Waarom de DBT niet werkt...

Gestart door Ejorne, juli 20, 2009, 23:59:08

Vorige topic - Volgende topic

Koen K

Nee, een poging om op jouw niveau te discussiëren  ::)

coned (banned)

Citaat van: Snowmaster op juli  1, 2010, 22:10:08
Het vreemde is dat het zich lijkt te concentreren op rodium stukken, terwijl de rest van de bekabeling zilver of koper is.

met rhodium klinkt het luider of stiller ?

reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Ejorne

Citaat van: Koen K op juli  1, 2010, 23:34:17
Nee, een poging om op jouw niveau te discussiëren  ::)

Je leek inderdaad wel je eigen niveau te overtreffen.  ;)  

Perfectionist

Ook hier lijkt de hitte toe te slaan. Relativeer elkaars opmerkingen nou eens een keer!
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

Midcall

Citaat van: Koen K op juli  1, 2010, 10:48:36
Aha, ben jij dan ook het type dat beweert verschil te kunnen zien tussen een boutje van 30.0000000 mm en een van 30.0000001 mm? Of snap je wel dat dat meetbare verschil niet zichtbaar is?  ::)
Kan jij het verschil zien tussen tussen een bout van 30 cm en eentje van 32 cm? Ja, als je ze naast elkaar legt zie je ongetwijfeld verschil. Nu pak ik ze op en leg een willekeurige bout neer. Kan jij me vertellen of daar de 30 cm of de 32 cm bout op tafel ligt? En ik pak hem weer op en leg weer willekeurig een bout neer, kan jij aangeven of de bout langer / korter of wellicht even lang was als de bout die je daarvoor zag? Indien op een van deze vragen het antwoord nee volgt, is dan de conclusie dat er geen verschil tussen de bouten bestaat, en zeker niet waarneembaar is? Indien het een blinde luistertest zou betreffen is het antwoord volgens jou 'ja', maar in dit geval kan het niet 'ja' zijn. Je WEET dat deze conclusie niet correct is, want je hebt het verschil gezien toen ze naast elkaar lagen.

Audio/muziek kan helaas niet gelijktijdig naast elkaar gelegd worden ter vergelijking. Maar de problemen van de blinde test zijn vergelijkbaar met de test van de bout. Maar nu moet de conclusie van: 'geen waargenomen verschil -> dus geen verschil' plots wèl gehandhaafd blijven.

Ons geheugen is simpelweg niet goed genoeg om relatief kleine verschillen goed te onthouden, en zodra geheugen een rol begint te spelen is een DBT een onbetrouwbaar en daardoor onverantwoord testmiddel.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

chansig

Welke test is dan wel geschikt om relatief kleine verschillen duidelijk te krijgen ?

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

dekkersj

Direct overschakelen. Zoals we dat ook bij interlinks hebben gedaan (vergelijk koper versus zilver versus koolstof).

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Ejorne

Citaat van: dekkersj op juli  2, 2010, 09:03:12
Direct overschakelen. Zoals we dat ook bij interlinks hebben gedaan (vergelijk koper versus zilver versus koolstof).

Groet,
Jacco

Met tussenkomst van extra schakelkastjes zeker, die eventuele verschillen tussen koper en zilver mogelijk ver overschaduwd.

Geeft me een beetje hetzelfde idee als het meten van de rondetijd van twee auto's. Een Ferrari en een Opel kadetje. Er is een heel mooie baan waar beide auto's hun kunnen kunnen laten zien. Geen extra uitleg voor nodig dat normaliter de Ferrari veruit de winnaar zal zijn als het op snelheid aankomt.

Voor de meting wordt een extra stuk weg aangelegd, eentje met blubber, los zand en heel veel diepe kuilen. En dat stuk weg is 5 keer zo lang als het originele circuit. Na rondetijd meting blijkt dat er bijna geen verschil in snelheid zit tussen de ferrari en de opel...
:P

Raphie

je kan het verschil met en zonder kastje ook meten toch? (dus directe verbinding en een met kastje ertussen?) dan weet je de eventuele delta toch al? en deze is toepasbaar op alle 3 de kabels.......

De lol voor Ejorne in dit topic zit hem niet in het overbrengen van een overtuiging, of het toevoegen van kennis. Zijn grootste driver om hier te posten is het "onderuit halen" van meet modellen, met totaal irrelevante argumenten en metaforen.

Je gaat bij Ejorne nooit een ja halen, aangezien zijn doel puur het geven van tegenwerpingen is.
JBL PRX Power!

Koen K

Citaat van: Midcall op juli  2, 2010, 01:14:51
Audio/muziek kan helaas niet gelijktijdig naast elkaar gelegd worden ter vergelijking. Maar de problemen van de blinde test zijn vergelijkbaar met de test van de bout. Maar nu moet de conclusie van: 'geen waargenomen verschil -> dus geen verschil' plots wèl gehandhaafd blijven.

Ons geheugen is simpelweg niet goed genoeg om relatief kleine verschillen goed te onthouden, en zodra geheugen een rol begint te spelen is een DBT een onbetrouwbaar en daardoor onverantwoord testmiddel.

Toch verschilt de DBT 0% van normaal luisteren wat dit betreft. Bij normaal luisteren kun je de fragmenten immers ook niet naast elkaar leggen.

SB MARANTZ

Citaat van: Ejorne op juli  2, 2010, 09:23:42
Met tussenkomst van extra schakelkastjes zeker, die eventuele verschillen tussen koper en zilver mogelijk ver overschaduwd.

Wanneer je 2 versterkers wilt vergelijken zal dat wel moeten, bij cd spelertjes uiteraard niet.
Als jij denkt dat een schakelkastje de verschillen teniet doet zou ik me nog even verdiepen hoe apparaten inelkaar zitten.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Ejorne

Citaat van: Raphie op juli  2, 2010, 09:37:12
De lol voor Ejorne in dit topic zit hem niet in het overbrengen van een overtuiging, of het toevoegen van kennis. Zijn grootste driver om hier te posten is het "onderuit halen" van meet modellen, met totaal irrelevante argumenten en metaforen.

Je gaat bij Ejorne nooit een ja halen, aangezien zijn doel puur het geven van tegenwerpingen is.

Wellicht zijn enkele van die argumenten irrelevant, dat al ik niet ontkennen. Maar er zal misschien een keer een argument tussen zitten die het wel bij het juiste eind heeft. (als dat al niet zo is, dat weten we pas later of wellicht nooit) Tot die tijd zal ik lekker mee blijven doen en mijn fantasie op de loop laten.

Er moet mi namelijk wel ergens iets over het hoofd worden gezien. En zo hard de scep ook blijft trachten mensen als mij voor lul te zetten, ze zetten zichzelf er meestal alleen maar mee voor lul.  :P

Dus ik blijf lekker doorgaan en zo nu en dan een relevante en dan weer een irrelevante bijdrage leveren. In tegenstelling tot jou, jij die alleen maar loopt te trollen. Iedere kabelfetisjist voor onnozel aanzien terwijl je er zelf kennelijk ook eentje bent... Tja, wat wil je dan nog aan geloofwaardigheid overhouden, zowel bij de scep als de believer ben je mi een rare kontendraaier. Ga vooral zo door.  :-*

Ejorne

Citaat van: SB MARANTZ op juli  2, 2010, 10:33:40
Als jij denkt dat een schakelkastje de verschillen teniet doet zou ik me nog even verdiepen hoe apparaten inelkaar zitten.

Ik denk dat niet, ik houd het alleen in het midden.

SB MARANTZ

Je beschreef het anders alszijnde een verschillen eliminator om het zo maar eens uit te drukken.

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

Ejorne

Citaat van: SB MARANTZ op juli  2, 2010, 10:55:29
Je beschreef het anders alszijnde een verschillen eliminator om het zo maar eens uit te drukken.

Zo'n schakelkastje geeft me weliswaar een idee van afbreuk aan het geheel. Echter zeg ik niet dat het werkelijk zo zal zijn. Sterker nog, ik laat zelfs eventuele verschillen tussen de verschillende materialen in het midden:

dekkersj

[...]
Dezelfde contacten als in high-end apparatuur kun je gebruiken om te schakelen. Die geven zo weinig problemen in het signaal dat je er niets van merkt.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

coned (banned)

Ik heb dit soort zaken al met DAC's gedaan: op twee inputs van een voorversterker een andere dac aan dezelfde digitale bron, en dan live switchen. Het probleem van live switchen is dat indien je dit te snel en te veel na mekaar doet, het brein in de war geraakt en luistermoe wordt, en uiteindelijk niks meer kan onderscheiden. Zeker als de verschillen tussen beide subtiel zijn.

Hier al voldoende gezien als we zaken proberen te vergelijken en te veel moeite willen doen
dus ook experimentator effecten

design eerst een test zonder experimentator effecten
anders is de discussie zinloos

Snowmaster

Citaat van: dekkersj op juli  1, 2010, 22:54:18
Vrij fors? 2 dB is ontieglijk veel! Als dat echt waar is, is er iets heel vreemds aan de hand. Was dat bij een line niveau interlink of bij een speakerkabel?

Groet,
Jacco

Het zit in de stroomkabels.  Er is niets vreemd aan dit verschijnsel hoor. Geef mij een aantal HT adressen en waarschijnlijk kan ik het ook daar wel aantonen. Er vindt gewoon een reactie plaats in de stroomketen. Sommigen zeggen dat hun set wisselend speelt, sommigen gebruiken Densen CD's etc. Komt allemaal voort uit dit verschijnsel. Ik ben er alleen in geslaagd het probleemloos aan te tonen en op afroep te resetten/ontladen. De kwaliteitstoename is dan behoorlijk. In db's is dat meetbaar. Na twee achtereenvolgende resets kwam ik op 1,5-2,0 db verschil en dat is inderdaar ontieglijk veel.

Maar ach, dit is helemaal de verkeerde plek voor dit soort zaken.   Niemand gelooft hier in forse verschillen tussen  installatiedraad, laat staan dat ik aantoon dat jij dit probleemloos waarneemt in een DBT  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Raphie

Nee hoor, ik heb gewoon mijn mening, maar trek de wetenschap niet in twijfel.
voor jou is dit echt een ePenis topic, gewoon kijken wie het eerst opgeeft. aangezien jij vrij van enige inhoud in irrelevant circeltjes blijft rondraaien, mag je deze twijfelachte "eer" hebben  ;)

Citaat van: Ejorne op juli  2, 2010, 10:37:26
Wellicht zijn enkele van die argumenten irrelevant, dat al ik niet ontkennen. Maar er zal misschien een keer een argument tussen zitten die het wel bij het juiste eind heeft. (als dat al niet zo is, dat weten we pas later of wellicht nooit) Tot die tijd zal ik lekker mee blijven doen en mijn fantasie op de loop laten.

Er moet mi namelijk wel ergens iets over het hoofd worden gezien. En zo hard de scep ook blijft trachten mensen als mij voor wormvormig aanhangsel te zetten, ze zetten zichzelf er meestal alleen maar mee voor wormvormig aanhangsel.  :P

Dus ik blijf lekker doorgaan en zo nu en dan een relevante en dan weer een irrelevante bijdrage leveren. In tegenstelling tot jou, jij die alleen maar loopt te trollen. Iedere kabelfetisjist voor onnozel aanzien terwijl je er zelf kennelijk ook eentje bent... Tja, wat wil je dan nog aan geloofwaardigheid overhouden, zowel bij de scep als de believer ben je mi een rare kontendraaier. Ga vooral zo door.  :-*
JBL PRX Power!

coned (banned)

Citaat van: Raphie op juli  2, 2010, 11:53:13
Nee hoor, ik heb gewoon mijn mening, maar trek de wetenschap niet in twijfel.
voor jou is dit echt een ePenis topic, gewoon kijken wie het eerst opgeeft. aangezien jij vrij van enige inhoud in irrelevant circeltjes blijft rondraaien, mag je deze twijfelachte "eer" hebben  ;)

nu nog op htforum zulk feature

Raphie

JBL PRX Power!

Snowmaster

Citaat van: coned op juli  1, 2010, 23:41:16
met rhodium klinkt het luider of stiller ?

Ik verander niets aan de verbindingen. Er is sprake van een "lading" (magnetisch) in de stroomleidingen.
Helaas is er niets dat op een magneet reageert (ferro).  Wel kan ik deze lading verwijderen en dan speelt het systeem beter en in de meest extreme situatie ook direct luider.
Ik ben nu op zoek naar de oorzaak want ik wil dit verschijnsel voorkomen i.p.v. het telkens te moeten "resetten".
Maar ik ga nu bellen met een Duitse ingenieur en hoop een antwoord of praktische oplossing te krijgen. Vaak is dat het geval.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Mooi balen dan van die dure zilvere interlink tussen cd speler en versterker of doen de verschillen tussen interne (koper) bedrading in cd speler en versterker en dan niet toe ?

Gr Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ejorne

Hoe werkt dat resetten eigenlijk?

Ejorne

Citaat van: chansig op juli  2, 2010, 13:02:56
Mooi balen dan van die dure zilvere interlink tussen cd speler en versterker of doen de verschillen tussen interne (koper) bedrading in cd speler en versterker en dan niet toe ?

Gr Hans

Ik weet het niet, vertel eens?