De set van Koen

Gestart door Koen K, april 29, 2009, 22:09:55

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen K

#175
Citaat van: scrutinizer op oktober 26, 2009, 14:26:41
Het valt ook niet mee tegen zo'n acoustic butterworth filter op te werken.
Maar zelfs hier ben ik benieuwd wat er kapot (aan de hand) is. :smile:
Beperkte VA plus buffer?

Absoluut niet... Een 500 VA trafo en 88.000 uF per kanaal lijkt me wel voldoende ;)

Citaat van: chansig op oktober 26, 2009, 14:30:24
400 staat toch voor 400 watt ?

En dat is dan te weinig ?

Yep, 400 W aan 4 Ω (wat dus ook voor mijn speakers geldt).

chansig

Hoe kan dat dan te weinig zijn ??

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Omdat het na een tijdje opperdepop is ::)

chansig

Maar 400 watt op ???

Ik heb me niet zo in jouw speakers verdiept, maar dat dan van die "krengen" om aan te sturen ? En hoe houd de Sony het dan...die heeft toch niet 2x 400 watt aan boord ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

#179
Zie de post bovenaan deze pagina ;)

scrutinizer

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 14:39:02
Absoluut niet... Een 500 VA trafo en 88.000 uF per kanaal lijkt me wel voldoende ;)

Yep, 400 W aan 4 Ω (wat dus ook voor mijn speakers geldt).
Grappig, Amplifier requirements: 50-300W.

Maar heb je zoveel boost nodig in jouw ruimte, Koen?
Weet dat deze niet lineare versterking bij 10 hertz heftig is en waarschijnlijk zijn tol eist.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

#181
De speakers zijn ontworpen op die manier... Die boost is puur om het laag recht te trekken. Als je de KUBE (dat is de equalizer die erbij hoort) niet gebruikt halen ze iets van 40 Hz bij -3 dB. Met de KUBE wordt dat 18 Hz. Inherent aan het design dus... Zie hier wat metingen aan de frequentie-overdracht van de KUBE.

chansig

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 14:49:10
Zie de post bovenaan deze pagina ;)

Oeps....Je had het al geschreven.. ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 14:54:13
De speakers zijn ontworpen op die manier... Die boost is puur om het laag recht te trekken. Als je de KUBE (dat is de equalizer die erbij hoort) niet gebruikt halen ze net iets van 40 Hz bij -3 dB. Met de KUBE wordt dat 18 Hz. Inherent aan het design dus...

Maar om dit te verwezenlijken ziet de versterker bij ca 10hz een flinke belastingen.

"The HF contour can be seen to boost or depress the speaker's output over an octave or so in the presence region, centered on 4.5kHz, while the action of the LF contour control is a little more complex, the position of the upper-bass peak changing with control position as well as the amount of low-frequency boost altering. Note that with the control set to maximum, there is almost 20dB of gain at 10Hz:"

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

#184
Yep... Daar zou het best eens de mist in kunnen gaan. Daarom wacht ik ook nog maar even af wat er gebeurt als ik de KUBE er tussenuit haal en in plaats daarvan de KRK Ergo gebruik. Die zou als het goed is een target curve moeten kunnen aanmaken met minder belasting voor de versterker. Ik hoop alleen dat de KUBE verder geen fase- en dergelijke aanpassingen doet.

De tekst die je aanhaalt hoort volgens mij trouwens bij de KUBE van de 107/2, maar het idee is hetzelfde. Slordig dat ze dat zo doen, overigens. Ze hadden er makkelijk nog een filtertje bij kunnen doen om het onder 20 Hz netjes af te laten lopen.

scrutinizer

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 15:03:18
Yep... Daar zou het best eens de mist in kunnen gaan. Daarom wacht ik ook nog maar even af wat er gebeurt als ik de KUBE er tussenuit haal en in plaats daarvan de KRK Ergo gebruik. Die zou als het goed is een target curve moeten kunnen aanmaken met minder belasting voor de versterker. Ik hoop alleen dat de KUBE verder geen fase- en dergelijke aanpassingen doet.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/550/index9.html

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#186
Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 15:03:18
Yep... Daar zou het best eens de mist in kunnen gaan. Daarom wacht ik ook nog maar even af wat er gebeurt als ik de KUBE er tussenuit haal en in plaats daarvan de KRK Ergo gebruik. Die zou als het goed is een target curve moeten kunnen aanmaken met minder belasting voor de versterker. Ik hoop alleen dat de KUBE verder geen fase- en dergelijke aanpassingen doet.

De tekst die je aanhaalt hoort volgens mij trouwens bij de KUBE van de 107/2, maar het idee is hetzelfde. Slordig dat ze dat zo doen, overigens. Ze hadden er makkelijk nog een filtertje bij kunnen doen om het onder 20 Hz netjes af te laten lopen.
Idd 'my bad' maar principe is de zelfde.
But it's all in there, also KEF 107:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/550/index.html

Om zoveel boost te kunnen generen heb je bandbreedte nodig.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

#187
Citaat van: scrutinizer op oktober 26, 2009, 15:05:46
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/550/index9.html

Ja, voor zover ik tot nu toe heb begrepen is het alleen een aanpassing in het frequentiedomein... Wat natuurlijk mooi zou zijn, want dan kan die Kube gewoon lekker vervangen worden door de room equalizer...

Citaat van: scrutinizer op oktober 26, 2009, 15:08:54
Idd 'my bad' maar principe is de zelfde.
Om zoveel boost te kunnen generen heb je bandbreedte nodig.

Misschien zitten er dan ook wel teveel praktische bezwaren aan het maken van een hoogdoorlaat van zo'n 12 dB/oktaaf op 18 à 20 Hz...

scrutinizer

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 15:10:38
Misschien zitten er dan ook wel teveel praktische bezwaren aan het maken van een hoogdoorlaat van zo'n 12 dB/oktaaf op 18 à 20 Hz...

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

DSP is the answer (I hope)... Want nog meer 'brute force' toepassen is inefficiënt en verder bewijs ik de woofers er waarschijnlijk geen dienst mee als ik ze zo laat wapperen bij 10 Hz... Als 400 W dan nog niet voldoende is ga ik weer verder kijken :smile:

Rednaxela

Citaat van: Koen K op oktober 26, 2009, 15:17:35
DSP is the answer (I hope)... Want nog meer 'brute force' toepassen is inefficiënt en verder bewijs ik de woofers er waarschijnlijk geen dienst mee als ik ze zo laat wapperen bij 10 Hz... Als 400 W dan nog niet voldoende is ga ik weer verder kijken :smile:
En bovendien: zo laag zingt Joling niet hoor.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Koen K


Zee

Waarom verwacht je dat de ergo het anders zou doen dan de cube in het laag?  Als de cube 20dB moet boosten om het laag 'recht' te laten zijn zal de ergo toch ook 20dB moeten boosten voor een identiek resultaat?   Of mis ik iets?

Vervolgens vraag ik me af met wat voor SPL's je dan luistert op het moment dat het 'mis' gaat.
Tegenwoordig is het heel normaal dat geluid per definitie 'te hard' is voor mensen waarvan het gehoor nog niet beschadigd is.  Als ik naar en feest ga neen ik oordopjes mee want anders is het gewoon niet meer te doen. Laatst was ik ze vergeten, waardoor het dus niet mogelijk was je in feestzaal te begeven en ik de avond in een andere ruimte heb doorgebracht (en zelfs daar kon je je alleen met luid stemverhef verstaanbaar maken).  Echt ongelooflijk!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Koen K

#193
De 20 dB boost van de KUBE vindt pas plaats bij 10 Hz. Bij 20 Hz is dat zo'n 12 dB. Me dunkt dat je de Ergo kunt vertellen dat hij die 12 dB wel moet doen, maar dat 'ie dan vervolgens niet door moet gaan richting de lagere frequenties... Iets wat digitaal naar mijn idee makkelijker te implementeren is dan analoog.

Ik wil het SPL waarop het mis gaat best demonstreren, de 3de. Inderdaad, het is hard en als je er lang naar luistert is het vast niet goed voor je oren, maar het klinkt dan nog gewoon goed en geeft bijvoorbeeld niet die tetterende druk op je oren die je weleens hoort als er hard gedraaid wordt.

Zee

Maar zit er dan op die 10Hz nog informatie????   Ik verwacht het eigenlijk niet, dus daar zouden de speakers/amp niet van over hun nek mogen gaan (ik ga ervan uit dat je natuurlijk wel een high end front end medium gebruikt en niet iets inferieurs als LP met al zijn rumble problemen!   ;)  :sarcasm: )
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Koen K

#195
Nee, gisteren hing de laptop ervoor, maar aangezien dat eigenlijk allemaal van CD geript zou moeten zijn zou dat eigenlijk geen problemen mogen geven. Grappig dat je het zegt trouwens. Ik zal moeten zien hoe het met de KRK gaat om daar meer over te kunnen vertellen...

Enneh... Don't mess with the Tec 12 ;D

dre73

een ucd 700?

of ga je de monoblokjes van arden even halen :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

#197
Als er uiteindelijk meer power nodig is, dan moet die er komen... Simple as that ;)

Rednaxela

Enfin, zeven powerupgrades later en met twee monoblokken ter grootte van een vrieskist in zijn kamer kwam Koen er eindelijk achter dat het toch een paar ouwe kraakspeakers waren.
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

Koen K

:laugh:

Als er niks anders op zit kan ik me er altijd nog tevreden mee stellen, dus zo ver zal het vast niet komen. Enneh... Ouwe kraakspeakers... Hoe durf je! ;)