Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

BMW850

Wie o wie kan mij helpen,

Ik wou nog een Boombox klaar maken voor als mijn CD platform klaar is om te testen, maar heb de jumper verkeerd aangesloten  >:D
Alle informatie was toen zichtbaar op de display.

Nu draait de cd en de laser gaat "een klein stukje" heen en weer en stopt op tijd maar hij leest het aantal nummers op de CD niet.

Zie foto, jumper had aangesloten moeten worden van 5A naar 5B denk dat hij stuk nu is ...
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op februari 22, 2011, 17:16:17
Wie o wie kan mij helpen,

Ik wou nog een Boombox klaar maken voor als mijn CD platform klaar is om te testen, maar heb de jumper verkeerd aangesloten  >:D
Alle informatie was toen zichtbaar op de display.

Nu draait de cd en de laser gaat "een klein stukje" heen en weer en stopt op tijd maar hij leest het aantal nummers op de CD niet.

Zie foto, jumper had aangesloten moeten worden van 5A naar 5B denk dat hij stuk nu is ...

Rudy,

Ik denk dat je alleen Q902 of anders chip (1469) met deze aktie om zeep geholpen hebt.
Kijk voor functie Q902 even of je ca 5 volt DC meet bij C916. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Citaat van: scrutinizer op februari 22, 2011, 20:32:53
Rudy,
Ik denk dat je alleen Q902 of anders chip (1469) met deze aktie om zeep geholpen hebt.
Kijk voor functie Q902 even of je ca 5 volt DC meet bij C916. ;)
Anton.

Hoi Anton,

Ik kan mijn vergrootglas niet weer vinden maar zie foto met de gele pijl moet ik daar 5 volt meten als de 8 volt spanning erop staat. (ik bedoel zonder dat de CD draait)

Rudy
Edit: Zie het al daar staat JW916

scrutinizer

Nope!! Tussen het soldeereilandje direct onder '5B' en aarde.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Magura

Rudy,

Ben je tevreden met de bika trafo´s? Zijn deze ook bromvrij?
Ik heb een aanvraag gedaan voor 2 trafootjes van 30va voor een modificatie van een philips cd471.  O0
De prijs valt me erg mee moet ik zeggen.
Moet nog steeds de behuizing afmaken van de shigaclone.... :-[
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

BMW850

Citaat van: scrutinizer op februari 23, 2011, 19:26:36
Nope!! Tussen het soldeereilandje direct onder '5B' en aarde.

Anton.

Hoi Anton,

Als ik dit weekend tijd heb zal ik het eilandje even meten, de chauffeur is al onderweg om een nieuwe te brengen  ;)

@ Magura, de Bika transformatoren zijn mechanisch brom vrij behalve 1, de OPEN-CHASSIS TRANSFORMATOR 100VA 2 x   9V   5 volt voor de Shigaclone board.
Ik had er direct werk van moeten maken en terug sturen maar ja het is erbij gebleven.

Rudy

BMW850

De nieuwe boombox speelt alweer zonder CD speler nu hoeft hij niet de kliko in  ;)
Altijd eerst de radio en CD speler testen voordat je hem uit elkaar haalt.
Nu alleen opletten geen "routine" fouten meer maken  :sneaky2:

Rudy

studiostevus

Rudy, en anderen,

Waar halen jullie je jvc's vandaan? Ik kan alleen maar dure aanbiedingen vinden (80 tot 100 euro)

BMW850

Citaat van: studiostevus op februari 26, 2011, 14:36:28
Rudy, en anderen,

Waar halen jullie je jvc's vandaan? Ik kan alleen maar dure aanbiedingen vinden (80 tot 100 euro)

Tja, het is niet anders  ;D

BMW850

Als er nog iemand is die het board nog los heeft liggen zou die even willen kijken of deze verbinding (gele lijn van ic 1469) aan elkaar hoort te zitten, zie foto.
Op de foto zit hij aan elkaar met tin (bij mij ook) maar wou toch graag een bevestiging  ;)

Rudy

BMW850

Heb hem toch aangesloten en wat denk je ... deze wil hem ook niet lezen  >:(
De CD draait normaal en laser gaat regelmatig op en neer maar hij leest het aantal nummers niet en de laser gaat niet naar de buitenkant van de CD.

Moet er wel bij zeggen dit is een loopwerk die ik later erbij had gekocht als reserve, makkelijk omdat hier de TOC schakelaar al op is gemonteerd.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, moet wel zeggen dat de afstand van de laser en cd aan de ruime kant is zal deze afstand eens opmeten bij een ander loopwerk.

Dit heb ik veranderd:  http://tim.cheapo.cc/images/CD%20player%20mods.pdf
R4 en R5 heb ik verwijderd en 2 smd caps 3 en 4
E5 verwijderd en een 2x 33uF super Ecap er voor in de plek.
Geen jumper van 5A naar 5B de printbaan was intact.

Rudy

BMW850

This item is used in our own workshop for repairs and we are making it available for those who wish to repair their own CD player.
Only to be purchased by those competent in the repair of electrical equipment.
The fitting of this part is generally quite easy.
If you are not confident about changing the whole mechanism then it is perfectly acceptable to remove the laser as previously mentioned for fitting into your unit.
There is only one important point to note.
The laser as supplied new has a solder link in place to protect the it from static electricity damage.
You need to remove this small link with a soldering iron or sharp knife.
This is shown in the last picture of this listing.
It is to the left of the connector on the laser.
The laser is also fitted with a protective plastic cover.
This simply unclips and is to be discarded after fitting the mechanism in place.

Vanavond even deze drup tin verwijderen en hopelijk doet hij het dan weer

BMW850

Ik kon niet wachten tot vanavond om het soldeer eilandje te verwijderen.
En wat denk je ...  hij doet het  :pompom:

Even met Google zoeken naar het nieuwe loopwerk SF-P101N CD Mechanism SFP101 16 Pins Sanyo Philips Alba.
Daar vond ik de informatie van het soldeer eilandje, wat een hobby pfffff

Rudy

Magura

Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

BMW850

Citaat van: Magura op februari 26, 2011, 18:28:56
Mooi man!  :clapping:

Thanks Magura

Op het Amerikaanse forum is iemand een PiTbull-Scaled-Down version aan het bouwen.
En die persoon  ;)  gebruikt nog steeds een wasknijper terwijl een schakelaar veel beter klinkt  :P

Magura

BMW850

Citaat van: Magura op februari 26, 2011, 20:40:48
Ze gaan allemaal back to basic.  ;D

Peter Daniel gaat het nu ook proberen:
There is certainly possibility of a gain with separate 5V regulator, although LM317 I tried wasn't an improvement.
I'm presently working on a different set of mods, including discreet 5V regulator. I should be able to test it soon.

Ben benieuwd hoe hij het nu gaat aanpakken ...

woood09

fantasties al die resultaten, Ik dacht dat ik mijn derde bordtje de soep in gesoldeerd had,maar na een week nog eens naar gekeken, en jawel, ik had de oscillator aan de buitenkant gesoldeerd, met het idee, dan hoef ik het bordje niet meer los te halen als ik een klok wil aansluiten, zag ik dat er geen doorverbinding was tussen de pinnen en de soldeer eilandjes direct er achter, het systeem werkte niet, geen toc.Nadat ik die verbingingen gesoldeerd had werd een cd weer gelezen,alleen duurde het veel langer dan normaal. Maar het draaide weer, geen onherstelbare schade. Ik had ook de spindle motor vervangen door eentje met geveerde kogeltjes, zit ook in computers.Dit is geen goede vervanger voor de magneet puck, de cd wiebelt te veel, terwijl ik het motortje met drie schroefjes heb vast gezet, de magneet puck is vlak, en minimale
slingering.Ook geen geluids verbetering.Nu denk ik ook dat te veel slingering een slechte of geen toc oplevert. Ik heb geprobeert om een aparte 5V te maken, wat me niet lukte.Waarom niet? Geen idee. Wat wel lukte is een aparte 5V voor de laser, maar ook hier geen duidelijke verbetering, zelf denk ik dat ook dit een negatieve reactie geeft op de toc. Ik had het mechanisme standaart op de plank met een sulzer regulator en een lm317 erachter voor de 8V.Ik was ook zeer beniewd naar c906.Eruit gehaald (gemeten 98,1nF)en een mkt erin (46,3nF gemeten). EN DAT IS EEN VERBETERNG. Het hele geluids beeld kwam in balance,alle rauwe randen weg, en een zeer strak geluid.En dit is tot nu toe het beste wat ik gehoord heb.
Ik krijg langzaam aan het idee, om een zeer goed transport te creeren, je 1 zeer goede voeding van 8V moet maken, c906 vervangen door een kleinere waarde, en een goede klok erin. En de rest laten zoals het is. Ook oscon caps gaf geen duidelijke verbetering.
Wordt vervolgt.

Groeten
Woood09

woood09

woood09

Ha Rudy, wat betreft jouw vraag met het gele pijltje, ik heb een bordje onder de loep lamp bekeken, en die eerste pin naast die brede min zijn met elkaar verbonden.
groeten
woood09

woood09

Van middag zat ik het topic transport der transporten weer eens te bekijken, en zag weer de opmerking van guido tent, ("ik fluister je in dat het enige dat telt aan een loopwerk de jitter is.") toen ik dat voor de eerste keer las geloofde ik het niet,
Nu wel, omdat veranderingen amper invloed hebben op de klank van het sanyo loopwerk. Apparte voedingen hebben amper effect, zelfs eerder een vermindering van het geluid. Het is heel simpel om apparte voedingen te maken voor het motor drive IC,jumper 921 verwijderen en de aansluiting achter het ic gebruiken. maar helaas, ook deze inspanning had geen opmerkelijk effect. Goede condensatoren hebben amper invloed, ( in BG caps geloof ik niet, dus ook niet geprobeerd) ook de sanyo oscon is geen verbetering. Het blijkt dus dat al deze mogelijkheden geen invloed op de jitter hebben.
Wat dan wel, c906 dat is een verbetering, als je de cap waarde flink kleiner maakt.
Waarom? Geen idee. De voeding, een goede regulator, en een lm317, en een klok.
Een klok heb ik zelf nog niet gehoord want het systeem werkte niet, dit moet ik nog uitzoeken.
Als dit inderdaad klopt, is dit toch aangenaam nieuws, want het word extreem eenvoudig om een goed loopwerk te maken, met een aangenaam voordeel dat de kosten een stuk lager worden, en heel wat minder werk en daarmee de kans op
fouten een stuk kleiner worden.
Als ik het mis heb, wil iemand dat dan uitleggen?

Groeten
Woood09

phy

Beste Wood hoeveel loopwerken ben je  naast elkaar aan het vergelijken ?
of verbouw je steeds hetzelfde loopwerk?
Ik kan je zo het verschil laten horen met een standaard loopwerk en een met BG modificatie
en dat verschil is groter groter dan een standaard loopwerk tegenover een met een Trichord clock met never connected supply.
Verschillende voedingen maakt ook heel veel uit ik heb 6 verschillende loopwerken als unit die ik zo kan uitwisselen.
en geen enkele klinkt hetzelfde.
Wat beter of slechter is heb ik het niet over, maar anders  :)
Teveel BG,s vind ik zelf niet mooi de totale Okapi mod. vind ik te dun en strak klinken
Ik heb dit ooit gebouwd en ik kan het zo aansluiten ik gebruik het om ergens weer een referentie te vinden als ik weer eens wat nieuws geprobeerd heb
net als de 5 andere units.
Ik kan je dus niets  uitleggen als jij geen verschil hoort
Ik zou zeggen ben blij  ;D
Bouw er een kastje om en klaar.
Standaard heb je dan al een heel goed klinkend loopwerk.
De rest is gepruts dat alle kanten op kan gaan, ja ook soms de betere ;)

BMW850

Hoi Robert,

Dat heb je perfect uitgelegd, en dat met die Trichord Clock 4 die ben ik gewoon nodig omdat hoge tonen gaan knetteren i.c.m. met de DDDAC en ik vind het wel een hele verbetering deze Trichord Clock 4.
Edit: moet er wel bij zeggen, dat geld niet alleen voor de Shigaclone maar met verschillende loopwerken waarvan ik de digitale uitgang gebruik.

Rudy

August

Citaat van: BMW850 op februari 26, 2011, 15:01:53
Als er nog iemand is die het board nog los heeft liggen zou die even willen kijken of deze verbinding (gele lijn van ic 1469) aan elkaar hoort te zitten, zie foto.
Op de foto zit hij aan elkaar met tin (bij mij ook) maar wou toch graag een bevestiging  ;)

Is bij mij ook zo.

BMW850

Robert,

Heb je de Trichord Clock 4 al eens aangesloten na de 8 volt voeding met Blackgates, in plaats van de never connected supply?
Een 12 volt batterij heb ik ook getest voor de Trichord Clock 4 maar dat was ook geen succes.

Met de okapi modificaties plus ALWSR 5v Regulator voor de Shigaclone Board en een  ALWSR+ 8v Regulator voor de Trichord clock 4
zit er veeeel meer diepte in de muziek en een betere plaatsing dan met de "standaard" uitvoering zoals ik hem nu beluister.

Let wel, voor het Shigaclone board met de ALWSR zit ook een 1000uf BG FK en na de ALWSR een 1000uF BG STD
Voor de Trichord Clock 4, 1000uF BG FK dan de LM7812 daarna 1000uF BG STD en daarna de ALWSR 8 volt dat aangesloten op de Trichord Clock 4.

Rudy