is de keuring van mp3 kwaliteit door de bbc. Vele testen toonden aan dat men blind geen verschil kon horen tussen goede mp3 en lossless. Toen werd de eerste mp3 implementatie aan een studiotechnicus aangeboden en die hoorde niet blind onmiddellijk dat er een probleem frequentie was oid en dat bleek ook juist. Het argument is nu dat men dus niet blind beter kan horen dan blind even alle andere verklaringen ter zijde.

Als dit waar is dan betekent dat dat we dus niet in staat zullen zijn om te horen welke bekabeling er in een luidspreker zit zolang we deze niet openmaken. Ofwel dat we niet kunnen genieten van de specifieke eigenschappen. Het heeft dan ook geen enkele zin om daar dure bekabeling te gebruiken. In deze consequentie blijkt het absurde van de stelling. Als we toegeven dat we onze ogen nodig hebben moeten we eigenlijk voor iedere keer dat we luisteren eerst even naar alle kabels en interlinks kijken, als iemand ze verwisselt hebben we dat blind immers niet in de gaten.

Mijn conclusie.
Blind niet kunnen horen betekent niet dat de blindtest niet deugt maar dat onze verbeelding noodzakelijk is om het te kunnen horen. Gelukkig maar want het scheelt veel geld  ;)

celerontje

Stuur jij die CDtjes nou maar eens op... ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Icarus314

Citaat van: celerontje op oktober 21, 2009, 01:30:27
Stuur jij die CDtjes nou maar eens op... ;)

Welke CDtjes?

Maar vind je ook niet dat het betekent dat iedere keer dat we gewoon gaan zitten luisteren naar de stereo dat het dan niets uitmaakt waar we naar luisteren omdat het toch allemaal blind is. Pas als we echt gaan vergelijken tussen kabels horen we ineens verschillen. Zelfs als die verschillen er dan echt zijn horen we ze nog niet als we stoppen met vergelijken. Verklaart dat ook waarom de audiofiel altijd moet upgraden? Ik bedoel dat het minimaal betekent dat we heel bewust vergelijkend moeten luisteren om er van te kunnen genieten!

Icarus314

Ik vind dit een belangrijk topic omdat ik het gevoel heb dat ik jaren lang aan een verbeelding heb gewerkt, dat ik beetje bij beetje een audiofiele waan heb opgebouwd die ineens door de mand valt als je blind gaat luisteren. Eigenlijk is het wel plezieriger luisteren zonder die audiofiele waan merk ik.

celerontje

Raphie

Hej. ik had dit topic gesloten?!? gaan mods nu ook al zo maar ongevraag topics weer open gooien?
JBL PRX Power!