Review : Samsung DCB-H380R (HD kabeldecoder)

Gestart door Snowmaster, mei 3, 2009, 18:05:16

Vorige topic - Volgende topic

Nooff

Waar ik gewoon niet bij kan met mijn verstand is dat Samsung de satelliet decoders voorziet van een klepje waarachter de kaart verdwijnt, en op één of andere manier vern***en ze altijd het design van de DVB-C decoders. Hoe moeilijk is het om zoiets door te voeren?? Humax doet dat gewoon goed! 

Snowmaster

Citaat van: pong38 op mei  8, 2009, 22:27:14
Ik heb de Samsung vanvond nog niet aan de tand kunnen voelen.
Kreeg de Harmony One binnen  ;D
Heb wel even de vrouw des huizes even een blinde test laten doen op Humax. Via glas en via cinch.
Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn maar, het vrouwtje had dezelfde mening, over cinch klinkt de Humax marginaal beter. Onverwacht eigenlijk. Een ietsepietsje meer hoog en een duidelijk breder stereobeeld.

Sorry voor dit offtopic bericht.  8)

Goede tip !   
Gewoon cinch aansluiten kan in sommige gevallen beter geluid leveren. Dit heb ik ook al bij een set meegemaakt.
Er is wel een valkuil.....beide uitgangen moeten vldoende speeluren hebben en "warm" zijn voor een goed vergelijk.
Het lijkt soms dat de ene uitgang anders klinkt dan de andere, maar na verloop van tijd is dit verschil dan verdwenen. Bij mij maakt het niets uit op de oude 360. Het geluidsbeeld is ietsje anders, maar niet beter of slechter te noemen. Binnenkort zal ik het eens op de 380 proberen.
Bij een Topfield sat decoder bleek cinch duidelijk beter dan optisch. Het geluid werd voller met betere plaatsing en stereobeeld.  Het verschilt dus per set of apparaat.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

TipX

Snowmaster,

kun je iets vertellen over de beeldkwaliteit van de SCART uitgang van de Samsung 380?
Pioneer 436 FDE / Samsung DCB-H380R / Monster HTS1000 powerfilter

Snowmaster

Citaat van: TipX op mei 11, 2009, 12:46:45
Snowmaster,

kun je iets vertellen over de beeldkwaliteit van de SCART uitgang van de Samsung 380?

Nee, helaas.  Heb je nog geen HDMI mogelijkheid? 
Ongezien durf ik te beweren dat het HDMI signaal beter is  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

TipX

Citaat van: Snowmaster op mei 11, 2009, 20:49:27
Nee, helaas.  Heb je nog geen HDMI mogelijkheid? 
Ongezien durf ik te beweren dat het HDMI signaal beter is  ;).
Inmiddels ook in het bezit van deze decoder. De SCART uitgang (aangesloten op mijn DVD HDD recorder) is helaas minder van kwaliteit dan de Humax 5000. De HDMI weergave is wel stukken beter bij SD kwaliteit. Wel een zeer vervelende bug gevonden; de timer werkt geheel niet. Zo is het niet mogelijk om meerdere opnamen te maken bij afwezigheid. Ik heb dit op de Ziggo site reeds gemeld.

Snowmaster

Citaat van: TipX op juni  1, 2009, 01:41:00
Inmiddels ook in het bezit van deze decoder. De SCART uitgang (aangesloten op mijn DVD HDD recorder) is helaas minder van kwaliteit dan de Humax 5000. De HDMI weergave is wel stukken beter bij SD kwaliteit. Wel een zeer vervelende bug gevonden; de timer werkt geheel niet. Zo is het niet mogelijk om meerdere opnamen te maken bij afwezigheid. Ik heb dit op de Ziggo site reeds gemeld.

Nu moet je dus kiezen tussen goed beeld (Samsung 380) of opnemen (Humax 5000)  :P.

Hoe lang draai je al met de Samsung?  Geef hem 100 uur de tijd en beoordeel dan de scart eens opnieuw.
Bij mij in huis zijn de gewone TV uitzendingen van de nederlandse zenders nu beter dan de HD uitzendingen,
scherper en beter van kleur.  Menigeen zal nu zijn wenkbrauwen fronsen, maar dat geeft niet.
De oorzaak ligt gewoon in het feit dan de Samsung 380 zijn circuits bijzonder goed gescheiden heeft in tegenstelling tot bv. de Humax.  Mijn 380 heeft hooguit 5 a 6 uur HD gedraaid en dit circuit is nog niet ingespeeld. Bij voldoende HD speeluren, zullen deze zenders natuurlijk normaal gesproken beter zijn.
Tot mijn grote vreugde is de Samsung "tweakgevoelig" in tegenstelling tot de Humax 5000.

Mijn oordeel over de Samsung 380 :  Dit is veruit de beste decoder die voor kabel beschikbaar is in Nederland.  
Bij deze uitspraak baseer ik mij enkel op de weergave van de televisie uitzendingen. Mijn 380 is op dit moment licht gemodificeerd (3 ingreepjes) en een laatste modificatie staat nog op de rol. Hij is zelfs op alle vlakken beter dan mijn flink gemodificeerde 360.  
Ik plaats even een kanttekening voordat iedereen te hoge verwachtingen krijgt : een 380 met een scherm die  beiden standaard aangesloten zijn, spelen gewoon goed en beter dan de Humax 5000.
De Samsung beloont echter elke verbetering en als je voldoende investeert, kan hij tot Blu Ray achtig niveau stijgen. Hiertoe is hij alleen in staat met o.a. aparte stroomgroep in je meterkast, betere aansluitkabels, modificaties etc.

TipX

Snowmaster

Citaat van: TipX op juni  1, 2009, 14:32:16
Welke modificaties heb je toegepast?

De 360 was intern flink verbouwd, bij de 380 is dat niet nodig.
Onderstaande ingreepjes leiden allemaal in meer of mindere mate tot beter beeld en geluid. 
De 380 heeft alleen een andere zekering en daarnaast Ceraballvoetjes, staat in fase, is ook cinch aangesloten (betere afvoer lekstroom) en zit achter aparte audiogroep. De signaalaanvoer gaat via een duurdere coaxkabel van Supra. "Gewone" 120db antennekabels gaven iets minder resultaat.
Een netsnoer moet nog een keer getest worden.

Snowmaster

Maar ik heb een probleem  :'(......

Eerder in deze topic gaf ik aan dat de Samsung 380 ook 576i weergeeft. Een paar posts later moest ik dit inslikken. Ik heb mij toen afgevraagd of ik begon te hallucineren  :o......... ;).

Maar de 380 geeft inderdaat 576i weer, althans......afgelopen week heb ik opnieuw gezien dat ik voor 576i kon kiezen. Toen ik ook interlaced in mijn Pio inschakelde, gaf dit het beste resultaat voor SD.

Maar.....576i is opnieuw weer verdwenen in het menu.... :crazy:....hoe kan dat nu?
Helaas heb ik geen gebruiksaanwijzing en die kan ik ook niet vinden op internet.

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?  Of zou dit een bug zijn? 

Sjettepet

Ik zal eens kijken op mijn 380. Kijk ook SD via HDMI en ben op zoek naar het beste beeld. Bedoel jij dat jij de 380 op 576i instelde en de TV laat scalen? Of zet je de TV ook "vast" op 576i? Of op een andere interlaced resolutie? Ik geloof trouwens dat dat op mijn Philips LCD niet kan. Die scalet naar 1080 of hij scalet niet, verder zijn er geen keuzes (voor zover ik weet).
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Snowmaster

Citaat van: Sjettepet op juni  5, 2009, 15:37:32
Ik zal eens kijken op mijn 380. Kijk ook SD via HDMI en ben op zoek naar het beste beeld. Bedoel jij dat jij de 380 op 576i instelde en de TV laat scalen? Of zet je de TV ook "vast" op 576i? Of op een andere interlaced resolutie? Ik geloof trouwens dat dat op mijn Philips LCD niet kan. Die scalet naar 1080 of hij scalet niet, verder zijn er geen keuzes (voor zover ik weet).

Op een Pioneer kun je aangeven of het signaal interlaced, progressive en/of bv. 24 is.
Hiermee stelt het scherm zich helemaal optimaal in. Het is nauwelijks zichtbaar, maar het helpt ietsiepietsie. Het werkt zeg maar als een soort "pure direct" modus.  In de praktijk ga ik echt niet switchen in mijn menu. Dit doe ik alleen als ik aan het hobbyen/prutsen ben.

Maar eh, wie kijkt er 576i met de 380 ?

Sjettepet

Op mijn Philips bereik je "pure direct" door "niet op schaal" te kiezen. Dan wordt alle schaling dus overgelaten aan de bron. Werkt perfect.

Overigens geen 576i-optie hier op mijn 380 hoor...

576 alleen progressive.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Snowmaster

Citaat van: Sjettepet op juni  5, 2009, 21:43:36
Overigens geen 576i-optie hier op mijn 380 hoor...

576 alleen progressive.

Hoe kan het dan dat mijn 380 soms gewoon de 576i keuze vrijgeeft?
Vanavond pruts ik wel weer rond, want ik weet 100% zeker dat ik hem heb gebruikt.

Wie kan hem nog meer selecteren?

Sjettepet

Criterionlover

T+A ; Sonos

chulin

Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

Sjettepet

En ja hoor: ik heb ook 576i, en inderdaad, ik geloof dat dat het mooiste plaatje oplevert voor SD. Blijkbaar is de processor in mijn TV toch beter dan die in de 380.

Ook ik kwam die instelling bij toeval tegen: Ik ging naar Eurosport HD en stelde vast dat Ziggo die ook voor niet-HD abonnees in HD doorgeeft. Toen ik wilde controleren of het daadwerkelijk HD was en wat ging spelen met de "Resolution" knop van de 380, bleek dat ik nu 576i kon kiezen (ook 576p trouwens). Die keuze vastgelegd en inderdaad worden nu ook de andere kanalen op 576i weergegeven. Vanochtend bij het opnieuw aanzetten van TV en decoder was het weer 720p, mijn oude instelling.

Bug in de firmware?

Snowmaster

Citaat van: Sjettepet op juni  7, 2009, 09:18:00
En ja hoor: ik heb ook 576i, en inderdaad, ik geloof dat dat het mooiste plaatje oplevert voor SD. Blijkbaar is de processor in mijn TV toch beter dan die in de 380.

Ook ik kwam die instelling bij toeval tegen: Ik ging naar Eurosport HD en stelde vast dat Ziggo die ook voor niet-HD abonnees in HD doorgeeft. Toen ik wilde controleren of het daadwerkelijk HD was en wat ging spelen met de "Resolution" knop van de 380, bleek dat ik nu 576i kon kiezen (ook 576p trouwens). Die keuze vastgelegd en inderdaad worden nu ook de andere kanalen op 576i weergegeven. Vanochtend bij het opnieuw aanzetten van TV en decoder was het weer 720p, mijn oude instelling.

Bug in de firmware?

Bij mij is het precies hetzelfde gegaan.  Door het kijken naar Eurosport is hij vrijgeschakeld op de één of andere manier.
Het signaal is native 576i daarom zal hij onbewerkt het beste resultaat geven. Bij mijn Pio geeft hij met purecinema op uit het beste resultaat. Het verschil met 576p is miniem, maar het is er. Er komt gewoon ietsiepietsie meer detail tevoorschijn. Dus......wat er ook gebeurd.....576i moet gedeblokkeerd worden op die 380  ;D.

Wie heeft een idee welke persoon of bedrijf de blokkade kan opheffen?

Bij een techneut van Ziggo heb ik deze vraag ook uitgezet.

Snowmaster

@Sjettepet : kun jij het zelf deblokkeren ?

Dit lukt mij niet. Ik heb al allerlei combinaties geprobeerd.  HDMI kabel eraf etc.

Wil je het posten als het jouw wel lukt?

Sjettepet

Ik vind de opvallendste verbetering bij 576i dat er meer diepte in het beeld zit.

Met 'deblokkeren' bedoel je waarschijnlijk dat 576i standaard gekozen kan worden met de 'resolutie' knop.

Sjettepet

Het lukt mij nu zelfs niet meer om via de "Eurosport HD-truc" 567i te kiezen....   :crazy:

Snowmaster

Citaat van: Sjettepet op juni  7, 2009, 15:59:48
Het lukt mij nu zelfs niet meer om via de "Eurosport HD-truc" 567i te kiezen....   :crazy:

Ja, gek hè......maar als ik iets heb, laat ik het direct weten. 
Het 576i beeld is inderdaad ietsje mooier.

Sjettepet

Ik zie dat je de vraag ook al in het Ziggo-forum had gesteld en dat daar het antwoord was dat 576i alleen via SCART mogelijk is. Dat is dus duidelijk niet zo. Gisteravond de hele avond zitten zappen op 576i via HDMI en vandaag, na een nacht stand-by, staat hij weer op 720p. En het verschil zie je ook.

Snowmaster

Citaat van: Sjettepet op juni  7, 2009, 17:22:16
Ik zie dat je de vraag ook al in het Ziggo-forum had gesteld en dat daar het antwoord was dat 576i alleen via SCART mogelijk is. Dat is dus duidelijk niet zo. Gisteravond de hele avond zitten zappen op 576i via HDMI en vandaag, na een nacht stand-by, staat hij weer op 720p. En het verschil zie je ook.

Er is al een Ziggotechneut voor mij op onderzoek  8)

Sjettepet