Compleet nieuwe set... (was: vervanging JM Lab Cobalts)

Started by Miesepies, May 21, 2009, 17:38:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miesepies

Edit2: En titel nog maar eens aangepast... Uiteindelijk komt het er op neer dat ik een compleet nieuwe set wil gaan aanschaffen. Om niet stad en land af te moeten gaan elk weekend, wil ik een nieuwe shortlist maken van combi's die het luisteren waard zijn...

Edit: Titel aangepast (was:  Nieuwe surround versterker voor JM Lab Cobalt 816S/806S set ?). Zoals je in deze topic misschien al hebt gelezen, hoorde ik te weinig verschil tussen mijn huidige versterker en de Arcam en Primare om over te stappen. Toch mis ik wat, wat dynamiek, wat helderheid, wat 'oemph' body. En ik denk dat het probleem dus niet zo zeer bij mijn versterker ligt, maar eerder bij mijn speakers. Dus, voor mijn zoektocht naar een beter klinkend geheel ga ik nu op zoek naar nieuwe speakers.

- - - - -

Mijn huidige Rotel RSX-1056 receiver loopt inmiddels een beetje achter op de ontwikkelingen op audio en video gebied. Geen HDMI, geen ondersteuning voor de nieuwe lossless audio formaten van DTS en Dolby...iets wat ik toch wel graag wil sinds ik een blu-ray speler heb staan. Daarnaast ben ik het geluid in combinatie met mijn huidige speakerset in de loop van tijd wat minder prettig gaan vinden. Mijn speakers komen uit de Focal JM Labs Cobalt serie: 2 x 816S voor, 2 x 806S achter, een CC800S als center en als vreemde eend in de bijt een Energy S8.2 als sub.

Dus ben ik sinds kort op zoek naar een nieuwe surround versterker die mijn JM Labs Cobalt speaker set aan moet gaan sturen. Na wat rondkijken en een hoop artikelen, fora en reviews te hebben doorgespit ben ik tot een korte lijst van apparaten gekomen, welke mij zowel qua mogelijkheden, reviews en uiterlijk (ook niet geheel onbelangrijk) wel interessant leken:

  • Marantz SR8002
  • Denon 4308A
  • Arcam AVR600
  • Yamaha DSP-Z7 (of misschien zelfs de Z11)

Ik heb al een (stereo) luistersessie gehad met de eerste 3 versterkers i.c.m. mijn fronts. De Marantz had erg mooie lage tonen maar miste wat in het hoog naar mijn idee. De Arcam viel eigenlijk een beetje tegen, na alle reviews die ik had gelezen verwachtte ik een WOW ervaring. Achteraf gezien was deze WOW juist dat de Arcam heel neutraal is en een super strak en gedetailleerd geluid geeft (moet je voor de gein eens Smack my bitch up van Prodigy draaien, ik heb hun nog nooit zo strak gehoord). De Denon viel vies tegen, na het horen van de Arcam, hij kwam wat rommelig over...

De Yamaha staat sinds kort ook op mijn lijst, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Nou ben ik op zoek naar wat advies en ideeen. Ik wil zowieso dat ie DTS HD en Dolby TrueHD aan kan. Maar qua gebruik zitten we denk ik op 60% film, 40% muziek, dus stereo kwaliteit is in feite net zo belangrijk als surround. Ook zou het prettig (maar niet verplicht) zijn dat het apparaat een automatische setup kent, een room equalizer. De woonkamer is een wat akoestiek onhandige ruimte (waar ik niet zoveel aan kan doen) dus een beetje hulp is altijd welkom :)

Wat zouden nog meer mogelijke gegadigden zijn als vervanging voor mijn Rotel, van rond de €4000,- ? Moet ik bij een geintregeerde oplossing blijven, of misschien toch zoeken naar een gescheiden processor/eind versterker set ? Welke apparaten/merken klinken goed met mijn Cobalts ?


Jackol

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar de Marantz av8003 met mm8003, de Onkyo PR-SC886, de Primare spa22 of de Rotel RSP-1570 met de RMB 1575.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook weer terug naar surround, ipv stereo met losse dac, tuner, hdmi-switch enz.
Zal mijn set een stuk eenvoudiger maken, ben vooral benieuwd naar de Arcam avr600.
Heb overigens ook Focal speakers (1027BE), misschien dat ik de Focal dome als achterspeakers ga gebruiken, indien het matcht.

Miesepies

De Marantz 8003 set was ook al langs gekomen...maar deze zijn nogal groot en aanwezig. Daarnaast vraag ik me af of er, ten opzichte van de SR8002, veel verschil in geluid zit ?

De Primare leek me ook leuk (zat net ook even te kijken naar de SP32 als pro icm de A30.5), maar ondersteund geen DTS-HD/Dolby TrueHD. Er komt wel een upgrade beschikbaar maar kost weer extra  :huh2:



Miesepies

Ik heb wat zitten lezen over de AV/MM8003 combi van Marantz. Ziet er veelbelovend uit, en zal deze dan toch op mijn lijstje zetten (mijn vriendin vond het trouwens een mooie set, dus dat is al 1 probleem minder ;D )

Mijn lijstje is nu: Arcam AVR600, Marantz AV/MM8003, Yamaha DSP-Z7/Z11

De Primare (ik zou dan voor de combi gaan) is net iets te duur, en mist nog volle support voor de HD audio formaten. Onkyo heb ik om een of andere manier helemaal niks mee. Ik vind ze zelfs erg lelijk :eh: En ik wil toch eens wta anders dan Rotel...

De 1027BE's zijn toch een heel andere klasse dan mijn Cobalts, en wat ik gelezen heb, kunnen die wel een flinke versterker gebruiken. De Arcam wordt daar wel van beticht trouwens :)

MartijnR

Quote from: Miesepies on May 22, 2009, 23:40:51
Ik heb wat zitten lezen over de AV/MM8003 combi van Marantz. Ziet er veelbelovend uit, en zal deze dan toch op mijn lijstje zetten (mijn vriendin vond het trouwens een mooie set, dus dat is al 1 probleem minder ;D )

Mijn lijstje is nu: Arcam AVR600, Marantz AV/MM8003, Yamaha DSP-Z7/Z11

De Primare (ik zou dan voor de combi gaan) is net iets te duur, en mist nog volle support voor de HD audio formaten. Onkyo heb ik om een of andere manier helemaal niks mee. Ik vind ze zelfs erg lelijk :eh: En ik wil toch eens wta anders dan Rotel...

De 1027BE's zijn toch een heel andere klasse dan mijn Cobalts, en wat ik gelezen heb, kunnen die wel een flinke versterker gebruiken. De Arcam wordt daar wel van beticht trouwens :)

Waarom niet de SPA22 van Primare, moet je wel even wachten op het HD-audioboard. Dat zit er op korte termijn aan te komen. Dan zit je precies binnen je budget, namelijk 3490 + 510. De SP32 en 30.5 is natuurlijk ook mooi, maar wel een stuk duurder. Ik ben zelf aan het dubben over de AVR600 en de SPA22. Moet ik op termijn gewoon eens gaan vergelijken, wat het beste werkt met mijn speakerset (audio Physic).

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Miesepies

Quote from: MartijnR on May 23, 2009, 10:56:25Waarom niet de SPA22 van Primare, moet je wel even wachten op het HD-audioboard. Dat zit er op korte termijn aan te komen. Dan zit je precies binnen je budget, namelijk 3490 + 510.

Bij de SPA22 zat ik een beetje met dat bord wat zou moeten komen, maar nog steeds niet uit is. Ook ontbreekt een RoomEQ wat bij de andere gegadigden wel aanwezig was. Echter hoor ik wel goeie reviews over het geluid van Primare.

Na wat andere posts, denk ik dat mijn lijstje nu het volgende is: Arcam AVR600, Primare SPA22, Yamaha DSP-Z7/Z11. De Marantz heeft door een aantal andere posts toch wat minpuntjes gekregen.

activ

Ik weet dat je schrijft dat je eens wat anders wilt dan Rotel maar ik zou toch gewoon om het vergelijk compleet te maken een luistersessie doen met hetgeen Rotel op dit moment te bieden heeft.
Ik twijfel zelf op het moment tussen een Yamaha Z7 en de Rotel 1560 en hoewel ik echt een Yamaha fan ben en er twee achter elkaar gehad heb kan ik die Rotel maar niet uit mijn gedachten krijgen sinds ik hem gehoord heb. Voor jouw budget kun je dan overwegen om de apparte voor/eind versterker te nemen.
De moraal van het verhaal is om openminded te blijven en alles gewoon beluisteren, daarna kun je dan een weloverwogen besluit nemen.

gert1971

ik heb ook een setje jmlab 816signature's staan en voor de achterste speakers heb ik de chorus 706 staan
ik was ook op zoek naar een surroundversterker ervoor
mijn budget was niet groot als dat van u  ;)
ik kwam uit bij cambrige audio deze matchen heel goed met mijn speakers
ik heb geopteerd om volgend setje te bestellen (ben nu aan het wachten tot deze arriveerd  :) )
http://www.raf.nl/webshop/product_info.php?manufacturers_id=488&products_id=18627&osCsid=36418cf9378ca121148e0332bc8e5e3c
ik zou zeggen kijk ook eens naar hun topmodel ervan
voor zover ik weet is die ook hdmi 1.3 compatibel
http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=139&Title=Azur+640R

Miesepies

Zeg maar jij :)

Hmm... Net setje...nette prijs volgens mij ook.

Ik heb al eens gekeken bij Cambridge Audio. Die 640R ziet er goed uit, en gezien de lovende reviews geloof ik ook dat dit een erg mooi beestje is...echter ondersteund hij niet de HD audio formaten. En dat is nou juist een van de redenen waarom ik wat anders aan het zoeken ben  ;)

Trouwens, voor de liefhebbers van de Marantz AV/MM8003, ik zag een leuke aanbieding bij iEar: http://www.iear.nl/products.php?9000318&cPath=2161. Dat is toch zo'n €1000 verschil met wanneer je ze los koopt.

Miesepies

Kwam de site http://www.audio.de tegen, met daarop o.a. reviews/besprekingen van de SPA-22, de AVR600 en de DSP-Z11. De Z11 en de AVR600 doen eigenlijk niet onder voor elkaar, met slechts een paar puntjes meer voor de Yamaha...

gert1971

als je naar de duurdere prijsklasse gaat, dan zou ik toch ook eens de NAD reciever gaan beluisteren
http://nadelectronics.com/products/av-receivers/T785-A/V-Surround-Sound-Receiver
deze zou rond de 3000€ zitten dacht ik
de dingen dat ik van NAD gehoord heb was zeker niet slecht , ik heb het meer NAD kwestie klankkleur dan denon
die vielen wel niet in mijn budget  ;)
wat de master serie kost weet ik niet zo direct
http://nadelectronics.com/products/masters-series


MarkD

Of nog weer wat anders: de Audiolab 8000AP processor. Kan prima met LPCM over HDMI overweg (dan laat je de Blu-rayspeler de HD-formaten uitpakken en als LPCM uitsturen; DSP vindt vervolgens in de Audiolab plaats -> crossover, volumeinstelling per speaker, afstanden, lipsync). Bevalt mij persoonlijk erg goed in combinatie met Lyngdorf-eindversterking, maar kan uiteraard met van alles gecombineerd worden. Zie ook deze test: http://www.areadvd.de/lm/AV_Hardware/test_audiolab8000ap.shtml (tevens wat suggesties voor eindversterking).

Door de weinige toeters en bellen is het een mooi klein kastje. Voor menigeen misschien wat weinig HDMI-aansluitingen, maar er is hoop (http://www.avforums.com/forums/audio-processors-power-amps/706069-audiolab-8000ap-av-processor-109.html). Voor mij is het alleszins voldoende. Ik ben met name ook te spreken over de stereokwaliteiten. De Audiolab/Lyngdorf-combi laat mijn vorige versterker, de Marantz PM14Mk2KI, toch wel een eindje achter zich. En de processor is beduidend goedkoper (adviesprijs 1750 euro) dan de Marantz AV8003 (maar volgens de fora zeker niet slechter).
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Miesepies

De NAD Masters Series ziet er wel mooi uit...maar geen HD audio formaten. De T785 e.d. series vind ik persoonlijk oerlelijk :P Zowieso vind ik NAD slechte designers hebben. Alleen de Vision Two/Five vind ik er erg stoer uit zien. Ik had laatst nog kort een stereo NAD versterker beluisterd, maar deze klonk totaal niet i.c.m. mijn speakers. Te veel nadruk op zowel hoog als laag waardoor de stem van Kate Bush helemaal wegviel.

Ik zat even te lezen over de Audiolab, en zag Emotiva weer langskomen. Hun UMC-1 pre/pro (deze is nog niet uit, ben benieuwd hoe deze wordt) samen met de UPA-7 voor ~$1400 zien er erg interessant uit. Ik heb goeie berichten over hun apparatuur gelezen. Ik vraag me alleen af of deze pre/pro, op dat prijs punt, zowel filmisch als muzikaal kan zijn. Het nadeel is dat er geen NL of europese importeur is en je dus bij hun zelf moet kopen (denk aan $300+ verzendkosten).

ProXius

Ik heb ook zeer veel gedacht aan Emotiva toen ik mijn SR9600 kocht. (Waanzinnige bak, maar staat te koop.  ;D)
Uiteindelijk toch maar bij Marantz gebleven voor het fijne gevoel en toen de garantie.

Neemt niet weg dat Emotiva érg mooi spul maakt! (Ben alleen niet een fan van al die blauwe lampjes, maar gelukkig kan het uit.)
Verzendkosten waren inderdaad na een quote iets van $350...

Houd er rekening mee dat er nog ongeveer 21% bij komt, ook over de verzendkosten... door de Douane invoer. ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Miesepies

Ik heb bij een hifi winkel in de buurt inmiddels gevraagd voor een thuis luistersessie van de Primare SPA22 en de Arcam AVR600. Hopelijk dat het lukt om beide tegelijk te krijgen. Maar nu wil ik ook graag nog de Yamaha DSP-Z11 erbij hebben, zodat ik een vergelijk kan doen met de andere 2.

Dus, weet iemand een winkel in de buurt van Voorburg/Den Haag welke mogelijk bereid is om de Z11 een weekendje uit te lenen ?

Xander32

Quote... voor een thuis luistersessie van de Primare SPA22 en de Arcam AVR600.

Goed bezig! Suc6 met jouw 'zoektocht'.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Zymotic

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en uiteindelijke keuze. Heb precies de zelfde speaker set, alleen dan wel met de sub uit dezelfde serie.
Zat zelf ook aan Arcam te denken, volgens JMlab zelf, de beste keuze. (zeiden ze op de beurs)

THX-UltraII

Ik heb hier thuis de AV8003/MM8003 staan. Je mag altijd komen luisteren. Ik heb de Yamaha A1 gehad, de Denon A11XVA en nog wat gruwelijk geweld, maar deze Marantz combi spant de kroon en is de beste aankoop op versterking gebied die ik ooit gedaan heb.

Miesepies

Het duurde even maar ik heb nu een Primare SPA22 en een Arcan AVR600 thuis staan, en t/m maandag avond de tijd om deze 2 versterkers uit te proberen met mijn JM Labs. Ik zal zo nu en dan mijn bevindingen hier posten voor de geinteresseerden...

Zaterdag, aan het eind van de dag, kon ik de apparaten ophalen bij Rik Stoet in Den Haag. Bij het inpakken en inladen vielen er al gelijk een aantal dingen op:

Qua uiterlijk wint de Primare het ruim van de Arcam: Het minimalistische titanium kleur paneel met de volume en selectie knop in mooi evenwicht van Primare, tegenover het platte grijze aluminium met een rij DTS/Dolby logo's en geen grote draaibare volume knop. Daarnaast is de Arcam loodzwaar terwijl de Primare echter zo licht als een veertje is, in verhouding tot de Arcam. Dit heeft, neem ik aan, voornamelijk te maken met het type versterker: De Arcam is een Class A versterker, de Primare Class D.

Zaterdag avond heb ik er even mee gespeeld, nadat beide apparaten geinstalleerd en getest waren of ze goed waren aangesloten. Een eerste echte test was de film The Dark Knight, welke we op de Primare gingen testen. Helaas was dit een film met een Dolby TrueHD audiotrack waarzowel  mijn Blu Ray speler het een beetje moeilijk mee had (beta firmware) als de Primare omdat deze nog niet de HD audio formaten ondersteund. Dus dan maar de gewone Dolby Digital track. Dit bleek uiteindelijk een beetje tegen te vallen, al weet ik nog niet of dit aan de speler, de track of de versterker lag. Het geluid kwam vooral van voor, met slecht zo nu en dan wat aktie van de surround kanalen.

Het was inmiddels al over 12-en, dus te laat om nog veel geluid te produceren.

Vandaag ben ik met stereo luister testen begonnen. Diverse prettig in het gehoor liggende nummers op beide versterkers getest. In eerste instantie op mijn JM Labs, maar ook nog even op mijn Totems. Iets wat zowel mijn vriendin als mijzelf opviel, is dat de Arcam een prettiger stereo/ruimtelijker geluidsbeeld neerzet. Het lijkt of de muziek wat meer leeft, en scoort daarmee toch gelijk wat pluspunten. Bij de Primare leken links en rechts wat meer aan elkaar te plakken.

Ik ga nog heel even luisteren, maar ik denk dat de Primare hierdoor gaat afvallen. Mogelijk dat dit komt door het type versterker, wat volgens sommigen nog in de kinderschoenen staat.

Edit: wat ik nog even tussendoor wil melden is dat de Totem Dreamcatchers eigenlijk belachelijk goed klinken voor zulke kleine speakers. Deze zijn ook nog muzikaler dan mijn JM Labs...waardoor ik ook aan het twijfelen ben of ik niet eens wat verder moet kijken voor vervanging van de JM Labs :(

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

MartijnR

Ik ben erg benieuwd naar je uitkomst. Ik heb zelf een tweetal weken geleden de Primare uitgeprobeerd. Beviel me wel. Ik heb de Arcam echter nog niet gehoord. Dat de Primar nog geen HD-audioformaten ondersteund is natuurlijk niet echt een slimme zet. Maar goed, uiteindelijk zijn de beide apparaten, als je rekening houdt met het audioboard prijstechnisch goed vergelijkbaar.

Primare en Totem matcht overigens prima. Audio Physic wil ook prima samen gaan.


MArtijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Miesepies

Quote from: THX-ultraII on June 10, 2009, 12:51:11
Ik heb hier thuis de AV8003/MM8003 staan. Je mag altijd komen luisteren. Ik heb de Yamaha A1 gehad, de Denon A11XVA en nog wat gruwelijk geweld, maar deze Marantz combi spant de kroon en is de beste aankoop op versterking gebied die ik ooit gedaan heb.

Beetje laat antwoord, maar dank je wel voor het aanbod. Echter twijfel ik nog of de marantz combi terug komt op mijn shortlist. Ik vind em behoorlijk groot ook.

Wat voor speakers heb jij aangesloten op je Marantz set ?

Miesepies

Gistermiddag/avond zijn we nog verder gegaan met luisteren. Het 'plakkerige' wat ik beschreef van de Primare, lijkt eigenlijk voornamelijk to uiting te komen wanneer ik mijn Totems heb aangesloten, en dan alleen met bepaalde nummers. Dit effect komt eigenlijk niet, of minder terug op de JM Labs.

Wat ik kan zeggen over het stereo geluid is dat de Primare en de Arcam weinig van elkaar verschillen in mijn beleving. De Arcam is net iets bedeesder, wat meer in controle waardoor vooral het laag wat rustiger klinkt en het hoog mooi strak. De Primare geeft net iets 'dikker' laag. Het is een redelijk subtiel verschil, en uiteindelijk voornamelijk een smaak kwestie. Het komt er wel op neer dat de Primare wat meer 'oomph' lijkt te hebben, terwijl de Arcam iets te gedetailieerd bezig is.

De Primare lijkt wat makkelijker met mijn JM Labs om te gaan, dan de Arcam. Ik hoef deze slechts een beetje open te draaien, om de hele kamer te vullen. Voor de Totems (4ohm) lijkt de Primare echter juist wat meer moeite te moeten doen, om hetzelfde volume te halen. De Arcam blijft grofweg gelijk bij beide speaker sets. Echter heb ik ook nog buren, dus heb niet het uiterste getest (naast het feit dat ik dat zowieso toch niet zal doen, ik heb mijn oren nog een jaartje of 50 nodig ;D)

Ik ben gister uiteindelijk het meest met de Arcam bezig geweest...


  • De Arcam geeft, wanneer het muziek uit of heel zacht staat, een zacht maar hoorbare brom van de trafo (denk ik). Dit viel me niet altijd op, maar is zeker iets waar ik vandaag op ga letten.
  • De HDMI uitgang lijkt gewoon de maximale resolutie van het aangesloten scherm te pakken. Ik heb nog niet gevonden waar ik zelf dit kon instellen. Je kan de resolutie aangeven, het upscalen/downscalen gaat goed, alleen de framerate instelling werkt niet goed... 24hz zet hij niet om naar 50hz op een tv die geen 24p ondersteund. De framerate  moest ik dus instellen op de speler zelf.
  • Ik heb de auto setup een paar keer laten draaien. De speaker afstanden komen redelijk in de buurt, echter geeft hij altijd aan dat ik kleine speakers voor heb. Tijdens deze setup wordt ook de Room EQ instelling bepaald. Echter heb ik nog geen resultaat gehad waar deze Room EQ een beter/prettige geluid opleverde. In stereo is het in ieder geval zowieso een no-no. De Room EQ kan je zover ik weet niet handmatig aanpassen, de speaker afstanden/volumes wel. Tevens heeft de Arcam 1 globale crossover.
  • Alle aansluitingen zijn gelabeld, en gekoppeld. D.w.z. dat de aansluitingen niet per input selecteerbaar zijn. Om een voorbeeld te geven waar ik tegenaan liep: Ik wilde mijn cd speler via optical aansluiten. Echter heeft de Arcam voor cd alleen analoge en coax aansluitingen. Als ik optical wil, moet ik deze aan een ander apparaat hangen; ik koppelde deze dan aan de SAT aansluiting. Ik moet dus nu SAT kiezen op de afstandbediening om cd te luisteren, en omdat SAT ook een video input heeft, gaat hij ook nog eens een autoselectie (is uit te schakelen) doen op mogelijke video signalen. Waar de meeste versterkers het mogelijk maken om per apparaat een eigen input te selecteren, zijn deze bij de Arcam al vastgelegd. Tevens kijkt hij welke aansluitingen zijn aangesloten, en kiest de 'beste'. Wanneer de cd speler zowel via analoog als coax is aangesloten, kiest de Arcam coax. Ik weet niet of dit gedrag is aan te passen.

En de Primare...


  • Het eerste wat me opviel, was dat het OSD op alle outputs werkt, behalve HDMI. Dus als je je scherm hebt aangesloten met HDMI, moet je extra ook nog een composite kabeltje erbij leggen, wil je je instellingen van de Primare kunnen aanpassen. Mogelijk dat het nieuwe video board dit kan opvangen, maar dat zijn nog meer extra kosten.
  • De afstand bediening is een erg cheap -made in Taiwan- geval, wat niet in verhouding staat tot het design van de Primare. Vreemd dat ze hier niet wat meer tijd in hadden gestoken.

Tot zover... later vandaag meer... Ik wil straks ook nog even mijn Rotel weer aansluiten, en kijken of het echt een groot verschil is of niet.

@TheSpeedSkater:
Nee, ik heb geen dB meter.

@MartijnR:
Doordat het HD board er nog niet is, maakt het het testen van de surround kwaliteit wel wat lastiger. In feite moet ik nu een downmix van de blu ray speler gaan gebuiken voor de Primare terwijl ik de HD track op de Arcam kan testen.

Miesepies

Ik heb nu ook mijn Rotel weer erbij gezet. En eigenlijk is deze zo slecht toch niet. I.c.m. mijn speakers, is er slecht een heel klein verschil te horen tussen de 3 versterkers. Ik denk dat betere luidspreker kabels in mijn geval meer effect gaan hebben dan een hele nieuwe versterker :o

Mijn blu ray speler heeft 7.1 analoog uit, mijn Rotel 7.1 in... HDMI beeld via mijn scaler... eigenlijk heb ik dan slechts 2 ontbrekende functies over: lipsync en bass management.

Maarja, even verder dan...

Het instellen van de Primare ging erg simpel. Een simpel OSD, net zoals de Rotel, maar precies genoeg wat je moet instellen. Even de afstanden van de speakers inkloppen, crossover (F/C/SR) instellen en klaar is Michel. Geen nivo aanpassingen, ik heb geen dB meter, maar bij de Rotel heb ik dit ook nooit gedaan. In tegenstelling tot de Arcam kan ik op de Primare 15 verschillende inputs aangeven, met eigen naam en aansluiting op de achterkant. Gewoon zoals het hoort.

Ik begin echt te twijfelen of ik de autosetup/room eq van de Arcam echt nodig ga hebben. Het instellen is redelijk eenvoudig, met een dB meter kan ik het handmatig doen, en de Room EQ heeft me ook nog niet overtuigd. Naast de andere rare/onhandige dingen van de Arcam, begint mijn keuze (als ik voor een van deze 2 ga) meer naar de Primare te neigen.

Naja, ik heb vandaag even zitten testen met surround. Helaas ging het al snel mis: het rechter surround kanaal van de Primare werkt niet ??? Eerst dacht ik kabel of speaker, maar door te wisselen van uitgang was al gauw duidelijk dat het bij de Primare lag. In het menu van de Primare, bij de speaker nivo instellingen sloeg deze ook steevast het rechter surround kanaal over bij het doorlopen van de speaker lijst. Oh shit, heb ik weer. Wat ik probeerde, hij deed het gewoon niet. Dus de Primare was al gauw uitgeschakeld in deze test. Jammer, want het eerste geweld wat eruit kwam was wel hoopgevend.

Dan de Rotel en de Arcam. Om het eerlijk te houden heb ik voor beide versterkers de optical out gebruikt, met een reguliere 5.1 DTS track. De film Twister zorgde voor het lawaai (letterlijk ;)). Ik denk dat de Arcam net iets helderder klonk dan de Rotel, maar net zoals bij het stereo geluid, ben ik niet echt overtuigd van de meerwaarde van deze versterkers.

Zowel de Arcam als de Primare schakelen traag om naar het audio signaal. Waar de Rotel direct roept dat het om een DTS signaal gaat, neemt de Arcam z'n tijd, maar de Primare zelfs nog langer. Het kan gewoon echt een paar seconden duren. Behoorlijk waardeloos! De Arcam verprutst het gelijk helemaal, want bij het schakelen tussen de audio signalen krijg je regelmatig 1 of 2 spikes/tikken/kraken voor je kiezen. Geen speaker killers zoals iemand op een forum schreef, maar absoluut een tegenvaller voor dit caliber versterkers.

bmateijsen

Quote from: Miesepies on June 29, 2009, 16:21:56
Zowel de Arcam als de Primare schakelen traag om naar het audio signaal. Waar de Rotel direct roept dat het om een DTS signaal gaat, neemt de Arcam z'n tijd, maar de Primare zelfs nog langer. Het kan gewoon echt een paar seconden duren. Behoorlijk waardeloos! De Arcam verprutst het gelijk helemaal, want bij het schakelen tussen de audio signalen krijg je regelmatig 1 of 2 spikes/tikken/kraken voor je kiezen. Geen speaker killers zoals iemand op een forum schreef, maar absoluut een tegenvaller voor dit caliber versterkers.


Het locken heeft te maken met HDMI, althans ik neem aan dat je HDMI ook aan de versterker hebt hangen. Die moet helaas handshaken voor de EDID en daarom duurt het iets langer. In principe met de laatste firmware heb je amper tikjes/ kraakjes, tenzij de handshake echt fout gaat. Helaas is dat het nadeel van HDMI. Arcam houdt namelijk zijn architectuur open, met zo min mogelijk relais in de signaalweg.

Het gemis van bass-management, correct time-alignment in een blu-ray speler over analoog vind ik enorm, het maakt dat je surround-ervaring minder holografisch is = dus minder film. Verder vind ik het jammer te zien dat niemand de versterkers correct heeft afgesteld en gecontroleerd met een dB meter. Het is leuk om zo een versterker vergelijking te doen, maar het moet wel goed worden afgesteld...

Speel je overigens met subwoofer? Wij draaien met de AVR600 (en de meeste surroundversterkers, altijd met bass-management, dus luidsprekers op 'small'.

Groet,

Bjorn