geen ingewikkelde taal aub; zoek naar kant en klare htpc

Gestart door dyzc, juli 22, 2009, 11:49:20

Vorige topic - Volgende topic

dyzc

Hoi mensen,

ik ben op zoek naar een kant en klare HTPC en denk eraan om een mac mini te kopen. Ik heb geen verstand van dit soort dingen dus kom alsjeblieft niet met allerlei ingewikkelde taal aanzetten over losse onderdelen. Ik weet wwel dat een macmini misschien wel veel meer kan dan ik nodig heb. Wat heb ik nodig?
ik wil:
-losse dvd's afspelen
-losse cd's afspelen en direct rippen
-mp3 afspelen
-foto's laten zien op mijn televisie (hdmi aansluiting)
-internet verbinding
-mp3 van mijn pc (die ik al heb) kunnen syncen met de aan te schaffen htpc
(bovenstaande kan volgens mij met een macmini)

-evt aansluiting op digitenne om programma's op te kunnen nemen (geen vereiste, want kan ook via mijn digitenne)
-het liefste ook een beetje stil zijn (en mooi, ik vind de mini mac iig qua vormgeving mooi).

help mij! Ik wil het liefste een typenummer van een kant en klare htpc. Ik heb mij bij de winkel laten vertellen dat datgene wat ik wil eigenlijk een normale pc is (qua power) en ik dat dus het beste aan kan schaffen.

alvast bedankt!!
grtz
Dyzc

bmateijsen

Je hebt het antwoord zelf al gegeven, Mac Mini ;).

Groet,

Bjorn

sr7000

Datgene wat je wil kan ook met een PS3. (alleen programma's opnemen niet, maar dat was geen eis begreep ik)
Is ook lekker simpel in gebruik, en kan bovendien ook nog eens blu-rays afspelen. (en je kunt er op gamen maar wie wil dat  ;) )

Ziet er ook leuk uit, en is best stil.

bmateijsen

Citaat van: sr7000 op juli 22, 2009, 12:06:08
Datgene wat je wil kan ook met een PS3. (alleen programma's opnemen niet, maar dat was geen eis begreep ik)
Is ook lekker simpel in gebruik, en kan bovendien ook nog eens blu-rays afspelen. (en je kunt er op gamen maar wie wil dat  ;) )

Ziet er ook leuk uit, en is best stil.

PS3 zit wel wat haken en ogen aan doordat je Mediaserver moet draaien...
En dat wil soms nog weleens haperen.

Josh

Hallo,

Asus heeft net een nieuwe barebone: http://asus.com/Product.aspx?P_ID=fEMLgh6B4GRRCGDK

Je (of iemand met meer verstand van pc's) stopt er een disk (bv. 1 TB) / geheugen (4 GB) / CPU (E7400) / Blu-Ray (bv de stille Lite-On) speler in en je hebt een prima (Full-HD) HTPC met ook nog ruimte voor een TV tuner als het moet.

http://tweakers.net/pricewatch/231750/asus-pundit-p4-p5n9300.html a €140,- ongeveer.

Wat je alleen niet moet onderschatten is dat je voor het configureren van Windows wel wat meer kennis van codecs enz. moet hebben.

Misschien praat ik al te ingewikkeld besef ik me nu, .......  :baaa:
Marantz NR1602 / Rotel RB-1080 / OLS Emotion 1 / BlueSound Node / Nvidia Shield TV / Apple TV 3 / Panasonic TX-P55VT50

sr7000

De mac mini heb ik nog nooit gebruikt, dus daar kan ik niet echt over oordelen. Heb zelf wel eens een htpc gebruikt, en moet zeggen dat een ps3 makkelijker is. Om er films op af te spelen heb je een aantal opties:
-zet het op een schijfje en speel het af.
-zet het op een harde schijf met usb aansluiting en speel het af.
-Of....zet het op een andere pc. Installeer op die pc Playstation media server, deel een map en speel het af.

Allemaal niet super ingewikkeld.

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

GH

Een Mac Mini gaat prima werken.... even VLC als mediaspeler installeren en je kan nagenoeg alles afspelen.
Maar als ik jou was zou ik ook overwegen een mediatank aan te schaffen zoals een Popcornhour of MX1000. En dan je DVD's te rippen via een PC (die je vast ook hebt). Dat is toch net wat eenvoudiger in de bediening, en nog een stuk goedkoper ook.

Erik

Je kan ook even de laatste C't of die daarvoor in de bieb scoren daar staat een heel artikel in over de mac mini inzetten als multimedia machine. Hij was redelijk goed maar er waren nog wel wat dingen die niet goed werkten misshcien even handig om eerst te lezen voor je hem blind koopt
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dyzc

Citaat van: GH op juli 22, 2009, 19:13:58
Een Mac Mini gaat prima werken.... even VLC als mediaspeler installeren en je kan nagenoeg alles afspelen.
Maar als ik jou was zou ik ook overwegen een mediatank aan te schaffen zoals een Popcornhour of MX1000. En dan je DVD's te rippen via een PC (die je vast ook hebt). Dat is toch net wat eenvoudiger in de bediening, en nog een stuk goedkoper ook.

Allen! dank voor jullie reacties. dvd's rippen kan ik wel, maar mijn vrouw niet. Daar gaat het mij dus om. Ik wil niet voor niets dvd's (los) af kunnen spelen. Ik wil een zeer gemakkelijk, gebruiksvriendelijk apparaat zonder daar allerlei fratsen bij uit te hoeven halen. Daarom zette ik het ook in mijn eerste post. In ieder geval bedankt. Een vriend van mij heeft een mac mini en is daar als htpc erg tevreden over. Ik ga deze dus aanschaffen. een ps3 twijfelde ik over, maar ik ben erg blij dat een programma als itunes er is.

Thnx mensen! grtjs dyzc

Erik

Ik zou zeggen als je hem een maandje hebt schrijf eens je ervaringen op in een topic hier leuk voor de anderen :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

GH

Voor een prijsverschil van €300 zou ik mijn vrouw toch even proberen uit te leggen hoe een DVD rippen werkt......:-) en anders gewoon een losse DVD speler kopen, toch nog altijd veel sneller en eenvoudiger dan een HTPC of een Mac-Mini waar je altijd nog even met een toestenbord en muis aan de slag moet.

dyzc

Citaat van: Erik op juli 23, 2009, 11:27:55
Ik zou zeggen als je hem een maandje hebt schrijf eens je ervaringen op in een topic hier leuk voor de anderen :)

dat ga ik zeker doen. Heb hem inmiddels staan. Tot nu toe erg gebruiksvriendelijk wat voor mensen zoals ik, die een slechts een klein beetje wat van computers weten, handig is. Itunes is gewoon een handig programma, alsmede iphoto met gezichtsherkenning, maar ook de GPS in mijn iphone onthoud op welke locatie de foto genomen is. Dat laatste wordt, zeg maar, toegevoegd aan de eigenschappen van de foto. Hoef je dankzij gps dus niets aan te doen.

Ik heb wel 1 probleempje gehad. Hij kan via (voor de apple gebruikers) Finder/GO/Server mijn pc niet vinden. Heb IP adres ingevuld en mij gehouden aan alle beschrijvingen zoals ik ze vond op internet, maar krijg uiteindelijk steeds een error 36 (files can not be written). Hij ziet volgens mij mijn pc niet dus. Best jammer, omdat een draadloos netwerkje ervan maken gewoon handig zijn. Gelukkig heb ik een extern geheugen (1terrabyte) nog staan, maar weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

dyzc

Citaat van: GH op juli 22, 2009, 19:13:58

Dankje: punt was. mijn vriendin wil gewoon een dvdtje (die we ook los in de kast hebben staan) kunnen kijken. En ik heb geen zin om 349440 keer uit te leggen hoe je een dvd moet rippen. :)

Ik heb de macmini nu ruim een week. Het koste wat tijd om eea te installeren, maar ik moet nu zeggen: TOP! Wat een apparaat. Mijn vriendin vindt hem zelfs gebruiksvriendelijk en dat wil heel wat zeggen.

Dank iedereen voor de hulp!!! Ik heb mij goed kunnen orienteren door jullie antwoorden.

wh-vanderpost

Citaat van: dyzc op juli 25, 2009, 18:06:28
[....]
Ik heb wel 1 probleempje gehad. Hij kan via (voor de apple gebruikers) Finder/GO/Server mijn pc niet vinden. Heb IP adres ingevuld en mij gehouden aan alle beschrijvingen zoals ik ze vond op internet, maar krijg uiteindelijk steeds een error 36 (files can not be written). Hij ziet volgens mij mijn pc niet dus. Best jammer, omdat een draadloos netwerkje ervan maken gewoon handig zijn. Gelukkig heb ik een extern geheugen (1terrabyte) nog staan, maar weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Heb je de stappen op deze pagina al eens doorlopen??
http://support.apple.com/kb/TS1564
Denon AVC-X3800H | Rotel RMB-1555 | NVidia Shield Pro | PS3
KEF R11 Meta | R6 Meta | R3 Meta | SVS PB1-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Belden | DIY UTP | AudioQuest