Over op streaming: Wat heb ik nodig?

Started by Starred, June 18, 2009, 10:23:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Het wordt steeds duidelijker  :thumbs-up:

Hoe verhoudt zich nu de geluidskwaliteit van de oplossing itouch/nas  > AVR600 versus goed CD transport > AVR600 ?

bmateijsen

Quote from: Starred on June 19, 2009, 16:37:34
Het wordt steeds duidelijker  :thumbs-up:

Hoe verhoudt zich nu de geluidskwaliteit van de oplossing itouch/nas  > AVR600 versus goed CD transport > AVR600 ?

Wanneer je het CD-transport digitaal aansluit, dan heb ik de voorkeur voor de interne mediaserver.
Als je deze analoog aansluit (wat ik je nooit zal adviseren ivm bass-management), dan ligt het aan de kwaliteit van het CD-transport.

De laatste keer bij ons heb je digitaal geluisterd vanaf de DV139. ;).

Groet,

Bjorn

rbormans

Quote from: Tube-freak on June 19, 2009, 14:15:48
Ja de squeezebox zelf is niet nodig.  Maar je kan ook de Squeezebox afstand bediening los kopen.  Maar zoals ik al eerder zei, ik weet niet of dat of dat gaat werken met alle denkbare configuraties.  Met een iPod Touch heb je wel meteen ook een leuke mp3 speler voor onderweg, op vakantie etc.. dus alleen daarom zou ik zelf denk ik ook voor de Ipod Touch gaan.  Zeker omdat de Squeezebox controller en Ipod Touch nagenoeg even duur zijn.
Ik heb verder ook niets tegen squeezebox (ik heb er zelf ook eentje), maar ik heb nog niet gezien dat je squeezecenter als upnp server kan gebruiken (en dus als bruikbaar in deze configuratie). Als ik me vergis (misschien kan het met de laatste versies wel), laat het zeker weten 

Starred

Ik zou het tzt dus ook eerst via m'n pc kunnen uitproberen? Dan heb je dus alleen itouch nodig?

bmateijsen

Quote from: Starred on June 20, 2009, 09:01:53
Ik zou het tzt dus ook eerst via m'n pc kunnen uitproberen? Dan heb je dus alleen itouch nodig?

Dat kan, maar dan moet je twonkymedia dus kopen voor je PC en deze altijd aan hebben staan als je muziek wil draaien.
Verder kan je het beste je PC dan bekabelen en zorgen dat alle firewall settings goed staan.

Het is veel omslachtiger en als je toch voor streaming wil gaan, dan beter gewoon een NAS kopen. ;)

Starred

Ja, misschien wel verstandig. Ben nog even aan het twijfelen hoe groot de NAS moet zijn (aantal bays)

Starred

Waar kan ik iets lezen over het zo optimaal mogelijk rippen van m'n CD's naar de NAS met iTunes?
Is iTunes het optimale programma overigens?

bmateijsen

Quote from: Starred on June 20, 2009, 10:42:21
Waar kan ik iets lezen over het zo optimaal mogelijk rippen van m'n CD's naar de NAS met iTunes?
Is iTunes het optimale programma overigens?

Itunes is niet optimaal als rip-programma, tenzij je dus de itunes bibliotheek op je NAS zet.
Ik vind qua functionaliteit DBpoweramp de beste ripper, aangezien deze ook alle meta-tags direct meeneemt.

Je kan rechstreeks naar je NAS rippen. Als je dat allemaal te moeilijk vindt, dan gewoon een RIPNas nemen. (wij kunnen naast QNAP deze gewoon leveren ;) )

Groet,

Bjorn

Starred

#33
Quote from: bmateijsen on June 20, 2009, 12:36:07
Itunes is niet optimaal als rip-programma, tenzij je dus de itunes bibliotheek op je NAS zet.
Ik vind qua functionaliteit DBpoweramp de beste ripper, aangezien deze ook alle meta-tags direct meeneemt.

(wij kunnen naast QNAP deze gewoon leveren ;) )

Ah, ik dacht dat je perse iTunes nodig had als je met i-Touch wilde gaan werken. Maar niet dus.
Wilde encoder is trouwens aan te bevelen als je DBpoweramp gebruikt (en i-Touch)?

Wist trouwens niet dat jullie ook nassen leveren?

rbormans

Quote from: Starred on June 20, 2009, 09:01:53
Ik zou het tzt dus ook eerst via m'n pc kunnen uitproberen? Dan heb je dus alleen itouch nodig?
download een gratis mediaserver en controller en je bent al op weg
als je een ipod touch wil download je plugplayer (iets van een 3 euro dacht ik) en dan kan je de mediaserver bedienen
itunes is niet in het spel inderdaad



bmateijsen

Quote from: Starred on June 20, 2009, 12:37:52

Wist trouwens niet dat jullie ook nassen leveren?

Dat is een extra service ;).

Starred

Ik ga maar eens wat proberen te rippen in FLAC

bmateijsen

Quote from: Starred on June 20, 2009, 17:09:51
Ik ga maar eens wat proberen te rippen in FLAC

Als je begint, doe dat gelijk met een goede ripper, zodat alle meta-data (cover-art, album, titels, etc) correct mee komen ;).
Scheelt je een hele hoop werk achteraf (wat alleen maar frustrerend is.)

Starred

Quote from: bmateijsen on June 21, 2009, 10:38:25
Als je begint, doe dat gelijk met een goede ripper, zodat alle meta-data (cover-art, album, titels, etc) correct mee komen ;).
Scheelt je een hele hoop werk achteraf (wat alleen maar frustrerend is.)

DBpoweramp met Flac. Dat is toch ok?
Gaat trouwens vooralsnog veel sneller dan ik dacht. Gemiddeld 5 min. per album

hifi | Roderick

Quote from: bmateijsen on June 21, 2009, 10:38:25
Als je begint, doe dat gelijk met een goede ripper, zodat alle meta-data (cover-art, album, titels, etc) correct mee komen ;).
Scheelt je een hele hoop werk achteraf (wat alleen maar frustrerend is.)

Dat kan ook met iTunes hoor...

Tube-freak

#40
Het probleem is hoe itunes het opslaat. Met db poweramp kan je gewoon de file names en folder zo noemen zoals je ze wil en dat doet dbpoweramp dan automatisch voor je (mits je dat goed configureert).   De mogelijkheden om je files op te slaan zoals jij het wilt zijn werkelijk eindeloos.  Dat gaat dynamuisch en daar kan je de volgende TAGS voor gebruiken.  De informatie haalt dbpoweramp gewoon van internet, je kan zelfs nog kiezen waarvandaan je het haalt.


   [infile]                Input filename, if not present stdin is used
   [outfile]              Output filename, this is required for every conversion
   [artist]               Artist
   [album]             Album title
   [title]                 Track title
   [genre]              Music genre
   [year]                Year of recording
   [track]               Track number
   [track_total]       Total tracks on CD
   [disc]                Compilation disc number
   [disc_total]        Compilation disc total

   [tag]<element>[] Embed user defined tag element
   [unique]             Unique number (not padded)
   [extension]         Audio format extension
   [date]                Current date
   [time]                Current time
   [day_of_week]    Current day of week
   [now_year]         Current year

   [frequency]         Frequency ie 44100
   [channels]          Channels ie 2
   [channels_subone]  Channels-1 ie 0 for mono
   [bits_per_sample]    Bits ie 16
   [bytes_per_sample] Bytes (bits / 8) ie 2


Bijvoorbeeld [artist] [album] - [track] [title]  
Desnoods kan je het ook in folders en files laten indelen.
[artist]\[album]\[track] - [title]

Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wil.

Itunes houd volgens mij een of andere database bij waarbij alle files ogenschijnlijk wel herkenbaar zijn in itunes, maar heb je wel eens gebropeerd te bekijken hoe je mp3 files werkelijk heten?  Zonder itunes of ipod word dit een grote bende. Je kan echt niets meer terug vinden dan.  Bovendien is Itunes een beetje schaars met ondersteuning van alles wat niet apple is (zoals flac).
Maar iedereen mag zo zijn voorkeuren hebben uiteraard.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hifi | Roderick

Quote from: Tube-freak on June 21, 2009, 12:42:58
Bovendien is Itunes een beetje schaars met ondersteuning van alles wat niet apple is (zoals flac).

Dat is niet helemaal waar, iTunes ondersteunt geen FLAC - maar wel WAV, AAC en MP3...

iTunes slaat de bestanden op in mappen die deze richtlijn volgt:
/Artiest/Album/Tracknr_Tracknaam.extensie

Voor mij vrij duidelijk...

Maar goed, als je verder iTunes niet gebruikt heeft het niet veel toegevoegde waarde om dan iTunes enkel als ripper te gebruiken,

dan is dBpoweramp of Max (op de Mac) ook uitstekend.

hifi | Roderick

Quote from: jowi on June 21, 2009, 12:44:58
Sjonge... als ik dit topic lees snap ik de helft niet meer... moet echt google erbij pakken om te begrijpen waar jullie het over hebben. Of ik loop achter of ik wordt gewoon oud, of beiden :unhappy:

Daarom, gewoon iTunes gebruiken ;D

Tube-freak

#43
Het is niet zo ingewikkeld.  Als je het programma dbpoweramp bekijkt dan wijst het zich allemaal bijna vanzelf zonder dat je de handleiding hebt gelezen.
Ik had een keer mijn ipod op Linux aangesloten en en beetje zitten ronddwalen in dat ding (Linux denkt dat het een harde schijf is).  Nou je herkent niets meer terug.  Kan zijn dat het op de PC wel een beetje normaal wordt opgeslagen, dan heb ik me daarin vergist.

Voor de mensen die het niet helemaal begrepen zal ik het uitleggen.
In de dbpoweramp cd ripping tool zie je links onder staan:  Filenaming met daarachter een button "set".
Klik daarop en het wijst zich allemaal vanzelf.  Er staan zelfs nog wat meer opties bij dan dat ik had gegeven.

Wat betreft itunes... waarom zou je dat gebruiken als het geen flac kan rippen (en nog wel veel meer wat itunes niet kan).
Maar goed als je itunes makkelijker vind en de gebreken voor lief neemt dan is er niets mis mee natuurlijk.  
 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Tube-freak

#44
Quote from: jowi on June 21, 2009, 12:53:22
Joh, ik wist niet eens dat er iets bestond als een iPod Touch... en al zeker niet dat je dat als een soort afstandsbediening kon gebruiken? Via een netwerk? Voel me ineens een soort dinosaurus :nopompom: en ik zit dan nog wel in de IT sector...

Och ik zat ook in de IT.  Zo af en toe begrijp ik er ook geen drol meer van.  Maar goed, als je alleen met Mainframes en Unix servers werkt dan is dat niet helemaal hetzelfde als een PC.    Beter gezegt helemaal niet hetzelfde...  Maar dat wil niet zeggen dat je dan gelijk dom ben of een dinosaurus.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Starred

Je kunt inderdaad niet alles bijhouden op AV en 'gadget' gebied. Zeker niet als je ook op de hoogte wilt blijven van andere dingen.
En Jowi, al weten wij op AV gebied stukken minder dan de experts hier, we weten nog altijd vele malen meer dan de gemiddelde persoon.

)p(

Quote from: AV123.nl | Roderick on June 21, 2009, 11:55:29
Dat kan ook met iTunes hoor...

Meta data support is met dbpoweramp een stuk beter...helemaal voor klassieke muziek...echter als je veel obscure (klassieke) muziek hebt zoals ik blijft er ook met dbpoweramp voor een groot deel niets anders over dan de tags handmatig in te vullen...grootste nadeel van streaming...stream al jaren maar moet nog steeds vele honderden cd's fatsoenlijk taggen...

peter

Starred

Je kunt toch ook een Pronto gaan gebruiken ipv een i-Touch? Dan kan ik gelijk ook alle apparatuur bedienen

Starred

Quote from: )p( on June 21, 2009, 16:03:33
...grootste nadeel van streaming...


Ok, maar welke oplossing heeft dat nadeel niet?

)p(

Quote from: Starred on June 21, 2009, 16:41:47
Ok, maar welke oplossing heeft dat nadeel niet?

Ik had beter kunnen zeggen grootste nadeel voor "mij". De meeste zullen maar af en toe en cd vinden die niet door dbpoweramp automatisch getagged kan worden. (Overigens ook met de bekende klassieke cd's moet je veel handmatig taggen als je tags als conductor, performer etc. een beetje goed wil krijgen.)

peter