Geluidskaart of moederbord

Gestart door neverywhere, april 26, 2009, 13:33:51

Vorige topic - Volgende topic

neverywhere

Heren , wat zou een beter resultaat geven : De digitale uitgang van het moederbord of de digitale uitgang van een goede geluidskaart?

Dit alles natuurlijk naar losse DAC .
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Nahpets

Zonder verdere info niet te beantwoorden.

De meeste on-board audio sampled alles naar 48khz, sommige geluidskaarten kunnen de native resolutie uitsturen. Alles is echter ook afhankelijk van de driver.

Als je bit-perfect wilt uitsturen naar je DAC is een geluidskaartje van Sweex en een (gratis) driver voldoende.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Laus

Sorry voor het kapen van je topic, maar ik zit eigenlijk met een vraag die hier erg nauw bij aansluit.

Volgende situatie:
Ik heb een Harman Kardon AVR8500. Een prachtige homecinema versterker met ingebouwde Lexicon-DSP/DAC's(2 stuks, waarvan 1 dsp geheel voor de THX verwerking). Voldoende SPDIF-ingangen, 5x110 watt. Tevens voorzien van een analoge 5.1/7.1 ingang. Versterker is inmiddels een jaar of 5 jong en doet het als een zonnetje. Als het goed is, is deze DAC in staat om hoge-bitrate audio te verwerken(HDCD), maar ook heeft hij ingebouwde MP3 codec. Verder nog een hele sloot aan codecs van logic 7 tot DD, DTS ES en Home THX en wat van dat soort zaken. Allemaal prachtig verwarrend.

Daarop aangesloten nu 5 full-range speakers en geen sub. Een sub is met dit vermogen ook gewoon echt niet nodig, de ramen staan nu al te trillen. Ofwel, dat setje blijft staan.

Nu ben ik thuis aan het spelen met een HTPC. Nu is de vraag, geluidskaart of moederbord Realtek chip. En dan welke geluidskaart.

Voor HD-audio zal ik idd een geluidskaart moeten vinden die alles decodeerd en eventueel het sub-kanaal naar de fronts stuurt(5.0). Bestaat dat(het decoden natuurlijk wel)? Dit zal dus helaas analoog naar de versterker moeten, of vrede hebben dat ik geen HD-audio formaten kan luisteren. Hoe erg is dat anyway, met de hoge kwaliteit die DD/DTS al halen op deze setup.

Voor DVD-audio(DD, DTS) en geluid(MP3, WAV, FLAC) wil ik graag de DAC van de AVR8500 gebruiken. Heeft het zin om hiervoor een goede geluidskaart (Onkyo, Auzentech, Xonar) aan te schaffen? Het geluid moet het liefst totaal onbewerkt/onaangeroerd via de SPDIF worden verstuurd. Ofwel, volstaat hier een Sweex van 9.- euro of toch beter een Xonar van 159.- euro?

Ik heb een oude Marantz CD-speler welke een digitaal signaal kan uitsturen. Kan dus kiezen tussen de DAC van de Marantz of de AVR. Die van de AVR is een stuk transparanter, geeft een ruimtelijker geluid dan de analoge aansluiting. Mijn DVD-speler, een of ander Panasonic-kreng is optisch aan de versterker aangesloten. Als ik een CD hierop afspeel, is het geluid, ondanks de digitale aansluiting minder dan dat van de Marantz(bizar...), het lijkt alsof er compressie op het signaal zit.

Iig bedankt voor nog wat meer inzichten op dit gebied!

kaajee

digitaal (s/pdif) aansluiten en zoals gezegd, neem een goedkope kaart met een C-Media 8738 / 8768 chip en de bitperfect drivers.

Sowieso zou ik in het HK voorbeeld middels s/pdif aansluiten; de DAC daarin zin veel beter. Bij digitaal aansluiten 'luister' het allemaal wat minder nauw. Ik zou het gewoon proberen, eerst met de/een onboard en dan gewoon gaan luisteren...........

Laus

ik snap wat je bedoelt. Wel vervelend alleen dat ik dus voor BlueRays een aparte 'betere' geluidskaart nodig heb. Bitperfect uitsturen zal nog wel een uitdaging worden in MythBuntu.