Over op streaming: Wat heb ik nodig?

Gestart door Starred, juni 18, 2009, 10:23:08

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

)p(

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:05:51
Ook met streaming blijf je het probleem jitter houden.

Daar zijn de meningen ook over verdeeld...persoonlijk denk ik nu dat dit een zwaar overschat probleem is. Het hangt een beetje van de dac af...met de meeste moderne dacs en zeker die met een asrc convertor hoor ik sowieso nauwelijks verschil wat je er ook voor hangt. Laat staan blind ;) Mocht er al een verschil zijn dan is het denk ik alleen van belang voor de grootste audiofielen onder ons...met een fatsoenlijke dac klinken alle transporten gewoon heel goed.


peter

reMC

#76
Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 13:19:38
Daar zijn de meningen ook over verdeeld...

Uiteraard :)

Maar ik zou niet weten hoe het anders kan (dan jitter) dat een relatief eenvoudig loopwerk nog steeds beter klinkt dan alle computeroplossingen die we hebben geprobeerd... In tegenstelling tot jij (als ik je goed begrijp) vind ik de verschillen namelijk erg groot tussen computeroplossingen en cd-loopwerken :-\ De verschillen tussen computeroplossingen zelf zijn kleiner, maar ik denk eerder dat het een beperking van de huidige stand van zaken van de techniek is (al die computeroplossingen die wij hebben geprobeerd klinken namelijk 'vies', het hoog korrelig, scherp, onnatuurlijk, geen rijkheid etc.)

Ik vind het wel interessant materie. Streaming is natuurlijk de toekomst (en het MOET perfect kunnen klinken) maar er is nog werk aan de winkel ;)

)p(

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 13:15:14
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord.
Ik kan enkel aangeven dat er een verschil is tussen de streaming oplossingen

Tijdens het transport van de bits over het netwerk is er geen sprake van jitter en er wordt ook geen klok info meegestuurd. Jitter speelt weer een rol wanneer de bitstream geklokt moet worden om naar de dac en of naar de digitale uitgang. De ene streaming client doet dit meetbaar beter dan de andere. Of dit verschil hoorbaar is, dat is een andere vraag ;)

peter

rbormans

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 13:25:43
De ene streaming client doet dit meetbaar beter dan de andere. Of dit verschil hoorbaar is, dat is een andere vraag ;)
Ik denk dat ik enkel verschil wil horen omdat de Linn Majik meer dan 8 keer zo duur is als de Squeezebox die ik ook nog heb.
Ik zal het zeker maar niet blind proberen ;)

... temeer omdat
Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:22:19
al die computeroplossingen die wij hebben geprobeerd klinken namelijk 'vies', het hoog korrelig, scherp, onnatuurlijk, geen rijkheid etc.)
wat ook weer zo heerlijk genuanceerd is

reMC

#79
Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 13:33:55
... temeer omdat wat ook weer zo heerlijk genuanceerd is

Zie het niet als absolute waarheid, wel als onze ervaringen :)

En ik geloof graag dat zo'n Linn stukken beter klinkt dan een Squeezebox!

rbormans

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:36:46
Zie het niet als absolute waarheid, wel als onze ervaringen :)
Uiteraard. Ik bedoelde dat je beter even nuanceert wat de door jou geteste "computeroplossingen" zijn. Zijn dit computers aan een Dac, streaming oplossingen (welke heb je dan vergeleken), Hifi componenten met ingebouwde harde schijf (zoals de Naim HDX), ...

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:36:46
En ik geloof graag dat zo'n Linn stukken beter klinkt dan een Squeezebox!
In de zin van "minder vies"  ;)  ;D

reMC

Ik quote :)

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:05:51
Alle computergebaseerde oplossingen die we hebben geprobeerd (o.a. Lynx in dedicated PC, Squeezebox gemod, EMU)

reMC

Misschien wel zinvol mijn collega te quoten:

"Maar wij over vallen punten waar bijna niemand verder moeilijk over doet (ik heb nog nooit een recensent erover horen klagen), zelfs niet bij apparatuur uit de hoogste prijsklasses. Als je huidige 'top' CD apparatuur (bijv. dCS, Reimyo, Aero Audio, etc.) goed vind klinken dan hoef je niets van mijn commentaar aan te trekken. In ogen van de meesten zullen wij wel freaks zijn. Ik verlang gewoon een heel andere soort weergave van CD apparatuur, en in mijn oren speelt een goede analoge set dergelijke CD apparatuur op de meeste punten weg voor een fractie van de prijs. Niet dat analoog apparatuur een referentie is, live muziek is altijd de referentie."

De verwijzingen komen natuurlijk uit een andere context, maar het idee is hetzelfde: trek je maar niets van ons aan ;D

)p(

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 13:33:55
Ik denk dat ik enkel verschil wil horen omdat de Linn Majik meer dan 8 keer zo duur is als de Squeezebox die ik ook nog heb.
Ik zal het zeker maar niet blind proberen ;)

... temeer omdat wat ook weer zo heerlijk genuanceerd is

Jitter is slechts een klein onderdeel van de verschillen tussen je sb en de majik ds zeker als je de interne dacs gebruikt. Denk alleen maar aan de analoge stage na de dac. Echter ik hoorde ook niet echt veel verschil tussen de Transporter en de Klimax DS...dus het kan ook zeker aan de kwaliteit van mij oren liggen  :)

peter

rbormans

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:47:38
Ik quote :)
Sorry Remco, had inderdaad over je eerdere post overgelezen.  

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:05:51
Alle computergebaseerde oplossingen die we hebben geprobeerd (o.a. Lynx in dedicated PC, Squeezebox gemod, EMU)
Maar van streaming apparaten (waarover dit topic gaat) heb je dan enkel de Squeezebox getest ? Want dat is eigenlijk het enige type "computeroplossing" waar de TS met zijn Arcam in terecht komt.

Bij de andere oplossingen die je noemt hangt de PC direct aan de DAC. Welke EMU oplossing bedoel je trouwens, want de E-MU 0404 USB (dus geen interne kaart) vind ik zelf namelijk ook niet slecht (heb ik aangeschaft om een room analyse te doen, en toen ook even uitgeprobeerd als DAC)

rbormans

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 13:57:01
Jitter is slechts een klein onderdeel van de verschillen tussen je sb en de majik ds zeker als je de interne dacs gebruikt. Denk alleen maar aan de analoge stage na de dac. Echter ik hoorde ook niet echt veel verschil tussen de Transporter en de Klimax DS...dus het kan ook zeker aan de kwaliteit van mij oren liggen  :)
peter
Klopt, maar ik gebruik ze uitsluitend als transport.

)p(

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 13:54:14
Misschien wel zinvol mijn collega te quoten:

"...Niet dat analoog apparatuur een referentie is, live muziek is altijd de referentie."

De verwijzingen komen natuurlijk uit een andere context, maar het idee is hetzelfde: trek je maar niets van ons aan ;D

Hehe...geen enkele weergave komt imho maar in de buurt van live...zelfs van 1 instrument...als ik daar constant aan zou moeten refereren tijdens het luisteren thuis zou ik doodongelukkig worden...(maar luister daarom natuurlijk wel zo vaak mogelijk live)  ;D

peter

)p(

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 14:00:44
Klopt, maar ik gebruik ze uitsluitend als transport.


Welke dac?

peter


)p(

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 14:02:19
Meridian 568.2

Gebruikt die geen fifo buffers...knap als je daar blind verschil mee zou horen tussen de sb en majik...en dat bedoel ik niet cynisch  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 14:05:10
Gebruikt die geen fifo buffers...knap als je daar blind verschil mee zou horen tussen de sb en majik...en dat bedoel ik niet cynisch  :)

peter
Om daar even op in te haken. Met een Genesis Digital Lens hoor ik/je/we/geen van allen (doorhalen wat voor jouw niet van toepassing is  :D ) nog steeds het "signature" van het aangesloten transport. Vraag me niet hoe dat kan, ik heb er geen verklaring voor  :P

Buiten dat vind ik een Linn Majik DS analoog uit heel anders klinken dan een transporter analoog uit, digitaal uit zijn de verschillen dan weer een stuk kleiner.


Groetjes,

Ronald

reMC

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 13:59:01
Sorry Remco, had inderdaad over je eerdere post overgelezen. 

NP :)

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 13:59:01
Maar van streaming apparaten (waarover dit topic gaat) heb je dan enkel de Squeezebox getest ? Want dat is eigenlijk het enige type "computeroplossing" waar de TS met zijn Arcam in terecht komt.

Dat klopt, maar al die oplossingen (ook streaming) hebben een computer als basis. Daar zit denk ik ook een deel van de crux. Ik wil nog steeds eens een Linn horen, maar de ervaringen die ik van goede bekenden hoor voorspellen niet veel goeds (voor wat wij zoeken).

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 13:59:01Welke EMU oplossing bedoel je trouwens, want de E-MU 0404 USB (dus geen interne kaart) vind ik zelf namelijk ook niet slecht (heb ik aangeschaft om een room analyse te doen, en toen ook even uitgeprobeerd als DAC)

Ja, de 0404 inderdaad. Staat bekend als de beste geluidskaart van het moment en is ook absoluut niet slecht! Maar in vergelijking met een goed loopwerk...

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 14:01:33
Hehe...geen enkele weergave komt imho maar in de buurt van live...zelfs van 1 instrument...als ik daar constant aan zou moeten refereren tijdens het luisteren thuis zou ik doodongelukkig worden...(maar luister daarom natuurlijk wel zo vaak mogelijk live)  ;D

Ja, niets klinkt zoals live. Gelukkig, dat maakt concerten des te leuker ;) Maar ik verbaas me er wel over hoe bizar goed het te benaderen is (met die enkele set). Ik had nooit durven dromen dat ik zo'n live ervaring zou kunnen krijgen uit een set zoals we dat nu hebben. Maar we raken off-topic :)

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 23, 2009, 14:18:22

Buiten dat vind ik een Linn Majik DS analoog uit heel anders klinken dan een transporter analoog uit, digitaal uit zijn de verschillen dan weer een stuk kleiner.


Ik stond er zelf ook wel van te kijken dat ik juist de verschillen tussen de transporter en de klimax ds niet blind zo klein vond...normaal denk ik groter verschillen te horen zelfs als er geen verschillen zijn...

peter

rbormans

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 14:05:10
Gebruikt die geen fifo buffers...knap als je daar blind verschil mee zou horen tussen de sb en majik...en dat bedoel ik niet cynisch  :)
Ik heb het bij aanschaf vergeleken, en het ging niet eens om subtiele verschillen (de subtiele hoor ik namelijk ook niet !)

Maar je maakt me weer wel benieuwd nu. Ik kan de SB nog eens parallel aansluiten en beiden in een direct vergelijk streamen, elk op een coax ingang (mijn server heeft beide softwares nog draaien). Ik zal het mijn vrouw ook eens vragen, die heeft niets met audio (maar wel goede oren).

Eens kijken of ik er dit weekend toe kom !




hifiman

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 14:34:56
Ik stond er zelf ook wel van te kijken dat ik juist de verschillen tussen de transporter en de klimax ds niet blind zo klein vond...normaal denk ik groter verschillen te horen zelfs als er geen verschillen zijn...
Ik vond de Linn vooral een stuk levendiger klinken! Overigens klinkt mijn transporter nu ook een stuk levendiger na wat kleine Scrutinizer modificaties.  ;)

)p(

Citaat van: reMC op juni 23, 2009, 14:27:45

Ja, niets klinkt zoals live. Gelukkig, dat maakt concerten des te leuker ;) Maar ik verbaas me er wel over hoe bizar goed het te benaderen is (met die enkele set). Ik had nooit durven dromen dat ik zo'n live ervaring zou kunnen krijgen uit een set zoals we dat nu hebben. Maar we raken off-topic :)

Ik kom wel eens een keer luisteren naar die set...maar wat ik zo lees hier verwacht ik niet dat het mijn geluid zal zijn...echter zal proberen met een open mind te luisteren...ik verbaas mij wel vaker over mijzelf  ;D

peter

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 23, 2009, 14:36:39
Ik vond de Linn vooral een stuk levendiger klinken! Overigens klinkt mijn transporter nu ook een stuk levendiger na wat kleine Scrutinizer modificaties.  ;)

De ATC's waarop ik geluisterd heb klinken sowieso veel levendiger dan je Avalons...dus wie weet maskeerde dat het verschil dat jij hoort...of mijn 42 jaar oude oortjes  ;D

peter

rbormans

Citaat van: Audioloog op juni 23, 2009, 14:36:39
Ik vond de Linn vooral een stuk levendiger klinken! Overigens klinkt mijn transporter nu ook een stuk levendiger na wat kleine Scrutinizer modificaties.  ;)
Ik had het over een normale squeezebox, ik ken de transporter niet en dus ook het vergelijk met de Linn niet.

Maar jullie geven dus ook aan dat er geen hoorbaar verschil is (digitaal uit) tussen een transporter en een squeezebox.

reMC

Citaat van: )p( op juni 23, 2009, 14:38:00
Ik kom wel eens een keer luisteren naar die set...maar wat ik zo lees hier verwacht ik niet dat het mijn geluid zal zijn...echter zal proberen met een open mind te luisteren...ik verbaas mij wel vaker over mijzelf  ;D

peter

You're welcome ;)

hifiman

Citaat van: Raf (B) op juni 23, 2009, 14:40:52
Maar jullie geven dus ook aan dat er geen hoorbaar verschil is (digitaal uit) tussen een transporter en een squeezebox.
Dat verschil is er wat mij betreft wel degelijk, ik geef alleen aan dat analoog uit de verschillen vaak een stuk groter zijn, zo ook inderdaad bij de SB3 versus de Transporter.