Sandervg's hometheater --> weer luidsprekers geluisterd

Gestart door sandervg, augustus 7, 2009, 10:20:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sandervg

Citaat van: bmateijsen op augustus  7, 2009, 17:02:18
Screen Research gaat veel beter met de Epson omdat de lichtopbrengst niet zo veel wordt weggenomen door het doek. Maar je moet wel rekening houden met de grootte van het scherm. Dat geldt bij Epson altijd, en ik zou niet groter gaan dan 2,4m breed.
Als je 'slechts' op 1,8m breed gaat, zou dan OS Screen wel kunnen? Dan heb je minder gain nodig toch?

Citaat van: bmateijsen op augustus  7, 2009, 17:02:18
De artifacten is simpel, dit heeft mede te maken met de de afstand van de projector tot het scherm. Widescreen Review heeft laatst een test gedaan met akoestisch transparante schermen. Zoek dat artikel maar op, zij hebben verstand van beeld ;).
Heeft iemand misschien een pdf-je of zo van deze review? Ik wilde me subscriben, maar dan duurt het tot 2 dagen tot je account werkt! (maar ik wil morgenochtend gaan verven, dus wel handig om zeker te weten hoe de opstelling gaat worden, zodat de juiste wanden de juiste kleur krijgen  ;))

Citaat van: bmateijsen op augustus  7, 2009, 17:02:18
Mijn tip: Als je ergens op moet besparen in een budget theater, dan zou ik geen akoestisch transparant scherm nemen.
Maar wil je de mooiste filmervaring... zet dan de luidsprekers achter een akoestisch transparant scherm. Ik zou absoluut niet meer zonder willen..
Ik ben het 100% met je eens, maar de reden voor akoestisch scherm is niet zo zeer vanuit een puristische blik op HT (hoewel ik wel héél graag de center op dezelfde hoogte heb als de andere speakers) maar meer ingegeven dat ik er toe gedwongen ben om de ruimte ingedeeld te krijgen. Als ik de speakers NAAST het scherm moet plaatsen kan ik niet breder dan 1,5m projecten. Bij 1,8m kunnen de kastdeuren al niet open EN zullen de speakers nog half tegen het niet akoestisch doek stralen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#26
Op basis van suggesties in dit topic, toch de opstelling nog wat veranderd. Ik heb heeeel lang gekeken naar alle mogelijkheden.

- Projector aan het schuine dak is toch erg onhandig omdat het op 'stoot-hoogte' komt te hangen. Dus dan toch maar op de grond in een wat zwaarder kastje dat stevig staat en dus niet op wielen. En hij is verplaatst naar een positie tussen de stoelen, ook omdat de kasten anders niet open konden. Het kastje wordt zo'n 60 cm hoog met de projector erin. (lens op zo'n 50cm hoogte) dan zou ik (hopelijk) genoeg ruimte voor de lensshift moeten hebben om netjes op het scherm te projecteren. Verder dient het kastje meteen als snack-plek.
- Verder moesten de kasten achter het scherm weg: de deuren konden niet open...
- Het scherm ga ik bevestigen op een houten frame. Dat moet me nog zelf lukken om te maken.

Misschien lukt het me nog om het scherm 20cm breder te maken (dus 2m), maar dat hangt af van de breedte van het zwarte kader en dat zou ik echt precies moeten gaan uitmeten. Afstand tot scherm is ca. 3,1 - 3,3m
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

De wand bij het raam zitten inmiddels 2 lagen aubergine / donker rode saus op. Er zijn zeker 5 lagen nodig om het volledig te laten dekken!! Gelukkig was ik al een beetje gewaarschuwd door Sonic Circle die ook heel wat lagen in zijn HT ruimte nodig had. Verder alles afgekit en de nietgaatjes dicht gesmeerd. Vannacht kan ik er nog een 3e laag op doen, morgenochtend nog een 4e laag en morgenavond hoop ik dan met een 5e keer de eerste wand als 'af' te kunnen beschouwen!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Na een weekje vakantie weer druk aan de slag. De donker rode muur zit er (na vijf lagen) goed onder. De schuine wanden en knieschotten zijn grijs gemaakt. Omdat het geheel toch wel heeeel erg donker werd, ga ik de knieschotten nog een keer met één tint lichter grijs doen. Dat gaat morgen gebeuren. De laatste wand wordt morgen of overmorgen van behang voorzien. Vanavond nog de deur en de radiator in de primer zetten, zodat we die ook morgen grijs kunnen maken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sonic Circle

Gaat lekker.

Ben je er al uit wbt audiokeuze?

brimbrammer

Zijn er al foto`s, ben immers wel benieuwd hoe het eruit ziet met de kleur enzo.

sandervg

Nog niet volledig. Momenteel neig ik naar 5x AVI Neutron 5. Niet in de laatste plaats omdat deze per 1 sept een stuk voordeliger worden en ik toch ook een beetje op het budget moet letten. Had graag nog de Usher's geluisterd en de Jean Marie's, maar door omstandigheden ben ik de komende weken waarschijnlijk niet in staat om ergens te gaan luisteren, dus als ik wat tijd heb wil ik deze momenteel vooral besteden om de ruimte zelf af te maken.

Subwoofer neig ik een naar BK Sub XLS400. Receiver heb ik nog geen idee van. Ben wel erg gecharmeerd van de Yamaha Z7, maar deze is wel wat prijzig. Ik wil hier nog wat meer 'research' naar doen.

Bluray speler weet ik nog niet. Mogelijk een PS3 of een Oppo. Hangt ook een beetje van de receiver keuze af. Dit is voor mij overigens een beetje een sluitpost, omdat ik verwacht dat in Bluray spelers nog de nodige ontwikkelingen gaan plaatsvinden, dus deze waarschijnlijk nog wel na enkele jaren vervangen moet worden.

Ik besef dat ik met mijn aankoop methode niet voor de gemakkelijke weg ga: ik zal de componenten niet gezamelijk kunnen beluisteren dus moet het vooral doen met internet research, voorstellingsvermogen en een beetje geluk. Het afstellen van de set wil ik proberen zelf te gaan doen met de nodige hulp via het forum als ik er niet uit kom. Ik wil proberen om zo met mijn beperkt budget zo veel mogelijk 'value' te kopen. Zeker omdat ik waarschijnlijk niet aan een akoestisch transparant scherm ontkom (m'n ruimte is vrij smal en ik wil niet kleiner dan 1,8m projecteren).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: brimbrammer op augustus 17, 2009, 22:27:46
Zijn er al foto`s, ben immers wel benieuwd hoe het eruit ziet met de kleur enzo.
Foto's komen eind van de week: dan gaat de stukloper van de vloer en kun je een aardig beeld krijgen hoe de ruimte gaat worden!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

oliverken


sandervg

Door vervelende familieomstandigheden heeft het HT project even een paar weekjes stil gelegen. Inmiddels hebben we de draad weer wat opgepakt. Sauswerk is gereed, behangwerk is gereed en we zijn nu begonnen met het opbouwen van de kasten. Het geheel is wel ERG donker geworden  :crazy:, maar goed, het zal de beeldkwaliteit ten goede komen en de ruimte wordt toch alleen maar gebruikt voor opbergen en HT gebruik. Maar ik wil met de aankleding de boel nog wel wat 'ophalen'. Suggesties?

Verder kan ik overigens donkere verf van het merk stezopol iedereen afraden. Als je de verf alleen AANRAAKT (dus niet stoten of wrijven) hebben we al een witte glimvlek op het schuine plafond. Zucht. We hadden het moeten houden bij de verf die we ook al eerder hadden gebruikt maar we hebben geen zin om alles nog een keer te sausen, dus laten we het zo. Het behang is overigens ook niet 100% oke, want als je goed kijkt zie je dat de vleug niet goed aansluit bij de naden waardoor het rode patroon aan weerszijde van de naad een andere kleur LIJKT te hebben. Dat is niet zo, want dat komt door de lichtval. Gelukkig is het licht meestal uit in de HT ruimte  ;).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

sandervg

#36
Het sauswerk (overigens nog een tip: als je graag rood in je HT ruimte wil moet je sausen leuk vinden: 5 lagen deed het voor ons waar de grijze verf in 2 lagen dekkend was  ;D)

P.S. Ook de deur wordt natuurlijk grijs gelakt!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

En tot slot de kasten in aanbouw (IKEA besta, zwart/bruin)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Verdere plannen:
- nog deurtjes voor de Ikea kast
- stopcontacten worden van Busch en Jaeger Future Grafiet (zie foto)
- Openingen in de knieschotten worden afgedekt met zebrano hout en een magneetsysteem (zie foto)
- Dubbel rolgordijn voor het raam (op het hout en op de muur om er zeker van te zijn dat er geen licht door komt) --> zou dat afdoende zijn?

En dan natuurlijk nog de aankleiding (suggesties?) en apparatuur, maar daarover later meer.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sonic Circle

Sjieke uitstraling en mooi warme (functioneel, want donkere) kleuren.
Complimenten!

Roger Black


hoekie


sandervg

Dank voor jullie reacties!

Dan even over de audio apparatuur. Dit lijkt het volgende te gaan worden:

Speakers: 5x AVI Neutron 5

Subwoofer: BK XXLS400 of iets 2e hands (mag best een maatje kleiner zijn, want ik hoef geen flapperende broekspijpen)

Receiver: ... tja... twijfel twijfel. De opties:
- Yamaha Z7 (ruim 2000 euro)
- Rotel 1550 (ca. 2000 euro)
- Marantz 7002 voor een ca. 600 euro, maar zonder video processing

Ik moet zeggen, dat ik een beetje neig naar de Marantz (vanwege de bang for the buck): omdat ik een TW5000 heb, hoef ik volgens mij geen video processing in de receiver lijkt me (kan ik immers met de TW5000 doen), of is het nuttig om ook video processing in de receiver te hebben, zodat je dit kunt instellen per bron?


Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

sandervg

Thanks! De stucloper is inmiddels verwijderd en de deuren hangen voor de kast (wat een verschil!! Dat ziet er meteen een stuk beter uit!  :o ). We zijn nu alle verhuisdozen aan het legen. Nu maar hopen dat alles past, want oorspronkelijk zou dit alleen maar een opberghok worden, dus we hebben aardig wat opbergruimte moeten inleveren om plaats te maken voor de HT opstelling.  :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Starred

Citaat van: sandervg op september  8, 2009, 14:24:02
Ik moet zeggen, dat ik een beetje neig naar de Marantz (vanwege de bang for the buck): omdat ik een TW5000 heb, hoef ik volgens mij geen video processing in de receiver lijkt me (kan ik immers met de TW5000 doen), of is het nuttig om ook video processing in de receiver te hebben, zodat je dit kunt instellen per bron?

Nee, biedt geen toegevoegde waarde als je het in je bron, je receiver en je weergever kunt doen. Calibratie van je weergever is het meest nauwkeurig, dus videoprocessing in de receiver is niet nodig

sandervg

Citaat van: Starred op september 10, 2009, 17:14:15
Nee, biedt geen toegevoegde waarde als je het in je bron, je receiver en je weergever kunt doen. Calibratie van je weergever is het meest nauwkeurig, dus videoprocessing in de receiver is niet nodig
Helder!

Ben ook aan het nadenken wat voor kleur kleed ik ga nemen. Zit te denken een een lichte kleur (om het allemaal niet TE donker te maken), of zou dat irritant zijn tijdens het filmkijken?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sonic Circle

Alles wat licht kan reflecteren is irritant. Toen onze metrofusers nog wit waren, stoorde ik me er constant aan.
Een mooi licht kleed wat heel mat is zou misschien kunnen, zou er zelf echter zeker niet voor kiezen.

sandervg

Ja, je hebt misschien gelijk. Misschien toch maar beter iets donkerder. Een mooie warme rood of bruintint misschien.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian