Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Gestart door Rock Solid, juli 5, 2009, 22:44:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

#75
Goed bezig inderdaad!
Neem wel de tijd tussen de veranderingen, daar kom je verder mee. Misschien is het een idee om 1 kartonnetje te laten zitten en de rest weg te halen, misschien hoef je dan je filter niet aan te passen.

Om nog even terug te komen op de klankverandering van de baffle: zet eens een stukje bas op (bv. solo contrabas of Leonard Cohen) en koppel de tweeter (electrisch) los. Als het goed is hoor je een verschil tussen mét en zonder tweeter. En als je niets hoort is het ook goed. Maar dan hoef je in ieder geval niet de tweeter ergens anders neer te zetten, want dat brengt van zichzelf al een (theoretische) klankverandering met zich mee.

Leuk om je te volgen en blijf luisteren, hoe voor de hand liggend ook. :)

Rock Solid

Hallo Joep,

Dank voor je reactie.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 1 kartonnetje laten zitten (ik ben bang dat dan mijn origami-brouwsel uit elkaar valt).

Vandaag heb ik even de weerstand veranderd; ik zal morgen nog even een andere waarde kiezen. De ribbon is nog te prominent.
Maar, mijn hemel, wat is zo'n fronthoorn toch lekker ... vandaag mijn wederhelft eens laten luisteren (voor het eerst nadat ik de coax-en in de zomer had gekocht  :-[) en die was 'verbaasd' over hoe het klonk. Maar ja, Josh Groban klinkt op elke set wel goed  :pompom:

Een belangrijke graadmeter is vandaag ook weer bereikt. Mijn dochtertje kwam even naast mij staan en ik kon haar heel gemakkelijk verstaan, terwijl het volume 'redelijk' hoog stond. Ze blijft ook rustig zitten en lijkt niet verstoord te worden terwijl ze een tekening aan het maken is (over het liedje dat ik dan net aan het draaien ben).

Citaat van: Joep op december 26, 2009, 15:15:22
Goed bezig inderdaad!

Leuk om je te volgen en blijf luisteren, hoe voor de hand liggend ook. :)

Ik vraag me echt af of ik niet aan het dwalen ben geslagen, zonder een concrete richting.
Ondertussen krijg ik zin in de Audio Consulting Rubanoide. Maar deze heb ik bijna een 2tal jaren geleden gehoord bij Serge, dus hoe betrouwbaar is mijn geheugen  :-\
Mocht ik mijn Orpheans kunnen verkopen, dan ga ik daar voor.

Joep

#77
Dat is een hele interessante luidspreker. Zelf nog niet mogen beluisteren helaas. Voor de niet-kenners: zie Audio Consulting.

Met 1 kartonnetje bedoel ik de onderste. Die zal misschien wel genoeg zijn om de energie richting de luisterplek te richten. En of je aan het dwalen bent.. dat is op zich nog niet eens zo van belang.En mocht je op zoek zijn naar richting, bezoek dan gewoon een aantal akoestische live concerten, ben je zo weer op het juiste spoor. :)

Als muziek hard staat en je kan nog redelijk converseren, dan is er weinig vervorming en hoeven je hersenen dit niet om te rekenen naar iets luisterbaars (dat is er dan al). Dat laat ruimte om te concentreren op andere dingen.

Heb je de ribbon al omhoog laten stralen? Of luister eens in welke hoek de ribbon het volst klinkt (veel kleur, lekkere sound). Misschien is rechtdoor stralen wel te veel energie voor de set/kamer/oren.

En nog even een afbeelding van de Rubanoide, of preciezer: de Rubintegra:

Rock Solid

Hallo Joep,

Yep, dat is de Rubanoide. Alleen zou ik dan alleen gaan voor de Rubanoide voor het mid en hoog. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik deze 'piste' ga kunnen nemen ... helaas  :nopompom:

Ondertussen weer bezig geweest met de hoorn; allereerst met karton de eindstukjes van de hoorn uitgebreid. Dit maakte het geluid nog weer iets beter; vloeiender, stemmen zijn niet meer hele kleine puntbronnen maar krijgen een omvang.

Voor mij, is dit wel het startschot om de hoorn in hout uit te voeren. Omdat de tekening niet volledig is en ik de maten wil omzetten in zaagmaten, toch nog wat aan rekenen geslagen. De eerst poging in MDF faalde omdat de plaat te klein was, maakte ik een lijmfout. Kortom vandaag naar de bouwmarkt gereden een meubelplaat van Eucalyptys (?) op de kop getikt. Vanmiddag en vanavond de 'wangen' van de hoorn gezaagd. Dit valt me altijd erg tegen; de zaagtafel en afkortzaag telkens weer goed/nauwkeurig instellen. Want alle zijkanten moet onder verschillende hoeken worden gezaagd.

Eerst een foto van het complete slagveld.



En tenslotte, de Eucalyptus 'wangen' van de CD hoorn.


Rock Solid

Vandaag de hoorntjes in elkaar gelijmd en geschuurd. Morgen steuntjes eraan maken, zodat ik ze aan de ribbons kan schroeven. Ben benieuwd ...




advr

#80

dat ziet er bijzonder mooi uit! ;D

ben benieuwd hoe dat klinkt 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rock Solid


Rock Solid

Citaat van: advr op januari  3, 2010, 09:39:16
dat ziet er bijzonder mooi uit! ;D

ben benieuwd hoe dat klinkt 8)

Hoi advr,

Dankje.
Gisteren heb ik een uurtje kunnen luisteren naar de gehoornde ribbons. Omdat ze veel lager staan dan de woofers, klinkt het helemaal niet optimaal. Een goed oordeel kan ik niet vellen. Ik vind wel dat ik nog steeds een heleboel kleine details mis, maar de stemmen komen er heel 'intens' en mooi uit.
Omdat ik op de overloop zit, is de akoestiek verre van optimaal. Ik heb het gevoel - dat ook door de open baffle opstelling van de woofer - er gewoon teveel akoestische energie in dat overloopje wordt gepompt. Ook de houten vloer, de holle ruimte achter de knieschotten, helpen niet mee.

Eigenlijk moet ik het filter ga aanpakkken, maar ik heb de kennis daar niet voor. Wellicht de open baffle verkopen en een simpele basreflex onder Stage Accompany ... ik weet het nog niet. Ik moet nog een keer goed luisteren.
Voor de basreflex zou ik nog een leuk woofertje hebben liggen; een Craaft die aanzienlijk snel schijnt te zijn.




Ondertussen wil ik zelf een fatsoenlijk stekkerblok maken.

Helmuth

#83
Hallo Rock solid,

Kan me niet voorstellen dat je een conische CD-hoorn gemaakt hebt. Het lijkt me een Waveguide. Hoe heb je die hoorn berekend?
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Rock Solid

Hoi Helmuth,

Ik heb de CD-hoorn gemaakt aan de hand van een tekening die voor het laatste prototype van Stage Accompany had gefungeerd.

chansig

Ziet er mooi uit allemaal...Wat een geduld en geexperimenteer..

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Helmuth

#86
Citaat van: Rock Solid op januari  6, 2010, 19:53:55
Hoi Helmuth,

Ik heb de CD-hoorn gemaakt aan de hand van een tekening die voor het laatste prototype van Stage Accompany had gefungeerd.

Nu ik hem nog een keer bekijk zie ik inderdaad aan het eind nog een extra hoekje in de hoorn. Ziet er mooi uit massief hout.

Veel plezier met het optimaliseren van de OB.

Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

advr

Citaat van: Rock Solid op januari  5, 2010, 21:10:04
Hoi advr,

Dankje.
Gisteren heb ik een uurtje kunnen luisteren naar de gehoornde ribbons. Omdat ze veel lager staan dan de woofers, klinkt het helemaal niet optimaal. Een goed oordeel kan ik niet vellen. Ik vind wel dat ik nog steeds een heleboel kleine details mis, maar de stemmen komen er heel 'intens' en mooi uit.
Omdat ik op de overloop zit, is de akoestiek verre van optimaal. Ik heb het gevoel - dat ook door de open baffle opstelling van de woofer - er gewoon teveel akoestische energie in dat overloopje wordt gepompt. Ook de houten vloer, de holle ruimte achter de knieschotten, helpen niet mee.

Eigenlijk moet ik het filter ga aanpakkken, maar ik heb de kennis daar niet voor. Wellicht de open baffle verkopen en een simpele basreflex onder Stage Accompany ... ik weet het nog niet. Ik moet nog een keer goed luisteren.
Voor de basreflex zou ik nog een leuk woofertje hebben liggen; een Craaft die aanzienlijk snel schijnt te zijn.




Ondertussen wil ik zelf een fatsoenlijk stekkerblok maken.

gewoon lekker door knutselen en uitproberen. ;D

kun je ze niet een keer in een kamer zetten?

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rock Solid

Dankje allemaal  ;)

Ik krijg veel hulp van een mede ribbon gebruiker en die wees mij er gisteren op dat ik het filter moet aanpassen voor het gebruik van de CD hoorn, want anders zou ik teveel midden horen (en te weinig hoog). Zoiets zou dus in lijn kunnen liggen met mijn eerste bevindingen 'klinkt niet optimaal' en 'een heleboel kleine details mis'.
Dus lekker verder knutselen en optimaliseren.

Ik vind het altijd leuk om de lat van het bouwen steeds hoger te leggen; de hoorntjes uit massief bouwen en alle hoeken van te voren uit rekenen en in 1 keer goed zagen en geen houtvuller etc. gebruiken. Door het maken van deze hoorns heb ik mezelf weer een manier eigen gemaakt om kleine hoeken in de lengte te zagen, het splinteren van het hout te beperken ... dus ik leer ook elke keer hier weer bij.

Ik zou de open baffles eens in de kamer kunnen proberen, maar ik zou ze natuurlijk beter in de - door mij nog af te werken - luisterruimte moeten plaatsen  :(

Rock Solid

Ondertussen nog wat tips gekregen van mijn hulp. De ribbon moet strak tegen de hoorn worden aangeschroefd (dus niet met een tussenplaatje). Ondertussen ben ik begonnen met het verzamelen met de onderdelen voor de benodigde CD-EQing. Maar omdat het aantal variabelen (in de te proberen waarden van condensators, weerstanden en spoelen) heb ik een vraag:

Kan ik onderdelen in het wisselfilter (fysiek) uitwisselen ZONDER de versterker uit te zetten?   :eh:

disco

Je bedoelt of je schade aanricht door de belasting van de versterker te wijzigen? Nee hoor. Wel oppassen dat je geen sluiting veroorzaakt, daar kunnen transistorversterkertjes maar slecht tegen vanwege de pittige stromen die zij kunnen leveren.
Waarom zaag je geen gat in je plank en plaats je de hoorn boven de conusspeaker? Die zal er weinig hinder van ondervinden. Dient het hoorndiafragma niet uitgelijnd te zijn met het binnenpunt van de conus om looptijdverschillen te voorkomen?
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

Rock Solid

Hallo disco,

Dank voor je reactie. Kan ik me goed voorstellen; dat kortsluiting niet 'gewenst' is  ;D
Ik heb besloten om een Bass Reflex kast te maken voor de Craaft woofers. Want ik wil eigenlijk ook niet de open baffle verzagen; want dat maakt het verkopen ervan wat lastiger.

disco

Misschien een kleinere ribbon in de plank monteren? Audaphon/Fountek Neo CD 2.0 bijvoorbeeld (verkrijgbaar via Strassacker). Niet zo kostbaar, diverse modellen leverbaar van 89 tot 100dB/W/M.
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

Rock Solid

Hallo disco,

Dank voor je suggestie.
Ondanks ik de fountek nooit heb gehoord, ga ik er even van uit dat de SA ribbon toch wel een van de betere ribbons is. Dus ik wil de ribbon als 'ankerpunt' nemen en de woofer gaan wijzigen. Uiteindelijk gaat het me ook niet om als tot in de puntjes perfect te krijgen (dit is eigenlijk maar mijn 'bijsetje'). In mijn Orpheans (zie vorige pagina) zitten de Duelund's weerstanden/condensators enzo.

Voor het weekend, heb ik een aanpassing van het filter voor de SA op het oog. Kortom nog genoeg pijlen om mijn boog (of hoog)  ;)

Rock Solid

Vorige week heeft een ribbonaddict een baskast voor mijn Craaft woofer bepaald en dus kon ik beginnen. Afgelopen vrijdag bij de bouwmarkt een 2 tal spaan platen (18 mm) gekocht en laten zagen door iemand van het winkelpersoneel. Hij heeft goed z'n best gedaan (belangrijk is van tevoren uit te denken wanneer de zaag weer anders kan worden ingesteld, zodat al je planken exact dezelfde breedte hebben).
2 frontpanelen op elkaar gelijmd en heb het gat uitgefreesd (en afgeschuind aan de binnenzijde). De frees was eigenlijk net te kort (en kwam tegen de copieerring aan) en deze op op het puntje in de spanbek te zetten, resulteerde erin dat de frees een keer uit de freesmachine sloeg  :-\
Ook heb ik maar een plaatje gemaakt als bracing halverwege de kast. Nou, hier even een paar foto's.





disco

Citaat van: Rock Solid op januari 21, 2010, 22:31:37Ondanks ik de fountek nooit heb gehoord, ga ik er even van uit dat de SA ribbon toch wel een van de betere ribbons is. Dus ik wil de ribbon als 'ankerpunt' nemen en de woofer gaan wijzigen. ...

Je doet er verstandig aan om uitgangspunten te hanteren. Ik heb het idee dat de grootte van de ribbon de gevoeligheid bepaalt (nooit onderzocht maar ik kan me een voorstelling vormen van de fysica). Vraag is natuurlijk, is die gevoeligheid in overeenstemming met de overige luidsprekers omdat je immers passief aanstuurt. Het zou zonde zijn als je straks met een netwerkje de ribbon moet verzwakken. Kun je ze beter verpatsen, (phun).

Goed bezig daar, je aktiviteiten wekken bouwlust op ;)
Maar grootmoeder, wat heeft u grote oren!
- Wazzeggie kind?

taaiewillem

Voor mij als nieuw forumlid is dit een zeer interessante draad. Door het verloopstuk (hoorn) zal het rendement ook toenemen, maar -denkelijk- frekwentieafhankelijk. Hoe ga je de groepdelay compenseren die door het lowpass-filter ontstaat? Uit ervaring weet ik dat je de tweeter (hoorn) vaak een stukje naar achteren moet zetten t.o.v. de lagetonen luidspreker voor een homogenere attack. Ook de klankkleur wijzigt dan (schijnbaar) iets. Ik ben benieuwd naar je eindresultaat. Veel succes!
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

Rock Solid

Citaat van: disco op januari 25, 2010, 15:36:21
Je doet er verstandig aan om uitgangspunten te hanteren. Ik heb het idee dat de grootte van de ribbon de gevoeligheid bepaalt (nooit onderzocht maar ik kan me een voorstelling vormen van de fysica). Vraag is natuurlijk, is die gevoeligheid in overeenstemming met de overige luidsprekers omdat je immers passief aanstuurt. Het zou zonde zijn als je straks met een netwerkje de ribbon moet verzwakken. Kun je ze beter verpatsen, (phun).

Goed bezig daar, je aktiviteiten wekken bouwlust op ;)

Hoi disco,

Tja, ik moet toegeven dat het uitgangspunt niet altijd als een baken voor me heeft gestaan.  ;) Met andere woorden, het baken kan zich nog wel eens verplaatsen (gelukkig). Maar omdat ik niet zo'n laagfreak ben (terwijl ik wel basgitaar heb gespeeld) en ik graag het middengebied en hoog schoon en snel wil hebben, en ik veel positieve dingen heb gelezen over de SA/Philips ribbon, geef ik deze ribbon (voorlopig) het voordeel van de twijfel. Maar het zal zeker niet het niveau (op belangrijke vlakken voor mij althans) van mijn compressie drivers met fronthoorns evenaren  ::)

Zover ik me kan voorstellen wordt het rendement zeker ook bepaald door het magnetische veld die de stroomdraden kruizen. Omdat je een grote luchtspleet moet overbruggen moet je voor een ribbon luidspreker aardig sterke magneten hebben. Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de grootte van de SA ribbons (ze wegen echt 4 kg per stuk).

Het leuke van bouwen is dat je i) voor relatief weinig geld ii) weer van de straat bent iii) weer wat leert iv) weer wat handiger met de gereedschappen wordt v) en je weer foto's kunt posten  :pompom:
Vroeger heb ik veel geld in upgrades van kant-en-klare apparatuur gestoken (van de ene Krell naar de andere/nieuwere Krell) en voor een fractie hiervan kun je lekker bezig zijn met bouwen.

Rock Solid

Citaat van: taaiewillem op januari 25, 2010, 15:56:58
Voor mij als nieuw forumlid is dit een zeer interessante draad. Door het verloopstuk (hoorn) zal het rendement ook toenemen, maar -denkelijk- frekwentieafhankelijk. Hoe ga je de groepdelay compenseren die door het lowpass-filter ontstaat? Uit ervaring weet ik dat je de tweeter (hoorn) vaak een stukje naar achteren moet zetten t.o.v. de lagetonen luidspreker voor een homogenere attack. Ook de klankkleur wijzigt dan (schijnbaar) iets. Ik ben benieuwd naar je eindresultaat. Veel succes!

Welkom taaiewillem  ;D

Ja, door de hoorn zal het ogenschijnlijke rendement toenemen (bundeling). Goed opgemerkt, door de hoorn moet ik het filter met shelving filter aanpassen (CD-EQ); de onderdelen hiervoor zijn vandaag pas binnengekomen.
Omdat de ribbon gewoon los op de baskast komt te staan kan ik gemakkelijk de hoorn/ribbon naar voren of achteren schuiven. Maar hoe ik dit bepaal zonder meetapparatuur is een goede vraag; ik zal dit 'maar op gehoor' doen  ;)

Het grappige is, is dat ik eigenlijk geen eindresultaat verwacht  :bigsmile: maar blijf doorborduren ... totdat ik mijn hoofdset kan optuigen.
Wel ik denk ik dat de gemaakte baskasten/Craaft woofers niet zo snel zal wijzigen (zie ook mijn vorige post), tenzij ze echt als 'bagger' klinken.

Rock Solid

Citaat van: disco op januari 25, 2010, 15:36:21
Vraag is natuurlijk, is die gevoeligheid in overeenstemming met de overige luidsprekers omdat je immers passief aanstuurt. Het zou zonde zijn als je straks met een netwerkje de ribbon moet verzwakken. Kun je ze beter verpatsen, (phun).

Goed bezig daar, je aktiviteiten wekken bouwlust op ;)

Hoi disco,

Ik was vergeten op je vragen in te gaan.
In alle eerlijkheid moet ik melden dat ik niet zo zeer een vergelijk tussen de rendementen van de ribbon en woofer heb gemaakt (ik had de woofer destijds gekocht om deze wel hoog was en mee 'kon doen' met mijn Lowther). Ik heb niet zoveel ervaring met actief versterken, maar het idee om het signaal op te knippen met een filter en vervolgens door 2 aparte (vaak verschillende) versterkers te sturen, zie ik alleen maar voor me als ik 1 versterker/luidspreker vanaf een 200 Hz tot 20 kHz kan behappen. Voor de ribbon en woofer gaat het opknippen van de frequentiespectrum op een cruciale plek en spreekt mij actief draaien voor mij (nog niet) aan.

Ik verwacht toch eigenlijk wel dat ik de ribbons over een paar maanden van de hand ga doen; tenzij alles nu 'op z'n pootjes valt'.  :butbut: