Nieuwe HTPC > paar problemen

Gestart door nwolsink, augustus 9, 2009, 13:02:57

Vorige topic - Volgende topic

nwolsink

Ik heb onlangs een completen full HD setup gebouwd met:
-Panasonic TX-P50V10 plasma TV
-Marantz SR8002
-Dune BD Prime
-HTPC

Omdat ik wat streaming issues had met de Prime en tevens een aparte bak wilde voor mijn downloads heb ik deze HTPC gebouwd
-Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
-Intel E8400
-4GB Ram
-1TB Samsung F2 (5400rpm)
-Windows 7 RC (met Windows Media Center)

Nu loopt de PC lekker en het beeld is zekers goed te noemen alleen de audio en het afspelen van Blu Ray's blijft een probleem.
Ik heb HDMI 1.3 dus audio en video gaat via de Marantz, ik blijf echter altijd 7.1 zien op de receiver dus de HTPC staat niet op bitstream.

Het afspelen van .mkv en .m2ts files lukt alleen met VLC wat ik nu niet de meest handige player vind, is ook niet met een remote te bedienen dan. Ook laat de audio setup in VLC te wensen over.

Hoe krijg ik de optimale playback van .mkv en .m2ts files met bitstream audio?
XBMC draait niet op Windows 7
Power DVD 9 Ultra speelt ook geen BS Roms af vanaf de HDD en tevens geen .mkv bestanden

Is Media Portal een idee?
::Nothing to see here::

Ejorne

Citaat van: nwolsink op augustus  9, 2009, 13:02:57
Is Media Portal een idee?

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Mediaportal.
Maar ook hier zul je moeten 'worstelen' met codecs en instellingen om alles werkend te krijgen (en te houden).
Maar er zijn veel verschillende handleidingen te vinden die je de juiste settings geven...

BOUBOU

Ik heb na een kale installatie van Windows 7 build 7600, de Windows 7 codec pack van shark007.net geinstalleerd.
Na deze installatie worden mijn MKV's zonder problemen afgespeeld.

Wat betreft de m2ts files, je kunt deze films het beste in een apparte folder zetten, en in de media library toevoegen als video, ipv. movie, op deze manier speeld Mediacenter ze af, zonder te vragen naar blu-ray afspeel software.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

The Penguin

Citaat van: nwolsink op augustus  9, 2009, 13:02:57

Power DVD 9 Ultra speelt ook geen BS Roms af vanaf de HDD en tevens geen .mkv bestanden

Ik gebruik AnyDVD bij powerDVD. Op de laptop draaien de Bluray's af op PowerdDVD9, op de HTPC op versie 8. Ik maak er wel een image van (.iso) die ik mount met Deamon Tools. Draait vloeiend. Ik heb dan de iso's zelfs op een netwerkschijf staan (1gig lan). Geluid gaat via spdif en beeld via DVI-HDMI.
RonV | 50PY70 | VSX-LX70 | BDP-51FD |Kef iQ7SE iQ5SE iQ6c |BK XLS300/PR | Anti Mode 8033 DSP | Canare 4S11

Gerbrand

De beste speler voor m2ts bestanden is m.i. Mediaplayer Home Cinema. Er komt bijna een nieuwe stable release aan die speciaal hierop gericht is. MPC-HC kan als een van de weinigen ondertitels weergeven uit m2ts. Met bijv. de Haali splitter lukt dat niet.

Bitstreaming heb ik niet geprobeerd, aangezien mijn receiver geen HDMI heeft.

Ik gebruik AnydvdHD om Blu-raytjes af te kunnen spelen.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

nwolsink

Citaat van: Gerbrand op augustus  9, 2009, 18:50:25
De beste speler voor m2ts bestanden is m.i. Mediaplayer Home Cinema. Er komt bijna een nieuwe stable release aan die speciaal hierop gericht is. MPC-HC kan als een van de weinigen ondertitels weergeven uit m2ts. Met bijv. de Haali splitter lukt dat niet.

Bitstreaming heb ik niet geprobeerd, aangezien mijn receiver geen HDMI heeft.

Ik gebruik AnydvdHD om Blu-raytjes af te kunnen spelen.

Gerbrand

Ik ga nu eerst Mediaplayer Home Cinema eens proberen

Gerbrand

Citaat van: nwolsink op augustus  9, 2009, 19:22:04
Ik ga nu eerst Mediaplayer Home Cinema eens proberen

Zorg er wel voor dat je een recente versie gebruikt. Linkje http://www.zshare.net/download/63528924e987d7f1/

Gerbrand

BOUBOU

Kan deze MPC HC ook met de remote bediend worden?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

nwolsink

Je kan dus definitief geen bitstream gebruiken op deze manier, de enige oplossing is om de Asus Xonar HDAV1.3 erbij in te zetten.
Voordeel is dat er dan meteen fatsoenlijke software bijzit Arcsoft TMT2 welke je kan upgraden naar TNT3 http://www.arcsoft.com/estore/software_title.asp?ProductCode=TMT3P

bart_nl

Voor een HTPC is VLC of MediaPlayerClassic-HC volgens mij geen optie? Ik draai zelf MediaPortal en overweeg een dedicated HTPC (Asrock ION330) met XBMC.
Qua blu-ray (en hd-dvd) heb ik met AnyDVD alles naar harde schijf geript. Deze files stop ik dan in MKV container. Zelfde doe ik zo nodig met downloads waarbij ik dan alleen "untouched" streams gebruik. Voordeel is dat deze files perfect binnen MediaPortal werken, d.w.z. films voorzien van IMDB info via een menu te selecteren, en ook snel starten.

Gerbrand

Als je alles naar MKV hebt geript is Media Portal net zo goed. Daarnaast ziet het er een stuk gelikter uit dan MPC-HC. Voor de absolute beeldkwaliteit vind ik MPC-HC beter. MKV gebruikt (onder Vista) EVR als renderer. Ik heb het gevoel dat die een soort sharpness aan het beeld toevoegt dat er niet hoort. Verder zie ik onder MPC-HC minder judder.

Gerbrand

Mirx

Zelfde moederbord, ik gebruik puur PowerDVD9 voor Blu-ray rips en MPC-HC voor de rest. Verder geen enkel codec pack, anydvd, etc. geinstallerd staan en draait als een zonnetje. Bitstream over HDMI geen ervaring mee verder, gebruik HDMI voor TV en analog outputs voor versterker. Kan in Vista door aansluiting op TV alleen stereo kiezen. Maar zover ik me kan herrinneren ondersteund de NVDIA 9400 chipset geen bitstream, enkel LPCM 7.1

Ik gebruik een Logtech DiNovo mini als afstandsbedienig omdat ik de htpc ook voor internet etc gebruik dus eventuele beperkingen voor MPC-HC met normale afstanbediening ken ik niet.

Media Center achtige schillen zien er wel mooi uit, maar missen vaak de playback opties die deze apps wel hebben.

BOUBOU

Citaat van: bart_nl op augustus 11, 2009, 17:04:24
Voor een HTPC is VLC of MediaPlayerClassic-HC volgens mij geen optie? Ik draai zelf MediaPortal en overweeg een dedicated HTPC (Asrock ION330) met XBMC.
Qua blu-ray (en hd-dvd) heb ik met AnyDVD alles naar harde schijf geript. Deze files stop ik dan in MKV container. Zelfde doe ik zo nodig met downloads waarbij ik dan alleen "untouched" streams gebruik. Voordeel is dat deze files perfect binnen MediaPortal werken, d.w.z. films voorzien van IMDB info via een menu te selecteren, en ook snel starten.

Welke software gebruik je voor het in een MKV container plaatsten van de met AnyDVD geripte blu-rays?

MvGr. BOUBOU

bart_nl

Citaat van: BOUBOU op augustus 11, 2009, 23:13:06Welke software gebruik je voor het in een MKV container plaatsten van de met AnyDVD geripte blu-rays?
stap 1) "HD-DVD/Blu-Ray Stream Extractor v0.6.3364" wat een schil/user interface is voor Eac3to om de streams er uit te halen
stap 2) "mkvmerge GUI" wat een schil/user interface is uit "MKVtoolnix" om er een MKV van te maken

Zelf werk ik onder windows XP en dan is het voor het rippen van schijfjes en gedownloade ISO's het handigste om ook nog de Toshiba UDF 2.5 drivers te installeren zodat stap 1) direct van de schijf/gemounte ISO kan. De tool moet de folderstruktuur zien en dat werkt voor blu-ray onder XP niet standaard. Alternatief kun je ook eerst met AnyDVD de schijf eerst naar harddisk rippen.
Meeste tijd kost het rippen van de hd-dvd of blu-ray. Muxen kun je met genoemde batch gewijs doen en gaat met de snelheid van bestanden van harddisk kopieeren.
Beide tools zijn m.i. zo gebruikersvriendelijk dat daar verder geen handleiding voor nodig is  8)

Alternatief kun je ook "tsMuxer" gebruiken. Daar kun je de M2TS files (m.i. alleen handig als je een PS3 hebt) die je de laatste tijd vaker ziet mee maken. Ook een prima tool waar je via de "meta file" ook weer een batch mee kunt doen.

Gerbrand

Citaat van: BOUBOU op augustus 11, 2009, 23:13:06
Welke software gebruik je voor het in een MKV container plaatsten van de met AnyDVD geripte blu-rays?

ClownBD schijnt ook goed te werken (http://www.clownbd.com/) en zie hier (http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=25818) voor uitleg.

The Penguin

Heb vanmiddag de Asus XONAR HDAV1.3 SLIM 7.1 CHANNEL AUDIO CARD/PCI HTPC IN ingebouwd in de HTPC.
Gemount met Deamon kan ik nu BR-iso's afspelen (soms icm anyDVD) met HD audio  ;D Daarvoor moet je wel gebruik maken van de bijgeleverde software Total Media Theater.
Dit gaat over HDMI pass trough naar de receiver. Werkt perfect, klinkt heerlijk .

RonV | 50PY70 | VSX-LX70 | BDP-51FD |Kef iQ7SE iQ5SE iQ6c |BK XLS300/PR | Anti Mode 8033 DSP | Canare 4S11

nwolsink

Citaat van: The Penguin op augustus 12, 2009, 20:18:26
Heb vanmiddag de Asus XONAR HDAV1.3 SLIM 7.1 CHANNEL AUDIO CARD/PCI HTPC IN ingebouwd in de HTPC.
Gemount met Deamon kan ik nu BR-iso's afspelen (soms icm anyDVD) met HD audio  ;D Daarvoor moet je wel gebruik maken van de bijgeleverde software Total Media Theater.
Dit gaat over HDMI pass trough naar de receiver. Werkt perfect, klinkt heerlijk .

Ik ben nu ook bezig met TMT3 krijg hem alleen niet te zien in Windows Media Center, dat zou wel moeten.
Wat ook vervelend is het ontbreken vd subs als je een .mkv afspeelt  :confused:

SphinX

nwolsink

Citaat van: SphinX op augustus 13, 2009, 10:48:12
Heb je XBMC al eens geprobeerd?

Ja en deze werkt nu ook, alleen de beeldkwaliteit van XBMC blijft wel behoorlijk achter met b.v. TMT3.
Verder doet XBMC gewoon wat hij moet doen alleen het beeld ziet er niet uit

BOUBOU

Citaat van: bart_nl op augustus 12, 2009, 10:36:57
stap 1) "HD-DVD/Blu-Ray Stream Extractor v0.6.3364" wat een schil/user interface is voor Eac3to om de streams er uit te halen
stap 2) "mkvmerge GUI" wat een schil/user interface is uit "MKVtoolnix" om er een MKV van te maken

Zelf werk ik onder windows XP en dan is het voor het rippen van schijfjes en gedownloade ISO's het handigste om ook nog de Toshiba UDF 2.5 drivers te installeren zodat stap 1) direct van de schijf/gemounte ISO kan. De tool moet de folderstruktuur zien en dat werkt voor blu-ray onder XP niet standaard. Alternatief kun je ook eerst met AnyDVD de schijf eerst naar harddisk rippen.
Meeste tijd kost het rippen van de hd-dvd of blu-ray. Muxen kun je met genoemde batch gewijs doen en gaat met de snelheid van bestanden van harddisk kopieeren.
Beide tools zijn m.i. zo gebruikersvriendelijk dat daar verder geen handleiding voor nodig is  8)

Alternatief kun je ook "tsMuxer" gebruiken. Daar kun je de M2TS files (m.i. alleen handig als je een PS3 hebt) die je de laatste tijd vaker ziet mee maken. Ook een prima tool waar je via de "meta file" ook weer een batch mee kunt doen.

Bedankt voor je tips...

Ik heb het als volgt opgelost.

Eerst zet ik met tsMuxeR dmv. de 'demux' functie, het grootste M2ts file welke vanaf de blu-ray geript is, om naar een afzonderlijke video en audiostream, vervolgens zet ik de output van dit proces dmv. mkvmerge om naar een MKV file.
Het enige waar ik nog niet uit ben, is het intergreren van de ondertitels.

Heeft iemand enig idee hoe ik de verschillende ondertitels kan herkennen vanaf een blu-ray disc?

MvGr. BOUBOU

bart_nl

Citaat van: BOUBOU op augustus 21, 2009, 21:56:43Heeft iemand enig idee hoe ik de verschillende ondertitels kan herkennen vanaf een blu-ray disc?
met genoemde HD-DVD/Blu-Ray Stream Extractor of MakeMKV kun je dat zien. Over het algemeen is het handiger om de ondertitels te downloaden van bijvoorbeeld http://www.ondertitel.com/ omdat je dan direct een srt file hebt die meer algemeen gebruikt kan worden. Rip je zelf dan moet je de sup file nog naar srt omzetten via subrip. Bewerken (synchroniseren) kan indien nodig met subtitleworkshop. Ik gebruik zelf nauwelijks ondertitels dus download ze dan ;)
MakeMKV is eigenlijk ook een heel handige tool om in een keer van een blu-ray folder naar mkv om te zetten. Enige reden dat ik het niet standaard gebruik is dat ze aangeven "All features (including Blu-ray decryption and processing) are free during BETA" en ik verwacht dat dat dus zal veranderen. Aangezien ik al een anydvd licentie heb gebruik ik daarom liever de eerder genoemde freeware tools..