Info gevraagd over Pixels, Beeldformaten en DV transfers

Gestart door Tha Law, juli 23, 2003, 21:48:31

Vorige topic - Volgende topic

Tha Law

Ik zit een beetje te stunten met videobewerking, meer om alles zon beetje aan te leren, maar er is nog veel onduidelijk.

Ik heb de Sony PC120 DV camera, en zet met firewire de boel over op me HD. Daarna bewerk ik het, op dit moment met Media Studio Pro 7, vond ik wel lekker werken en veel features.
Uiteindelijk wil ik alles op DVD zetten met de menuutjes en de hele rattaplan erbij...

Er vallen me een aantal dingen op en ik hoop hier wat antwoorden op te kunnen vinden:

- Hoe weet ik zeker dat ik in het allereerste begin al de DV van mijn tape met de allerhoogste kwaliteit overzet op de PC? Er zijn verschillende stukken software voor, en 1000 instellingen, maar ik denk dat het mooier kan (zie wat streperige beelden horizontaal, is dat normaal?). Mijn schijven (2 stuks van 80Gb ATA133 in een RAID) zijn denk ik wel snel genoeg, maar wat zijn de snelheden die nodig zijn?

- Het is een PAL camera, dus ik neem aan: 720x576 pixels. Als ik dit capture (DV type1) -> bewerk -> en op DVD brand , ook 720x576, dan zie ik dat er toch stukken wegvallen. En ik lees ook hier en daar wat over non-square pixels en square-pixels, daar zou ik graag meer info over willen, en ook over beeldformaten (16:9, 4:3, 1:25, 1:33... wat moet ik er mee?) en vooral wat is de ideale manier om DV video op DVD te krijgen (software, bitrates etc. etc.)

't is een hele lap tekst geworden met veel vragen,
maar kort gezegd moet ik wat schoppen in de goede richting hebben, naar info op het web of wat dan ook...

thanx a lot alvast !
MoBo:MSI 845PE Max2 Pro-BFIR CPu:Pentium IV 2.4GHz 533 StoRaGe:Promise FastTrak RAID + 2 x 80Gb Maxtor 7200 RPM ATA133 2MB Cache DVCaM:Sony PC120E 1.55 MPix TV:Sony KV-32FX65 DVD:Pioneer DV-444 aMP:JVC RX-6000R BaRCo: Not Yet :)

Mark S

Hi,
Wat betreft het in zo hoog mogelijke kwaliteit capturen van DV is er eigenlijk maar 1 antwoord: DV!
Anders dan analoge video is DV eigenlijk meer een soort datastream waar je verder weinig aan kunt instellen. Waar je bij analoge video nog brightness/contrast, saturatie e.d. vooraf kunt tweaken is dit bij DV (en bijbehorende software) meestal niet mogelijk. Waar je wel op moet letten is (indien instelbaar) te kiezen voor CCIR601/non-square pixel formaat, 25 fps voor PAL en Lower Field Dominance (tenzij je camera in progressive mode kan opnemen).
De datarate van DV is (vast) 3.6 MB/sec, dus in theorie is een enkele 7200 RPM ATA-100 drive al snel genoeg.

Vraagje: die "horizontale streperige beelden", zie je die ook wanneer je de DV camera rechtstreeks op je TV aansluit, of wanneer je binnen het capture programma de "live-feed" bekijkt zonder daadwerkelijk te capturen, of alleen na het capturen?
Als je videokaart een TV-out aansluiting heeft is het raadzaam daar een (kleine) TV op aan te sluiten, het kan zijn dat de gebruikte software een lo-res preview geeft op je monitor, maar er op de TV gewoon goed uitziet.

Wat beteft pixel aspect ratio, deze zijn voor DV en MPEG2 (DVD) gelijk, nl. non-square.

Wat betreft bitrate voor DVD, bij een speelduur van 1 uur zou ik niet lager gaan dan 6-6.5 Mbit sec.

Wat betreft links: in deze thread is al aardig wat info te vinden, en een search op het Web levert een schat aan info op.
Niettemin wil ik je deze link niet onthouden mbt tot beeldformaten:http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16

Tha Law

Die strepen zie ik niet als ik met een composit kabeltje de beelden direct vanaf camera op tv bekijk.

Ik zie ze wel als ik naar de gecapturde avi kijk in bijv. mediaplayer.
Het valt op als iemand snel beweegt.
Voor zover ik nu iets van video afweet, lijkt het mij dat het de beweging is die dus over twee halve frames, oneven en even beeldlijnen is verdeeld.
de 1e is nog niet waar de 2e al is zeg maar ....

Bij progressive beeld zou ik dit dus niet hebben, maar van deze source progressive beeld maken schiet ik niks mee op. Dat is een kopie in betere kwaliteit van een slechter origineel, dat kan nooit verbeteren, of zijn er ander emogelijkheden om deze strepen al vanaf de 'get-go' niet te hebben?

Ik gebruik Ulead Video Capture of de ingebouwde capture van Windows XP, maar ik blijf het idee houden dat ik
A. iets niet goed heb ingesteld. Nou heb jij het over Lower Field Dominance, is dat hetzelfde als Field Order A, B of Frame Based ?
en B. Heel soms krijg ik een framedrop, zeg 1 op de 300 frames, maar ook weer niet altijd.

Voor zover ik weet is mijn DV camera niet progressive, mocht dat wel zo zijn (PC 120E), dan hoor ik dat graag, en vooral ook hoe ik het instel :P

Ik ga nog eens verder experimenteren. Mocht het aan de capture software kunnen liggen, wat raad je aan als het meest succesvol (is meest gebruikte waarschijnlijk)?

MoBo:MSI 845PE Max2 Pro-BFIR CPu:Pentium IV 2.4GHz 533 StoRaGe:Promise FastTrak RAID + 2 x 80Gb Maxtor 7200 RPM ATA133 2MB Cache DVCaM:Sony PC120E 1.55 MPix TV:Sony KV-32FX65 DVD:Pioneer DV-444 aMP:JVC RX-6000R BaRCo: Not Yet :)

J.A.F._Doorhof

Hi,
Bij de capturing gaat het wel goed.
De strepen zijn deïnterlacing fouten of wel combing.
Als je er een MPEG-2 bestand van maakt experimenteer dan met bottom field of top field first en laat de rest standaard staan.

één van deze methodes geeft perfect beeld op DVD de andere verkeerd, ik dacht dat voor DV bottomfield first gebruikt dient te worden.

Brand het eerst op een DVD-RW voor de test.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Mark S

Vreemd dat je een.avi bestand krijgt? Kun je de properties van die file op een of andere manier bekijken om te zien of deze file een DV codec heeft?
De strepen zijn idd zoals Frank al aangaf deinterlacing fouten.
PAL DV en MPEG2 heeft zoals al eerder opgemerkt Bottom Field Dominance, in jouw geval dus B field order.
Achteraf een progressive beeld maken heeft idd geen zin als het bronmateriaal niet progressive is, het beeld zal daardoor alleen maar wat schokkeriger verlopen.
Verder ben ik niet zo bekend met Windows apps, maar qua capturing/editing voor Windows zou ik Adobe Premiere aanbevelen. Trouwens, 1 dropped frame per 300 frames is verwaarloosbaar klein (= 1/25 seconde per 12 seconden) , maar met DV zou het in principe met 0 dropped frames moeten kunnen.

Tot slot kun je hier wat lezen over (de-)interlacing en problemen daaromtrent: http://www.100fps.com Het gaat hier eigenlijk over DivX maar de beschreven info geldt voor (de-)interlacing in het algemeen.

Tha Law

Oke, hej bedankt voor je info !

Je bent verbaasd dat ik een AVI bestand krijg?
Als ik de AVI open in Mediaplayer, staat er bij heel veel properties Unknown, maar bij de Video Codec staat: DV Video Decoder.

Had het in een ander formaat moeten worden gecaptured?

Mark S

Guess not. Zoals ik al eerder zei, ik ben niet echt bekend met Windows video apps maar ik denk dat Windows machines by default een AVI bestand aanmaken welke functioneert als een soort container waarin verschillende codecs zijn ondergebracht, bijv MPEG, DivX, DV enz. Vergelijkbaar met Apple's Quicktime; deze herbergt ook verschillende codecs. alleen krijgen de verschillende video-codecs onder Quicktime meestal (maar ook niet altijd) ook een andere bestandsextensie. Vandaar mijn verwarring.