Sandervg's hometheater --> weer luidsprekers geluisterd

Gestart door sandervg, augustus 7, 2009, 10:20:50

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

sandervg

Omdat we in ons nieuwe huis ook snel de bergruimte nodig hebben zijn we snel gestart met de bouw van onze home HT.   ;D Waarom deze link? Simpel: onze HT ruimte krijgt een dubbelfunctie van HT ruimte + bergruimte + logeerkamer!

Omdat het geld na onze verhuizing inmiddels meer dan op is, moet het helaas een budget HT worden, maar we gaan ons best doen om er toch een gezellige ruimte van te maken waar we heerlijk kunnen genieten van film.

Om de plannen tot nu toe te schetsen zie hieronder de plattegrond.


Dit zijn de plannen (alles in vet is gekocht)

Voor versterker
Audiolab 8000AP (Niet meer in NL beschikbaar dus in UK kopen) Marantz AV8003

Eindversterker
Meridian 558 (overgenomen van Jaco)

Luidsprekers
5x Neutron 5 (AVI) / 5x WLM Stella / 5x Jean Marie BLISS / 5x .....???

Subwoofer
BK XXLS400 + Antimode (RA Subs)   Velodyne SPL1200II + antimode (RA Subs)   Velodyne SPL1200R Velodyne SPL1200 Ultra

Projector
TW5000 alternatief is een TW5500

Scherm
Screen Excellence scherm (ITC) alternatief is Screen Research (BB&G) alternatief is DIY doek van Lumene
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#1
De timmerman heeft gisteren al het verlaagd plafond gemaakt om de MV installatie uit zicht te brengen en heeft een buis van de MV afgetimmerd. De andere buis laten we zo omdat we deze nis als opslag ruimte gaan gebruiken met een groot gordijn ervoor.

Verder zijn de kleuren uitgezocht: donker grijs voor de schuine delen van het dak (neutraal van kleur omdat dit achter het scherm komt en donker genoeg om goed contrast te hebben) en heel donker-rood op de knieschotten en de muur bij het raam (de kant waarvan de foto is genomen). De rechte wanden op de foto krijgen een mooi rustig donkergrijs behang met een donker rood fluwelen patroon (het rechtse patroon op de foto hieronder).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

hoi,
deze gaan we volgen :-)
veel succes alvast gewenst.
even over de beamer, kan die niet aan het plafond ?
gr. hoekie

bmateijsen

Dat zou ik ook doen, anders dan blijf je afstellen, omdat de projector weer een klein beetje is verschoven...

Citaat van: hoekie op augustus  7, 2009, 10:30:07
hoi,
deze gaan we volgen :-)
veel succes alvast gewenst.
even over de beamer, kan die niet aan het plafond ?
gr. hoekie

sandervg

#4
Qua apparatuur zijn we er nog niet helemaal uit. Ook hier hebben we een budgetaire beperking.

- Luidsprekers: ik verwacht ik uit te gaan komen bij 5x AVI Neutron 5. Dit is een mooie budget oplossing, maar omdat er geen aparte center van verkrijgbaar is zou dat nog wel eens een lastige kunnen worden (zie hieronder). Alternatief is de Sonus Faber Toy, Jean Marie Reynaud Duet (heeft ook geen aparte center), Tannoy of WLM Stelle (ook geen aparte center), maar met name deze laatste drie zijn een stukje duurder! Als ik tijd heb ga ik ook nog naar Usher luisteren.

- Sub: ik verwacht uit te gaan komen bij of een goedkope Velodyne of bij de XLSS400 van RA subs

- Receiver: iets uit de stal van Pioneer, Denon of Yamaha oid. Eers maar eens zeker weten wat de luidsprekers gaan worden.

- Bluray: nog geen idee. Misschien starten met een PS3.

- Projector: Epson TW5000

- Scherm: da's een lastige. Zoals het nu allemaal getekend is, zou het scherm akoestisch transparant moeten worden. Elke andere indeling is lastig omdat de speakers OF half tegen het scherm afstralen OF ze recht voor de kasten komen te staan waarmee de opbergfunctie van de ruimte in de knel komt. Het scherm dat ik op het oog had was de Adeo met Visionakoestic doek erop. http://www.adeoscreen.com/default.php?t=site&pgid=186. Echter: het schijnt dat de micro-gaatjes voor een moire effect kunnen zorgen  :crazy:. Andere akoestisch transparante schermen zijn vaak meer dan 2x zo duur... Daar gaat m'n budget. En eigenlijk wil ik de center op dezelfde hoogte hebben als de andere luidsprekers. Tips zijn welkom!

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

hoi,
ik heb een transparant scherm met de speakers erachter.
wil niets anders meer... geweldige ervaring ... en die gaatjes... .ik heb er geen last van (en ben een mierenneuker ;)  )
gr. hoekie

sandervg

Citaat van: hoekie op augustus  7, 2009, 10:41:59
hoi,
ik heb een transparant scherm met de speakers erachter.
wil niets anders meer... geweldige ervaring ... en die gaatjes... .ik heb er geen last van (en ben een mierenneuker ;)  )
gr. hoekie
Top om een ervaring van iemand te horen met zo'n transparant scherm! Wat vind je zo geweldig aan zo'n scherm? (afgezien dat ik het functioneel eigenlijk nodig heb om de opstelling goed rond te kunnen krijgen)

Wat voor merk/type scherm heb je? En wat kost zo'n scherm ongeveer op 1,8m breed (beeldmaat) (eventueel via PM)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

Citaat van: sandervg op augustus  7, 2009, 10:48:52
Top om een ervaring van iemand te horen met zo'n transparant scherm! Wat vind je zo geweldig aan zo'n scherm? (afgezien dat ik het functioneel eigenlijk nodig heb om de opstelling goed rond te kunnen krijgen)

Wat voor merk/type scherm heb je? En wat kost zo'n scherm ongeveer op 1,8m breed (beeldmaat) (eventueel via PM)

Wat ik geweldig vind is dat je geen speakers ziet en er toch geluid vanaf het scherm komt  :)
Moeilijk uit te leggen misschien maar als je gaat zitten en dat geluid komt op je af terwijl je geen speaker zit (behoudens de sub) is gewoon heel apart!
Je mag een keer komen kijken hoor als je wilt.

Type en merk weet ik niet, moet je even aan Ge (sponsor hier) vragen.
Hij heeft het doek/scherm voor mij gemaakt. Prijs weet ik ook niet daar dit in het totale bouw van de HT zat.

Misschien is het nog wel ergens in mijn topic te vinden "the garage"

gr. hoekie

garmtz

Goede akoestisch transparante schermen zijn duur... De meeste microperf schermen laten het hoog niet goed door en op kortere afstanden kun je niet alleen moiree (interferentie tussen de gaatjes en de pixelstructuur), maar ook de gaatjes zelf zien. Ik zou dan persoonlijk eerder voor een weving gaan (Screen Research).

sandervg

Citaat van: garmtz op augustus  7, 2009, 11:03:12
Goede akoestisch transparante schermen zijn duur... De meeste microperf schermen laten het hoog niet goed door en op kortere afstanden kun je niet alleen moiree (interferentie tussen de gaatjes en de pixelstructuur), maar ook de gaatjes zelf zien. Ik zou dan persoonlijk eerder voor een weving gaan (Screen Research).
Wat kost zo'n Screen Research bij beeldmaat 1,8 of 2,0m?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hoekie

#10
zie hier;

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75309.msg1255815#msg1255815

tja de gaatjes... ik zit op 3.3 mtr en het is mij niet storend.
ik heb de B&W cdm 7nt (die ver in hoog gaan wat ik mooi vind) en was bang dat ik dit zou kwijt raken maar integendeel.
geluid is nog steeds super vind ik. (zeker nadat Bjorn van BB&G is geweest ;)  )

garmtz

Te duur... :)  Mijn opmerking was ook meer om eens zelf te gaan onderzoeken of het wat voor je is. Misschien eens gaan kijken bij hoekie?

sandervg

Citaat van: garmtz op augustus  7, 2009, 11:17:54
Te duur... :)  Mijn opmerking was ook meer om eens zelf te gaan onderzoeken of het wat voor je is. Misschien eens gaan kijken bij hoekie?
Maar hoe duur is te duur?

Het alternatief dat ik zelf gevonden heb is van OS Screen. Deze wordt door hetzelfde bedrijf geimporteerd als het Adeo doek. OS Screen rond de 2500 euro en Adeo rond de 850 euro. OS Screen is geweven. Adeo is micro perf. met gaatjes doorsnede van 0.5mm en een gain van 1.0. Op zich klinkt dat toch niet zo slecht?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: hoekie op augustus  7, 2009, 10:30:07
even over de beamer, kan die niet aan het plafond ?
gr. hoekie
Da's erg lastig: de wand waar de projector aan zou moeten komen loopt in een hoek van ca. 45 graden schuin (zolder kamer). dus als ik de projector op een hoogte hang dat ik m'n hoofd er niet aan stoot (op ca. 2m hoog), dan zou de projector ook 2m de kamer in komen en wordt de afstand tot het scherm nog maar 2m en dan kan ik niet meer op 1,8m projecteren, laat staan op 2m (daar twijfel ik nog tussen).

Ik heb ook al gekeken of we de hele opstelling 90 graden kunnen draaien, maar dan kom ik nog veel dichter op het scherm te zitten.

Misschien dat we de projector wel in een zelf-bouw kastje kunnen plaatsen dat we op rubber anti slip voetjes zetten en eventueel nog wat verzwaren. De projector vervolgens vast aan het kastje monteren en dan zou het redelijk vast en permanent moeten staan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian


sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: hoekie op augustus  7, 2009, 10:30:07
even over de beamer, kan die niet aan het plafond ?
Nog even wat verder zitten tekenen: ik zou de projector aan het plafond kunnen  hangen op 1,65m hoogte boven de stoelen. De plank komt dan wel 1,4m de kamer in (omdat het dak schuin loopt). Verder omhoog kan niet, omdat de projector dan te dicht bij het scherm komt te staan. Dus de plank komt dan nog iets voorbij het einde van de stoelen. Niet ideaal, maar misschien een betere oplossing?

Tips hoe een projector aan een schuine wand te maken?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Citaat van: sandervg op augustus  7, 2009, 13:26:34
Maar hoe duur is te duur?

Het alternatief dat ik zelf gevonden heb is van OS Screen. Deze wordt door hetzelfde bedrijf geimporteerd als het Adeo doek. OS Screen rond de 2500 euro en Adeo rond de 850 euro. OS Screen is geweven. Adeo is micro perf. met gaatjes doorsnede van 0.5mm en een gain van 1.0. Op zich klinkt dat toch niet zo slecht?

De OS Screen akoestisch transparant is van Easstone. Mooi doek, maar neemt best wat licht weg, zou ik dus niet met een Epson TW5000 combineren. De prijzen van OS Screen en Screen Research zijn ongeveer gelijk.

Microperf zou ik niet nemen, ivm beeldartifacten, ik heb liever een geweven doek. En of het niet slecht klinkt.. het is niet akoestisch transparant, dus het heeft een hoogafval. Maar ga zelf kijken/ luisteren. ;)

Groet,

Bjorn

Sonic Circle

Ik zou voor bevestiging aan schuine wand even Gé van GTDesign bellen, die maakt van alles op maat.

Leuk om te zien hoe de ruimte eruit ziet trouwens Sander, ga de ontwikkelingen hier volgen.

Starred

Wellicht nog een optie om gewoon een 65" plasma scherm en wat dichterbij te gaan zitten

sandervg

Citaat van: bmateijsen op augustus  7, 2009, 16:22:04
De OS Screen akoestisch transparant is van Easstone. Mooi doek, maar neemt best wat licht weg, zou ik dus niet met een Epson TW5000 combineren. De prijzen van OS Screen en Screen Research zijn ongeveer gelijk.
En Screen Research gaat wel goed met de TW5000? Wat zijn de verschillen daartussen?


Citaat van: bmateijsen op augustus  7, 2009, 16:22:04
Microperf zou ik niet nemen, ivm beeldartifacten, ik heb liever een geweven doek. En of het niet slecht klinkt.. het is niet akoestisch transparant, dus het heeft een hoogafval. Maar ga zelf kijken/ luisteren. ;)
Zelf kijken gaat niet: het scherm is nergens te bekijken volgens clofis. Het zou overiges wel volledig akoestisch transparant moeten zijn zonder hoog afval (voor zover het iets zeg: thx gecertificeer). Ik maak me meer zorgen om de beeld artifacten. Maar nogmaals: helaas is dit doek nergens te bekijken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: Starred op augustus  7, 2009, 16:40:37
Wellicht nog een optie om gewoon een 65" plasma scherm en wat dichterbij te gaan zitten
Dan kan ik net zo goed een 50 inch plasma nemen en in de woonkamer neerzetten. Daar zijn we mee begonnen voor we dit als HT ruimte wilde gaan inrichten  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

#22
Citaat van: sandervg op augustus  7, 2009, 16:53:15
En Screen Research gaat wel goed met de TW5000? Wat zijn de verschillen daartussen?

Screen Research gaat veel beter met de Epson omdat de lichtopbrengst niet zo veel wordt weggenomen door het doek. Maar je moet wel rekening houden met de grootte van het scherm. Dat geldt bij Epson altijd, en ik zou niet groter gaan dan 2,4m breed.

CitaatZelf kijken gaat niet: het scherm is nergens te bekijken volgens clofis. Het zou overiges wel volledig akoestisch transparant moeten zijn zonder hoog afval (voor zover het iets zeg: thx gecertificeer). Ik maak me meer zorgen om de beeld artifacten. Maar nogmaals: helaas is dit doek nergens te bekijken.

De artifacten is simpel, dit heeft mede te maken met de de afstand van de projector tot het scherm. Widescreen Review heeft laatst een test gedaan met akoestisch transparante schermen. Zoek dat artikel maar op, zij hebben verstand van beeld ;).

THX certificatie zegt mij overigens niets.. in de test van Widescreen review kwam zelfs uit dat de Microperf van Stewart met Studiotek 130 een flinke hoogafval heeft, maar Videomatte 100 niet ;).

Mijn tip: Als je ergens op moet besparen in een budget theater, dan zou ik geen akoestisch transparant scherm nemen.
Maar wil je de mooiste filmervaring... zet dan de luidsprekers achter een akoestisch transparant scherm. Ik zou absoluut niet meer zonder willen..

Groet,

Bjorn

Starred

Citaat van: sandervg op augustus  7, 2009, 16:54:18
Dan kan ik net zo goed een 50 inch plasma nemen en in de woonkamer neerzetten. Daar zijn we mee begonnen voor we dit als HT ruimte wilde gaan inrichten  ;)

Ja, wie weet. Heb het zelfde pad bewandeld en inmiddels erg happy met een Kuro 600M  ;)

hoekie

Citaat van: bmateijsen op augustus  7, 2009, 16:22:04
Microperf zou ik niet nemen, ivm beeldartifacten, ik heb liever een geweven doek.

vraagje; heb je die bij mij gezien dan ?