Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Gestart door Rock Solid, juli 5, 2009, 22:44:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

phy

Citaat van: Rock Solid op december  9, 2012, 11:00:01
Nou, ik heb de volgende units uiteindelijk besteld (met vaste AlNiCo magneten, wellicht later maar upgraden naar field coils). Ze komen één dezer weken.




En wil de volgende hoorn ervoor gaan bouwen (114 cm in het vierkant; op de foto is ie uitgevoerd in ijzer en daarna 'gefineerd'), in hout. Dit wordt een leuk en uitdagend projectje voor rond de kerst  :huh2:


Mooi !
heeft Rullit ook een website?

Rock Solid

Citaat van: phy op december 25, 2012, 11:13:39
Mooi !
heeft Rullit ook een website?

Hij had/heeft een website,  maar die doet het nu niet: www.field-coil.com
Ook had hij een publiek toegankelijke fotogalerij, maar die doet het ook niet ...
Ik ga me zorgen maken; want ik heb de drivers + interlinks ook nog niet (wel betaald)  ??? ... zonder gekheid, de drivers komen wel. Oleg Rullit is meer een alchemist die liever drivers etc. maakt dan een flashy website bijhoudt. Op ebay vind je zo nu en dan drivers te koop aangeboden.

Om een idee te krijgen van zijn drivers, kan ik je nu alleen verwijzen naar:
http://www.diybuy.net/viewthread.php?tid=582192&extra=&page=21

Zoals je ziet, gaat dit topic over alleen maar over zijn drivers. En volgens mij, lopen de mensen in het oosten van de wereld harder met zijn drivers weg dan in West Europa.

Ondertussen heb ik de hoorn afmetingen gekregen, maar ik heb geen uitslag van de hoorn (wel het hoornprofiel/verloop) gekregen. Dus wordt het lastig om eerste de hoornschelpen te maken. Dus moet ik mijn bouwplan even aanpassen ...

Rock Solid

Nog steeds geen drivers ...  :nervous:
Na een (te) groot aantal niet-productieve dagen en een zeurende griep-nasleep, toch een start gemaakt. Lang nagedacht hoe ik de toeters ga bouwen (zonder dat ik een uitslag van de hoornwanden heb) en gisteren en eergisteren het eerste hout binnengehaald. Ook een hele tijd met de gegevens in Excel gestoeid. Nu vanochtend de grote baskasten (door iemand uit Duitsland) waren opgehaald, heb ik weer ruimte in de garage.

De knoop is doorghehakt: dde achterkanten van de toeter maak ik van 12mm multiplex en de voorzijde wil ik bekleden met zwart geoliede eiken lamelparket. De hoornwanden wil ik van dun triplex maken.



De afkortzaag en cirkelzaag heb ik voorzien van een nieuwe zaagbladen.

Zoals bij mij altijd gebruikelijk is, duurt alles heel lang en gaat alles heel langzaam. De ophang/bevestigingsplaat van de driver heb ik uit 18mm eiken meubelplaat gemaakt. Het gat loopt al een beetje taps (als aanzet op de hoorn). Voor de frees moest ik dus eerst even een passer/cirkelgeleiding maken (ik maak eigenlijk best wel vaak malletjes, etc.).



Volgens mij worden de toeters toch wel weer zwaar; hopelijk krijg ik deze wel boven (op m'n luisterkamer). En hoef ik ze niet als bij de baskasten, te verkopen. Wellicht een paar liftogen maken op de toeters.


Rock Solid

Citaat van: Arno P op december 17, 2012, 21:51:48
Down south boy Geleen ;D ;)

Vanavond weer eens het hulpmiddel in elkaar gezet dat ik jaren geleden gebruikt om verschillen in filters en koppel-C's in buizenbakken te vergelijken.....
Men neme, 2x 6V relais, DC-Adapter, plastic doosje, tuimelschakelaar....2x4m kabel...en 6 kabeltjes met een krokodillenbek eraan...
.... :D...en dat is.....????   :tongue2: :crazy: :sigh: ;)
Een wisselcontact op afstand per kanaal....
Hiermee heb ik geschakeld tussen 0,22uF en 0,33uF voor de supertweeter...wowwwww...wat een subtiel verschil...mijn vrouw kon het niet horen en ik blind....

He Arno,

Geleen; jammer ... niet echt in de buurt van Drachten. Maar ik houd je uitnodiging op zak  :clapping:
Dat moet ik je nageven, je bent altijd op zoek naar de allerfijnste verbetering, wat uiteindelijk ook nog eens heerlijk mega-uitpakt!

Arno P

Citaat van: Rock Solid op december 30, 2012, 21:03:28
He Arno,

Geleen; jammer ... niet echt in de buurt van Drachten. Maar ik houd je uitnodiging op zak  :clapping:
Dat moet ik je nageven, je bent altijd op zoek naar de allerfijnste verbetering, wat uiteindelijk ook nog eens heerlijk mega-uitpakt!


Oh heerlijk....jij gaat weer de hands-on fase in....wordt genieten!  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rock Solid

#206
De interlinks met drivers zijn binnen  :clapping: Het is paartje nummer 5.






Kon ik gelijk de aandrukring op de montageplaat te pas maken. De aandrukring heeft een verzonken rand om de basket rondom te kunnen aandrukken (randje is 6 mm breed en 5 mm diep). De freesmachine was niet zo blij met de materiaal keuze; 18 mm eiken meubelplaat. Af en toe moest ik bijna mijn werkstuk 'blussen'  :o





De montageplaat er even bovenop voor het passen.




Sorry, het gaat allemaal niet zo hard ... nu net beide montageplaten en aandrukplaten pas klaar. Ik ben ook nog druk aan het denken om de hoorn iets korter te maken (de laatste 5 cm aan de voorzijde - waar de hoorn sterk uitwaaiert - achterwege te laten, maar wel de mogelijkheid laten om de laatste flares er aan te kunnen koppelen). Dit zou makkelijker uitpakken voor het hout dat ik heb. Ook het transport naar boven toe wordt makkelijker. Toch krijg ik weer lastige hoeken om te zagen (>45 graden, etc.). Leuke uitdaging

Martijn M

Mooi project hoor :) .

Waarom kies je eigenlijk voor een field-coil. Ik vind het een interessant concept, maar wat is de meerwaarde ten opzichte van een conventionele driver?
Dutch & Dutch

Rock Solid

Citaat van: keyser op januari  3, 2013, 15:31:48
Mooi project hoor :) .

Waarom kies je eigenlijk voor een field-coil. Ik vind het een interessant concept, maar wat is de meerwaarde ten opzichte van een conventionele driver?

Dankje, Keyser.
Deze drivers hebben permanente AlNiCo magneten, maar wellicht zou ik over willen stappen over field coils afhankelijk van het geluid wat ik nu ga krijgen en wat ik zoek. Dus de overstap is nog niet zeker ... ;)

Martijn M

Ah, dan heb ik maar half zitten opletten. Ik dacht dat er field-coils in kwamen. Maar ik ga dit weer volgen!
Dutch & Dutch

Rock Solid

#210
Vanmiddag weer aan de slag geweest (met dubbele gehoorbescherming : oorpluggen met gehoorbescherming erover heen); de voorste rand uit bamboe parket gemaakt. Lijkt niet lastig; maar ik vind dit altijd weer een uitdaging. Een nieuw (goedkoop) zaagblad gekocht; maar die spatte en splijtte het hout; dus het oude er maar weer opgezet ...  :(



De planken op de zijkant langs het zaagblad brengen (om een flauwe hoek te maken) over een grote lengte, daarna onder exact verstek zaken (zonder hierbij de splinteren) met net genoeg hout. Ik blij dat m'n vingers er nog aan zitten (ik moet het vanaf geboorte al met 20% minder doen).



Wellicht koop ik van Rullit een prototype hybride SE versterker; ik ben benieuwd (ik heb nog geen foto's, helaas).

wupsie

Is dat een makita zaagtafel trouwens??
Zaagt deze een beetje mooi
Schoon zaagbeeld??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Rock Solid

Citaat van: wupsie op januari  5, 2013, 09:04:55
Is dat een makita zaagtafel trouwens??
Zaagt deze een beetje mooi
Schoon zaagbeeld??

Hoi Wupsie,

De zaagtafel is gewoon een 'oude' Kinzo. Ik moet zeggen hij bevalt me eigenlijk wel goed; de kantgeleiding en andere geleidetoestanden kun je weggooien. Gewoon een rechte plank pakken met lijmklemmen om een geleiding te maken. Het blad zaagt (ondanks het oud is) nog verdraaid goed. De bruine vlakken op de hele schuine vlakken van de planken zijn ontstaan omdat ik de balkjes moet overpakken om ze langs het zaagblad te halen; een klein beetje kantelen tijdens het wachten levert direct een bruine plek op. Later komt er sowieso triplex over die schuine vlakken heen.

Rock Solid

Niet zoveel gebeurd vandaag ... er was namelijk nog opruiming, volgens mijn wederhelft. Alleen groef in de achterkant voor de voorrand gefreesd, hierin vallen dan de achterwanden van de hoorn (als het goed is). De bovenfrees in de Workmate geklemd en erover heen een geleiding geklemd; zodat ik de latjes mooi recht kan infrezen.



De hond wilde ook graag even kijken.



Nog eens mijn gedachten laten gaan over de versterker ... wellicht moet ik maar eens een simpele (en hopelijk zeer muzikale) buizenversterker EL84 bouwen.

Rock Solid

Niets is zo veranderlijk als mijzelf ...
De AERO 8's gaat mogelijk weer terug naar de bouwer en de toeter wordt wellicht worden vervangen door een open baffle.

@ Arno P, tijdens de laatste stuiptrekkingen van het realiseren van de fronthoorns, was ik uiteindelijk ook op jouw idee uitgekomen om platen triplex op elkaar te lijmen en over een mal te vormen (tijdens het uitharden). Ik had ook direct naar je moeten luisteren  :music: ;)

Rock Solid

Zit nog te twijfelen tussen de AERO 12 Field Coil (30cm-er):




Of de SUPER AERO 12 Field Coil (ook 30cm-er):


Of heel iets anders ...

Ik denk dat ik - ook vanwege budget - op de AERO 12 Field Coil uitkom  :nervous:

Eigenlijk heeft dit wel weer een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hoge nerd-factor; zo ken ik me weer  :hmmm:

Rock Solid

De gegevens rollen langzaam binnen (Rullit is niet zo uitgebreid e-mailerig  ::)):
De field coil (electromagneet) zal zo'n 200 V (gelijk)spanning nodig hebben !  :blink:
De driver wegen zo'n 10 kg per stuk.

Rock Solid

Orpheans en baskasten+woofers liggen in de auto ...
Het is nu wel kaal in mijn luisterkamer  :( het zal waarschijnlijk (mij kennende) een tijdje duren voordat er weer muziek zal klinken.

Ondertussen druk bezig om mijn nieuwe drivers te financieren (verkoop van allerhande spullen). ;)

phy

Citaat van: Rock Solid op februari  4, 2013, 20:13:05
Orpheans en baskasten+woofers liggen in de auto ...
Het is nu wel kaal in mijn luisterkamer  :(

Ik kan niet wachten .... :)

Rock Solid

Citaat van: phy op februari  4, 2013, 22:16:52
Ik kan niet wachten .... :)

;) kan me goed voorstellen.
Mijn dochter was onthutst dat de toeters weggingen; ze drong aan dat er weer nieuwe toeters moesten komen (en dat zij dan de kleur mocht uitzoeken).
Als het toeters worden, worden het houten hoorns ... (ooit)  :hmmm:

phy

Citaat van: Rock Solid op februari  4, 2013, 22:28:01
;) kan me goed voorstellen.
Mijn dochter was onthutst dat de toeters weggingen; ze drong aan dat er weer nieuwe toeters moesten komen (en dat zij dan de kleur mocht uitzoeken).
Als het toeters worden, worden het houten hoorns ... (ooit)  :hmmm:
Ja mijn vriendin was destijds ook verbaasd dat ik het Oris systeem weg ging ze vond het wel mooi
ben benieuwd als ik thuis kom met deze  ;D ze weet het nog niet.  :angel:
Maar ik laat Bert eerst zijn gang gaan, er komen in iedergeval de mkII filters in en ik koop versterkers voor de bas kasten bij hem
en die regelt hij ook voor me in en brengt de benodigde demping aan .
Super service zoiets kan alleen maar bij iemand die het niet puur voor het geld doet maar met ziel en passie.
hij stelde het zelf voor  :thumbs-up:  :worship:
Als het een beetje bevalt ga ik gelijk door naar de REF2010 bas kasten met BD15 woofer.
Ik kan me er nog even niets bij voorstellen, de compressie driver zou nog een stuk dynamischer zijn dan de AER md3 die ik eerst had en dat vond ik al gigantisch kan dit nog beter?....ik ben echt benieuwd.

Rock Solid

Zo zie je maar weer ... ieder gaat zijn eigen richting uit. En vaak kom je bij dezelfde keuzes uit, maar op een later moment.
Ik ben heel benieuwd hoe het mij met de Rullit drivers zal vergaan; de kans is aanwezig dat dat het ook niet is.
Ik zit er nu zelf aan te denken om de AERO 8 AlNiCo te houden naast de te bestellen AERO 12 Field Coil; kan ik nog eens wisselen. Volgens mij bestaat de all-round ideale luidspreker wel niet eens. :sigh:

phy

Ik vind de Audio Note's die ik nu heb wel heel allround die klinken echt met alles wel goed en ben ook niet van plan om die weg te doen
ze hebben wel niet het dynamiek van mijn vroegere Oris hoorns en ze kunnen niet zo mooi piano of strijkinstrumenten weergeven dan de PHY drivers in de spruce houten kasten maar zijn eigenlijk over de hele lijn gewoon goed zonder uitspattingen nou ja stemmen doen ze wel heel mooi, mooier dan de PHY.
Dus dit is voor mij wel  een allround speaker.
Van de Oris herinner ik me de pinpoint de attack, snelheid en de live ervaring maar ook de zoektocht naar de aansluiting van het laag dat was nog geen kleinigheid en eigenlijk heb ik dat nooit helemaal naar mijn zin gehad.
Misschien staat me nu weer hetzelfde te wachten  :sigh:

Rock Solid

De bestelling is vandaag gedaan; het wordt (maar) de AERO 12 Field Coil. Reden voor de keuze, is naast een financiele kwestie ook de mogelijkheid om deze driver ook in een open baffle te kunnen gebruiken. Maar de ontwerptekening voor de fronthoorn voor deze 12" drivers heb ik inmiddels ook gekregen, dus zou ik dat ook gelijk kunnen oppakken.

Rock Solid

Toch wel leuk te zien hoe dingen worden gemaakt bij Rullit: