"iets waar al JAREN en JAREN zeer grote groepen van mensen onderzoek naar doen"

Started by dekkersj, November 19, 2007, 00:29:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eazyQ

Raphie, 1 cruciaal punt: alle wetmatigheden zijn te bewijzen door de praktijk dus als de praktijk iets aangeeft wat niet wetmatig bewezen kan worden, bestaat het dan niet of moet dan de wetmatigheid aangepast worden? Of is dat een te zweverige vraag ;)?

Raphie

Quote from: Tim Radges on December  6, 2007, 14:22:44
Raphie, 1 cruciaal punt: alle wetmatigheden zijn te bewijzen door de praktijk dus als de praktijk iets aangeeft wat niet wetmatig bewezen kan worden, bestaat het dan niet of moet dan de wetmatigheid aangepast worden? Of is dat een te zweverige vraag ;)?

Te zweverig ;D

Als iets waargenomen wordt door onze zintuigen, dan is het ook te meten en op z'n minst inzchtelijk te maken.
noem mij eens 1 objectief voorbeeld (dus geen subjectieve waarneming) waarbij jouw stelling op zou gaan?
JBL PRX Power!

redfox001

Ik heb een voorstel voor een meetopstelling. We plaatsen een versterker aan een kabel en die kabel aan een spoel met daarin een bewegende conus. We gaan dus niet kijken naar de uitslag van een wijzertje op een voltmeter of een aantal cijfers in een digitaal display maar we gaan luisteren naar de uitslag van die conus. Als er dan meerdere experimentatoren onafhankelijk van elkaar concluderen dat ze iets verschillends horen bij verschillende kabels in de opstelling dan stellen we dat het wetenschappelijk bewezen is dat er verschillen zijn. We gebruiken dus niet onze ogen in dit experiment omdat we met onze oren over veel gevoeliger meetinstrumenten beschikken en bovendien het er om gaat dat de verschillen relevant zijn voor onze oren en niet voor onze ogen :D

(ik ga weer eens iets anders doen  ;D)

eazyQ

Quote from: Raphie on December  6, 2007, 14:25:16
Te zweverig ;D

Als iets waargenomen wordt door onze zintuigen, dan is het ook te meten en op z'n minst inzchtelijk te maken.
noem mij eens 1 objectief voorbeeld (dus geen subjectieve waarneming) waarbij jouw stelling op zou gaan?
emoties, je kunt zien dat iemand verdrietig is door gelaatsuitdrukking en tranen en gedrag. Maar hoe verdrietig is iemand? 8? voor zover ik weet is daar geen eenheid voor, terwijl we dat toch echt waarnemen met onze zintuigen wanneer iemand huilt van verdriet. Ik geef toe, het is inzichtelijk te maken, maar niet meetbaar  ;)

redfox001

Er schoot me nog wat te binnen. Er wordt steeds gedaan alsof die kleine capaciteit van een kabel geen invloed heeft omdat de frequenties die het wegfiltert ver boven de gehoorsgrens liggen. Echter als je een scherpe puls door een kabel stuurt dan kun je die volgens een Fourier transformatie zien als een optelsom van heel lage tot heel hoge frequenties. Als je de hoge frequenties wegfiltert dan verandert de stijlheid van de puls. Bij blokgolven worden de kanten dan schuin er zijn genoeg scoopplaatjes voor handen op het internet die laten zien hoe de capacitieve werking van kabels deze blokgolven beïnvloedt.

Maar dit is best wel een leuke draad hoor je gaat er weer door nadenken  ;)

hifiman

Quote from: radioactief on December  6, 2007, 15:30:15
Er schoot me nog wat te binnen. Er wordt steeds gedaan alsof die kleine capaciteit van een kabel geen invloed heeft omdat de frequenties die het wegfiltert ver boven de gehoorsgrens liggen. Echter als je een scherpe puls door een kabel stuurt dan kun je die volgens een Fourier transformatie zien als een optelsom van heel lage tot heel hoge frequenties. Als je de hoge frequenties wegfiltert dan verandert de stijlheid van de puls. Bij blokgolven worden de kanten dan schuin er zijn genoeg scoopplaatjes voor handen op het internet die laten zien hoe de capacitieve werking van kabels deze blokgolven beïnvloedt.

Maar dit is best wel een leuke draad hoor je gaat er weer door nadenken  ;)
Klopt, echter dat verandert toch niets aan de stelling?
Je oor hoort dus die blokgolven niet als een ideale blokgolf....

redfox001

Quote from: Audioloog on December  6, 2007, 15:46:23
Klopt, echter dat verandert toch niets aan de stelling?
Je oor hoort dus die blokgolven niet als een ideale blokgolf....

Daar heb je gelijk in. Bedankt!

dekkersj

Quote from: radioactief on December  6, 2007, 14:03:38
Maar wat is dan wetenschap? Het toepassen van de wet van ohm op alles wat rondvliegt? Ik wil slecht zeggen dat die wet een experimentele eerste orde benadering is onder laboratorium omstandigheden. Er wordt van alles vooral tijdsafhankelijk in verwaarloosd. [...]
En dat mag ook. Audiofrequenties zijn dermate laag dat eventuele verschillen ofwel ver in de ruis te zoeken zijn of dat het helemaal geen belang heeft. Zo simpel is het nu eenmaal.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort