Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

phy

Citaat van: BMW850 op oktober 30, 2012, 17:23:01
Robert, laat de Vicol shiga clone een paar dagen draaien op repeat kan hij mooi inspelen  ;)

Rudy
als ik hem vergelijk met een standaard loopwerkje klinkt hij wel wat beter of eigenlijk anders
Ik denk dat je deze met de nodige aanpassingen best heel goed kan krijgen
met een andere voeding een betere clock en een andere voedingstrafo
en misschien hier en daar wat weerstandjes en condensatoren vervangen.
De opzet is goed
En als men hem gewoon zo gebruikt heeft met net als het standaard loopwerkje uit de boombox al een heel mooi loopwerkje dat al snel mooier klinkt  dan veel fabrieks spelers.

Ik laat deze voorlopig liggen als reserve. 

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Phy,

Kun je dat "anders" eens omschrijven....zoals ik het nu lees lijkt het een smaakkwestie te zijn ipv kwaliteitskwestie (of is dit ook zo)  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Mooi dat het goed werkt Robert en dat het anders klinkt heeft ook te maken dat er andere condensatoren en weerstanden gebruikt worden.
Ik neem aan dat het schema "gekopieerd" is van de boombox met alleen de onderdelen die nodig zijn voor het loopwerk.

Misschien nog interessant om te melden, er is een boek uitgebracht waar ongeveer 13  bekende   regulators zijn getest meettechnisch en luistertesten, iemand dit boek al gelezen?
Hier "wat info":  http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/220734-mr-jungs-new-shunt-regulator.html
http://waltsblog.waltjung.org/

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Tja...ik had toch meer verwacht....ik zou zelf een substantieel verschil verwacht hebben zeker als ik zie hoe een kleine boardmodificatie grote positieve gevolgen heeft op deze boomboxprint...
Maar goed ik heb zelf nog niets aangeschaft...ik zal volgend jaar ook eens een beginnetje maken.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

SHIGA CD TRANSPORT 2012 User manual
Wou een PDF file plaatsen maar die is bijna 2mb  :(

Dan maar op deze manier:
https://docs.google.com/document/d/1vlabZc_1If3x12ox2A5ECZxC0HLGnuOWdM-j9X4b7Q0/edit?pli=1

Rudy
Edit: nieuwe URL User manual

August

Citaat van: Erik van Voorst op november  8, 2012, 17:56:48
Maar goed ik heb zelf nog niets aangeschaft...ik zal volgend jaar ook eens een beginnetje maken.. ;D

Het is maar de vraag of je ze dan nog kunt krijgen, de chipsets worden al slecht leverbaar en dan houd de vicol versie ook op.

phy

Citaat van: Erik van Voorst op november  8, 2012, 09:58:15
Hoi Phy,

Kun je dat "anders" eens omschrijven....zoals ik het nu lees lijkt het een smaakkwestie te zijn ipv kwaliteitskwestie (of is dit ook zo)  ;)
tja.. het is moeilijk, kwalitatief klinkt het nieuwe loopwerkje beter.

BMW850

Hier een luister impressie van Fran (woodturner-fran) over de Vicol shigaclone:

CiteerI did an extended listening session with a friend last night. We both thought the Vicol shigaclone sounded "better" than either of my other 2 jvc shigas, both of which are well tweaked. It was more analog and easier on the ear. More front to back depth in the soundstage. And bear in mind the Vicol shigaclone is just sitting on a wooden block.

Fran

Hoi Robert,

Wat is het verschil tussen jou gemodificeerde loopwerk en de Vicol shigaclone?
Heb zelf nog geen tijd gehad om de Vicol shigaclone aan te sluiten omdat ik nog met de versterker bezig ben.

Vrg,
Rudy

BMW850

Aan de mensen die een Vicol shigaclone besteld hebben vergeet niet dit soldeer eilandje weg te halen  ;)

There is only one important point to note.
The laser as supplied new has a solder link in place to protect the it from static electricity damage.
You need to remove this small link with a soldering iron. 
It is to the left of the connector on the laser. The laser is also fitted with a protective plastic cover.
This simply unclips and is to be discarded after fitting the mechanism in place.

Vrg,
Rudy

Okay toch een beetje duidelijker bedankt Phy.
Blijf het volgen

Mijn loopwerkje speelt nog steeds de sterren van de hemel en zou zo een 500 uur meegaan riep iedere Amerikaan volgens boomboxspec...............howabout 5000 uur  :headbanging: :clapping:

Zit ik dan met mijn 10 lasers.... :D :devil:

phy

Citaat van: BMW850 op november 18, 2012, 11:42:10
Hier een luister impressie van Fran (woodturner-fran) over de Vicol shigaclone:

Hoi Robert,

Wat is het verschil tussen jou gemodificeerde loopwerk en de Vicol shigaclone?
Heb zelf nog geen tijd gehad om de Vicol shigaclone aan te sluiten omdat ik nog met de versterker bezig ben.

Vrg,
Rudy
mijn gemodificeerde boombox loopwerk is echt van een andere klasse dat vergelijk is ook niet fair
sluit hem zelf eens even aan  het is zo gebeurd ik ben ook benieuwd naar jouw ervaring.
ik vind de schigaclone eigenlijk meer als een cd speler klinken dan de ongemodificeerde boombox variant tecnisch en kwalitatief beter dus.
Mijn gemodificeerde versie zit ook volgens mij voor zo'n 1000 euro materiaal omheen qua componenten voedingen  klok  en  materiaal
als ik hier de shiga clone in onder breng weet ik niet hoe het dan uitpakt maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan en zin in.   

jeepee

Vind het wel vreemd dat ik hem nog niet binnen heb. Bij mij is de betaling 9 augustus gedaan. Ook nog een mail van ze gehad.

BMW850

Citaat van: jeepee op november 18, 2012, 20:26:06
Vind het wel vreemd dat ik hem nog niet binnen heb. Bij mij is de betaling 9 augustus gedaan. Ook nog een mail van ze gehad.

Hoi jeepee,

Mijn betaling was 2 Augustus, gewoon geduld hebben heb er alle vertrouwen in dat het goed komt  ;)
Ik zie dat 3 Nederlanders een bestelling hebben gedaan en nog niet betaald hebben  :lookaround:

Ik weet het Robert het is zo aangesloten maar heb eerst andere dingen te doen  ;)
Misschien een idee om de Vicol shigaclone kast met een 3d printer te laten maken.

Rudy

phy

Pjotr27

Mijn shigaclone is afgelopen dinsdag verstuurd...
Met een beetje mazzel dus het weekend een test opstelling maken...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

BMW850

Citaat van: phy op november 29, 2012, 07:38:30
Zijn wij de enige  die iets ontvangen hebben van Vicol Rudy ?

Ik meen dat August de Vicol kit ook al een tijdje binnen heeft.
Had ook wat info op het zelfbouw forum gezet maar daar wordt alleen maar onzinnig gereageerd.

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

August

Had hem ook al eventjes binnen, maar kreeg de boel niet goed draaiend. Soms deed hij het een uurtje en dan weer niet. Veel verschillende combinaties van loopwerken en kabeltjes geprobeerd, maar uiteindelijk in overleg met Tibi besloten om het mainboard even terug te sturen voor controle. Kan gebeuren natuurlijk dat er iets mis is. Hij kan dan gelijk de contrast modificatie van het display doen. Tot nu erg tevreden over de hulp van en communicatie met Tibi.

Voor de korte tijd dat hij bij mij speelde in aan elkaar geknoopte houtje-touwtje-toestand, ging hij gevoelsmatig aardig over de echte ongemodificeerde shigaraki heen die hier ook staat, dus dat wordt zeker een blijvertje.

phy

Zelfs het boombox loopwerkje koud uit zijn donor gerukt (wel met een goede voeding) klinkt al beter dan een shigaraki
dat is echt waar!

August

Ik zal het je nog sterker vertellen om het belang van de voeding te benadrukken. Zelfs als je de cd in de boombox voedt met de shigaclone voeding hoor je op diezelfde boombox vrij duidelijk het verschil :)

Pjotr27

Mijn pakket ( met afstandbediening print) is vanmorgen binnen gekomen..
Komende dagen uitproberen....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

August

Net van Tibi bericht dat mijn print nagezien is; een van de ic's is opnieuw gesoldeerd en nu is alles in orde. Gelijk de contrast mod laten doen en dan komt hij snel weer deze kant op.  :headbanging:

jeepee

Ik heb hem nu ook binnen.
Maar... komende anderhalve maand er geen tijd voor.
Mocht er hier iemand zijn die mijn bouwpakket eens wil proberen, van harte welkom.
Je mag er gerust 2 maanden gebruik van maken. transport kosten in risico voor mij.

phy

De Shiga clone begint al wat beter te klinken toch is het een verbetering t.o.v een standaard loopwerkje uit een boombox.

phy