De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

donaldk


Koen K

#676
:laugh:

De lijst tot nog toe (er worden via meerdere fora suggesties aangedragen, vandaar dat er meer staat dan je in dit topic wellicht terug kunt vinden):

- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit

...


Roger Black

Kamikaze Koen, of gewoon Kamikaze

BuSpu


Koen K

#679
Goed bezig, heren  8)


- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit
- Twin Towers
- M3
- Armageddon
- Opera
- Ad Infinitum
- De Novo
- NPI = Nec Pluribus Impar
- Kamikaze
- Koen Reference 101
- Daytona

...

Interficior

Take it or lease it

Koen K

Heheh  ;D


- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit
- Twin Towers
- M3
- Armageddon
- Opera
- Ad Infinitum
- De Novo
- NPI = Nec Pluribus Impar
- Kamikaze
- Koen Reference 101
- Daytona
- Temper
- Box Mit Woofers
- Maine Coon

...

stone56

It's only rock 'n roll (but I like it)

Koen K

Heeft wel iets, maar stel je voor dat...  :blush:  ;)



Heheh  :P

A propos hout: is er hier iemand (of weet iemand iemand  :D ) die dit zou kunnen zagen en frezen? En wat zou een redelijke prijs zijn voor het zaagwerk? Ik wil het eigenlijk graag uit 44 mm Merbau laten maken, maar dat moet mede aan de hand van het kostenplaatje definitief beslist worden   :P   Multiplex is anders eventueel ook een optie.

Ik moet ook nog het een en ander aan CNC-gefreesd MDF hebben (bracing + topkastjes), maar ga er vanuit dat mijn budget dat pas volgende maand weer toelaat  8)


Interficior

Is het verstandig om een (quasi)luchtdichte kast te volledig te vervaardigen uit dik "echt" hout?
Take it or lease it

BuSpu

Citaat van: Koen K op februari 25, 2011, 01:24:22
Ik wil het eigenlijk graag uit 44 mm Merbau laten maken, maar dat moet mede aan de hand van het kostenplaatje definitief beslist worden

Op m'n gevoel zou ik niet zomaar voor massief merbau gaan. Dat is volgens mij erg hard en dan ook nog 44 mm.....  ??? . Ik zou eerder voor multiplex gaan en dan bv Berken. Dan kan je wel dik

Koen K

#686
@ Interficior:  Weet ik niet. Het kan in elk geval prima luchtdicht gemaakt worden, daar heb ik geen zorgen over. Heb je weleens hardhout gezien dat aan de "kerkhofproef" onderworpen is?

@ BuSpu:  Klopt, en mede vanwege de moeilijkheden met verwerken heb ik toch maar gekozen voor 24 mm dik massief Iroko. Plankjes van 10 cm breed die ik ga verlijmen en vervolgens op maat zagen e.d.. Zojuist een partij opgehaald voor 90 euro, valt alles mee vind ik.

Echt heel erg mooi hout. Ik denk dat het potentie heeft  :smile:





Beste kanshebbende namen op het moment:

- Iroko Flow
- Opera
- Jeff (naar Jeff "Koens"  ;D )
- Authis


Interficior

#687
Citaat van: Koen K op februari 25, 2011, 14:03:20
@ Interficior:  Weet ik niet. Het kan in elk geval prima luchtdicht gemaakt worden, daar heb ik geen zorgen over. Heb je weleens hardhout gezien dat aan de "kerkhofproef" onderworpen is?
Ik doelde op het feit dat het zulk hout wil gaat werken. Ik moet zeggen dat ik me nu even niet verdiept heb in de werkingseigenschappen van Iroko of Merbau maar je gaat daar toch ergens een kopse kant tegen een lange zijde aanlijmen? Dat lijkt me toch wel tricky!

Dat voorste linker bovenste plankje lijkt wel Bubinga.
Take it or lease it

Koen K

Iroko werkt voor zover ik heb gelezen erg weinig, dus ik hoop een beetje dat e.e.a. binnen de perken zal blijven... Het hout wordt ook gebruikt voor meubilair, keukenkastjes, tafelbladen en dergelijke.

De boven-, onder- en zijkanten liggen allemaal in dezelfde vezelrichting, dus als het gaat werken zal de speaker iets breder en smaller worden waarbij ik dan hoop dat het allemaal goed blijft gaan... De bracing wil ik ook van hetzelfde hout maken zodat het gewoon meegaat met de rest.

Hier een proefje met bijenwas... Haalt de structuur van het hout mooi op  :smile:



En dan maar beginnen met lijmen...



Interficior

Citaat van: Koen K op februari 25, 2011, 14:47:51
Iroko werkt voor zover ik heb gelezen erg weinig, dus ik hoop een beetje dat e.e.a. binnen de perken zal blijven... Het hout wordt ook gebruikt voor meubilair, keukenkastjes, tafelbladen en dergelijke.
Die zijn - als het goed is - dan ook zo gemaakt dat ze "werkruimte" hebben. Daarom ook mijn toevoeging "luchtdicht". Dit betekent namelijk dat je die ruimte niet hebt.
Take it or lease it

Koen K

En je dacht dat ik daar wel een sluitend antwoord op had?

Interficior

Citaat van: Koen K op februari 25, 2011, 14:52:24
En je dacht dat ik daar wel een sluitend antwoord op had?
Ik had wel iets in die richting verwacht ja. :smile:

Je verlijmt je plankjes zo?

(
)
(
Take it or lease it

Martijn M

Citaat van: Koen K op februari 25, 2011, 14:52:24
Citaat van: Interficior op februari 25, 2011, 14:50:11
Daarom ook mijn toevoeging "luchtdicht".
En je dacht dat ik daar wel een sluitend antwoord op had?

Het lijkt een onbedoelde woordspeling, maar hij is wel leuk  :) .
Dutch & Dutch

Koen K

@ Keyser:  Ik moet toegeven dat ik het niet zo bedacht had  ;D

@ Interficior:  Het is niet zo makkelijk te zien, maar ik heb het wel zo geprobeerd in elk geval.

johnhifi

Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

ThijsG

Heel mooi hout!! Daar zou ik wel 'mits ik handig was' een mooie tv/audio meubel van willen maken!! Zit nu te kijken naar locale Stijgerhout meubel maker!!
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Koen K

@ John:  Hmm... Alweer verdwenen... Vreemde toestand wel  :smile:

@ Thijs:  Neem even contact op met van Hameren (toepasselijke naam wel). Het was niet duur. Ik had 30 plankjes Iroko van 1150 x 100 x 24 mm voor 90 euro.  ;)

Koen K


Eerst een proefstrookje MDF zagen om te kijken hoe ver de zaagsnede van de geleider uitkomt (beetje wazige foto maar het idee is duidelijk):



Het hout ingeklemd:



De zaag erin... Spannend...

De cirkelzaag heeft het maar zwaar met het harde hout. Maar uiteindelijk worden de zaagsneden over het algemeen redelijk van kwaliteit.



Een plankje klaar, even checken of het een beetje haaks is:



Daarna heb ik alles bij elkaar geklemd en de uiteinden met de bandschuurmachine afgevlakt. Scheelde een halve centimeter, zodat nu alles 89.5 cm is. De hoogte komt over het algemeen best leuk overeen, meer dan een millimeter zal het niet uiteen lopen. Als de hele kast in elkaar zit zal er dus nog een klein beetje schuurwerk zijn, maar niet veel meer, denk ik.

Een van de planken (uiterst rechts) is niet helemaal mooi recht geworden, maar dat geeft niet. Die kan ik dan mooi gebruiken om de boven- en onderkantjes uit te halen.



En toen lag er overal in mijn kamer een dikke laag stof:



:D

Ik ben best wel te spreken over het resultaat. De lengte van de planken komt goed overeen en ze zien er ook best netjes uit. Ik ben ook blij dat het goed gegaan is en ik dit nu achter de rug heb... Als je een stuk MDF verprutst kun je zo een nieuwe plank pakken, maar met het hout was het allemaal toch net wat spannender.

Volgende hoofdstukken: baffles, achterpanelen, sandwichpanelen (tegen het MDF komt bitumen + multiplex, tegen het hardhout bitumen + ofwel spaanplaat ofwel MDF), bracings en de voetjes voor de speakers. Daarna de subwooferkasten  :)

Roger Black

 8)

Ziet er al goed uit.

Koen K

Thanks  :smile:  Niet gek voor een eerste keer dacht ik zo  :smile: