De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Interficior

Weet je zeker dat je voor zo'n combinatie wilt gaan? De gevoeligheden liggen nogal wat uiteen. Ikzelf vind die Dayton RS100 trouwens sowieso niet zo mooi, ik zou daar eerder een ScanSpeak 10F inzetten bijvoorbeeld. Of wil je hem nog fijn EQ'en?
Take it or lease it

op eigen verzoek verwijderd.

Huub,

Wat is er mis met die Behringers ?

Ik speel zelf met een DBX maar dat apparaat doet hetzelfde en echt ik hoor geen verschil met/zonder... in dientenverstande als het apparaat wel in de signaalweg zit maar niets doet.

gegroet, Eelco

frank2

behringer is niet audiofiel, te goedkoop, prutspul is de algemene mening van velen. Helaas voor velen, het apparaat doet wat het moet doen en zelfs in een goede set doet hij zijn ding zonder dat er nadelen zijn, tenminste ik hoor ze niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Koen K

@ Eelco:  Heb ze toch al gehoord, fijne jongen  :smile:  Maar ik kom graag nog een keer hoor!  ;D

Behringer omdat... Tja, het setje van crossover + correctie dan gewoon een beetje bij elkaar past... Stom hè...  :blush:

@ Huub:  Ja, het kan snel gaan  ;D  Me dunkt dat de speakers ook passief gefilterd zouden kunnen worden, maar ik kies juist voor een digitale oplossing om bijkomende effecten van de filters zoveel mogelijk te voorkomen, veel instelbaarheid / aanpasbaarheid te hebben zonder elke keer andere componenten aan te schaffen en in de toekomst ook de mogelijkheid te hebben om nog eens wat te upgraden.

@ Frank2:  Ja, dat zeggen ze dan. Ach ja, daar heb ik sowieso een beetje maling aan, want mijn huidige setje is er ook al een waar een zichzelf respecterend audiofiel op spuugt  ;D  Ik ga er vanuit dat als Keyser en jij er tevreden mee zijn, het ook goed genoeg voor mij is.

op eigen verzoek verwijderd.

Koen,

Wil je er nog een DAC achterhangen ?

Anders : http://www.dbxpro.com/PA+/  O0

gegroet, Eelco


Koen K

Oh ja, die kan dat allebei natuurlijk... Helegaar geen gek idee meneer Tijnagel  :thumbs-up:  Ik mis alleen wel een digitale input...

Koen K

#606
Citaat van: Interficior op februari 19, 2011, 09:52:28
Weet je zeker dat je voor zo'n combinatie wilt gaan? De gevoeligheden liggen nogal wat uiteen. Ikzelf vind die Dayton RS100 trouwens sowieso niet zo mooi, ik zou daar eerder een ScanSpeak 10F inzetten bijvoorbeeld. Of wil je hem nog fijn EQ'en?

Oh, over het hoofd gezien, sorry...

Voor een andere fullrange driver sta ik eventueel nog wel open. Waarom is de Dayton RS100 niet zo mooi? Dat 'ie wat minder gevoelig is, was me duidelijk, maar dat zou in een actief systeem geen probleem moeten zijn lijkt mij. En hij is wel serieus goedkoop  ;D

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:09:38
... Ik mis alleen wel een digitale input...

Ja zeg...

Waarom denk je dat ik je vraag of joe er nog een DAC achter wil hangen....  :hehe:

gegroet, Eelco

Koen K

Na ja zeg... Die DBX hééft toch een DAC?  ;)  Ik heb voor mijn Airport Express alleen wel een optische input nodig. Ik vertrouw de analoge uitgang namelijk voor geen eurocent  ;)

Interficior

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:11:38
Oh, over het hoofd gezien, sorry...

Voor een andere fullrange driver sta ik eventueel nog wel open. Waarom is de Dayton RS100 niet zo mooi? Dat 'ie wat minder gevoelig is, was me duidelijk, maar dat zou in een actief systeem geen probleem moeten zijn lijkt mij. En hij is wel serieus goedkoop  ;D
Je wilde toch passief gaan op het mid-hoog? ???

Hij is niet zo lineair, in tegenstelling tot een 10F bijvoorbeeld. Maar ga je het off-axis gedrag ook nog bekijken? Want daarmee kom je een beetje in de knoop als je op 10 kHz wilt crossen.
Take it or lease it

op eigen verzoek verwijderd.

Huh...?

Je blijft toch gewoon je huidige voorversterker gebruiken...of mis ik iets ?

gegroet, Eelco

frank2

de behringer deq 2496 heeft digitale in en out.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Interficior op februari 19, 2011, 10:16:22
...Maar ga je het off-axis gedrag ook nog bekijken? Want daarmee kom je een beetje in de knoop als je op 10 kHz wilt crossen.

Dat was inderdaad hetgeen dat roet in het eten gooide bij mijn plannen destijds...

gegroet, Eelco

Koen K

#613
Citaat van: Interficior op februari 19, 2011, 10:16:22
Je wilde toch passief gaan op het mid-hoog? ???

Ja, klopt, maar die tweeter een paar decibel omlaag zou niet zo'n punt moeten zijn toch? Of is dat zonde?

Citaat
Hij is niet zo lineair, in tegenstelling tot een 10F bijvoorbeeld. Maar ga je het off-axis gedrag ook nog bekijken? Want daarmee kom je een beetje in de knoop als je op 10 kHz wilt crossen.

Dat zijn dus de dingetjes waarover ik graag advies zou willen... Vertel... Bundeling?

Citaat van: Eelco Tijnagel op februari 19, 2011, 10:16:51
Huh...?

Je blijft toch gewoon je huidige voorversterker gebruiken...of mis ik iets ?

Als het even kan niet... Het is naar mijn idee een beetje zonde om eerst van digitaal naar analoog en dan weer terug te gaan...

Citaat van: frank2 op februari 19, 2011, 10:16:57
de behringer deq 2496 heeft digitale in en out.

Zo had ik het ook begrepen ja  :smile:

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:20:05
Als het even kan niet... Het is naar mijn idee een beetje zonde om eerst van digitaal naar analoog en dan weer terug te gaan...

Zonde van wat ?

gegroet, Eelco

Koen K

Vermoedelijk is het gewoon transparant, maar het idee van zoveel gehannes met het signaal staat me niet zo aan.

op eigen verzoek verwijderd.

Dat kan natuurlijk  ;)

Maar je toekomstige platenspeler dan en wil je de volumeregeling door de Behringer laten doen ?

gegroet, Eelco

Interficior

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:20:05
Ja, klopt, maar die tweeter een paar decibel omlaag zou niet zo'n punt moeten zijn toch? Of is dat zonde?
Ik weet niet of je kasten breed genoeg worden om die de bafflestep onder de 300 Hz te drukken (of ervoor te zorgen dat je er gehoormatig geen last van hebt) maar anders ga je dus nóg eens omlaag in gevoeligheid. Je moet dan je versterker behoorlijk ver openzetten terwijl je je tweetersignaal haast alleen maar weg loopt te stoken in weerstanden. Klinkt mij zonde in de oren ja.

Ga je trouwens een 6e-orde elliptisch filter inzetten op 10 kHz ofzo? Hoe had je dit in gedachten?

CitaatDat zijn dus de dingetjes waarover ik graag advies zou willen... Vertel... Bundeling?
Ja, als de golflengte substantieel kleiner wordt dan de diameter van de conus gaat de conus als een soort "hoorn" werken (eigenlijk weer een soort bafflestep) waarbij hij steeds minder gaat rondstralen. Dit is normaal en natuurlijk. Als je de stap maakt naar een driver met een kleinere diameter (dus naar een tweeter ofzo) straalt deze dus weer veel beter rond. Nu kun je dit zo filteren dan recht voor de speaker het recht meet/klinkt. Maar meestal zijn er ook reflectievlakken in je kamer. Als dus de off-axis respons een dip heeft (typisch dus rond de filterfrequentie) is de reflectie niet meer homogeen. Beter is het off-axis dus ook een vloeiende lijn.
Take it or lease it

Koen K

@ Eelco Tijnagel: Voordat die platenspeler er klaar voor is heb ik daar wel iets voor... Er moet nog een arm voor gevonden worden en dergelijke, dat duurt nog wel even  ;)

Volumeregeling kan ik inderdaad met de Behringer doen. Ik zou het liefste een Lyngdorf hebben, dan was dit allemaal wat mooier geregeld, maar goed. Dat kan ik nu eenmaal niet betalen  ;D

@ Interficior:  Hmm, en is die Scanspeak dan ook gevoeliger? Qua filtering tussen midden en hoog had ik nog niks in gedachten... Eerst het concept, dan de technische uitwerking  ;D  En als er aanpassingen nodig zijn - zoals blijkbaar het geval is - kan dat natuurlijk. Wat zou jij doen, mede met het oog op de afstraling? (Veel) lager filteren? Die ribbon zal qua afstraling ook niet zo geweldig presteren lijkt mij.

HuubF

Koen, heeft je Sony toverdoos niet de mogelijkheid om het signaal via de eq EN ongefilterd uit te spugen? Of anders: zet een volumeknop voor de Sony met 2 uitgangen: direct naar EV 1 en via Sony naar EV 2.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Is dit http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10055 niet voor je ?

Lijkt mij een erg gaaf ding  8)

gegroet, Eelco

Koen K

@ HuubF:  Nee, dat heeft 'ie niet, helaas. Maar bovendien: ik heb liever een geheel digitale oplossing, zoals de Behringer die dus kan bieden voor filtering en EQ. Ideaal toch?

@ Eelco:  Zeker, ook niet zo gek ver van wat ik beoog met dit project.  ;)

Interficior

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:41:28
@ Eelco Tijnagel: Voordat die platenspeler er klaar voor is heb ik daar wel iets voor... Er moet nog een arm voor gevonden worden en dergelijke, dat duurt nog wel even  ;)

Volumeregeling kan ik inderdaad met de Behringer doen. Ik zou het liefste een Lyngdorf hebben, dan was dit allemaal wat mooier geregeld, maar goed. Dat kan ik nu eenmaal niet betalen  ;D

@ Interficior:  Hmm, en is die Scanspeak dan ook gevoeliger? Qua filtering tussen midden en hoog had ik nog niks in gedachten... Eerst het concept, dan de technische uitwerking  ;D  En als er aanpassingen nodig zijn - zoals blijkbaar het geval is - kan dat natuurlijk. Wat zou jij doen, mede met het oog op de afstraling? (Veel) lager filteren? Die ribbon zal qua afstraling ook niet zo geweldig presteren lijkt mij.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

Ribbon straalt doorgaans heel breed af in het horizontale vlak en vrij beperkt in het vertikale vlak. Marketeers noemen dat "gecontroleerde vertikale afstraling" geloof ik. :D

En wat ik zou doen?

Zo iets:

Take it or lease it

Interficior

#623
En dan een midwoofer van 10" eronder met AIC. Smullen!

Wat een stormlooptopic trouwens.
Take it or lease it

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Koen K op februari 19, 2011, 10:46:34
@ Eelco:  Zeker, ook niet zo gek ver van wat ik beoog met dit project.  ;)

Ik zou de hele tweeter laten voor wat 'ie is... gewoon F.A.S.T.  :headbanging:

gegroet, Eelco

Ps de nieuwe Radiohead is weer erg schoon  :inlove: