Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Gestart door Kjelt, november 23, 2008, 20:04:04

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Bedankt! En dat genieten lukt aardig  ;)  :)

jaco

:baaa: die d-link switches doen het aardig goed op 10GE. Met dd en mbuffer op freebsd  getest, maar kwam niet tot lime rate, bleeft op 1200 en een beetje MB/sec steken :)
Tussen mijn nas units met zfs send en receive rond de 880 MB/sec gemiddeld.
Vanaf een PC naar de servers rond 450 MB/sec via smb vanaf windows 10 op de pc. Iperf ook weer meer met meerdere sessies krijgt het wel tot 1000 MB/sec.

Ik moet nog zien dat je SSD 550 MB/sec doet. Ik heb waarschijnlijk niet goed getest, maar ik heb samsung enterprise ssd's en die zouden ook 500 MB/sec moeten kunnen lezen, maar met een copy komt er niet veel meer dan 350 MB/sec vanaf.

Alles wel beter dan met 1GE verbindingen, maar echt 10 keer sneller wordt het niet zo maar.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Kjelt

Citaat van: jaco op oktober  1, 2015, 22:17:18
die d-link switches doen het aardig goed op 10GE. 
Verleden week een cursus gehad van een Cisco enterprise deskundige, beetje zitten ohén over deze switches in het begin dacht hij dat het bagger was (switches waar hij mee werkt zijn >4k€ /stuk) maar toen hij zag welke opties dat ding allemaal had was hij enthousiast. Ik weet nog niet precies wat er allemaal mogelijk is maar hij zag opties staan die zelfs op MKB switches niet voorhanden zijn. Dus hij was positief. Ik vermoed dat de opties hetzelfde zijn als de grotere d-link switches die ook in die top prijsklasse vallen, misschien lagere performance maar software gelijk houden is wel zo makkelijk voor een bedrijf.

Wat de snelheid betreft kan ik nog niet goed testen. Wel ben ik er een beetje achter dat het alternatief voor 10G te weten Link aggregation heel veel beperkingen heeft. Als je niet precies alles goed hebt staan wordt de snelheid voor 1 client beperkt tot die van 1 pipe dus 1G. Ik heb me een beetje zitten inlezen en veel deskundigen trekken simpelweg de conclusie dat linkaggregation leuk is voor een server die door meerdere clients wordt benaderd maar niet op kan tegen een bredere pipe. Dus ben blij met de 10G keuze zeker voor deze lage € investering  :)

CiteerIk moet nog zien dat je SSD 550 MB/sec doet. Ik heb waarschijnlijk niet goed getest, maar ik heb samsung enterprise ssd's en die zouden ook 500 MB/sec moeten kunnen lezen, maar met een copy komt er niet veel meer dan 350 MB/sec vanaf.
Ik heb beide nu een pro consumenten samsung en een enterprise samsung en de eerste is veel sneller. De enterprise ssd is primair ontworpen voor langere levensduur met grotere hoeveelheid datastorage en secundair voor snelheid. De consumenten ssd is primair snelheid en secundair de levensduur.

Dat gezegd hebbende , wordt mijn nieuwe Skylake pc die dit jaar hopelijk nog gebouwd gaat worden voorzien van de PCI-X 950 pro van Samsung die 5x sneller is dan de Sata drives:
http://nl.hardware.info/productinfo/321798/samsung-950-pro-512gb
Ze claimen max 2500 MB/s read dus als ik daar geen 30% van haal dan lever ik hem via de voorruit terug in  ;D

Als ik dan ook nog die 10G Intel PCI-x kaart goed werkend krijg dan kan ik echt eens fatsoenlijk testen, ik voorspel dat de Synology DS2015xs dan de beperkende factor gaat worden, want daar zitten natuurlijk geen SSDs in en 7x4GB WD reds ik weet niet wat daar voor snelheid mag verwachten. Maar zoals eerder gezegd met 500MB/s zou ik super tevreden zijn.

CiteerAlles wel beter dan met 1GE verbindingen, maar echt 10 keer sneller wordt het niet zo maar.
Nee dat was me al lang duidelijk. Als je wireshark opstart en je kijkt wat die Windows pcs voor broadcast roeptoeters zijn met hun P&P ellende , dat is echt niet normaal meer  :-X .
Maar zoals eerder gezegd heb ik in deze oplossing veel meer vertrouwen dan in bv 4x1G LACP oplossingen.

jaco

Met 10x 7200 rpm en dual redundancy haal ik rond de 880MB/sec. (Over hele volume bij een copy slag)
Simpelweg x maal de snelheid van 1 disk haalt het op mijn systeem niet (Supermicro x9 mainbord met xeon E3-1220) 2 cores lopen dan dicht tegen de 100% aan.

Nu heb ik wel 8x sata-600 en 2x sata-300 in een vdev bij elkaar, maar de hdd's doen in de piek toch niet meer dan 175Mb/sec volgens de fabrikant.

Ik werk ook met cisco apparatuur die 10GE poorten heeft (routers en switches) die kunnen wel meer qua vrije configuratie met CoS tagging, priorization, shaping BGP, MPLS etc. maar die kosten minimaal het 10 voudige. Al die dingen heb ik voor thuisgebruik niet nodig..
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Maikel_audionerd

Hoi Kjelt,

Nav jouw plafondverduistering ben ik geïnspireerd en heb ik gister een matzwarte plaat boven het scherm aan het plafond bevestigd. Resultaat... Echt veel verschil. Dit is nog maar een kleine plaat 80cm breed, een tweede veel bredere plaat ga ik denk ik morgen maken) maar geeft nu al erg veel meer contrast. Helemaal blij mee
Dus, ik wilde je even bedanken :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Kjelt

Graag gedaan, als je het gewend bent wil je niet anders meer  ;)

Maikel_audionerd

Citaat van: eddy135 op november 13, 2015, 17:26:51
Foto's willen we...!  :)
Haha ik zal vandaag of morgen mijn eigen topic even bijwerken (zie m'n handtekening)
Edit: was even zoeken waar ik t nou beloofd had  :blush:  maar ik heb de paneeltjes op de gevoelige plaat gezet hoor, check m'n topic in Privé hometheaters

Citaat van: Kjelt op november 13, 2015, 18:28:16
Graag gedaan, als je het gewend bent wil je niet anders meer  ;)
Geloof ik helemaal  :worship:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Teejoo

Ik loop een beetje achter, maar ben je topic aan het doorspitten. Vraagje bij de hoogtespeakers: moeten die op dezelfde hoogte hangen, of mag de hoogte per rij verschillen en de afstand gewoon afwijkt?

Kjelt

Hoogte zou in theorie gelijk dienen te zijn maar de processor kan iets verschil met de calibratie wel opvangen. Belangrijk is wel de hoek tov de sweetspot zoals de plaatjes ook asngeven.

Echter als je purist bent dan is het hetzelfde als met stereo, is het daar belangrijk dat beide speakers op gelijke afstand en gelijke hoek van de sweetspot staan?  ;)

Teejoo

Citaat van: Kjelt op december 27, 2015, 00:44:12
Hoogte zou in theorie gelijk dienen te zijn maar de processor kan iets verschil met de calibratie wel opvangen. Belangrijk is wel de hoek tov de sweetspot zoals de plaatjes ook asngeven.

Echter als je purist bent dan is het hetzelfde als met stereo, is het daar belangrijk dat beide speakers op gelijke afstand en gelijke hoek van de sweetspot staan?  ;)
Dat zou in elk geval betekenen dat ik iets moet verzinnen aangezien mijn plafond schuin omlaag loopt naar de voorzijde.

Kjelt

Contacteer THX ultra eens die had volgens mij een identiek issue  ;)

Kjelt

Inhoudsopgave en lijst van veranderingen in het begin toegevoegd.

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op december 27, 2015, 00:44:12

Idealiter wel inderdaad. Maar als ik ook naar het plaatje kijk, is de afstand van de sweetspot tot aan de front L+R speakers niet net zo groot als de afstand van de sweetspot tot de SBL en SBR.

Sterker er wordt in de guide nergens echt iets genoemd over de de afstand (wel over hoogte).

Mara het blijft kiezen of delen. Er zullen altijd wel ergens consessies gedaan moeten worden.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Hele discussie en zoektocht om naast de ht bank twee gelijke tafeltjes te plaatsen.
Huidige situatie was dat ik er een metalen frame zelfbouwtafeltje had staan waarvan de poten(frame) van een of ander oud audio meubel van mijn overleden oom waren afgesloopt twintig jaar terug ofzo.
We hebben de meubelboulevard afgezocht, echt hele mooie Rolf Benz tafeltjes gezien alleen met een niet zo mooi prijskaartje (700 ps)  :blink:

Uiteindelijk samen besloten dat we toch ook wel wat exta opslagruimte wilden zodat het meer kastjes zouden worden een deurtje of met lades , liefst dicht van voren.
Weer opnieuw de zoektocht met hele mooie italiaanse exemplaren met alweer foute prijskaartjes  ;D

En uiteindelijk zijn we toch bij de Ikea beland  :-X alwaar we voor 40 euro twee beddekastjes met lades hebben gescoord en voor twee extra tientjes bijbehorende glasplaten.
Kwaliteit is mwaah maar op zich vind ik het een prima compromis geworden en ik kan mijn afstandsbedieningen en andere zut mooi kwijt zonder dat ze steeds zo stoffig worden.
De partner ook helemaal happy want ze kan weer haar spulletjes kwijt.
Enigste nadeel is dat de achterkant niet afgewerkt is dus daar mag ik nog twee mdf platen van 4mm gaan gronden en aflakken en op vastlijmen.

Een groot voordeel: ik had er nu niet zo'n probleem mee om het kastje met een decoupeerzaag aan de zijkant te bewerken zodat de kabelgoot er doorheen paste. Met een 3 of 4 cijferig design kastje had ik daar wat meer problemen mee gehad  :D

Kjelt

Eindelijk na een paar jaar weer eens een verandering qua hardware  :dry:
Nou ja verandering, het is eigenlijk meer van hetzelfde maar dan wat nieuwer.

De Marantz AV7702 heeft plaats gemaakt voor een Marantz AV7704.

Wat ga ik er op vooruit?Dat was even goed zoeken  :D

- DTS-X
- 4k/50-60Hz+HDR HDCP2.2 HDMI chipset.
- HEOS  maar dat ga ik niet gebruiken ik heb een eigen app voor de nas voor audio playback.
- Verder kwam ik er tijdens de installatie achter dat ik evt een extra kanaal kan gebruiken de zogenaamde middenplafond speaker voor Auro ook wel de VOG speaker genoemd.
  Deze gaat dan niet via XLR maar via een standaard cinch uitgang. Nou boeien, ik heb geen Auro materiaal dus dat gaat aan mij voorbij maar voor de geinteresseerden dit zou dan nog kunnen.
- Een nieuwe Marantz app kwam ik ook pas gisteren achter (oude werkte niet meer) die veel meer informatie geeft over #kanalen IN en #kanalen UIT, video formaat etc. Dat is wel fijne informatie.
- de nieuwe Audyssey MultEQ Editor-app, nog niet mee gespeeld maar hiermee zou je de instellingen van de automatische set-up kunnen aanpassen.

Wat ga ik er op achteruit?
- DTS master HD en andere DTS tracks worden niet meer met het Dolby surround algoritme geupmixed maar met het DTS surround algoritme. Ik vond de Dolby upmix altijd erg goed klinken.
  Ik ben benieuwd of DTS ook zijn huiswerk goed gedaan heeft.
- weer een hoop centen kwijt

Gisteren heb ik na de calibratie uitgebreid wat filmscenes en audio beluisterd.
Conclusie dusverre: hij klinkt hetzelfde als zijn voorganger, ruimtelijkheid en afbeelding zijn vrij gelijk.
Met audio vond ik het eerlijk gezegd nog ietsjes minder klinken maar dat zal wel het inspelen zijn, denk en hoop ik dan maar.

Zo geen spectaculaire upgrade dus maar het audio deel is nu weer helemaal bij de tijd.
Mijn projector en scherm zijn echt hoog nodig aan vervanging toe maar gezien mijn persoonlijke omstandigheden en dat de Sony 4k <5k€ nog niet 4k/50-60Hz+HDR ondersteunen en 200Lm minder licht geven dan wat ik nu heb  :eh: wacht ik toch nog even af op de nieuwe generatie.

Teejoo

Dit lijkt me toch wel een dingetje:" - DTS master HD en andere DTS tracks worden niet meer met het Atmos algoritme geupmixed maar met het DTS algoritme" . Gebruikt hij nou dan DTS X?

Kjelt

Om het helemaal correct te zeggen, de pre/pro gebruikt nu voor alle niet -X DTS tracks, de DTS Surround upmixer ipv de Dolby Surround upmixer.
Je mag eigenlijk in deze situaties niet spreken van Dolby Atmos of DTS-X omdat dit alleen geldt als het originele formaat hierin is gemasterd.
Maar ja dus  :D

Teejoo

Citaat van: Kjelt op januari 15, 2018, 17:02:47
Om het helemaal correct te zeggen, de pre/pro gebruikt nu voor alle niet -X DTS tracks, de DTS Surround upmixer ipv de Dolby Surround upmixer.
Je mag eigenlijk in deze situaties niet spreken van Dolby Atmos of DTS-X omdat dit alleen geldt als het originele formaat hierin is gemasterd.
Maar ja dus  :D
Dat begreep ik, maar hoe vind je het klinken?

RalphH

Proficiat met je aankoop.
Je vergeet enk l nog 1 "vooruit" puntje: De multeq app. Voor mij tenminste een grote plus in de laatste modellen
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Citaat van: Teejoo op januari 15, 2018, 17:44:21
Dat begreep ik, maar hoe vind je het klinken?
Goed maar niet beter dan bij de 7702. Nu moet ik wel zeggen dat je niet kunt ABX testen en dat het dus echt lastig is om verschil over een periode van drie dagen te onthouden.
Ik heb enkele tracks die ik uit mijn hoofd ken zoals de Leafs Atmos demo maar die test dus niet DTS.
De DTS testdisc heb ik gedraaid en dat klonk ook heel goed. Maar die had ik dus niet eerder beluisterd. Lastig dus om daar een antwoord op te geven.

Citaat van: RalphH op januari 15, 2018, 18:36:19
Proficiat met je aankoop.
Je vergeet enk l nog 1 "vooruit" puntje: De multeq app. Voor mij tenminste een grote plus in de laatste modellen
Ah de Audyssey app ja, die heb ik nog niet. Daar zal ik me eens in verdiepen en ik pas mijn post aan.  :thumbs-up:

sprins

Citaat van: Teejoo op januari 15, 2018, 16:57:08
Dit lijkt me toch wel een dingetje:" - DTS master HD en andere DTS tracks worden niet meer met het Atmos algoritme geupmixed maar met het DTS algoritme" . Gebruikt hij nou dan DTS X?

Dit lijkt me sterk. Bij de 7702mk2 kun je zelf kiezen welke upmixer je gebruikt ongeacht bronformaat. Dus DTS HD kan ook met Dolby Surround, en Dolby TrueHD kan met Neural:X.

Dan zou dat bij de 7704 toch ook moeten kunnen?
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

Kjelt

Citaat van: sprins op januari 15, 2018, 20:18:27
Dit lijkt me sterk. Bij de 7702mk2 kun je zelf kiezen welke upmixer je gebruikt ongeacht bronformaat. Dus DTS HD kan ook met Dolby Surround, en Dolby TrueHD kan met Neural:X.

Dan zou dat bij de 7704 toch ook moeten kunnen?
Hoe kies je dat bij de 7702-ii ?

Teejoo

Bij eigenlijk alle processors die ik heb gehad kun je per ingang of configuratie (bij de Classé) aangeven wat hij moet doen bij 2 kanaals of multikanaals signaal. Zoiets zal het wel zijn.

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;