Paar kleine tips bij het ophangen en afstellen van de projector

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 20, 2009, 10:28:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

Veel mensen komen bij ons met de volgende vragen, en dus een klein topic met wat tips en tricks.

1. het beeld loopt niet recht aan 1 kant
Een paneel is in principe nooit krom.
Een projector die echter niet volledig haaks op het scherm hangt kan een afwijking vertonen.
De meeste mensen denken dat dit altijd aan 2 kanten te zien is, echter in de realiteit is dat niet zo en kan het dus zijn dat alles perfect loopt, behalve de bovenkant of de zijkant.
Enige oplossing is de projector echt haaks hangen en met lensshift de rest doen.

2. to be calibrated or not
Natuurlijk moet je je projector laten calibreren, beter is te kopen bij een dealer waar hij al gecalibreerd is.
ECHTER, als hij daarvandaan komt moet je vaak wel even een geheugen laden voordat je de projector gaat gebruiken. Sommige projector reageren anders op verschillende inputs.
Een geheugen laden als het beeld te zien is is vaak de enige mogelijkheid om zeker te weten dat je goed zit te kijken.

3. scherpte/focus
Check altijd na ongeveer 20-30 minuten de focus.
Beste is vlak bij je scherm gaan staan met het menu op het beeld en de projector eerst flink uit focus draaien en daarna langzaam aan terug.
Let er goed op dat je niet alleen de pixels ziet maar ook dat er geen flare zichtbaar is.

4. keystone or not
Keystone mag van mij verdwijnen uit projectoren.
Met een goede lensshift heb je geen keystone nodig, probeer dus altijd eerst de projector haaks op het scherm te hangen en recht.
En dan met de lensshift het beeld goed te zetten.

5. onderhoud
Probeer altijd om de 500-600 uur je stoffilter even schoon te maken, vergeet niet dat dit feitelijk de longen zijn van je projector, met veel troep erin moeten de koelers harder draaien en worden de panelen waarschijnlijk te warm.

6. stroom uitval ?
Heb je vaak of some problemen met stroom uitval koop dan een zgn UPS (uninterupted power supply), als de stroom dan uitvalt kun je de projector nog gewoon een cooldown geven.
Dit bespaart je panelen ENORM.

7. Burn baby burn
Hoewel er volgens sommige mensen met digitale projector geen kans is op burn etc. raden we toch iedereen aan om de projector niet teveel hoog contrast statische beelden te voeren.

8. Shut down allready
NOOIT maar dan ook NOOIT de cooldown periode van je projector afbreken, deze zit er niet voor niets op.

9. To be or not to be
Als ik er even niet ben moet mijn projector dan uit ?
Het beste is om als je een pauze inlast van laat zeggen een half uur de projector op videomute te zetten en gewoon aan te laten staan.
De projectorlamp slijt meer van het aan en uit zetten dan van een half uurtje branden.

10. levensduur ?
LCD panelen gaan tegenwoordig redelijk lang mee (waarschijnlijk levenslang voor de meeste kijkers).
Lampen echter niet.
Hoewel veel lampen aangeven 2000-3000 uur raden we iedereen aan om de lamp bij ongeveer 1500-1700 uur te wisselen.
De kwaliteit kruipt achteruit dus het valt amper op, totdat je een nieuwe lamp plaatst.

11. scherm
Koop een GOED scherm, liefst een spanscherm ivm de bobbels en vouwen van veel electrische schermen.
Maar onthoud, het scherm geeft het beeld weer, hoe beter die kwaliteit hoe beter het beeld.

12. bekabelingen
Bij lange runs neem goede HDMI kabels die 1080P gecertificeerd zijn.
Kabels van 90.00 voor 10 mtr werken misschien een paar weken maar op een gegeven moment komt er ruis in het beeld.
We hebben er hier verschillende getest en geen 1 bleef langer dan 3 maanden zonder problemen werken, variaties waren er in kleine onrust in kleurovergangen tot groene/witte ruis in schaduw gebieden tot simpelweg geen handshake meer.
Kabels hoeven niet extreem duur te zijn, meestal zijn er redelijke kabels van rond de 200-400 te vinden (beetje afhankelijk van de echte afstand).
Bij kabels tot 2 mtr hebben we nog amper tot geen verschil kunnen vinden binnen de goede kabels.

13. Roken
Roken is niet alleen slecht voor je gezondheid maar ook voor de projector, beelden worden al snel erg modderig en ook bij een calibratie is daar vaak niets meer aan te doen.
Een dure reiniging is de enige optie.

14. stof
Het is niet verstandig om even lekker te gaan boren en schaven in een ruimte waar een projector hangt, zorg ervoor dat de projector goed afgedekt word en dat hij dus GEEN stof binnen krijgt.

Vraag gerust of vul aan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BernHardN

mooi dit soort tips.
Heb je ook een goede manier om je PJ haaks op te hangen?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

J.A.F._Doorhof

Verschilt een beetje per projector maar wat goed werkt is gewoon kijken op je scherm.
En twijfel je een laser pointer en waterpas gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 20, 2009, 10:28:44
1. het beeld loopt niet recht aan 1 kant
Een paneel is in principe nooit krom.
Een projector die echter niet volledig haaks op het scherm hangt kan een afwijking vertonen.
De meeste mensen denken dat dit altijd aan 2 kanten te zien is, echter in de realiteit is dat niet zo en kan het dus zijn dat alles perfect loopt, behalve de bovenkant of de zijkant.
Enige oplossing is de projector echt haaks hangen en met lensshift de rest doen.
Ik ben het hier niet geheel mee eens:
Bij mijn beamer lopen onderkant, bovenkant en linkerkant nagenoeg perfect haaks, maar rechterkant heeft wat trapezium.
Dit kan je omogelijk oplossen, want als je de projector ter compensatie meer naar links gaat richten, lopen de boven- en onderkant niet meer recht.

Dit lijkt een afwijking in sommige beamers, ik kom het wel vaker tegen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

Ik ben het ook vaak tegen gekomen en het is altijd een probleem van het ophangen.
Ga er maar mee spelen je zult zien dat het klopt wat ik zeg.
Check ook de manier hoe je scherm hangt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Mmmm, maar dat geeft nog steeds geen verklaring.
Trouwens, als 3 zijden haaks lopen, staat de beamer toch ook haaks t.o.v. het scherm?
De enige reden die ik kan bedenken is vervorming in de optiek.

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

J.A.F._Doorhof

probeer het maar eens uit, het kan door een bepaalde hoek komen dat er afwijkingen in 1 kant naar voren komen.
Echt we zien dit zo vaak :D
Sommige lensen zijn wel erg brak maar nooit zo brak.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Ik heb uren zitten klooien, een paar maanden geleden, maar ik kreeg het echt niet beter.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Marvin....

zit er in een epson 980 een keystone functie waar ik niet makkelijk bij kom?
ding hangt op dezelfde plek als de 680, maar ik blijf scheef beeld houden.
echt aan alle kanten... !  >:(

heb alles behalve de lamp uren al gereset, beugel aan het plafond en het scherm zijn niet verhuisd...
ik begrijp er niets van....

J.A.F._Doorhof

Even de projector recht hangen en dan met de lensshift verschuiven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

dank je, de oplossing bood zich aan toen ik van de onderkant naar keek.

een paar graden om de lengte as verdraaid door aan de beugel te, ehh, trekken....

ik had het echt niet in de gaten wat het nou was, nu kunnen we straks naar het voetbal kijken zonder te denken dat het rugby is...  :D

jasper29

een probleempje wat ik heb en maar niet goed krijg is dat mijn 16:9 beamer (epson tw1000) niet beeldvullend krijg op mn 16:9 scherm. ik heb het scherm nagemeten en de verhouding is wel 16:9. Maar hoe ik een en ander ook instel, of het beeld valt over de zwarte randen aan de zijkant als het beeld in de hoogte wel netjes binnen de kaders valt. of als de zijkanten wel binnen de kaders zit, houd ik onder en boven een strook over.
gr
jasper

bmateijsen

Bedoel je dat je met film wat overhoudt of op het interne testpatroon?



Citaat van: jasper29 op september 21, 2009, 16:27:40
een probleempje wat ik heb en maar niet goed krijg is dat mijn 16:9 beamer (epson tw1000) niet beeldvullend krijg op mn 16:9 scherm. ik heb het scherm nagemeten en de verhouding is wel 16:9. Maar hoe ik een en ander ook instel, of het beeld valt over de zwarte randen aan de zijkant als het beeld in de hoogte wel netjes binnen de kaders valt. of als de zijkanten wel binnen de kaders zit, houd ik onder en boven een strook over.
gr
jasper

squeek

Citaat van: jasper29 op september 21, 2009, 16:27:40
een probleempje wat ik heb en maar niet goed krijg is dat mijn 16:9 beamer (epson tw1000) niet beeldvullend krijg op mn 16:9 scherm. ik heb het scherm nagemeten en de verhouding is wel 16:9. Maar hoe ik een en ander ook instel, of het beeld valt over de zwarte randen aan de zijkant als het beeld in de hoogte wel netjes binnen de kaders valt. of als de zijkanten wel binnen de kaders zit, houd ik onder en boven een strook over.
gr
jasper

kijk even in je menu "output scaling" op 100% staat.

en één tip, als je 16:9 materiaal bekijkt neem dan niet 20th century fox films want die zijn niet beeldvullend.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

J.A.F._Doorhof

Hi,
Als je een volledig wit veld opzet heb je dan hetzelfde probleem ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasper29

hallo,
even gekeken en de output staat gewoon op 100%.
het is ook als ik het test patern op zet. de witte lijn aan de bovenkant staat netjes beeldvullende en de zijkanten zijnte zien op het zwarte van de omkadeing van het scherm.
de beamer is gecalibreert.
iemand nog andere suggesties?
gr
jasper

jasper29

hallo,
ik heb het scherm nog ff opgemeten. en het "witte" deel is 133cm bij 233cm. dus geen echte 16:9 verhouding van 132 bij 234.
het scherm is van het merk proluxx. een redelijk budget merk. de verkoper is volgens mij failliet, aangezien hij op internet alleen  nog een paar show modellen verkoopt
dus daar hoef ik het ook niet van te hebben. heb toch een mailtje gestuurd. weet iemand de site van deze fabrikant? ik kon het niet vinden namelijk.
ik baal hier wel flink van....
gr
jasper

J.A.F._Doorhof

Ah, ok.
Er zijn inderdaad schermen die geen 16:9 verhouding hebben, vaak zie je of 1.78:1 of 1.85:1 schermen.
De meeste die echter bij de bekendere merken verkocht worden zouden wel 16:9 moeten zijn trouwens.

We hebben voor niet al te veel wel alternatieven :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasper29

baal dr wel van. over vervangen moet ik nog ff nadenken aangezien ik het scherm in een koof heb weggewerkt en deze niet eenvoudig te openen is.
het liefst wil ik de fabrikant erop aanspreken.
over wat voor een bedrag praten we als je zegt voor niet al te veel?
gr
jasper

J.A.F._Doorhof

Mail voor prijzen even met [email protected] dan kan Annewiek je dat vertellen.
Maar meestal zit het tussen de 350-600,00 beetje afhankelijk van wat je wilt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

wat is de beste manier, zonder callibratie, om de gamma zo optimaal mogelijk te krijgen?
en wat doet die gamma nu eigenlijk?

J.A.F._Doorhof

Gamma optimaal = calibratie

Gamma zorgt er feitelijk voor dat voor het oog het verloop van licht naar donker linear loopt.
Dit verschilt wat per kamer en per kleurspace, REC709 heeft bv een andere gamma curve dan SD.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

bij de volgende lamp, die ik bij jullie zal bestellen, mag een callibratie worden uitgevoerd.

vooralsnog ben ik een beetje aan het spelen met verschillende test dvd's, als het goed is dan krijg ik van dit weekend de dvd van Joe Kane.

de kleuren zijn nu al erg mooi, ook is het zwart goed gedetailleerd en het wit geen bouwlamp.
maar als ik speel met de gamma, waar ik nog geen nette referentie voor heb, dan kan ik het ene moment van de film onwijs verbeteren terwijl een fractie later alleen maar ruis achtige beelden vertoond.

ingewikkelde intelling!!

Jimmy Conway

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 20, 2009, 10:28:44
12. bekabelingen
....Kabels hoeven niet extreem duur te zijn, meestal zijn er redelijke kabels van rond de 200-400 te vinden (beetje afhankelijk van de echte afstand).

Ik vind €200-400 eigenlijk best wel extreem eigenlijk, bijna triest omdat er sinds jaar en dag voor een habbekrats netwerk kabels bestaan die grote hoeveelheden digitale data kunnen doorgeven voor een paar cent per meter.

Marvin....

ja dat is nogal ovedreven geprijsd, maar ik kan dat zeggen..
ik verkoop zelf geen kabels.

50 euro voor 15meter, bij de audiozaak EP: ...
tada, beeld...