Stereo set Lex Groningen.

Gestart door Lex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: Midcall op april 25, 2010, 17:53:47
Het zijn nagenoeg allemaal reflex systemen. Nu is dat nog niet zo uitzonderlijk, maar in 8 van de 10 gevallen geeft dat reflex laag meer dan gemiddelde problemen is mijn ervaring, zeker in ruimtes die ietwat aan de harde kant zijn, en dat is in Nederland vaak toch wel het geval. Daarom vooral bij Usher, thuis (kritisch) luisteren, dan pas beslissen. Een overvloed aan (mid)laag is meestal moeilijk weg te krijgen.

O.k.

Midcall

Citaat van: Alex Groningen op april 27, 2010, 20:32:24

De Velodyne CHT-10R.

Is het vreemd als ik hier niet helemaal de logica van snap?  :wacko: ;)
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Robbert54

Citaat van: Midcall op april 27, 2010, 22:40:35
hoezo niet? hij mist het laag in zijn speakers..
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

erik s.

Citaat van: The Vampire op april 27, 2010, 22:42:10

een sub heeft veel meer effect dan dat. bij goede afstelling/integratie wordt ook het mid en hoog mooier.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

garmtz

Het 'probleem' met de CHT-10R is dat deze echt bedoeld is voor kleinere kamers en als aanvulling in een surround set (CHT = Classic Home Theater) met kleinere speakers. Je krijgt hiermee wel een idee wat een sub doet, maar het klankniveau van de CHT is te laag in de context van je totale set (kijk maar naar de prijs van sub t.o.v. je set). Een SPL of DD is veel beter ingericht om de laagste twee octaven maximaal strak en met genoeg resolutie weer te geven en goed mee te lopen met de fronts.

Dit is dus feitelijk een beetje een gemiste kans...

blue-eyes

Citaat van: erik s. op april 28, 2010, 00:05:13
een sub heeft veel meer effect dan dat. bij goede afstelling/integratie wordt ook het mid en hoog mooier.

Je ontlast idd de midden en hogere tonen
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Lex Groningen

Citaat van: erik s. op april 28, 2010, 00:05:13

Citaat van: Blue-Eyes op april 28, 2010, 10:47:09

Ben benieuwd wat het hier gaat doen. Zal het hier volgende week wel even laten weten. Eerst maar zorgen dat ik het juiste plekje hier ga vinden en de juiste afstellingen.
Versterker: ?/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Luidsprekers: ? / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Lex Groningen

Citaat van: Midcall op april 27, 2010, 22:40:35

Citaat van: Alex Groningen op april 27, 2010, 19:15:02

Weet niet of dit is wat ik zoek. Wil gewoon eens proberen wat een subwoofer doet in mijn set. Mocht dit niet iets voor mij zijn dan is er een bekende van me die hem wel wil overnemen.

Maar ondertussen gaat de zoektocht naar luidsprekers en audio gewoon door.

Zag vanochtend dat dit er al stond, maar ook weer verwijderd is. Bij deze zet ik hem er nog even neer. ;)
Versterker: ?/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Luidsprekers: ? / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

garmtz

Citaat van: Blue-Eyes op april 28, 2010, 10:47:09

Niet als je in stereo draait en de interne crossovers niet gebruikt van de subwoofer...

erik s.

Citaat van: garmtz op april 28, 2010, 13:28:19
Niet als je in stereo draait en de interne crossovers niet gebruikt van de subwoofer...

zeker interne crossover niet gebruiken. door de toevoeging van laag komen mid en hoog beter uit de verf, daar is geen crossover voor nodig. sterker, een extra crossover gaat ten koste van je geluidskwaliteit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

garmtz

Citaat van: erik s. op april 28, 2010, 14:10:40
zeker interne crossover niet gebruiken. door de toevoeging van laag komen mid en hoog beter uit de verf, daar is geen crossover voor nodig. sterker, een extra crossover gaat ten koste van je geluidskwaliteit.

Absoluut, maar het ontlast je versterker niet als je geen high-pass op je fronts gebruikt, zoals Blue-Eyes bedoelde. Dat was de reden van mijn reply, niet een aanbeveling om het crossover van de sub te gaan gebruiken.

Midcall

Citaat van: The Vampire op april 27, 2010, 22:42:10

Hij heeft al aangegeven dat zijn huidige speakers het zowiezo niet gaan worden, hij zal toch een upgrade wensen. De genoemde upgrade is veel meer dan alleen wat meer laag. Bovendien is hij er ook wel achter dat MF niet zo wonderwel matcht bij Sonus Faber. Verder zijn er in grotere, of zoals ik nu begrijp in kleinere mate akoestische problemen. Oplossing: hij koopt een sub. Dan ben ik even de weg kwijt hoor. Is het niet veel verstandiger eerst de upgrade in je speakers te maken en dáár dan evt de juiste sub bij te zoeken?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Robbert54

het gaat hem er volgens mij als eerste om wat een sub doet in zijn set..

maar ik snap je punt wel.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

frank2

Ik persoonlijk zou dat niet doen, ik zou eerst kijken naar een nieuwe set of nieuwe speakers, veelal heb je dan al geen sub meer nodig..
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Lex Groningen

Citaat van: Midcall op april 28, 2010, 19:56:01
Hij heeft al aangegeven dat zijn huidige speakers het zowiezo niet gaan worden, hij zal toch een upgrade wensen. De genoemde upgrade is veel meer dan alleen wat meer laag. Bovendien is hij er ook wel achter dat MF niet zo wonderwel matcht bij Sonus Faber. Verder zijn er in grotere, of zoals ik nu begrijp in kleinere mate akoestische problemen. Oplossing: hij koopt een sub. Dan ben ik even de weg kwijt hoor. Is het niet veel verstandiger eerst de upgrade in je speakers te maken en dáár dan evt de juiste sub bij te zoeken?

Begrijp je punt wel hoor. En ik weet ook wel welke weg ik ongeveer wil/moet bewandellen, alleen dan met een omweg. ;) Het zit gewoon zo dat ik ook een sub wil proberen. Mocht het niks zijn dan kost het me niks, dit om dat ik de subwoofer gelijk weer kwijt kan aan een bekende van me. En ach, hier en daar een beetje experimenteren kan toch geen kwaad?

En zoals ik al eerder zei mijn zoektocht blijft gewoon doorgaan. Heb al leuke uitnodigingen van een paar forum leden gekregen om eens langs te komen, of dat ze me audiozaken adviseerden om daar eens langs te gaan.

Lex Groningen

Citaat van: frank2 op april 28, 2010, 20:02:07
Ik persoonlijk zou dat niet doen, ik zou eerst kijken naar een nieuwe set of nieuwe speakers, veelal heb je dan al geen sub meer nodig..

Ben er om eerlijk te zijn ook geen liefhebber van om een sub te gaan gebruiken voor stereo. Maar zoals ik hier boven heb gezegd is dit voor mij een buitenkansje om het te gaan proberen.

Het lijstje met luidsprekers begint trouwens al wat te worden. Nu nog kijken wanneer het zover is om wat luisterdagen te gaan plannen door het land.

HTip

Je bent lekker bezig Alex. Heb je topic een weekje niet gevolgd en moet 5 pagina's bijlezen :o

Feli met de Velodyne. Ben benieuwd hoe snel je die gaat upgraden naar een SPL of zelfs een DD :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Xander32

Citaat van: Alex Groningen op april 28, 2010, 20:28:50

Ben er om eerlijk te zijn ook geen liefhebber van om een sub te gaan gebruiken voor stereo. Maar zoals ik hier boven heb gezegd is dit voor mij een buitenkansje om het te gaan proberen.

Het lijstje met luidsprekers begint trouwens al wat te worden. Nu nog kijken wanneer het zover is om wat luisterdagen te gaan plannen door het land.
Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw bevindingen zo met de sub in het stereo.
Zelf heb ik dat ook uitgeprobeerd, de sub geeft een extra laag, een extra fundament maar ik heb deze als storend ervaren. Het(de bass) werd er minder strak, minder droog door. Allicht was destijds mijn afstelling van de sub ook niet optimaal, dat is wel een basisvereiste.

Echter recent een meet and greet gehad waar de subwoofer in het middelpunt stond. Een aantal van de aanwezigen zweren bij een sub (high level aangesloten) in het stereo. Maar ook toen stoorde ik mij weer aan het in mijn ogen rommelige laag waar de sub debet aan was.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Lumin U2  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

garmtz

Het hangt COMPLEET van de gebruikte sub af... Een goed afgestelde Velodyne Digital Drive bijvoorbeeld, is absoluut onhoorbaar apart aanwezig, maar integreert perfect.

Welke subs waren het die je zelf had en die bij de M&G werd gebruikt? En hoe waren ze ingesteld? Als er geen meetapparatuur aan te pas is gekomen, ben ik al skeptisch, want op het gehoor is het (tenzij je weken kunt experimenteren) onmogelijk goed te krijgen.

Lex Groningen

Citaat van: HTip op april 30, 2010, 08:01:44
Je bent lekker bezig Alex. Heb je topic een weekje niet gevolgd en moet 5 pagina's bijlezen :o

Feli met de Velodyne. Ben benieuwd hoe snel je die gaat upgraden naar een SPL of zelfs een DD :D

Dank je wel Philip. Of er ook daadwerkelijk een upgrade van gaat komen weet ik niet. Laat ik eerst maar eens gaan kijken hoe mij dit bevalt, dan zien we later wel verder. ;D

Lex Groningen

Citaat van: Xander32 op april 30, 2010, 13:42:48
Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw bevindingen zo met de sub in het stereo.
Zelf heb ik dat ook uitgeprobeerd, de sub geeft een extra laag, een extra fundament maar ik heb deze als storend ervaren. Het(de bass) werd er minder strak, minder droog door. Allicht was destijds mijn afstelling van de sub ook niet optimaal, dat is wel een basisvereiste.

Echter recent een meet and greet gehad waar de subwoofer in het middelpunt stond. Een aantal van de aanwezigen zweren bij een sub (high level aangesloten) in het stereo. Maar ook toen stoorde ik mij weer aan het in mijn ogen rommelige laag waar de sub debet aan was.

Sander.

Met een beetje geluk komt die morgen binnen. Zodra ik de sub een goed plekje heb gegeven en goed heb afgesteld (beste zal zijn dat iemand dat doet met een beetje kijk erop) zal ik hier zeker even gaan neerzetten wat ik er van vind.

HTip

Citaat van: Alex Groningen op april 30, 2010, 15:11:07

Dank je wel Philip. Of er ook daadwerkelijk een upgrade van gaat komen weet ik niet. Laat ik eerst maar eens gaan kijken hoe mij dit bevalt, dan zien we later wel verder. ;D
Heel verstandig. Na een upgrade altijd weer even jezelf tijd gunnen om eraan te wennen. Misschien past het precies en is verdere upgrade niet meer nodig.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Xander32

Citaat van: garmtz op april 30, 2010, 14:27:13
Het hangt COMPLEET van de gebruikte sub af... Een goed afgestelde Velodyne Digital Drive bijvoorbeeld, is absoluut onhoorbaar apart aanwezig, maar integreert perfect.

Welke subs waren het die je zelf had en die bij de M&G werd gebruikt? En hoe waren ze ingesteld? Als er geen meetapparatuur aan te pas is gekomen, ben ik al skeptisch, want op het gehoor is het (tenzij je weken kunt experimenteren) onmogelijk goed te krijgen.
De sub tijdens de M&G welke meeliep in het stereo betrof een Rel Storm III.
Deze sloot betreft overnamepunt prima aan (niet hoorbaar/waarneembaar) op de frontspeakers (Kef Reference). Echter wil ik zelf betreft bas waar mogelijk de baslijnen/noten/diens aanzetten kunnen volgen en dat was nu nauwelijks het geval. Het was meer letterlijk "een laag met bas". Deze vond ik afbreuk doen aan het verders mooie stereobeeld. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Mijn eigen sub betreft een BL XXLS 400, welke het super doet bij meerkanaals muziek. Echter was de instelling destijds toen ik deze ook high-level had aangesloten niet de meest optimale en recent, tijdens de M&G, bleek ik hier een (flinke) piek op 30 en 60 hz. te hebben... Maar daar wordt nu serieus aan gewerkt 8).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Lumin U2  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Lex Groningen

Citaat van: HTip op april 30, 2010, 15:48:47
Heel verstandig. Na een upgrade altijd weer even jezelf tijd gunnen om eraan te wennen. Misschien past het precies en is verdere upgrade niet meer nodig.

We wachten maar even af hoe het gaat bevallen. Hoop zelf dat de sub vandaag nog binnenkomt.

bmateijsen

Citaat van: Alex Groningen op mei  1, 2010, 09:58:24

We wachten maar even af hoe het gaat bevallen. Hoop zelf dat de sub vandaag nog binnenkomt.

Vandaag niet, hij gaat zo meteen naar de post. Gisteren ik wilde hem niet versturen voor koninginnedag. ;)